De Eigen Wijs in Wormer

De resultaten van De Eigen Wijs in Wormer

Current section: resultaten
De Balk 2 A
1531 Wormer

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Eigen Wijs, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Eigen Wijs bij jullie?

Ontdek hoe goed De Eigen Wijs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamentele Niveau op De Eigen Wijs

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheksen. Dit wordt gemonitord middels de doorstroomtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage, de signaleringswaarde, is uniform voor alle basisscholen in Nederland en biedt een benchmark voor de basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau: Ambitieus Leren op De Eigen Wijs

Het streefniveau gaat verder dan de basisvaardigheden en daagt leerlingen uit om hogere academische prestaties te leveren. Het streven is dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen aan het einde van groep acht dit ambitieuze niveau bereikt. Voor elke basisschool, inclusief De Eigen Wijs, wordt door de inspectie een specifieke streefwaarde bepaald, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze signaleringswaarde reflecteert de schoolspecifieke ambitie voor het behalen van het streefniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Eigen Wijs?

Bij basisschool De Eigen Wijs in Wormer baseren we het schooladvies voor groep 8 op een brede evaluatie van de leerling. We beoordelen nauwgezet de beheersing van de lesstof, met speciale aandacht voor de prestaties in de bovenbouw. Naast gestandaardiseerde toetsen zoals de IEP-toetsen en methodetoetsen, observeren we de dagelijkse inzet, zelfstandigheid en motivatie van elk kind. Deze holistische benadering zorgt ervoor dat het schooladvies een accuraat beeld geeft van de capaciteiten en potentie van de leerling. Leerprestaties en niet-cognitieve vaardigheden, zoals werkhouding en doorzettingsvermogen, vormen de kern van onze advisering. Dit resulteert in een passend advies voor de vervolgstap in het onderwijs. Het definitieve schooladvies wordt vastgesteld door de stamgroepcoach van groep 8, in samenspraak met de leerkrachten die nauw met de leerling hebben samengewerkt en de intern begeleider. Sinds het schooljaar 2020-2021 zien we een toename van leerlingen die als zij-instromer naar het voortgezet onderwijs gaan. De eerste leerlingen die vanaf vierjarige leeftijd onze school doorlopen, zullen in 2025 afstuderen. Ontdek de mogelijkheden voor uw kind op De Eigen Wijs, waar elk talent wordt erkend en gestimuleerd.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Eigen Wijs

Bij Basisschool De Eigen Wijs creëren we een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. We moedigen onze leerlingen aan om de wereld om hen heen actief te verkennen, met respect voor diversiteit in cultuur, meningen en de natuurlijke omgeving. Samen leren en samenwerken staat centraal. We benadrukken dat iedereen uniek is, maar ook gelijkwaardig. Leerlingen ontwikkelen zelfbewustzijn, kritisch denkvermogen en een gezonde dosis 'eigenwijsheid'. We helpen hen hun talenten te ontdekken en in te zetten voor een duurzame toekomst. Onze aanpak bevordert positieve sociale interacties en een sterke persoonlijke groei, zodat elk kind zich gewaardeerd en competent voelt.

Respectvol omgaan met medemensen en onze leefomgeving

Ontdekken en vertrouwen op eigen talenten

Effectief samenwerken met anderen

Hoe stimuleert De Eigen Wijs de sociale ontwikkeling van uw kind?

Op De Eigen Wijs bevorderen we sociale ontwikkeling door een focus op samenwerking, respect en zelfbewustzijn. We moedigen leerlingen aan om hun talenten te ontdekken en positieve relaties aan te gaan met klasgenoten en de omgeving. Onze school is ingericht als een veilige plek waar kinderen leren omgaan met verschillen en actief de wereld ontdekken. We integreren sociale en emotionele leeractiviteiten in het dagelijkse onderwijs. Dit helpt kinderen omgaan met hun gevoelens, conflicten op te lossen en effectief samen te werken. Door actief contact met de wereld buiten de school, leren ze verantwoordelijkheid te nemen en bij te dragen aan een duurzame toekomst. Onze pedagogische aanpak is gericht op het creëren van een positieve groepsdynamiek en het bevorderen van wederzijds begrip. Dit alles draagt bij aan een solide basis voor zowel persoonlijke als sociale groei.

Welke registratiesystemen gebruikt De Eigen Wijs voor sociale opbrengsten?

Basisschool De Eigen Wijs monitort de sociale ontwikkeling van leerlingen nauwkeurig met behulp van specifieke registratiesystemen. Deze systemen stellen ons in staat om de voortgang van elk kind op het gebied van sociaal-emotionele vaardigheden in kaart te brengen. We maken gebruik van het 'Hoofd, hart en handen' onderdeel van het Leerling Volg Systeem (LVS) IEP. Dit biedt een gestructureerde methode om diverse aspecten van de ontwikkeling te volgen. Daarnaast zetten we MijnRapportfolio in, een veelzijdig platform dat zowel leerlingen als leerkrachten ondersteunt bij het documenteren en reflecteren op de sociale en persoonlijke groei.

  • onderdeel Hoofd, hart en handen, van LVS IEP
  • MijnRapportfolio

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Eigen Wijs?

Op Basisschool De Eigen Wijs zetten we effectieve methodes in om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen te versterken. Deze methodes zijn ontworpen om kinderen te helpen hun gevoelens te begrijpen, positieve relaties op te bouwen en veerkracht te ontwikkelen. Een kernonderdeel van ons aanbod is 'De Gelukskoffer'. Deze methode biedt praktische tools en activiteiten die gericht zijn op het vergroten van geluk, zelfvertrouwen en sociale vaardigheden bij kinderen. Het helpt hen om te gaan met uitdagingen en te floreren. Door middel van 'De Gelukskoffer' leren leerlingen op een speelse en gestructureerde manier belangrijke levensvaardigheden, wat bijdraagt aan een positief schoolklimaat en een gezonde persoonlijke groei.

  • De Gelukskoffer

Inspectierapport Basisschool De Eigen Wijs: Kwaliteit en Ontwikkeling

Basisschool De Eigen Wijs, opgericht in 2017, heeft een duidelijke visie op toekomstgericht basisonderwijs dat optimaal aansluit bij de behoeften van elk kind. Na een succesvolle pioniersfase ligt de focus nu op het professionaliseren van onze organisatie en het continu verbeteren van de onderwijskwaliteit. Ons toegewijde team werkt met passie aan de ontwikkeling van ons onderwijsconcept. Naar aanleiding van het inspectiebezoek in 2023 is een gedetailleerd Plan van Aanpak opgesteld met als kerndoel het versterken van de zichtbaarheid van de ontwikkeling van leerlingen en het verhogen van de lesopbrengsten. Dit plan beschrijft de specifieke interventies en de samenwerking met alle betrokkenen, waaronder teamleden, ouders en externe partners. Ons streven is om de ontwikkeling van elk kind te maximaliseren. Door de implementatie van het Plan van Aanpak en nauwgezet monitoren van de voortgang, hebben we in 2024 op diverse fronten significante verbeteringen gerealiseerd. We zijn dan ook verheugd dat de onderwijsinspectie deze positieve ontwikkelingen tijdens het herstelonderzoek in oktober 2024 heeft erkend. Dit rapport bevestigt onze ingezette koers en biedt een waardevolle stimulans om door te gaan met onze ambities. Met een compleet, betrokken team dat dezelfde visie deelt, zijn we ervan overtuigd dat we de beoogde groei en ontwikkeling zullen blijven realiseren.

Resultaten | De Eigen Wijs in Wormer | [2025] Schoolregister