Basisschool De Wegwijzer in Wijk bij Duurstede

De resultaten van Basisschool De Wegwijzer in Wijk bij Duurstede

Current section: resultaten
Karolingersweg 147
3962 Wijk bij Duurstede

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Wegwijzer, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool De Wegwijzer bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Wegwijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden voor Succes

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze basis wordt gemeten in groep acht via de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit is een cruciaal meetpunt voor alle basisscholen in Nederland om de basiskwaliteit te waarborgen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Potentieel op De Wegwijzer

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hun volledige potentieel te benutten. Het overstijgt het fundamentele niveau en stimuleert hogere academische prestaties. Voor elke basisschool wordt door de inspectie een specifiek streefniveaupercentage vastgesteld, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als de persoonlijke signaleringswaarde voor de school, waarmee de ambitie voor leerlingontwikkeling wordt gemeten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Wegwijzer?

Bij Basisschool De Wegwijzer hanteren we een grondig proces voor het opstellen van het schooladvies in groep 8. We kijken naar een breed scala aan factoren, waaronder de resultaten van Citotoetsen van groep 3 tot en met 8, methodetoetsen, de doorstroomtoets, prestaties tijdens lessen en de algemene huiswerkattitude van uw kind. Ook persoonskenmerken en de werkhouding spelen een cruciale rol in dit proces. Indien een leerkracht van groep 8 twijfelt over het advies, wordt dit altijd besproken met collega-leerkrachten van groep 8, de intern begeleider en de leerkracht van groep 7. Dit waarborgt een weloverwogen advies. Het voorlopig schooladvies wordt gepresenteerd tijdens het kennismakingsgesprek met ouders en de leerling. Hierbij worden alle bovengenoemde factoren meegenomen. Bovendien wordt het niveau van de leerling besproken met de leerkracht van groep 7 tijdens de groepsoverdracht. Mocht er na de Cito-ronde in groep 8 bijzonderheden zijn met betrekking tot het voorlopig advies, dan neemt de groepsleerkracht proactief contact op met de ouders. Het definitieve voorlopige advies wordt besproken in een speciaal adviesgesprek met ouders en de leerling, gepland tussen 10 en 31 januari. Voor dit gesprek worden de resultaten van alle toetsen en de algemene ontwikkeling van de leerling geëvalueerd. De groepsleerkrachten stellen gedetailleerde Onderwijs Kundige Rapporten (OKR's) op in het systeem Onderwijs Transparant (OT), die tijdens dit gesprek worden toegelicht. Na afloop van de doorstroomtoets, die begin februari plaatsvindt, ontvangen we de uitslag uiterlijk op 15 maart. Als deze uitslag aanleiding geeft tot een aanpassing van het schooladvies, informeert de groepsleerkracht de ouders. De definitieve OKR's, inclusief het aangepaste advies, worden gereed gemaakt in OT. Uiterlijk 24 maart ontvangen de leerlingen de definitieve adviesuitslag en het machtigingsformulier mee naar huis. Het tijdig retourneren van de ingevulde machtigingsformulieren is essentieel. Bij een VMBO-advies vult u twee schoolkeuzes in, bij een hoger advies zijn dit er vijf. De groepsleerkrachten verwerken deze formulieren tijdens de aanmeldweek (25-31 maart) in OT, waarna de aanmeldingen definitief worden gemaakt. De toelatingsprocedure bij de middelbare school wordt afgerond met een bericht uiterlijk 12 mei. Basisschool De Wegwijzer zorgt samen met de nieuwe middelbare school voor een warme overdracht, zodat uw kind een soepele start kan maken. Houd er rekening mee dat voor specifieke situaties, zoals een andere regio of speciaal onderwijs, een afwijkend tijdspad kan gelden. De mogelijke schooladviezen die wij hanteren zijn: praktijkonderwijs, vmbo basisberoepsgerichte leerweg (vmbo bb), vmbo bb/vmbo kb, vmbo kaderberoepsgerichte leerweg (vmbo kb), vmbo kb/vmbo gl-tl, vmbo gemengde/theoretische leerweg (vmbo gl-tl), vmbo gl-tl/havo, havo, havo/vwo en vwo.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Wegwijzer: Een Veilige en Stimulerende Leeromgeving

Bij Basisschool De Wegwijzer staat de slogan 'Je mag zijn wie je bent en groeien in je talent!' centraal. We geloven dat talenten zich manifesteren op cognitief, sociaal-emotioneel, creatief en lichamelijk gebied. Daarom besteden we, naast de reguliere vakken, veel aandacht aan cultuur, sociaal-emotionele groei en fysieke ontwikkeling. Onze focus ligt op de brede ontwikkeling van kinderen, met speciale aandacht voor hun sociale en maatschappelijke vorming. Dit bevorderen we door middel van duidelijke gouden regels die op al onze locaties zichtbaar zijn. Deze regels vormen de basis voor een positieve en respectvolle schoolcultuur waar iedereen zich veilig voelt en zichzelf kan zijn. De kernprincipes die we hanteren zijn: respect voor elkaar, zorgzaamheid voor mens en materiaal, verantwoordelijkheid voor eigen gedrag, wederzijdse hulp voor een prettige werkomgeving, en het gezamenlijk oplossen van conflicten. Deze waarden creëren een omgeving waarin leerlingen optimaal kunnen floreren.

Inclusiviteit: Iedereen hoort erbij op De Wegwijzer

Samenwerking: We helpen elkaar om succesvol te zijn

Verantwoordelijkheid: Wij nemen verantwoordelijkheid voor ons eigen handelen

Hoe bevordert Basisschool De Wegwijzer sociale en maatschappelijke ontwikkeling bij leerlingen?

Basisschool De Wegwijzer zet de methode 'De Vreedzame School' in om de sociale en maatschappelijke doelen te realiseren. Dit programma transformeert de schoolcultuur naar een gemeenschap waar kinderen, leerkrachten en ouders zich betrokken en verantwoordelijk voelen, en waar positieve interactie vooropstaat. Binnen 'De Vreedzame School' ligt een sterke nadruk op conflicthantering. Door middel van wekelijkse lessen leren leerlingen van groep 1 tot en met 8 conflicten te herkennen en zelfstandig op te lossen. Ze leren ook het belang van 'opstekers' (complimenten) en 'afbrekers' (negatieve opmerkingen). De methode behandelt tevens burgerschap, zoals uiteengezet in ons schoolplan.

Welke registratiemethoden gebruikt De Wegwijzer voor het monitoren van sociale opbrengsten?

Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Basisschool De Wegwijzer gebruik van specifieke registratiemethoden. Deze tools helpen ons om de sociaal-emotionele vooruitgang en het welzijn van elke leerling te volgen. De gehanteerde registratievormen zijn: - Zien - WMK Vragenlijst veiligheid - Veiligheidsthermometer

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool De Wegwijzer?

Op Basisschool De Wegwijzer zetten we effectieve methoden in voor sociaal-emotioneel leren om onze leerlingen te ondersteunen in hun persoonlijke groei. Deze methoden zijn zorgvuldig geselecteerd om een positieve en veilige leeromgeving te creëren. De specifieke methoden die wij gebruiken zijn: - Taakspel - Vreedzame school

Inspectierapport Basisschool De Wegwijzer: Positieve Beoordeling Inspectie

De Onderwijsinspectie heeft op 17 mei 2022 een verificatieonderzoek uitgevoerd bij Basisschool De Wegwijzer. Uit dit onderzoek is gebleken dat de inspectie geen aanleiding ziet voor een grootschaliger onderzoek, wat duidt op een solide basis voor ons onderwijs. De inspecteur observeerde een bevlogen team met een prettige dynamiek. Er werd veel relevante informatie gedeeld, wat de transparantie van onze school onderstreept. De sfeer in de klassen werd als positief ervaren, met duidelijke afspraken rondom klassenmanagement. Specifieke complimenten waren er voor de effectieve inzet van co-teaching, wat essentieel is voor het bieden van passend onderwijs aan al onze leerlingen. De school toont veel aandacht voor de individuele ontwikkeling van elke leerling. Er heerst een sterke cultuur van gezamenlijk leren en continu verbeteren, wat bijdraagt aan een groeiend wij-gevoel binnen de schoolgemeenschap. De kwaliteitszorgstandaarden zijn helder gedefinieerd en worden ook op leerkrachtniveau goed nageleefd. De leerkrachten uiten hun trots over zowel de school als het onderwijsconcept, wat de betrokkenheid en het enthousiasme binnen het team weerspiegelt.

Resultaten | Basisschool De Wegwijzer in Wijk bij Duurstede | [2025] Schoolregister