
De resultaten van Openbare Jenaplanschool De Zilvermeeuw in Wieringerwerf
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Jenaplanschool De Zilvermeeuw, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Jenaplanschool De Zilvermeeuw bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Jenaplanschool De Zilvermeeuw bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van De Zilvermeeuw
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die leerlingen aan het einde van hun basisschoolloopbaan zouden moeten beheersen. Deze worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau, een norm waaraan alle basisscholen zich dienen te houden. Op Jenaplanschool De Zilvermeeuw wordt dit fundamentele niveau met trots behaald door een aanzienlijk deel van onze leerlingen. Dit toont de effectiviteit van ons onderwijs aan en de inzet van zowel leerlingen als leerkrachten om deze belangrijke basisvaardigheden te ontwikkelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten op Jenaplanschool De Zilvermeeuw
Het streefniveau bouwt voort op het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om hogere academische prestaties te leveren. Het is ons doel om zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit ambitieuze niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Jenaplanschool De Zilvermeeuw zet zich in om deze ambitieuze doelen te realiseren. De resultaten voor het streefniveau weerspiegelen de inspanningen om onze leerlingen uit te dagen en hen voor te bereiden op succesvolle vervolgstappen in hun educatieve carrière.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Jenaplanschool De Zilvermeeuw?
Ontdek hoe Openbare Jenaplanschool De Zilvermeeuw te Wieringerwerf een passend schooladvies opstelt voor het voortgezet onderwijs. Ons protocol 'Verwijzing Voortgezet Onderwijs' is beschikbaar op school en biedt inzicht in ons zorgvuldige proces. Wij beoordelen het schooladvies op basis van de unieke aanleg, talenten en de volledige ontwikkeling van uw kind gedurende de basisschoolperiode. Factoren zoals concentratie, taakaanpak, motivatie en doorzettingsvermogen spelen hierbij een cruciale rol. Ons doel is om een advies te geven dat aansluit bij de individuele behoeften en potentie van elke leerling. Ons tijdspad voor groep 8 is gestructureerd om een optimale overgang naar het voortgezet onderwijs te waarborgen. In oktober geven we een eerste indicatie van de onderwijsvoorkeur. Het NIO-onderzoek en de Cito Leerling in Beeld toetsen in december vormen de basis voor het voorlopige advies, dat we intern bespreken. In februari delen we het voorlopige schooladvies met u en uw kind. Na de doorstroomtoets in maart, die zowel digitaal als op papier wordt afgenomen, stellen we het definitieve schooladvies vast. Dit advies, samen met de resultaten van de doorstroomtoets, begeleidt de inschrijving bij middelbare scholen. We organiseren bezoeken aan diverse scholen voor voortgezet onderwijs en bieden inspirerende doe-middagen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Jenaplan Onderwijs De Zilvermeeuw
Bij Jenaplanschool De Zilvermeeuw in Wieringerwerf stimuleren we de sociale en maatschappelijke competenties van onze leerlingen actief. Door middel van gesprekken en spel behandelen we belangrijke thema's, waarbij we actuele gebeurtenissen betrekken om de wereld van de kinderen te verbinden met hun leerproces. Onze kernwaarden vormen hierbij de rode draad. 'Betrokkenheid' staat centraal: we tonen aandacht voor elkaar, zijn nieuwsgierig en creëren een uitdagende leeromgeving die verwondering opwekt. We dragen zorg voor onszelf, onze medeleerlingen, de groep en de schoolomgeving. 'Persoonlijke ontwikkeling' erkennen we als essentieel. Elk kind is uniek en mag zichzelf zijn. We moedigen experimenteren aan, accepteren fouten als leermomenten en vieren successen. Leerlingen ontdekken hun talenten en krijgen de ruimte om deze te ontwikkelen, wat leidt tot zelfvertrouwen en een gevoel van veiligheid. 'Samenwerken en samenzijn' bevorderen we continu. We leren van én met elkaar, zowel binnen als buiten de schoolmuren. Kinderen leren om zowel voor zichzelf op te komen als het beste te gunnen aan een ander. Coöperatief leren in diverse groepen en werkvormen, met duidelijke succescriteria, is een belangrijk onderdeel van ons onderwijs.
Betrokkenheid bij elkaar en de leeromgeving
Effectief samenwerken en samenleven
Continue persoonlijke ontwikkeling en groei
Hoe bevordert Jenaplanschool De Zilvermeeuw sociale ontwikkeling?
Op Jenaplanschool De Zilvermeeuw integreren we leren met hoofd, hart en handen via vier kernactiviteiten: gesprek, spel, werk en viering. Deze activiteiten volgen een ritmisch weekplan om een dynamische leerervaring te garanderen. Gesprek is cruciaal voor interactie, waarbij kinderen leren verhalen op te bouwen, effectieve vragen te stellen, actief te luisteren en constructieve feedback te geven. Verschillende kringvormen, zoals de weekendkring en filosofiekring, verrijken de communicatieve vaardigheden. Werk omvat instructiemomenten en zelfstandige werkblokken. Kinderen leren hierdoor plannen, samenwerken en elkaar ondersteunen, zelfs al op jonge leeftijd. Ze kiezen zelf hun activiteiten, van creatieve taken tot rollenspellen. Spel is een breed begrip dat alle leeractiviteiten omvat, van gezelschapsspellen tot buitenspelen en rollenspellen. Spel bevordert cognitieve, sociale, emotionele en motorische ontwikkeling op een natuurlijke wijze. Viering brengt de gemeenschap samen om bijzondere momenten te markeren, van individuele successen tot collectieve mijlpalen en zelfs verdrietige gebeurtenissen. Weekopeningen en projectafsluitingen, waarbij kinderen hun werk presenteren, versterken het gemeenschapsgevoel.
Welke methoden gebruikt De Zilvermeeuw voor het monitoren van sociale groei?
Jenaplanschool De Zilvermeeuw hanteert specifieke registratievormen om de sociale ontwikkeling van leerlingen zorgvuldig in kaart te brengen:
- Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) voor gestructureerde observatie
- Cito: Leerling In Beeld voor een brede evaluatie
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden op deze school toegepast?
Voor het sociaal-emotioneel leren zet Jenaplanschool De Zilvermeeuw de volgende methode in:
- Kwink, een effectieve aanpak voor emotionele intelligentie
Inspectierapport Openbare Jenaplanschool De Zilvermeeuw: Beoordeling en Kwaliteitsinzicht
De Onderwijsinspectie heeft onze Openbare Jenaplanschool De Zilvermeeuw in juli 2024 beoordeeld met een 'voldoende'. Dit betekent dat de school voldoet aan de gestelde kwaliteitsnormen. Wij zijn trots op deze uitkomst en blijven ons inzetten voor de continue verbetering van ons onderwijs. U kunt het volledige inspectierapport inzien via de officiële website van de inspectie voor een gedetailleerd overzicht van onze prestaties en ontwikkelpunten.