
Het team van De Morgenster in Wierden
Current section: teamZie hier hoe het team van De Morgenster is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Morgenster. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past De Morgenster bij jullie?
Ontdek hoe goed De Morgenster bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij De Morgenster zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Morgenster. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij De Morgenster werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Morgenster gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Flexibele Invulling Personeel: Zo Zorgen Wij Voor Continuïteit
Bij Basisschool De Morgenster hechten we grote waarde aan ononderbroken onderwijs. Als onderdeel van de onderwijsorganisatie Verion zijn we aangesloten bij het Onderwijsbureau Twente (ObT). Dit ObT beheert een uitgebreide poule van ervaren invallers die we kunnen inschakelen bij onverwachte afwezigheid van onze vaste leerkrachten. Deze invallers zijn geen directe werknemers van Verion, maar zijn wel zorgvuldig geselecteerd en bekend met zowel de organisatie als de werkwijzen van het ObT. Dit zorgt voor een soepele integratie en kwalitatief hoogwaardige vervanging, zodat uw kind altijd verzekerd is van deskundige begeleiding. Daarnaast beschikken we intern over een gespecialiseerde bovenschoolse A-poule. Deze groep leerkrachten is flexibel inzetbaar binnen de gehele Verion-organisatie. Hoewel ze een vaste thuisschool hebben binnen onze vereniging, zijn ze zodanig ingeroosterd dat ze bij ziekmeldingen van collega's direct kunnen bijspringen als vervangende kracht. Onze prioriteit ligt bij het eerst aanwenden van onze eigen interne A-poule voor vervanging. Mocht deze pool onverhoopt niet toereikend zijn om de ontstane vacature op te vullen, dan schakelen we de expertise van de invalpoule van het Onderwijsbureau Twente in. We doen er alles aan om te voorkomen dat groepen leerlingen naar huis gestuurd moeten worden. Echter, gezien de huidige krapte op de arbeidsmarkt in het onderwijs, is dit een scenario dat we niet volledig kunnen uitsluiten voor de toekomst. Om in geval van nood toch zo goed mogelijk te kunnen handelen, hebben we een gedetailleerd stappenplan opgesteld voor situaties waarin vervanging via de A- en B-pool niet mogelijk is: 1. De schoolleiding neemt direct contact op met de A-poule (interne vervangingspool van Verion) en de B-poule (externe vervangingspool via het ObT) om de beschikbaarheid van invallers te controleren. 2. Indien er geen geschikte vervanging gevonden kan worden via deze reguliere kanalen, wordt er intern gekeken naar oplossingen. Dit kan betekenen dat we een beroep doen op ambulante medewerkers zonder vaste groep, of dat we collega's vragen om op vrijwillige basis extra uren te werken. 3. Als het ondanks deze inspanningen niet lukt om een vervanger te vinden, kunnen we op de eerste ziektedag overwegen om groepen tijdelijk samen te voegen, de leerlingen te verdelen over andere klassen, of een onderwijsassistent de groep te laten begeleiden. 4. Wanneer ook na de eerste dag geen vervanging geregeld kan worden, kan het voorkomen dat we genoodzaakt zijn om een klas tijdelijk naar huis te sturen. In dergelijke uitzonderlijke gevallen kunnen we personeel rouleren tussen onze zes scholen, waardoor het onderwijsverlof per groep of school kan variëren. Dit spreidt de impact en minimaliseert het aantal verloren lesuren. 5. Ouders worden stipt op tijd via ons communicatieplatform Parro geïnformeerd over welke groep(en) op specifieke dagen niet kan deelnemen aan het onderwijs. Deze communicatie zal ook de inspanningen beschrijven die zijn geleverd om de vervanging te realiseren. Onze ultieme doelstelling is het waarborgen van een continue leerervaring voor ieder kind. In situaties die vragen om buitengewone maatregelen, verzekeren we u dat u zo spoedig mogelijk op de hoogte wordt gesteld.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op De Morgenster
Expertise Taal en Rekenen: Succes met Onze Specialisten
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Ontdek hoe onze rekenspecialisten en reken coördinatoren het rekenonderwijs naar een hoger niveau tillen. Zij ontwikkelen gericht beleid en analyseren de specifieke leerbehoeften van elke leerling, wat zorgt voor effectieve ondersteuning. Het hele team wordt continu bijgeschoold met recente rekencursussen om de expertise te waarborgen. Voor taalontwikkeling hanteren we ondersteuningsniveaus binnen ons leesonderwijs. Door nauwkeurige observaties, leesgesprekken en toetsanalyses monitoren we de voortgang van elke leerling. Leerlingen met ernstige leesproblemen of dyslexie ontvangen intensieve, gespecialiseerde leesinterventies. Onze dyslexiespecialist, intern begeleider en rekenspecialist werken nauw samen met de leerkrachten. Zij analyseren de reken- en leesontwikkeling en stellen op basis van toetsing en observaties de juiste ondersteuningsplannen op.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Twee van onze leerkrachten zijn gecertificeerde Rots en Water trainers. Zij bieden psychofysieke trainingen aan, waarbij mentale en sociale vaardigheden via een fysieke aanpak worden ontwikkeld. Alle leerkrachten zijn geschoold in de Kanjertraining. Wekelijkse Kanjerlessen in alle groepen bevorderen een gedeelde taal, creëren vertrouwen en zorgen voor een veilige leeromgeving. Indien nodig schakelen we de expertise van Stichting Kanjertraining in voor specifieke interventies of ouderavonden. Ons schoolmaatschappelijk werk ondersteunt leerlingen bij hun sociaal-emotionele welbevinden en biedt tevens trainingen op het gebied van sociale vaardigheden (SOVA-trainingen).
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Optimale Leerresultaten
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
In alle groepen besteden we aandacht aan 'Mindset'-lessen, gericht op het ontwikkelen van een groeimindset en het bewust maken van leerprocessen. Onze school organiseert twee keer per jaar de 'Kangoeroegroep'. Deze uitdagende leeromgeving is speciaal ontworpen voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij werkhouding en taakaanpak, met programma's voor zowel midden- als bovenbouw. Daarnaast investeren we in kinderen met praktische talenten via de groep 'DOEN', waar zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Bewegen met Plezier
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze intern begeleider voor groep 1 en 2 is tevens motorisch remedial teacher (MRT). Zij helpt kwetsbare leerlingen bij het verbeteren van hun fijne en grove motoriek. Gedurende acht weken krijgen deze leerlingen wekelijks een half uur extra begeleiding in het speellokaal. In alle groepen stimuleren we bewegen volgens de methodiek van Beweegwijs, een aanpak die ook terugkomt in de inrichting van ons schoolplein.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn van Uw Kind
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze schoolverpleegkundige is een waardevol lid van ons schoolondersteuningsteam en brengt haar expertise in voor het welzijn van alle leerlingen.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Passend Onderwijs: Ontdek de Ondersteuning bij De Morgenster
Ons Streven naar Optimale Leerlingontwikkeling
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Onze Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling
Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?
Hoe waarborgt De Morgenster de onderwijskwaliteit?
Downloaden
Download ons SchoolplanOntdek Ons Programma voor Jonge Kinderen in Wierden
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt De Morgenster extra ondersteuning voor jonge kinderen?
Met welke organisaties werkt De Morgenster samen voor het jonge kind?
De Morgenster werkt samen met erkende kinderopvangorganisaties om een naadloze overgang van voorschoolse educatie naar basisonderwijs te faciliteren. Onze belangrijkste partners zijn Kinderopvang Partou en Kinderopvang De Kindertuin, locatie Margriet.