Basisschool De Morgenster in Wierden

Het team van De Morgenster in Wierden

Current section: team
Kruizemunthof 10
7641 Wierden

Zie hier hoe het team van De Morgenster is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Morgenster. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Morgenster bij jullie?

Ontdek hoe goed De Morgenster bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Morgenster zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Morgenster. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10.5%)
25-35 jaar (31.6%)
35-45 jaar (21.1%)
45-55 jaar (15.8%)
55-65 jaar (21.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Morgenster werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Morgenster gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling Personeel: Zo Zorgen Wij Voor Continuïteit

Bij Basisschool De Morgenster hechten we grote waarde aan ononderbroken onderwijs. Als onderdeel van de onderwijsorganisatie Verion zijn we aangesloten bij het Onderwijsbureau Twente (ObT). Dit ObT beheert een uitgebreide poule van ervaren invallers die we kunnen inschakelen bij onverwachte afwezigheid van onze vaste leerkrachten. Deze invallers zijn geen directe werknemers van Verion, maar zijn wel zorgvuldig geselecteerd en bekend met zowel de organisatie als de werkwijzen van het ObT. Dit zorgt voor een soepele integratie en kwalitatief hoogwaardige vervanging, zodat uw kind altijd verzekerd is van deskundige begeleiding. Daarnaast beschikken we intern over een gespecialiseerde bovenschoolse A-poule. Deze groep leerkrachten is flexibel inzetbaar binnen de gehele Verion-organisatie. Hoewel ze een vaste thuisschool hebben binnen onze vereniging, zijn ze zodanig ingeroosterd dat ze bij ziekmeldingen van collega's direct kunnen bijspringen als vervangende kracht. Onze prioriteit ligt bij het eerst aanwenden van onze eigen interne A-poule voor vervanging. Mocht deze pool onverhoopt niet toereikend zijn om de ontstane vacature op te vullen, dan schakelen we de expertise van de invalpoule van het Onderwijsbureau Twente in. We doen er alles aan om te voorkomen dat groepen leerlingen naar huis gestuurd moeten worden. Echter, gezien de huidige krapte op de arbeidsmarkt in het onderwijs, is dit een scenario dat we niet volledig kunnen uitsluiten voor de toekomst. Om in geval van nood toch zo goed mogelijk te kunnen handelen, hebben we een gedetailleerd stappenplan opgesteld voor situaties waarin vervanging via de A- en B-pool niet mogelijk is: 1. De schoolleiding neemt direct contact op met de A-poule (interne vervangingspool van Verion) en de B-poule (externe vervangingspool via het ObT) om de beschikbaarheid van invallers te controleren. 2. Indien er geen geschikte vervanging gevonden kan worden via deze reguliere kanalen, wordt er intern gekeken naar oplossingen. Dit kan betekenen dat we een beroep doen op ambulante medewerkers zonder vaste groep, of dat we collega's vragen om op vrijwillige basis extra uren te werken. 3. Als het ondanks deze inspanningen niet lukt om een vervanger te vinden, kunnen we op de eerste ziektedag overwegen om groepen tijdelijk samen te voegen, de leerlingen te verdelen over andere klassen, of een onderwijsassistent de groep te laten begeleiden. 4. Wanneer ook na de eerste dag geen vervanging geregeld kan worden, kan het voorkomen dat we genoodzaakt zijn om een klas tijdelijk naar huis te sturen. In dergelijke uitzonderlijke gevallen kunnen we personeel rouleren tussen onze zes scholen, waardoor het onderwijsverlof per groep of school kan variëren. Dit spreidt de impact en minimaliseert het aantal verloren lesuren. 5. Ouders worden stipt op tijd via ons communicatieplatform Parro geïnformeerd over welke groep(en) op specifieke dagen niet kan deelnemen aan het onderwijs. Deze communicatie zal ook de inspanningen beschrijven die zijn geleverd om de vervanging te realiseren. Onze ultieme doelstelling is het waarborgen van een continue leerervaring voor ieder kind. In situaties die vragen om buitengewone maatregelen, verzekeren we u dat u zo spoedig mogelijk op de hoogte wordt gesteld.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op De Morgenster

7

Expertise Taal en Rekenen: Succes met Onze Specialisten

Beschikbare specialisten:

Dyslexie Expert
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Hoogbegaafdheid Specialist
Reken Coördinator
Down Syndroom Begeleiding

Toelichting van de school:

Ontdek hoe onze rekenspecialisten en reken coördinatoren het rekenonderwijs naar een hoger niveau tillen. Zij ontwikkelen gericht beleid en analyseren de specifieke leerbehoeften van elke leerling, wat zorgt voor effectieve ondersteuning. Het hele team wordt continu bijgeschoold met recente rekencursussen om de expertise te waarborgen. Voor taalontwikkeling hanteren we ondersteuningsniveaus binnen ons leesonderwijs. Door nauwkeurige observaties, leesgesprekken en toetsanalyses monitoren we de voortgang van elke leerling. Leerlingen met ernstige leesproblemen of dyslexie ontvangen intensieve, gespecialiseerde leesinterventies. Onze dyslexiespecialist, intern begeleider en rekenspecialist werken nauw samen met de leerkrachten. Zij analyseren de reken- en leesontwikkeling en stellen op basis van toetsing en observaties de juiste ondersteuningsplannen op.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Hoogbegaafdheid Specialist
Rots en Water Trainers
Schoolmaatschappelijk Werk

Toelichting van de school:

Twee van onze leerkrachten zijn gecertificeerde Rots en Water trainers. Zij bieden psychofysieke trainingen aan, waarbij mentale en sociale vaardigheden via een fysieke aanpak worden ontwikkeld. Alle leerkrachten zijn geschoold in de Kanjertraining. Wekelijkse Kanjerlessen in alle groepen bevorderen een gedeelde taal, creëren vertrouwen en zorgen voor een veilige leeromgeving. Indien nodig schakelen we de expertise van Stichting Kanjertraining in voor specifieke interventies of ouderavonden. Ons schoolmaatschappelijk werk ondersteunt leerlingen bij hun sociaal-emotionele welbevinden en biedt tevens trainingen op het gebied van sociale vaardigheden (SOVA-trainingen).

6

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Optimale Leerresultaten

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Hoogbegaafdheid Specialist
PMT-Trainer (intern)
Schoolvereniging Orthopedagoog
Schoolmaatschappelijk Werk

Toelichting van de school:

In alle groepen besteden we aandacht aan 'Mindset'-lessen, gericht op het ontwikkelen van een groeimindset en het bewust maken van leerprocessen. Onze school organiseert twee keer per jaar de 'Kangoeroegroep'. Deze uitdagende leeromgeving is speciaal ontworpen voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij werkhouding en taakaanpak, met programma's voor zowel midden- als bovenbouw. Daarnaast investeren we in kinderen met praktische talenten via de groep 'DOEN', waar zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Bewegen met Plezier

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog
Motorisch Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider voor groep 1 en 2 is tevens motorisch remedial teacher (MRT). Zij helpt kwetsbare leerlingen bij het verbeteren van hun fijne en grove motoriek. Gedurende acht weken krijgen deze leerlingen wekelijks een half uur extra begeleiding in het speellokaal. In alle groepen stimuleren we bewegen volgens de methodiek van Beweegwijs, een aanpak die ook terugkomt in de inrichting van ons schoolplein.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn van Uw Kind

Beschikbare specialisten:

Schoolverpleegkundige

Toelichting van de school:

Onze schoolverpleegkundige is een waardevol lid van ons schoolondersteuningsteam en brengt haar expertise in voor het welzijn van alle leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
21
Totaal specialisten
21
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Leerplein
Werkruimtes

Passend Onderwijs: Ontdek de Ondersteuning bij De Morgenster

Ons Streven naar Optimale Leerlingontwikkeling

Bij basisschool De Morgenster is ons primaire doel om zoveel mogelijk leerlingen een plek te bieden binnen ons reguliere basisonderwijs. Dit realiseren we door nauwe samenwerking met interne en externe experts, zodat elke leerling de aandacht krijgt die nodig is voor succesvolle ontwikkeling. Hoewel we streven naar een breed passend onderwijsaanbod voor iedereen, erkennen we dat er uitzonderingen kunnen zijn voor leerlingen met zeer specifieke onderwijsbehoeften. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) schetst duidelijk de mogelijkheden en grenzen van ons schoolteam. Passend Onderwijs betekent niet altijd dat alle leerlingen volledig binnen het reguliere basisonderwijs kunnen blijven. Daarom werken we binnen het Samenwerkingsverband (SWV) Twente Noord intensief samen met speciaal basis- en speciaal onderwijs. We bieden de basisondersteuning zoals vastgelegd in de regio Twente Noord, met duidelijke afspraken en standaarden waarnaar alle basisscholen streven. Ons SOP beschrijft gedetailleerd hoe wij aan deze afspraken voldoen, met een focus op vroegtijdige signalering van leer-, opgroei- en opvoedproblemen. Ons onderwijs is ingericht om een veilig en ondersteunend sociaal schoolklimaat te garanderen. We bieden specifieke ondersteuning voor leerlingen met dyslexie, dyscalculie en gedragsproblemen, en stemmen ons aanbod af op leerlingen met zowel meer als minder dan gemiddelde intelligentie. Een proactieve aanpak om gedragsproblemen te voorkomen staat centraal in onze pedagogische visie. We hebben een heldere pedagogische aanpak ontwikkeld die ook leerlingen met ontwikkelingsuitdagingen zoals ADHD en autisme ten goede komt. Onze leerkrachten worden continu bijgeschoold om deze aanpak effectief toe te passen. We staan altijd open voor een gesprek met ouders over de specifieke ondersteuningsbehoeften van hun kind. In ons SOP geven we aan in welke specifieke ondersteuningsvragen we meer of minder ervaring hebben. Complexere of meervoudige problematiek kan leiden tot grenzen in onze ondersteuningsmogelijkheden. Dit kan verband houden met de veiligheid van leerlingen en personeel, de benodigde medische of fysieke verzorging, of de mate van zelfredzaamheid en leerbaarheid van de leerling. Situaties waarin de ondersteuningsgrenzen van onze school bereikt kunnen worden, omvatten onder meer ernstige gedragsproblemen die de groepsrust en veiligheid bedreigen. Ook indien de benodigde fysieke of medische verzorging onevenredig veel tijd en aandacht van de leerkracht vraagt, of als leerlingen verpleegkundige handelingen nodig hebben waarvoor ons personeel niet is toegerust, kan dit een beperking zijn. Daarnaast kijken we naar de leerbaarheid van de leerling en de mogelijke impact op de groepsdynamiek. Leerlingen moeten in staat zijn om deel te nemen aan schoolse activiteiten. Voor leerlingen met een visuele of auditieve beperking, of leerlingen die Nederlands als tweede taal leren met een significante taalachterstand, wordt per individu bekeken of wij op hoogwaardig niveau onderwijs kunnen bieden. Indien de grenzen van onze school in zicht komen, gaan we in gesprek met ouders en het samenwerkingsverband om de beste ondersteuning te garanderen. Mocht een passende plek binnen onze school niet langer mogelijk zijn, dan zoeken we samen met u en het SWV naar een geschikte externe onderwijsplek. We investeren continu in de verbetering van onze ondersteuning. Komend jaar focussen we op preventief handelen door nauwe samenwerking met het Schoolondersteuningsteam (SOT) en consultatie met deskundigen. Ook verfijnen we ons aanbod voor leerlingen met verschillende intelligentieniveaus en implementeren we het EDI-model voor rekenen met hoge verwachtingen. Door te werken met doelenplanners en te focussen op procesgericht leren, zorgen we voor een optimale ontwikkeling van elke leerling. Onze leerkrachten geven instructie op hoog niveau, met duidelijke zichtbaarheid op behaalde en nog te behalen leerdoelen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

De Morgenster streeft naar voortdurende verbetering van ons onderwijs door middel van een gedetailleerd schoolplan en jaarplannen. Onze focus ligt op drie kerngebieden: gekwalificeerde leerkrachten, eigenaarschap van leerlingen over hun leerproces, en samenwerkend en activerend leren. Binnen deze gebieden ontwikkelen we ons onderwijs continu, met aandacht voor leerlijnen, betekenisvol onderwijs, samenhangende vakken, digitale middelen, talentontwikkeling en een positief pedagogisch klimaat, passend binnen de principes van Passend Onderwijs. We stimuleren kinderen om actief eigenaar te zijn van hun leerproces, met nadruk op zowel het leerproces als het eindproduct, ondersteund door portfolio's en oudergesprekken. Samen leren versterkt de ontwikkeling; we zetten in op gestructureerde werkvormen die zowel cognitieve als sociale vaardigheden bevorderen, met een sterke nadruk op burgerschap en 21e-eeuwse vaardigheden zoals coöperatief leren. Onze burgerschapsdoelen omvatten het opvoeden tot respectvolle, evenwichtige individuen die actief deelnemen aan de samenleving, democratische principes begrijpen en waardering hebben voor diversiteit. Culturele vorming en kennis over verschillende religies integreren we via thematisch werken. Specifieke programma's zoals de Kanjertraining en thematisch werken versterken burgerschap, sociale interactie, kritische reflectie, identiteitsvorming en conflicthantering. Coöperatief leren bevorderen we actief, waarbij samenwerking en interactie centraal staan om zowel cognitieve als sociale doelen te bereiken. Daarnaast integreren we aanvullende programma's zoals 'Beweegwijs' voor sociaal-emotionele ontwikkeling en gedragsmanagement op het schoolplein, en optimaliseren we de (digitale) communicatie met ouders en kinderen om een sterke schoolcommunity te waarborgen.

Hoe waarborgt De Morgenster de onderwijskwaliteit?

De Morgenster monitort de onderwijskwaliteit proactief via klassenbezoeken, observaties en gestructureerde gesprekken. We voldoen aan alle wettelijke eisen voor basisonderwijs en hanteren een systematische aanpak voor kwaliteitszorg, gebaseerd op zelfevaluatie en onderzoek volgens de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). Onze school maakt gebruik van diverse instrumenten voor kwaliteitsverbetering, waaronder een tweejaarlijkse cyclus voor opbrengstanalyse en onderwijsaanpassing, de 'Competentiethermometer' voor personeelsontwikkeling, en een gedetailleerd Kwaliteitshandboek met jaarlijkse team-evaluaties. We betrekken ouders via vragenlijsten over Passend Onderwijs en de schoolondersteuning, en gebruiken het WMK-instrument om onze basiskwaliteit te waarborgen en ambities te realiseren. Daarnaast schakelen we 'Critical Friends' in voor externe feedback, wat bijdraagt aan onze continue ontwikkeling. Elke vier jaar ondergaat de school een externe audit, uitgevoerd door een deskundige auditor en collega's van andere scholen, om onze kwaliteit te beoordelen en ontwikkelpunten te identificeren in lijn met de normen van de inspectie.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen in Wierden

Toelichting van de school

De Morgenster biedt een stimulerende voorschoolse omgeving voor peuters van 2,5 tot 4 jaar. Onze peuterspeelzaal, ondergebracht bij Christelijke opvang De Kindertuin, locatie De Margriet, is de ideale plek voor uw kind om spelenderwijs te groeien. Onder begeleiding van ervaren en enthousiaste leidsters beleven peuters gezellige dagdelen vol spelen, knutselen, zingen en boeiende verhalen uit prentenboeken. Deze activiteiten bevorderen de ontwikkeling en bereiden uw kind optimaal voor op de start in groep 1 van onze basisschool. De Kindertuin is een erkende voorschoolse educatie-organisatie die voldoet aan de hoogste kwaliteitsstandaarden. Aanmelden voor de peuterspeelzaal is mogelijk vanaf 18 maanden leeftijd. Meer informatie over kinderopvang en peuteropvang vindt u op hun website. Door de nauwe samenwerking tussen de leidsters van De Kindertuin en onze intern begeleider, zorgen we voor een soepele overgang en vroegtijdige signalering van ontwikkelingsbehoeften. Ons kwaliteitsbeleid voor de ontwikkeling van jonge kinderen is gedetailleerd beschreven in ons kwaliteitshandboek, beschikbaar op aanvraag.

Veelgestelde vragen

Biedt De Morgenster extra ondersteuning voor jonge kinderen?

De Morgenster richt zich primair op het basisonderwijs, maar werkt nauw samen met partners voor voorschoolse educatie om een goede start te garanderen.

Met welke organisaties werkt De Morgenster samen voor het jonge kind?

De Morgenster werkt samen met erkende kinderopvangorganisaties om een naadloze overgang van voorschoolse educatie naar basisonderwijs te faciliteren. Onze belangrijkste partners zijn Kinderopvang Partou en Kinderopvang De Kindertuin, locatie Margriet.

De Morgenster werkt samen met erkende kinderopvangorganisaties om een naadloze overgang van voorschoolse educatie naar basisonderwijs te faciliteren. Onze belangrijkste partners zijn Kinderopvang Partou en Kinderopvang De Kindertuin, locatie Margriet.