Basisschool Openbare Basisschool De Twamêster in Wergea

De resultaten van Openbare Basisschool De Twamêster in Wergea

Current section: resultaten
B K Van Den Bergstrjitte 2
9005 Wergea

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool De Twamêster, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Twamêster bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Twamêster bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamenteel Niveau op De Twamêster

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Op Openbare Basisschool De Twamêster meten we dit met de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm waarbij minimaal 85% van de leerlingen dit basisniveau dient te halen. Dit percentage van 85% fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die voor alle basisscholen in Nederland geldt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten: Ambitie en Potentie op De Twamêster

Het streefniveau markeert een hoger prestatieniveau dan het fundamenteel niveau. Het is ons doel om zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht dit ambitieuze niveau te laten bereiken. Voor Openbare Basisschool De Twamêster stelt de inspectie jaarlijks een specifiek streefpercentage vast, gebaseerd op onze unieke leerlingpopulatie. Dit percentage geldt als de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school. Wij streven ernaar deze resultaten continu te verbeteren, met focus op de individuele ontwikkeling van elke leerling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool De Twamêster?

Bij Openbare Basisschool De Twamêster in Wergea staat de optimale ontwikkeling van uw kind centraal. Wij begeleiden leerlingen gedurende acht jaar met als doel een succesvolle doorstroming naar het meest passende voortgezet onderwijs. Onze aanpak voor het schooladvies is zorgvuldig en transparant. We maken gebruik van de Plaatsingswijzer, die de meerjarige ontwikkeling van de leerling in kaart brengt, aangevuld met resultaten uit methodetoetsen en observaties van motivatie, werkhouding en zelfstandigheid. Gedurende groep 6, 7 en 8 bespreken wij het (voorlopige) schooladvies met zowel leerlingen als ouders. De definitieve adviezen worden in februari van groep 8 gegeven na de centrale eindtoets, zoals de Doorstroomtoets. Deze toets meet de prestaties van de leerling en de school, maar is geen examen waarvoor men kan slagen of zakken. Uitzonderingen voor deelname zijn beperkt en gebaseerd op specifieke taal- en onderwijsbehoeften. Wij zorgen voor een 'warme overdracht' naar het voortgezet onderwijs. Scholen organiseren gedurende het jaar open dagen; het tijdig aanmelden van uw kind is hierbij essentieel. Meer informatie over onze advisering en de doorstroom naar het voortgezet onderwijs vindt u op www.plaatsingswijzer.nl.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkeling van sociale vaardigheden op De Twamêster

Op Openbare Basisschool De Twamêster stimuleren we kinderen om essentiële sociale competenties te ontwikkelen. Deze vaardigheden zijn cruciaal voor succesvolle interacties met leeftijdsgenoten en volwassenen, en voor een positieve bijdrage aan de maatschappij. Denk hierbij aan effectief samenwerken, verantwoordelijkheid nemen, conflicten op een constructieve manier oplossen en zelfstandigheid vergroten. Deze sociale vaardigheden dragen niet alleen bij aan een veilige en prettige schoolomgeving, maar versterken ook de leerprestaties en de ontwikkeling tot betrokken burgers. Wij erkennen dat elk kind uniek is en zich in eigen tempo ontwikkelt. Daarom bieden we een omgeving waarin het kind centraal staat, ondersteund door de groep en vice versa. Onze begeleiding is gericht op het creëren van een pedagogisch klimaat dat gebaseerd is op de drie fundamentele behoeften van een kind: relatie, competentie en autonomie. Een gevoel van verbondenheid, acceptatie en vertrouwen vormt de basis voor veiligheid en geborgenheid. Kinderen ervaren plezier in leren, samenwerken en spelen, wat hun zelfvertrouwen en waardering voor eigen kunnen vergroot. We streven ernaar om elk kind de ruimte te geven om zelfstandig te functioneren en serieus genomen te worden. Deze kernwaarden integreren we continu in ons dagelijks onderwijs en bieden we schoolbreed aanbod voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Sterke relaties opbouwen

Individuele competenties ontwikkelen

Zelfstandigheid en autonomie stimuleren

Hoe bevordert De Twamêster de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De Twamêster hanteert het succesvolle programma 'De Vreedzame School' om actief te werken aan verbondenheid, verantwoordelijkheid, respect, veiligheid en vertrouwen. Dit programma, gericht op kinderen van 4 tot 12 jaar, legt de nadruk op de eigen kracht van kinderen en verbetert de schoolcultuur. Het programma omvat een lesprogramma, intensieve training voor leerkrachten en coaching. Het bevordert conflictoplossing, mediatie en participatie van leerlingen, waardoor de klas en school een oefenplaats worden voor democratisch burgerschap. Leerlingen voelen zich gehoord en gezien, wat leidt tot positieve interacties en een veilige leeromgeving. Daarnaast is er een actieve Leerlingenraad die meedenkt over verbeteringen en samen met de directeur vergadert. Een team van jeugdconciërges draagt bij aan het welzijn van medeleerlingen en zorg voor schoolmaterialen en de omgeving. Jaarlijks monitoren we de sociaal-emotionele ontwikkeling en veiligheidsbeleving met de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en een veiligheidsvragenlijst uit de oudertevredenheidsenquête. Deze gegevens gebruiken we om ons aanbod te optimaliseren en een groepsplan gedrag op te stellen.

Welke methoden gebruikt De Twamêster voor het meten van sociale vooruitgang?

Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maken we gebruik van de volgende gestandaardiseerde instrumenten:

  • Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
  • Sociaal Emotionele Vragenlijst

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden op De Twamêster toegepast?

Op De Twamêster zetten we de volgende effectieve methode in voor sociaal-emotioneel leren:

  • De Vreedzame School

Inspectierapport Openbare Basisschool De Twamêster: Een Diepere Kijk

Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over Openbare Basisschool De Twamêster in Wergea. In 2018 ontving onze school een 'voldoende' beoordeling van de inspectie, met specifieke lof voor ons brede onderwijsaanbod. Deze positieve erkenning onderstreept onze toewijding aan kwalitatief hoogstaand basisonderwijs voor alle leerlingen.