Basisschool IKC Wemeldinge in Wemeldinge

Het team van IKC Wemeldinge in Wemeldinge

Current section: team
Bierweg 1 A
4424 Wemeldinge

Zie hier hoe het team van IKC Wemeldinge is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Wemeldinge. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Wemeldinge bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Wemeldinge bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Wemeldinge zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Wemeldinge. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (18.8%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (37.5%)
45-55 jaar (6.3%)
55-65 jaar (12.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Wemeldinge werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Indirect ondersteunend personeel (6.3%)
Management (6.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Wemeldinge gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid IKC Wemeldinge: Zekerheid voor Onderwijs

Bij IKC Wemeldinge hebben we een proactief beleid voor personeelsvervanging om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Albero, onze onderwijsorganisatie, beheert een eigen pool van gekwalificeerde vervangers, onderverdeeld in drie categorieën. Deze vervangerspool bestaat uit de A-pool, met personeel direct in dienst bij Albero, de B-pool, bestaande uit flexibele medewerkers die bereid zijn extra diensten te draaien, en de B2-pool, die externe professionals omvat die tijdelijke opdrachten bij ons ambiëren. Bij een korte afwezigheid van een medewerker, tot maximaal twee dagen, regelt IKC Wemeldinge de opvang intern. Dit kan betekenen dat collega's extra taken op zich nemen, of dat leerlingen tijdelijk worden opgevangen zonder directe extra inzet van personeel. In zeer uitzonderlijke gevallen, waarbij geen andere oplossing mogelijk is, kunnen leerlingen van een specifieke groep tijdelijk thuis blijven. Indien een vervanging langer dan twee dagen duurt en niet intern opgevangen kan worden, schakelen we onze uitgebreide vervangerspool in. We zetten alles op alles om snel een geschikte en bevoegde kandidaat te vinden, zodat uw kind ononderbroken kan blijven leren en ontwikkelen in onze vertrouwde omgeving.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Motorische ontwikkeling
30%
Spelontwikkeling
20%
Taalontwikkeling
15%
Sociaal Emotionele ontwikkeling
10%
Creatieve ontwikkeling
10%
Rekenontwikkeling
7.5%
Engels
2.5%
Muzikale ontwikkeling
2.5%
Verkeer
1.3%
Techniek
1.3%

Leerjaar 3 t/m 8

Overig
26.7%
Rekenen/wiskunde
19.9%
Taal
13.3%
Lezen
11.6%
Wereldoriëntatie
10.6%
Kunstzinnige en creatieve vorming
6%
Bewegingsonderwijs
6%
Levensbeschouwing
3%
Engelse taal
2.8%

Deskundige Specialisten voor Optimale Leerlingondersteuning op IKC Wemeldinge

3

Taal- en Rekenspecialisten voor Verbeterde Leerresultaten

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Bewegend Leren Specialist

Toelichting van de school:

Op IKC Wemeldinge zetten wij ons in voor uitmuntend onderwijs. Onze Intern Begeleider biedt cruciale ondersteuning aan leerkrachten, zodat zij individuele leerbehoeften optimaal kunnen aanpakken. Onze leerkracht van groep 4 is een gecertificeerde rekenspecialist. Zij verrijkt het rekenonderwijs met gespecialiseerde methodes en inzichten. Daarnaast is de leerkracht van groep 8 een expert in 'bewegend leren'. Deze aanpak integreert beweging in het leerproces voor verhoogde concentratie en betere leerresultaten.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedragsondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Voor een veilige en stimulerende leeromgeving is sociaal-emotionele ontwikkeling essentieel. Onze Gedragsspecialist werkt nauw samen met de Intern Begeleider om leerkrachten te voorzien van effectieve strategieën. Zij ondersteunen bij het begeleiden van leerlingen met specifieke emotionele of gedragsmatige uitdagingen, waardoor een positief klassenklimaat wordt bevorderd.

2

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

IKC Wemeldinge besteedt veel aandacht aan de ontwikkeling van een positieve werkhouding en een efficiënte taakaanpak. Onze Gedragsspecialist, in tandem met de Intern Begeleider, biedt gerichte hulp. Zij adviseren leerkrachten over methodieken die leerlingen helpen zich beter te concentreren, taken gestructureerd aan te pakken en hun leerproces te optimaliseren.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Gymleerkracht

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde gymleerkracht verzorgt inspirerende gymlessen voor alle groepen op IKC Wemeldinge. Deze docent biedt extra begeleiding aan kinderen die dat nodig hebben tijdens de lessen. Bovendien ondersteunt de gymleerkracht de reguliere leerkrachten bij het integreren van beweegactiviteiten, zowel binnen als buiten het klaslokaal, om de motorische ontwikkeling te stimuleren.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment zijn er geen specifieke specialisten aangewezen voor medische handelingen of persoonlijke verzorging binnen ons ondersteuningsteam. Wij verwijzen in dergelijke gevallen naar de juiste externe expertise.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Extra ondersteuning voor leerlingen met dyslexie
Extra ondersteuning voor leerlingen die meer uitda
Ondersteuning vanuit Mentaal Beter
Logopedie screening
Motorische screening

Individuele Leerlingondersteuning op IKC Wemeldinge

Onze Visie op Ondersteuning en Groei

Op IKC Wemeldinge geloven we dat elk kind uniek is en zijn eigen leertraject verdient. Soms hebben leerlingen extra begeleiding nodig om hun volledige potentieel te bereiken. Wij stemmen onze ondersteuning af op de specifieke behoeften van uw kind, rekening houdend met zowel de individuele ontwikkeling als de dynamiek binnen de school. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) schetst een helder beeld van de algemene ondersteuningsmogelijkheden en de grenzen van onze expertise. Om te bepalen of IKC Wemeldinge de juiste omgeving is voor uw kind, plannen we altijd een persoonlijk gesprek. Hierin bespreken we de klasdynamiek, de leerkracht, de thuissituatie en eventuele externe zorg. Samen met het samenwerkingsverband Kind-op-1 zorgen we voor een consistente en effectieve aanpak binnen de regio. Jaarlijks evalueert ons team de basisondersteuning, de algemene ondersteuningsmogelijkheden, en de begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Dit leidt tot een actueel SOP met onze sterke punten, ontwikkelpunten en ambities. Vooruitblik: Een Nieuw Kindcentrum in 2026. De toekomst brengt een nieuw, integraal kindcentrum waarin opvang en onderwijs naadloos samenkomen. Dit nieuwe centrum zal diverse expertises huisvesten, zoals fysiotherapie en logopedie, om een nog breder scala aan ondersteuning te kunnen bieden. Zo blijven we investeren in de groei en het welzijn van elk kind op IKC Wemeldinge.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van IKC Wemeldinge

Welke Kernpunten en Strategische Doelen Bevat Ons Schoolplan?

Bij IKC Wemeldinge hebben we zes essentiële speerpunten voor ons onderwijs geformuleerd tijdens een doordacht visietraject. Op stichtingsniveau zijn acht strategische doelen vastgesteld, mede geïnspireerd door de kansencirkel. Deze doelen op schoolniveau verbinden deze lagen met elkaar, zodat we de strategische doelen van de stichting lokaal effectief kunnen realiseren. We werken deze doelen verder uit met concrete succescriteria die jaarlijks worden opgenomen in ons jaarplan, uitgevoerd en geëvalueerd. Ons onderwijs richt zich op educatie, verbinding en verdieping binnen het IKC. Albero, ons educatief centrum, stelt elk kind in staat actief deel te nemen aan spel, ontspanning en sport, wat bijdraagt aan een gezonde groei en persoonlijke ontwikkeling. We stimuleren kinderen om gezonde en veilige keuzes te maken voor hun fysieke en mentale welzijn. Elk kind wordt geaccepteerd en ondersteund binnen onze gemeenschap. Bij IKC Wemeldinge creëren we een plek voor alle kinderen in Wemeldinge, met ruimte voor brede educatie, gericht op de leeftijd van 0-12 jaar. We betrekken externen en sluiten aan bij de omgeving via sportverenigingen en culturele activiteiten. Samenwerking met professionals zoals fysiotherapeuten en logopedisten ondersteunt de fysieke en mentale gezondheid, met aandacht voor gezonde voeding en sociaal-emotionele ontwikkeling. We faciliteren de optimale ontwikkeling van elk kind, waarbij talenten ontplooid kunnen worden. We bieden ondersteuning bij het ontwikkelen van kennis, vaardigheden, zelfvertrouwen en zelfwaardering, in lijn met de drie doeldomeinen van Gert Biesta: kwalificatie, persoonsvorming en socialisatie. Daarnaast creëren we een veilige omgeving waar kinderen liefde en verzorging ontvangen en waar ze geaccepteerd worden als lid van de gemeenschap. Elk kind krijgt begeleiding op basis van individuele ondersteuningsbehoeften en wordt betrokken bij beslissingen die hen aangaan. We werken vanuit hoge verwachtingen, waarbij we samen met het kind en ouders stappen zetten in de zone van de naaste ontwikkeling. Dit doen we met eigen leerlijnen, groepsdoorbrekend werken en diverse methodieken voor cognitieve, fysieke en sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook op organisatorisch vlak streven we naar een stimulerende en uitdagende speel-leer-werkomgeving. We realiseren een veilige omgeving waarin kinderen beschermd worden tegen misbruik, verwaarlozing en geweld, en leren zich veilig te gedragen. Met het oog op de nieuwbouw in 2026, richten we de bestaande organisatie in met samenwerking tussen peuters en kleuters, uitdagende leerpleinen en hoeken. Dit omvat bewegend leren, ateliers en groepsdoorbrekende activiteiten, met als doel een hoger niveau van integrale samenwerking en een vernieuwende omgeving voor kinderen van 0-13 jaar.

Welke Hulpmiddelen Gebruiken We voor de Ontwikkeling van Kinderen?

Voor het helder formuleren van onze doelen en het nauwkeurig volgen van de ontwikkeling van elk kind, maken we gebruik van effectieve tools zoals Focus PO en het IEP Leerling Volg Systeem (LVS). Deze systemen stellen ons in staat om de voortgang van de kinderen optimaal te monitoren. Dagelijks evalueren de leerkrachten de lesdoelen en de resultaten per kind. Meerdere keren per jaar bespreken we deze bevindingen op zowel groepsniveau als schoolbreed niveau. Op basis van deze analyses stelt onze Intern Begeleider (IB) tweemaal per jaar een gedetailleerde evaluatie op, wat essentieel is voor onze kwaliteitszorg.

Ontdek Ons Uitgebreide Aanbod voor Jonge Kinderen bij IKC Wemeldinge

Toelichting van de school

IKC Wemeldinge biedt een naadloze overgang van kinderopvang naar basisonderwijs. We hebben een sterke samenwerking met Kibeo, onze partner voor peuteropvang. Met de geplande uitbreiding van een extra peutergroep op onze hoofdlocatie in 2024, versterken we onze gezamenlijke inspanningen om een doorlopende leerlijn te garanderen. In ons moderne Kindcentrum zijn peuters en kleuters samengebracht in de onderbouw, wat zorgt voor een veilige en stimulerende omgeving waarin jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Welk Speciaal Aanbod Biedt IKC Wemeldinge voor Jonge Kinderen?

IKC Wemeldinge is trots op het brede scala aan aanvullende programma's, speciaal ontworpen voor de allerkleinsten. Dit omvat hoogwaardige kinderopvang, die essentieel is voor de ontwikkeling van jonge kinderen en ouders ondersteunt. Daarnaast bieden we Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) via onze peuteropvang, wat een sterke basis legt voor de verdere schoolloopbaan. Ons unieke aanbod omvat ook een speciale peuter-kleuter groep, die de transitie naar de basisschool soepeler laat verlopen.

IKC Wemeldinge is trots op het brede scala aan aanvullende programma's, speciaal ontworpen voor de allerkleinsten. Dit omvat hoogwaardige kinderopvang, die essentieel is voor de ontwikkeling van jonge kinderen en ouders ondersteunt. Daarnaast bieden we Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) via onze peuteropvang, wat een sterke basis legt voor de verdere schoolloopbaan. Ons unieke aanbod omvat ook een speciale peuter-kleuter groep, die de transitie naar de basisschool soepeler laat verlopen.

Professionele Kinderopvang Services
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang
Unieke Peuter-Kleuter Groep voor een Vloeiende Start

Met Welke Partners Werkt IKC Wemeldinge Samen voor Jonge Kinderen?

IKC Wemeldinge gelooft in de kracht van samenwerking om de beste zorg en educatie te bieden. Daarom werken we nauw samen met Kibeo, een gerenommeerde organisatie die gespecialiseerd is in kinderopvang en de ontwikkeling van jonge kinderen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en hoogwaardige aanpak, van de eerste opvangdagen tot aan de start van het basisonderwijs.

IKC Wemeldinge gelooft in de kracht van samenwerking om de beste zorg en educatie te bieden. Daarom werken we nauw samen met Kibeo, een gerenommeerde organisatie die gespecialiseerd is in kinderopvang en de ontwikkeling van jonge kinderen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en hoogwaardige aanpak, van de eerste opvangdagen tot aan de start van het basisonderwijs.