Openbare basisschool Dijkzicht in Welsum

Het team van Openbare basisschool Dijkzicht in Welsum

Current section: team
Kerklaan 22 A
8196 Welsum

Zie hier hoe het team van Openbare basisschool Dijkzicht is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare basisschool Dijkzicht. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare basisschool Dijkzicht bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare basisschool Dijkzicht bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare basisschool Dijkzicht zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.9%)
Man (15.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare basisschool Dijkzicht. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (0%)
35-45 jaar (50%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (50%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (6.8%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (29.9%)
45-55 jaar (19.5%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare basisschool Dijkzicht werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (100%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare basisschool Dijkzicht gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Leerkrachtvervanging op Basisschool Dijkzicht

Op Openbare Basisschool Dijkzicht streven we naar optimale continuïteit in ons onderwijs. Het vinden van gekwalificeerd vervangend personeel is een landelijke uitdaging waar wij proactief mee omgaan. Wij werken nauw samen met PON Primair, een gespecialiseerde vervangingspool, om de continuïteit te waarborgen. Ons protocol 'Vervanging bij afwezigheid van de leerkracht' beschrijft de zorgvuldige stappen die we volgen wanneer een groepsleerkracht onverhoopt afwezig is. Dit om ervoor te zorgen dat uw kind altijd kan rekenen op kwalitatief goed onderwijs en een veilige leeromgeving. Bij ziekte van een leerkracht evalueert de directeur direct de situatie. Er wordt gekeken naar de meest geschikte oplossing, zoals het inschakelen van een geregistreerde invaller, een parttimer uit ons eigen team, of ander geregistreerd onderwijspersoneel. Indien nodig worden kinderen tijdelijk verdeeld over andere groepen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer geen directe vervanging mogelijk is, kunnen kinderen naar huis. Dit gebeurt uitsluitend na directe communicatie met ouders en met de garantie dat kinderen die niet thuis opgevangen kunnen worden, op school blijven. De aanwezige leerkrachten bieden dan extra ondersteuning aan de betreffende groepen. Voor geplande afwezigheden, zoals studiedagen of buitengewoon verlof, wordt altijd tijdig een gekwalificeerde invalkracht ingezet. De groepsleerkracht informeert u hierover vooraf, zodat u op de hoogte bent van de tijdelijke onderwijssituatie. De focus blijft altijd op een stabiele en leerzame omgeving voor elk kind op Basisschool Dijkzicht.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Ondersteunende Specialisten op Basisschool Dijkzicht

4

Taal en Rekenen: Boost de Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Basisschool Dijkzicht beschikken we over een team van toegewijde specialisten die klaarstaan voor extra ondersteuning. Sommige specialisten zijn direct aan onze school verbonden, terwijl anderen regelmatig langskomen om onze leerlingen te begeleiden. Indien nodig, breiden we onze expertise uit met hulp van specialisten van de Mare en ons samenwerkingsverband EPOS. Deze nauwe samenwerking zorgt ervoor dat elk kind de best mogelijke begeleiding krijgt, afgestemd op individuele behoeften. Veel van onze specialisten zijn breed inzetbaar en ondersteunen op diverse aandachtsgebieden, wat flexibiliteit en een brede aanpak garandeert.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Binnen onze schoolomgeving floreren we met aanzienlijke expertise op het gebied van gedrag en executieve vaardigheden. We zetten ons in om een positieve en ondersteunende omgeving te creëren waarin kinderen zich sociaal en emotioneel optimaal kunnen ontwikkelen. Daarnaast kunnen we, via ons samenwerkingsverband, een beroep doen op gespecialiseerde hulp. Denk hierbij aan een ambulant begeleider of een specialist voor meer- en hoogbegaafdheid, om zo een passend antwoord te bieden op elke uitdaging. Deze brede inzetbaarheid van deskundigen garandeert dat we flexibel kunnen inspelen op de unieke behoeften van elk kind, thuis en op school.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak, werken we nauw samen met de expertise van ons samenwerkingsverband. Een ambulant begeleider staat paraat om onze leerlingen en leerkrachten te ondersteunen, wat leidt tot effectievere leertrajecten. Daarnaast onderhouden we een waardevolle relatie met de Jeugdgezondheidsdienst (GGD) IJsselland. Zij bieden een wekelijks inloopspreekuur op school voor vragen over opgroeien en opvoeden. U kunt hier zonder afspraak terecht. Voor specifieke vragen kunt u ook contact opnemen via t.kolkman@ggdijsselland.nl met Thera Kolkman, jeugdverpleegkundige, en haar collega's. Zij zijn verbonden aan CJG Olst-Wijhe en betrokken bij onze scholen. Uw kind wordt bovendien uitgenodigd voor gezondheidsonderzoeken en vaccinaties, zoals beschreven op www.ggdijsselland.nl.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Logopedist
Vakleerkracht Gym

Toelichting van de school:

Onze school besteedt veel aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. De vakleerkracht gym verzorgt inspirerende gymlessen, en we participeren actief in het project "Gezonde School" om een gezonde leefstijl te bevorderen. Jaarlijks voert de fysiotherapeut een screening uit bij de kleuters, waarbij waardevol advies wordt verstrekt aan zowel leerkrachten als ouders. Dit helpt om eventuele motorische uitdagingen vroegtijdig te signaleren en aan te pakken. Leerlingen uit groep 2 worden, met toestemming van de ouders, gescreend door een logopedist. Deze proactieve aanpak zorgt ervoor dat we de ontwikkeling van elk kind optimaal kunnen ondersteunen.

2

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
BHV'ers

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop op Basisschool Dijkzicht. Op school zijn dagelijks getrainde BHV'ers (Bedrijfshulpverleners) aanwezig om adequaat te kunnen handelen in geval van calamiteiten. Deze deskundigen zorgen voor een veilige omgeving waarin zowel leerlingen als personeel zich beschermd voelen. Hun aanwezigheid biedt gemoedsrust en garandeert dat er professionele hulp beschikbaar is wanneer dat nodig is. De interne begeleider coördineert de ondersteuning en zorgt voor een vlotte samenwerking tussen alle betrokken partijen, inclusief de BHV'ers, om een veilige schoolomgeving te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Leerplein
Dorpshuis
Moestuin van het dorp

Ontwikkelingsondersteuning op Maat voor Elk Kind op Basisschool Dijkzicht

Toekomstvisie: Uitgebreid Aanbod voor Extra Ondersteuning op Basisschool Dijkzicht

Basisschool Dijkzicht heeft ambitieuze plannen om het onderwijs voor leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften verder te optimaliseren. Ons team investeert continu in verdieping op het gebied van gedragsmanagement, het aanpakken van leeruitdagingen en het versterken van executieve functies bij onze leerlingen. Dit doen we om elk kind de best mogelijke start te geven. We werken aan een heldere, gestroomlijnde interne ondersteuningsstructuur met duidelijke beleidslijnen voor signalering, verwijzing en evaluatie. Nauwe samenwerking en communicatie met ouders bij complexe ondersteuningsvragen is hierbij essentieel. Ons doel is om het onderwijs nog meer te personaliseren en maatwerk te leveren in de klas, onder andere door het innovatieve Jeelo-onderwijsconcept. Zo zorgen we dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen en zijn of haar talenten kan ontdekken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan van Basisschool Dijkzicht

Wat zijn de kerndoelen in ons schoolplan?

Het schoolplan van Openbare Basisschool Dijkzicht is opgesteld met vijf strategische ambities van Stichting De Mare, gericht op optimale ontwikkeling. Deze ambities omvatten: 1. Onderwijs: Een persoonlijke benadering met 'Ik zie jou!' 2. Kwaliteit en ondersteuning: Zorgen voor een solide basis met 'De basis op orde!' 3. Medewerkers: Stimuleren van werkplezier met 'Werkgeluk in eigen hand!' 4. Organisatie: Actief verbinden met 'Verbinden is een werkwoord' 5. Samenwerking: Versterken door samenwerking met de omgeving met 'Samen ben je sterker, bovendien is samen leuker.' Voor elke ambitie beschrijven we de toekomstige visie en de huidige stand van zaken. Hieronder een samenvatting van de specifieke aandachtspunten voor Dijkzicht: 1. Onderwijs: 'Ik zie jou!' - Implementatie van het Kleutervolgsysteem voor een gestructureerde vroege ontwikkeling. - Integratie van 'Wereld In Getallen 5' (WIG5) voor rekenvaardigheden, inclusief borging en onderhoud. - Verdieping van taalontwikkeling door middel van het Jeeloconcept. 2. Kwaliteit en ondersteuning: 'De basis op orde!' - Verdere ontwikkeling en toepassing van kwaliteitskaarten. - Implementatie van een cyclische werkwijze binnen de zorg- en kwaliteitsstructuur. 3. Medewerkers: 'Werkgeluk in eigen hand!' - Uitwerking en verdieping van de organisatiestructuur voor een efficiënte werking. - Bevordering van gezamenlijke lesvoorbereidingen en teamoverleg. - Versterking van de teamcultuur en effectieve bordsessies. 4. Organisatie: 'Verbinden is een werkwoord' - Begeleiding van de ICT-migratie binnen de stichting. - Actieve promotie van de school via de website en open dagen. 5. Samenwerking: 'Samen ben je sterker, bovendien is samen leuker.' - Participatie in het programma 'Gezonde School' en de lokale gemeenschap. - Verhoging van de ouderbetrokkenheid door middel van kijkavonden, open dagen en culturele evenementen zoals een theateravond.

Hoe realiseert de school haar kwaliteitsdoelen?

Bij Openbare Basisschool Dijkzicht beschouwen we kwaliteitszorg en monitoring als een continu leerproces. We werken planmatig en cyclisch, waarbij de kwaliteit van het onderwijs en ons eigen functioneren voortdurend wordt geëvalueerd en verbeterd. Dit proces vindt plaats op het niveau van individuele leerlingen, groepen, de school als geheel en de stichting. De specifieke uitwerking hiervan is vastgelegd in de kwaliteitskalender op stichtingsniveau en in de zorgkalenders van elke school. We monitoren de onderwijskwaliteit nauwkeurig, evalueren zowel de methoden als de resultaten, en ondernemen actie om de kwaliteit continu te verhogen. Deze verbeteringen worden gedocumenteerd in plannen zoals het school- (jaar-) en bestuursplan, en verantwoord in groeps- en schoolanalyses, het schooljaarverslag en het bestuursverslag.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen op Basisschool Dijkzicht

Toelichting van de school

Openbare Basisschool Dijkzicht in Welsum biedt een warm welkom aan de allerkleinsten. Onze school is speciaal ingericht om jonge kinderen een veilige en stimulerende omgeving te bieden waarin ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. Met een kleinschalige aanpak en persoonlijke aandacht, zorgen we ervoor dat elk kind zich gezien en gehoord voelt. Ontdek hoe wij de basis leggen voor een leven lang leren, met speciale programma's die aansluiten bij de behoeften van jonge kinderen.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Dijkzicht Extra Onderwijsactiviteiten voor Peuters en Kleuters?

Ja, Openbare Basisschool Dijkzicht zet zich extra in voor het welzijn en de ontwikkeling van jonge kinderen. Wij bieden een rijk en gevarieerd programma dat speciaal is ontworpen om de nieuwsgierigheid te prikkelen en de eerste leerervaringen te verrijken. Denk hierbij aan speelse ontdekkingstochten en gezellige knutselactiviteiten die de fijne motoriek en creativiteit stimuleren.

Ja, Openbare Basisschool Dijkzicht zet zich extra in voor het welzijn en de ontwikkeling van jonge kinderen. Wij bieden een rijk en gevarieerd programma dat speciaal is ontworpen om de nieuwsgierigheid te prikkelen en de eerste leerervaringen te verrijken. Denk hierbij aan speelse ontdekkingstochten en gezellige knutselactiviteiten die de fijne motoriek en creativiteit stimuleren.

Kinderopvang

Met Welke Organisaties Werkt Basisschool Dijkzicht Samen voor het Jonge Kind Programma?

Om het aanbod voor jonge kinderen te versterken, werkt Openbare Basisschool Dijkzicht nauw samen met externe partners. Een van onze gewaardeerde samenwerkingspartners is BSO Natuurlijk Doen!, een organisatie gespecialiseerd in buitenschoolse opvang met een focus op natuurbeleving. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en een doorgaande lijn in de ontwikkeling van uw kind.

Om het aanbod voor jonge kinderen te versterken, werkt Openbare Basisschool Dijkzicht nauw samen met externe partners. Een van onze gewaardeerde samenwerkingspartners is BSO Natuurlijk Doen!, een organisatie gespecialiseerd in buitenschoolse opvang met een focus op natuurbeleving. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en een doorgaande lijn in de ontwikkeling van uw kind.