
De resultaten van IKC Laar in Weert
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Laar, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC Laar bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC Laar bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling bij IKC Laar
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep 8 middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage, de signaleringswaarde, geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief IKC Laar.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Potentieel Benutten op IKC Laar
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en weerspiegelt onze ambitie om leerlingen uit te dagen hun volledige potentieel te bereiken. Ons doel is dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit ambitieuze niveau haalt aan het einde van groep 8. De specifieke doelstelling voor het streefniveau wordt door de inspectie per school vastgesteld, rekening houdend met de unieke leerlingpopulatie van IKC Laar. Dit percentage dient als leidraad en kwaliteitsindicator voor onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Laar?
Bij IKC Laar bereiden we leerlingen vanaf groep 6 zorgvuldig voor op de overstap naar het Voortgezet Onderwijs (VO). Met de afname van de ADIT in groep 6 bieden we een waardevolle richtlijn voor de VO-keuze. Het schooladvies is gebaseerd op een combinatie van leerresultaten, werkhouding, interesses en motivatie. We streven naar een advies dat perfect aansluit bij de unieke capaciteiten van uw kind, waarbij we open communicatie met u als ouder hoog in het vaandel dragen. We hanteren twee routes voor de overstap naar het VO: Route A en Route B. Route B houdt in dat uw kind met basisondersteuning het diploma kan behalen. Route A voorziet in vroegtijdige verkenning en afstemming, essentieel voor een soepele overgang naar de best passende VO-school, eventueel met aanvullende ondersteuning. Alle leerlingen ontvangen een Onderwijskundig Rapport (OKR) dat de overdracht naar het VO faciliteert. U krijgt inzage in dit rapport en uw goedkeuring is vereist. Vanaf 2024 geldt een centraal aanmeldmoment voor alle groep 8 leerlingen, wat de aanmeldprocedure vereenvoudigt.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Groei bij IKC Laar
Bij IKC Laar streven we naar een warm en veilig pedagogisch klimaat waarin elk kind zich optimaal kan ontplooien. We hechten veel waarde aan een helder beleid dat dit positieve leerklimaat ondersteunt en bevordert. Ons beleid beschrijft gedetailleerd hoe we omgaan met sociale interacties en hoe we ingrijpen bij onveilige situaties, zoals pestgedrag. Ons omgangsprotocol is opgebouwd uit twee essentiële pijlers: preventie en curatieve maatregelen. Preventief richten we ons op het creëren van een vriendelijke en veilige schoolomgeving door middel van duidelijke afspraken op school-, klas- en individueel niveau. Dit draagt bij aan een positieve sfeer waarin kinderen zich gesteund voelen. Hoewel we pesten zoveel mogelijk willen voorkomen, erkennen we dat het soms toch kan voorkomen. Daarom beschrijven we in ons protocol nauwkeurig hoe we handelen bij pestgedrag. Deze aanpak is verankerd in afspraken op alle niveaus, zodat we consequent en effectief kunnen reageren op ongewenste situaties en de sociale veiligheid van al onze leerlingen kunnen waarborgen.
Verbinding en Samenwerking bij IKC Laar
Bewust in Beweging: Groei en Ontwikkeling
Verantwoordelijkheid Nemen en Dragen
Hoe bevordert IKC Laar de sociale ontwikkeling van leerlingen?
IKC Laar stimuleert sociale groei door middel van gerichte klassengesprekken. In deze gesprekken bespreken we samen met de leerlingen hoe we prettig en respectvol met elkaar omgaan en wat voor groep we willen zijn. Dit proactieve benadering helpt om problemen te voorkomen en draagt bij aan een omgeving waar pesten minimaal voorkomt, wat ook blijkt uit onze tevredenheidspeilingen. Daarnaast zetten we een kindercoach in voor individuele begeleiding en groepswerk, gericht op het versterken van sociaal-emotionele vaardigheden. Met behulp van 'groepsgeluk' verbeteren we de onderlinge relaties. Indien nodig worden ook andere interne of externe specialisten ingeschakeld voor maatwerk op sociaal-emotioneel gebied. We monitoren het sociale welbevinden van onze leerlingen nauwkeurig met het volgsysteem 'Leerling in Beeld', zodat we tijdig kunnen bijsturen en ondersteunen waar nodig.
Welke methoden gebruikt IKC Laar om sociale vooruitgang te meten?
IKC Laar maakt gebruik van diverse registratiemethoden om de sociale ontwikkeling en het welzijn van leerlingen in kaart te brengen. Dit stelt ons in staat om een compleet beeld te krijgen van de sociale vooruitgang en eventuele aandachtspunten tijdig te signaleren. Onze methoden omvatten: * Een gestructureerde Sociaal Emotionele Vragenlijst. * Regelmatige tevredenheidspeilingen onder kinderen, ouders en leerkrachten. * Het uitgebreide volgsysteem 'Leerling in Beeld'.
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
- Tevredenheidspeiling kinderen, ouders, leerkracht
- Leerling in Beeld
Welke lesprogramma's voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet bij IKC Laar?
Voor het bevorderen van sociaal-emotioneel leren maakt IKC Laar gebruik van specifieke en effectieve methoden. Deze programma's zijn ontworpen om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van essentiële sociale en emotionele vaardigheden, wat bijdraagt aan een positief schoolklimaat. Wij zetten de volgende methoden in: * Breinhelden *
- Breinhelden
- .
Inspectierapport IKC Laar: Kwaliteit van ons onderwijs onder de loep
IKC Laar hecht veel waarde aan transparantie en de kwaliteit van ons onderwijs. Daarom delen we graag de bevindingen van de onderwijsinspectie. In februari 2013 vond er een inspectie plaats die uitsluitend betrekking had op de school. Het volledige verslag van dit bezoek kunt u raadplegen via de link hieronder, specifiek onder het kopje "Overige rapporten" op de inspectiepagina. Daarnaast is IKC Laar recentelijk onderwerp geweest van een bestuurlijk inspectiebezoek. Hierbij werden de prestaties en indicatoren van onze school grondig geëvalueerd. Het bestuurlijke onderzoek, dat in 2023 plaatsvond, richtte zich op essentiële aspecten van ons onderwijs en de organisatie. De resultaten van dit bezoek geven inzicht in de sterke punten en ontwikkelingsmogelijkheden van IKC Laar, zodat we ons onderwijs continu kunnen verbeteren.