Brede School Moesel in Weert

De resultaten van Brede School Moesel in Weert

Current section: resultaten
Stadhouderslaan 21
6006 Weert

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Brede School Moesel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Brede School Moesel bij jullie?

Ontdek hoe goed Brede School Moesel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op Brede School Moesel

Het fundamenteel niveau is essentieel voor de taal- en rekenvaardigheid van elke leerling aan het einde van de basisschool. Brede School Moesel streeft ernaar dat alle leerlingen dit cruciale niveau beheersen, gemeten via de eind- of doorstroomtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% voor het basisniveau, de zogenaamde signaleringswaarde. Onze school scoort met 93.97% uitstekend op dit fundamentele niveau, wat aanzienlijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt en de prestaties van 95.28% in vergelijking met andere scholen overtreft.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling bij Brede School Moesel

Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieus leerdoel, waarbij we streven naar maximale ontwikkeling voor al onze leerlingen. Elke basisschool, inclusief Brede School Moesel, heeft een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau, die wordt bepaald op basis van de unieke leerlingpopulatie. Dit zorgt voor een realistische en haalbare ambitie voor onze school. Met een score van 47.16% op het streefniveau, wat de 54.29% van vergelijkbare scholen benadert, toont Brede School Moesel de inzet voor voortdurende verbetering en het stimuleren van hoogbegaafdheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Brede School Moesel?

Bij Brede School Moesel starten we in groep 6 met de voorbereiding op de overstap naar het Voortgezet Onderwijs (VO). We houden de resultaten van uw kind nauwlettend in de gaten voor een voorlopig advies, dat we uitgebreid met u bespreken. Naast de schoolresultaten wegen ook de werkhouding, interesses en de algehele motivatie van uw kind voor school en leren zwaar mee in het uiteindelijke schooladvies. Mocht de doorstroomtoets in groep 8 een hogere score laten zien dan het eerder gegeven schooladvies, dan evalueren we dit advies opnieuw, uiteraard in samenspraak met u als ouder of verzorger. Als de eindtoets lager of gelijk is aan het schooladvies, wordt het advies niet naar beneden bijgesteld. Het advies is gebaseerd op de jarenlange kennis en ervaring die onze school heeft opgedaan met uw kind. Binnen ons Samenwerkingsverband maken leerlingen de overstap naar het VO via twee routes: Route A en Route B. Bij Route B schatten wij, samen met u, in dat uw kind met de basisondersteuning op de VO-school een diploma kan behalen. Voor VMBO-leerlingen kunnen we extra ondersteuning voor leren aanvragen indien de criteria hiervoor worden behaald; hierover informeren we u dan. Route A houdt in dat wij, in overleg met u, adviseren dat een vroegtijdige verkenning met het VO zinvol is. Dit geldt ook voor leerlingen die we inschatten dat een uitstroom naar Praktijkonderwijs passend is. In groep 7 ontvangt u hierover nadere informatie. Deze vroege afstemming zorgt ervoor dat we vóór het centrale aanmeldmoment al de best passende VO-school en benodigde ondersteuning voor uw kind kunnen bepalen. Het is raadzaam om open dagen en voorlichtingsactiviteiten van VO-scholen in de regio te bezoeken. Voor alle leerlingen wordt een Onderwijskundig Rapport (OKR) opgesteld, een wettelijk verplicht document dat de overdracht van de basisschool naar het VO faciliteert. U krijgt inzage in dit rapport voordat het gedeeld wordt. Het adviesformulier, een essentieel onderdeel van het OKR, ontvangt u om te overhandigen bij de aanmelding. Sinds 2024 geldt er een centraal aanmeldmoment voor alle groep 8-leerlingen. Samen zorgen we voor een soepele en passende overstap naar het Voortgezet Onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Persoonsvorming op Brede School Moesel

Op Brede School Moesel geloven we in een brede ontwikkeling van elk kind, geïnspireerd door de inzichten van Gerd Biesta. We focussen op drie belangrijke domeinen: kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming. Kwalificatie betekent dat kinderen kennis, vaardigheden en de juiste houding ontwikkelen. Socialisatie richt zich op hoe kinderen via ons onderwijs deel worden van bestaande tradities en gemeenschappelijke praktijken. Persoonsvorming, ook wel subjectificatie genoemd, bevordert emancipatie, vrijheid en de verantwoordelijkheid die daarbij hoort. Sinds het schooljaar 2023-2024 maken we gebruik van het Leerling Volg Systeem (LVS) IEP, met de methode 'Hart en Handen', om deze ontwikkeling optimaal te ondersteunen en te registreren.

Autonomie van het kind versterken

Kinderen helpen hun competentiegevoel te ontwikkelen

Het onderhouden van positieve en respectvolle onderlinge relaties

Hoe bevordert Brede School Moesel de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Voor een veilige omgeving en optimaal welzijn van onze leerlingen zetten we de tool 'Hart en Handen' in. Vanaf groep 3 vullen leerlingen zelf de vragenlijsten in, wat leidt tot een persoonlijk kindgesprek. Indien nodig worden er op basis hiervan gerichte acties ondernomen. Vanaf schooljaar 2024-2025 introduceren we het rapportfolio. Dit combineert het traditionele portfolio, waarin leerlingen hun groei tonen, met de observaties van de leerkrachten. Het rapportfolio faciliteert een kindgesprek binnen de driehoek kind-ouder-leerkracht, wat essentieel is voor een gezamenlijke groei. Onze kernwaarden - veiligheid, talentontwikkeling, plezier en groei - vormen de basis voor ons beleid rond sociaal functioneren. Elk kind mag zichzelf zijn binnen onze sociale setting, en leert volop van en met elkaar.

Welke methoden gebruikt Brede School Moesel voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten?

Brede School Moesel hanteert specifieke registratievormen om de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen. Dit zorgt voor een duidelijk beeld van de sociaal-emotionele ontwikkeling. De belangrijkste registratievorm die wij gebruiken is 'Kindbegrip'. Dit hulpmiddel stelt ons in staat om de sociale interacties en het welzijn van elk kind te monitoren en te begrijpen.

  • Kindbegrip

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op onze school?

Op Brede School Moesel zetten we effectieve methoden in om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te stimuleren. We kiezen voor bewezen programma's die kinderen helpen bij hun persoonlijke en sociale groei. Momenteel maken we gebruik van de methode 'KWINK' voor het sociaal-emotioneel leren. Deze methode ondersteunt kinderen bij het ontwikkelen van belangrijke sociale vaardigheden en een positief zelfbeeld.

  • KWINK

Inspectierapport Brede School Moesel: Uitmuntend Basisonderwijs in Weert

Brede School Moesel, gelegen aan de Stadhouderslaan 21 in Weert, biedt hoogwaardig basisonderwijs aan 274 leerlingen. De school onderscheidt zich door een focus op ontwikkeling en welzijn van elk kind, wat wordt bevestigd door de positieve bevindingen van de onderwijsinspectie. Wij geloven in een veilige en stimulerende leeromgeving waar kinderen met plezier naar school gaan en zich optimaal kunnen ontwikkelen. Onze aanpak is gericht op het bieden van gepersonaliseerd onderwijs, waarbij we rekening houden met de individuele behoeften en talenten van elke leerling. Ontdek de kwaliteit van ons basisonderwijs en bekijk de officiële inspectieresultaten. Brede School Moesel is uw partner in de educatieve toekomst van uw kind.

Resultaten | Brede School Moesel in Weert | [2025] Schoolregister