Basisschool De Veste in Waspik

Het team van Basisschool De Veste in Waspik

Current section: team
Prins Bernhardstraat 3
5165 Waspik

Zie hier hoe het team van Basisschool De Veste is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Veste. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Veste bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Veste bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Veste zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Veste. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10.5%)
25-35 jaar (15.8%)
35-45 jaar (31.6%)
45-55 jaar (21.1%)
55-65 jaar (21.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Veste werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Veste gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Efficiënte Personeelsvervanging op Basisschool De Veste: Een Betrouwbare Aanpak

Op Basisschool De Veste, een trotse entiteit binnen de Floriander stichting, zetten we ons in voor een naadloze voortzetting van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Onze stichting heeft een solide samenwerking met een gespecialiseerde Vervangingsmanager, waarmee we duidelijke afspraken hebben gemaakt om flexibele en gekwalificeerde vervanging te waarborgen. Daarnaast onderhouden we proactief contacten met bevoegde en ervaren onderwijsprofessionals uit onze lokale gemeenschap in Waspik. Deze lokale reserves worden ingeschakeld wanneer er onverhoopt geen geschikte vervanging beschikbaar is via de Vervangingsmanager, wat de continuïteit van onze educatieve programma's verder versterkt. Bovendien is ons toegewijde team van onderwijzers flexibel en bereid om, waar mogelijk, collega's te ondersteunen door middel van interne vervanging. Deze collegiale inzet draagt bij aan een stabiele leeromgeving en een hechte schoolcultuur, essentieel voor de ontwikkeling van elk kind.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Expert Team: Specialistische Ondersteuning op Basisschool De Veste

3

Taal en Rekenen: Versterking voor Succesvolle Leerontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerondersteuning
Vakcoördinatoren voor Rekenen, Lezen en Taal
Coördinator Hoogbegaafdheid en Talentontwikkeling

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Veste zetten onze toegewijde vakcoördinatoren zich in als drijvende kracht achter ons onderwijs in taal en rekenen. Zij bewaken de voortgang en bespreken bevindingen tijdens teamoverleg, in nauwe samenwerking met de intern begeleiders. Samen met het team analyseren we trends en stellen we ambitieuze leerdoelen vast. Onze school investeert in de ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen met een gespecialiseerde coördinator. Kinderen van groep 1 tot en met 8 krijgen extra uitdaging aangepast aan hun behoeften, met als doel een leven lang te leren. Wij stimuleren zelfstandig leren en het stellen van eigen doelen. Specifiek voor taalondersteuning werken we samen met het initiatief Waalwijk Taalrijk.nl. Onze taalondersteuners bevorderen het leesplezier en vergroten de woordenschat van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij de Nederlandse taal. Meer details vindt u op waalwijktaalrijk.nl/onderwerpen/taalimpuls.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige en Positieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Twee Gediplomeerde Intern Begeleiders
Twee Gecertificeerde Anti-Pest Coördinatoren
Coördinatoren voor Kanjertraining en Gedragsmanagement

Toelichting van de school:

Onze aanpak voor sociaal-emotionele ontwikkeling is gedetailleerd beschreven in ons schoolbeleid voor sociale veiligheid. We streven naar een omgeving waarin elke leerling zich gewaardeerd en veilig voelt. Onze gespecialiseerde teams werken proactief aan een positief sociaal klimaat.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Begeleiding naar Succes

Beschikbare specialisten:

Twee Gediplomeerde Intern Begeleiders
Twee Gedragscoördinatoren

Toelichting van de school:

De gedragscoördinatoren ontwikkelen en implementeren een proactief beleid gericht op het verbeteren van werkhouding en taakaanpak. Zij bieden individuele begeleiding en ondersteunen leerkrachten bij het creëren van een optimale leeromgeving. Naast de interne ondersteuning bieden we ook externe mogelijkheden. Alle Floriander-scholen maken gebruik van de bovenschoolse plusklas ‘Breinrijk’ voor leerlingen vanaf groep 4. Onder begeleiding van gespecialiseerde leerkrachten krijgen hoogbegaafde leerlingen hier extra uitdaging en verrijking. Breinrijk is gevestigd op basisschool Baardwijk in Waalwijk en basisschool de Kinderboom in Kaatsheuvel. Een specifieke aanmeldprocedure is beschikbaar; vraag uw intern begeleider naar de mogelijkheden.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Bewegingsonderwijs
Fysiotherapeut voor Motorische Begeleiding
Vakleerkracht Gymnastiek van Het Beweegburo

Toelichting van de school:

Onze vakleerkracht gymnastiek, ook wel Buurtsportcoach genoemd, verzorgt het bewegingsonderwijs en signaleert tijdig eventuele motorische ontwikkelingsachterstanden. Elke groep ontvangt wekelijks een les van deze specialist. Daarnaast is er een fysiotherapeut aan de school verbonden die op regelmatige basis leerlingen met specifieke motorische behoeften begeleidt.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

BHV-ers (Bedrijfshulpverleners)

Toelichting van de school:

Onze conciërge biedt eerste opvang aan leerlingen die medische aandacht of persoonlijke verzorging nodig hebben. Zij coördineert de zorg en zorgt voor een veilige overdracht indien nodig. Bovendien zijn er op Basisschool De Veste meerdere gecertificeerde BHV-ers werkzaam die adequaat kunnen handelen in geval van noodsituaties.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Aula voor VSO en BSO
Rolstoelvriendelijke ingang
Een ruim schoolplein
Ondersteuningslokaal

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool De Veste

Ons Beleid voor Passend Onderwijs en Extra Hulp

Passend Onderwijs: Een Gezamenlijke Aanpak Basisschool De Veste werkt nauw samen met alle basisscholen in Waalwijk, Loon op Zand, Heusden en Altena binnen het samenwerkingsverband ‘Primair Onderwijs Langstraat Heusden Altena’ (PO LHA). Samen streven we ernaar om voor elk kind in deze regio passend onderwijs te realiseren. Meer details over dit samenwerkingsverband vindt u op www.samenwerkingsverbandlha.nl. Start van Passend Onderwijs: Vanaf Aanmelding Passend onderwijs begint direct bij de aanmelding van uw kind. Na ontvangst van uw schriftelijke aanmelding, onderzoeken we of Basisschool De Veste de ideale leeromgeving biedt voor uw kind. Dit doen we door een open gesprek met u te voeren over de sterke punten en specifieke behoeften van uw kind. Ook verzamelen we relevante informatie van de kinderopvang of de vorige school van uw kind. Indien onze school niet optimaal aansluit bij de onderwijsbehoeften van uw kind, gaan we in gesprek met u. Samen zoeken we naar de best passende onderwijsplek, waarbij we niet alleen kijken naar speciaal (basis)onderwijs, maar ook naar de mogelijkheden bij andere basisscholen in de buurt. Basisondersteuning: De Fundering van Ons Onderwijs Zodra uw kind bij ons op school zit, zetten wij ons in om het onderwijs zo goed mogelijk af te stemmen op zijn of haar leerbehoeften. Onze school biedt een solide basisondersteuning. Kinderen met dyslexie, dyscalculie of lichte leervertragingen of -versnellingen ontvangen bij ons het onderwijs dat bij hen past. Extra Ondersteuning: Maatwerk voor Elk Kind Soms heeft een leerling meer begeleiding nodig dan de basisondersteuning kan bieden. In dergelijke gevallen bespreken de leerkracht en/of de intern begeleider dit met u. Gezamenlijk verkennen we welke extra ondersteuningsmogelijkheden het beste aansluiten bij uw kind. Hierbij kan de school de expertise van het bevoegd gezag van Stichting Floriander (DBG) inschakelen. Ook het samenwerkingsverband kan ondersteuning financieren door een arrangement aan te vragen, waardoor een externe specialist ingeschakeld kan worden. Procedure Overstap naar Speciaal (Basis)onderwijs Voor een succesvolle overstap naar speciaal (basis)onderwijs volgen we een vastgestelde procedure. De school betrekt hierbij de DBG-er en het samenwerkingsverband. Alle benodigde stappen bespreken we zorgvuldig met u, om een soepele overgang naar de nieuwe school te garanderen. Vorig schooljaar zijn geen leerlingen van onze school overgestapt naar het speciaal (basis)onderwijs. Toekomstgericht Aanbod: Versterking Gedrag en Klimaat Zorgen over de ontwikkeling van leerlingen gaan vaak hand in hand met gedragsuitdagingen. Om deze redenen willen we ons beleid hierop aanpassen. We ontwikkelen schoolbrede regels en afspraken, en focussen op het versterken van het pedagogisch klimaat. Komend schooljaar zal de gedragscoördinator, met begeleiding van een externe coach, dit beleid verder vormgeven.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid: Schoolplan en Continue Verbetering

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan 2023-2027?

Ons schoolplan 2023-2027 focust op de verdere ontwikkeling van ons onderwijs. We zetten sterk in op professionele groei door middel van reflectie en dialoog binnen ons team. Feedback wordt actief verzameld en gebruikt voor verbeteringen, zowel binnen het team als in de directe leeromgeving van de leerlingen. Hierdoor verbinden we concrete resultaten aan onze inspanningen. Daarnaast hebben we de communicatie met ouders en leerlingen versterkt. Dit doen we door middel van startgesprekken en heldere communicatie via nieuwsbrieven. We bieden ook extra ondersteuning aan leerlingen die dit nodig hebben, zowel op pedagogisch als didactisch vlak. Ons doel is om passend onderwijs te garanderen voor elke leerling. Tot slot richten we ons op effectieve directe instructie en differentiëren we met hoge verwachtingen, met een speciale focus op het rekenonderwijs.

Hoe waarborgt Basisschool De Veste de onderwijskwaliteit?

Onze school hanteert een gestructureerd kwaliteitszorgsysteem. We beoordelen en verbeteren continu ons onderwijs op basis van een meerjarenplanning, die we vertalen naar jaarlijkse kwaliteitsmonitoren. Samen met het team bepalen we verbeterpunten, rekening houdend met onze ambities en actuele ontwikkelingen. Deze verbeterpunten worden uitgewerkt in de kwaliteitsmonitor, die tevens als jaarplan fungeert. Leerkrachten zijn hierin leidend, terwijl de directie de voortgang monitort in samenwerking met de Medezeggenschapsraad (MR) en het bestuur. We evalueren de kwaliteitsmonitor twee keer per jaar. De belangrijkste pijlers van onze kwaliteitsborging zijn: 1. Een duidelijke meerjarenplanning (schoolplan). 2. Structurele evaluaties van het schoolplan en de kwaliteitsmonitor. 3. Cyclische kwaliteitsbeoordeling door ouders, leerlingen en leraren via tevredenheidsonderzoeken. 4. Planmatige verbeteringen, vastgelegd in schoolplan, jaarplan/kwaliteitsmonitor en jaarverslag. 5. Systematische evaluatie van de realisatie van onze plannen. 6. Het borgen van kwaliteit door alles schriftelijk vast te leggen. 7. Transparante rapportage aan alle belanghebbenden, inclusief de inspectie, het bevoegd gezag, de GMR en ouders.

Downloaden

Speciaal Aanbod Jonge Kinderen Basisschool De Veste Waspik

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Veste in Waspik erkennen we de unieke ontwikkelingspaden van elk kind. Onze aanpak voor jonge kinderen, van groep 1 en 2, is gericht op een soepele overgang en optimale groei. We bouwen voort op de Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) die uw kind mogelijk al genoten heeft. Door middel van een 'warme overdracht' met kinderdagverblijf De Schat, delen we, met uw toestemming, waardevolle inzichten om de educatieve lijn naadloos voort te zetten. Dit zorgt ervoor dat uw kind zich direct thuis voelt en zich optimaal kan ontwikkelen. Onze methode 'Basisontwikkeling' is speciaal ontworpen voor kinderen van 3 tot ongeveer 8 jaar. Deze methode is een uitwerking van Ontwikkelingsgericht Onderwijs en legt de nadruk op spelenderwijs leren. We bieden een gestructureerd, maar flexibel programma dat aansluit bij de individuele onderwijsbehoeften van elk kind. Spel is hierbij de motor van leren. We zien hoe kinderen in hun spel steeds complexere vaardigheden ontwikkelen, zoals het schrijven van namen of het naspelen van situaties. Dit natuurlijke leerproces stimuleren we, waardoor de intrinsieke motivatie om te leren wordt aangewakkerd. Van 'doen alsof' naar 'echt kunnen'. Daarnaast besteden we veel aandacht aan actief burgerschap en sociale integratie. Onderwerpen als culturele diversiteit, democratische waarden, en het belang van samenwerken en zelfredzaamheid staan centraal. We behandelen thema's als verschillende culturen, wereldgodsdiensten, politieke besluitvorming en feestdagen, zowel christelijk als anderszins. We bevorderen sociale competenties zoals zelfbeeld, samenwerking, zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Via programma's zoals het Jeugdjournaal in de bovenbouw en bespreking van sociale media, bereiden we kinderen voor op de moderne wereld. Thema's als omgaan met groepsdruk, alcohol, roken, drugs, vandalisme en vuurwerk worden ook aangepakt, vaak in samenwerking met experts zoals Bureau Halt. Ons anti-pestbeleid en initiatieven zoals 'Jong & Oud', waarbij kleuters contact maken met ouderen, versterken de sociale cohesie en wederzijds respect. We organiseren ook acties voor goede doelen en besteden aandacht aan verkeersveiligheid door middel van projecten zoals Streetwise en het Dode Hoek-project. Voor onze aanpak maken we gebruik van bewezen methodes zoals de Kanjertraining voor een veilige en respectvolle omgeving, Blink voor wereldoriëntatie, en lespakketten over Prinsjesdag en het Jeugdjournaal. Ook werken we met de Kleuteruniversiteit, Bureau Halt, Kiesraad in de Klas, en projecten zoals 'Scoren voor Gezondheid' met RKC Waalwijk en het Brabants Verkeersveiligheids Label (BVL). De resultaten van onze inspanningen op het gebied van burgerschap en sociale integratie monitoren we nauwkeurig. In de onderbouw gebruiken we het L.V.S. van Digikeuzebord. In de midden- en bovenbouw vullen leerlingen jaarlijks een vragenlijst in (SCOL) die focust op sociaal-emotionele aspecten. Dit stelt ons in staat om individuele en groepsresultaten te analyseren en gerichte leerdoelen op te stellen. Leerlingen in groep 6 tot en met 8 vullen ook een tevredenheidspeiling in (WMK) die ingaat op zelfvertrouwen, werkhouding, relaties met leerkrachten en medeleerlingen, en welbevinden. Deze feedback is essentieel voor ons schoolbeeld en leidt tot gerichte gesprekken en verbeteracties. De resultaten van deze peilingen worden ook besproken met onze leerlingenraad.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Veste extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Absoluut. Basisschool De Veste biedt gespecialiseerde programma's en ondersteuning voor de ontwikkeling van jonge kinderen om een vliegende start te garanderen.

Absoluut. Basisschool De Veste biedt gespecialiseerde programma's en ondersteuning voor de ontwikkeling van jonge kinderen om een vliegende start te garanderen.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang
Taalontwikkeling voor de allerkleinsten

Met welke partners werkt Basisschool De Veste samen voor het jonge kind?

Om de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal te ondersteunen, werkt Basisschool De Veste nauw samen met vooraanstaande lokale partners in de kinderopvang.

Om de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal te ondersteunen, werkt Basisschool De Veste nauw samen met vooraanstaande lokale partners in de kinderopvang.