Basisschool De Peddepoel in Wanssum

Het team van Basisschool De Peddepoel in Wanssum

Current section: team
Gouverneur Houbenstraat 55
5861 Wanssum

Zie hier hoe het team van Basisschool De Peddepoel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Peddepoel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Peddepoel bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Peddepoel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Peddepoel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 70% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (70%)
Man (30%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Peddepoel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (40%)
35-45 jaar (30%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (10%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Peddepoel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (90%)
Direct ondersteunend personeel (10%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Peddepoel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsvervanging op Basisschool De Peddepoel

Bij Basisschool De Peddepoel streven we naar optimale onderwijscontinuïteit voor al onze leerlingen. De huidige uitdagingen op de arbeidsmarkt stellen ons echter voor uitdagingen, met name wat betreft de beschikbaarheid van gekwalificeerd onderwijspersoneel. Korte Afwezigheden en Teamoplossingen: Voor vervangingen met een maximale duur van één week, zoals bij kortdurende ziekte, nascholing of ouderschapsverlof, zetten we primair in op interne oplossingen. Ons toegewijde team op school vangt deze periodes zoveel mogelijk op, om de dagelijkse lesgang te waarborgen. Langdurige Afwezigheid en de Flexpool: Bij langdurige afwezigheden, waaronder ziekte, zwangerschapsverlof of zorgverlof die langer dan een week duren, schakelen we de flexibele pool van Dynamiek in. Dit zorgt voor een structurele oplossing en minimale impact op het leerproces van uw kind. Noodprocedures bij Onvoldoende Personeel: In uitzonderlijke situaties waarin onmiddellijke vervanging niet mogelijk is, organiseren we een alternatief lesprogramma op de eerste dag van afwezigheid. Dit kan bestaan uit het samenvoegen van klassen of de inzet van ambulante ondersteuning. Bij gelijktijdige afwezigheid van meerdere leerkrachten, kan het voorkomen dat een groep tijdelijk thuis moet blijven, waarbij we streven naar een eerlijke verdeling van de impact. Kwaliteitsbewaking en Besluitvorming: De inzet van ambulante leerkrachten is niet altijd gegarandeerd voor langere periodes. Onze directie beoordeelt zorgvuldig of de onderwijskwaliteit, zowel op korte als lange termijn, gewaarborgd blijft. Hierbij wordt ook gekeken naar de mogelijke inzet van kwaliteitsondersteuners binnen de klassen. Strategie bij Personeelsschaarste: Wanneer de flexpool onvoldoende capaciteit biedt voor langdurige vervangingen, voeren we een strategische dialoog binnen het Dynamiek Overleg. Hierin bespreken we gezamenlijk hoe we om kunnen gaan met de personeelsschaarste en de impact daarvan op ons onderwijs. Communicatie met Ouders: Wij hechten groot belang aan transparante communicatie. Ouders en verzorgers worden zo spoedig mogelijk geïnformeerd over eventuele wijzigingen of maatregelen die van invloed zijn op de aanwezigheid van hun kinderen op school.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Peddepoel: Specialisten voor Elke Uitdaging

2

Taal- en Rekenspecialisten: Versterking van Basisvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (Kwaliteitsteamlid)
Jonge Kind Specialist

Toelichting van de school:

Bij Basisschool De Peddepoel geloven we in een gezamenlijke aanpak binnen scholengroep Dynamiek. Onze gediplomeerde specialisten staan klaar om leerlingen te ondersteunen. We bieden expertise op diverse gebieden, waaronder taal- en rekenonderwijs, om zo de academische groei van elk kind te waarborgen. Onze interne begeleider en jonge kind specialist werken nauw samen met leerkrachten om individuele leertrajecten te optimaliseren. Daarnaast is er via onze scholengroep toegang tot een breed scala aan specialisten. Denk hierbij aan dyslexie-, dyscalculie-, NT2-specialisten, maar ook gedragswetenschappers en logopedisten. Samen zorgen we voor een complete ondersteuning.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Veerkracht

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staan centraal bij Basisschool De Peddepoel. Binnen scholengroep Dynamiek werken we nauw samen om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren. Onze gespecialiseerde collega's, zoals gedragsspecialisten en orthopedagogen, bieden ondersteuning bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en emotionele veerkracht. Ze helpen leerlingen om te gaan met uitdagingen en bevorderen een positief zelfbeeld. Via onze scholengroep en samenwerkingsverbanden zijn er aanvullende experts beschikbaar, zoals faalangstreductietrainers en specialisten voor kinderen met specifieke medische behoeften. Samen streven we naar een optimale ontwikkeling voor ieder kind.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (Kwaliteitsteamlid)

Toelichting van de school:

Basisschool De Peddepoel focust op het bevorderen van een positieve gedragshouding en een effectieve taakaanpak. Ons team werkt continu aan het versterken van de executieve functies bij leerlingen, cruciaal voor succesvol leren. Onze intern begeleider speelt een sleutelrol in het coördineren van deze ondersteuning. Samen met de leerkrachten monitoren en stimuleren zij de ontwikkeling van werkstrategieën en zelfregulatie. Via scholengroep Dynamiek hebben we toegang tot gedragsspecialisten en orthopedagogen. Ook kunnen we rekenen op expertise van externe partijen voor specifieke ondersteuning, zoals faalangstreductietraining, om leerlingen optimaal te begeleiden.

1

Motorische Ontwikkeling: Bewegen en Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Gekwalificeerde Vakleerkrachten Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Bij Basisschool De Peddepoel besteden we veel aandacht aan de motorische ontwikkeling van onze leerlingen. Twee van onze groepsleerkrachten zijn tevens bevoegd vakleerkrachten bewegingsonderwijs. Zij verzorgen met enthousiasme de gymlessen voor de groepen 3 tot en met 8, gebruikmakend van onze uitstekende faciliteiten. Dit zorgt voor een gevarieerd en uitdagend bewegingsprogramma. Door deze expertise in huis kunnen we een structurele bijdrage leveren aan de fysieke gezondheid en de ontwikkeling van motorische vaardigheden bij alle kinderen op onze school.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Aandacht voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool De Peddepoel biedt een veilige omgeving waar ook aandacht is voor persoonlijke verzorging. Hoewel er geen specifieke medische specialisten direct aan de school verbonden zijn, werken we nauw samen met ouders en externe instanties. Bij specifieke medische behoeften of ondersteuning bij persoonlijke verzorging, zorgen we voor een afgestemde aanpak. We betrekken de juiste professionals, zoals schoolartsen of verpleegkundigen, indien nodig. Ons team is alert op de individuele behoeften van elk kind en faciliteert de benodigde ondersteuning om een comfortabel en gezond schoolklimaat te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
4
Totaal specialisten
4
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij De Peddepoel

Ontdek Ons Flexibele Ondersteuningsaanbod

Bij Basisschool De Peddepoel geloven we in het bieden van passend onderwijs aan elk kind, dichtbij huis. Onze school werkt nauw samen met het Bovenschools Kwaliteitsteam (BKT) om de benodigde ondersteuning te garanderen. Een deel van de middelen wordt lokaal ingezet via ons eigen Kwaliteitsteam (KT) en specialisten, terwijl we ook profiteren van een gezamenlijke aanpak tussen scholen. Ons doel is om een breed scala aan ondersteuningsbehoeften te vervullen, van basisondersteuning (niveau 1 en 2) tot meer specialistische hulp. Wanneer extra expertise gewenst is, kunnen we een beroep doen op externe professionals. Dit alles om ervoor te zorgen dat elk kind de juiste begeleiding krijgt om zijn of haar potentieel volledig te benutten. Voor complexe casussen organiseren we multidisciplinair overleg via het Ondersteuningsloket. Hier bespreken diverse betrokkenen, waaronder ouders, leerkrachten en specialisten, de specifieke onderwijsbehoeften van een leerling. Het streven is 'één kind, één gezin, één plan', met duidelijke afspraken over de regie en de te nemen stappen, zoals een mogelijke plaatsing in het speciaal basis- of voortgezet onderwijs. Ons ondersteuningsmodel is opgebouwd volgens duidelijke zorgniveaus. Basisondersteuning (niveau 1 en 2) wordt primair door onze eigen leerkrachten en schoolteams verzorgd, eventueel met ondersteuning van een Kwaliteitsteamlid. Vanaf niveau 3 schakelen we externe expertise in, zoals gespecialiseerde coaches of het bovenschoolse team, vaak in combinatie met een ontwikkelingsperspectief (OPP) of handelingsgericht ontwikkelingsplan (HGPD). Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben vanaf zorgniveau 3, stellen we in samenspraak met de ouders een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Dit plan beschrijft de uitstroommogelijkheden na groep 8, de tussentijdse doelen en de aanpak. Dit is met name van toepassing voor leerlingen die vanaf niveau 3 ondersteuning ontvangen of die aan het einde van groep 8 op een lager niveau uitstromen. De toewijzing van ondersteuning op zorgniveau 3 omvat diverse mogelijkheden, zoals inzet van het bovenschoolse kwaliteitsteam, brede overleggen, hulp van een specialist zorg of ondersteuningscoach, en eventueel een schakelklas. Voor zorgniveaus 4 en 5, die een plaatsing in het speciaal basis- (SBO) of speciaal onderwijs (SO) betreffen, is een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) vereist. De aanvraag voor een TLV loopt via het Ondersteuningsloket, waarbij de Bovenschoolse Ondersteuningscoördinator (BOC) zorgt voor de nodige interdisciplinaire afstemming. Een TLV wordt afgegeven wanneer basisonderwijs, zelfs met aanvullende ondersteuning, niet toereikend is. Wij blijven ons aanbod continu ontwikkelen, met focus op de inzet van onze professionals, het verfijnen van ons aanbod voor hoogbegaafdheid en het versterken van de executieve functies bij onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Schoolplan: Kwaliteitszorg bij Basisschool De Peddepoel

Welke ambitieuze doelen stellen we in ons jaarplan?

Bij Basisschool De Peddepoel, onderdeel van scholengroep Dynamiek, hanteren we vier kernbeloftes voor onze leerlingen. Deze beloftes zijn: 'wij geloven in je', 'wij zien wie je bent en bieden wat je nodig hebt', 'wij bieden je een boeiende en inspirerende leeromgeving' en 'wij laten zien dat de wereld groter is dan je school'. Ons jaarplan beschrijft gedetailleerd hoe we deze beloftes waarmaken en ons onderwijs continu verbeteren. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons specifiek op het verhogen van de opbrengsten bij begrijpend lezen en rekenen. Daarnaast willen we de executieve functies versterken binnen ons burgerschapsonderwijs. Dit alles ondersteund door gerichte studiedagen en teamvergaderingen. Naast deze onderwijsdoelen hebben we ook specifieke ambities voor de professionele ontwikkeling van onze medewerkers, de organisatie van de school en het verstevigen van de samenwerking met ouders en de lokale gemeenschap. Het volledige jaarplan is toegankelijk via de boekenplank op ISY.

Hoe monitoren we het behalen van onze onderwijsdoelen?

We hanteren een proactieve aanpak om te evalueren of we onze gestelde doelen realiseren en waar nodig bijsturingen te plegen. Dit gebeurt door middel van regelmatige overleggen binnen de units en het kwaliteitsteam. Bij de tweemaal per jaar gehouden grote schoolbesprekingen analyseren we specifiek de leeropbrengsten en formuleren we concrete actiepunten voor verbetering. Daarnaast betrekken we de Medezeggenschapsraad (MR) bij belangrijke beslissingen en vinden er managementgesprekken plaats tussen de directie en het bestuur van Dynamiek. Deze structurele evaluatiemomenten waarborgen de continue kwaliteitsverbetering van ons onderwijs.

Ontwikkeling van uw jonge kind bij Basisschool De Peddepoel

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Peddepoel stimuleren we de al doende leerervaringen van jonge kinderen door middel van spel. Een rijke speelomgeving met gevarieerd materiaal is essentieel voor hun ontwikkeling en bereidt hen optimaal voor op het latere lees-, taal- en rekenonderwijs. We integreren thema's uit Jeelo, waarbij tussendoelen duidelijk zijn omschreven, om ons doelgericht onderwijs te verrijken en aan te laten sluiten bij de leefwereld van de kinderen. De speel- en werklessen zijn cruciaal voor de ontwikkeling van zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel. Kinderen krijgen hier de ruimte voor zowel vrije als gebonden opdrachten, wat hun leerproces bevordert. Naast veel ruimte voor vrij spel, bieden we ook geleide bewegingslessen waarin spelenderwijs belangrijke concepten worden aangeleerd. Brede School Samenwerking met Spring Kinderopvang Basisschool De Peddepoel functioneert als een brede school in samenwerking met Spring kinderopvang. Regelmatige overleggen tussen beide organisaties zorgen voor een optimale afstemming van praktische zaken en een versterking van de samenwerking. Dit alles met als doel de ontwikkeling van onze kinderen te bevorderen en een doorlopende leerlijn te realiseren.

Veelgestelde vragen

Welk aanvullend aanbod is er voor jonge kinderen op onze basisschool?

Basisschool De Peddepoel biedt speciaal ontwikkeld aanvullend lesmateriaal en activiteiten voor de allerkleinsten, ter ondersteuning van hun vroege educatie.

Basisschool De Peddepoel biedt speciaal ontwikkeld aanvullend lesmateriaal en activiteiten voor de allerkleinsten, ter ondersteuning van hun vroege educatie.

Kinderopvang
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool De Peddepoel samen voor het jonge kind?

Wij werken nauw samen met Spring kinderopvang, specifiek met hun locatie Boefjesboot, om een naadloze overgang en doorlopende ontwikkeling te garanderen.

Wij werken nauw samen met Spring kinderopvang, specifiek met hun locatie Boefjesboot, om een naadloze overgang en doorlopende ontwikkeling te garanderen.

Team | Basisschool De Peddepoel in Wanssum | [2025] Schoolregister