
De resultaten van Basisschool De Springplank in Vught
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Springplank, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool De Springplank bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Springplank bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Toekomstig Succes op De Springplank
Het fundamenteel niveau vormt de essentiële basis voor taal en rekenen, cruciaal voor elke leerling aan het einde van het basisonderwijs. In groep acht meten we dit met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau moet behalen. Dit percentage, de signaleringswaarde, geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland. Basisschool De Springplank streeft ernaar dit fundamentele niveau voor al haar leerlingen te garanderen. Onze focus ligt op het leggen van een stevige basis, zodat elke leerling optimaal voorbereid is op de volgende onderwijs- of levensfase. Met een score van 94.19% op het fundamenteel niveau overtreffen wij ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit resultaat, vergeleken met het landelijke gemiddelde van 96.61%, onderstreept de effectiviteit van ons onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Uitmuntendheid op Basisschool De Springplank
Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagend doel dat verder gaat dan de basale vaardigheden. We moedigen onze leerlingen aan om dit hogere niveau te bereiken aan het einde van groep acht, wat getuigt van diepgaande kennis en vaardigheid. De onderwijsinspectie bepaalt voor elke school een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als maatstaf voor de prestaties van de school ten opzichte van haar specifieke uitgangspunten. Momenteel behaalt 64.73% van onze leerlingen het streefniveau, wat een solide prestatie is in vergelijking met het landelijke gemiddelde van 63.97%. Onze school heeft een eigen signaleringswaarde van 53.8%, wat betekent dat we uitstekend presteren en de verwachtingen overtreffen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Springplank?
Op Basisschool De Springplank in Vught begeleiden we groep 8 leerlingen zorgvuldig naar het voortgezet onderwijs. In november organiseren we een informatieve avond over de overstap naar de middelbare school. Januari en februari staan in het teken van open dagen en proeflessen bij diverse middelbare scholen. Dit biedt leerlingen, ook uit groep 7, uitstekende kansen om zich te oriënteren op hun toekomstige schoolkeuze. Het schooladvies in groep 8 wordt definitief vastgesteld in januari. Hierbij kijken we breed naar de capaciteiten van de leerling, inclusief cognitieve vaardigheden, sociaal-emotionele ontwikkeling en werkhouding. Ook de persoonlijke wensen en behoeften van het kind spelen een cruciale rol. Het advies wordt bepaald door een team van ervaren leerkrachten, de intern begeleider en de directeur, gebaseerd op observaties, leerlingvolgsysteemgegevens en rapporten uit voorgaande jaren. Dit advies vormt de basis voor de aanmelding op een middelbare school. Mocht de landelijke eindtoets een hoger resultaat laten zien dan het schooladvies, dan heroverwegen we dit advies. In sommige gevallen passen we het aan, in andere gevallen blijven we bij het oorspronkelijke advies. Voor leerlingen met een specifieke leerlijn en een advies voor leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) geldt een aparte, gespecialiseerde procedure.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Basisschool De Springplank
Op Basisschool De Springplank creëren we een levendige leergemeenschap waar kinderen, ouders en leerkrachten samenkomen om te leren en te groeien. Onze focus ligt op het ontwikkelen van essentiële sociale vaardigheden, zodat elk kind respectvol en effectief kan omgaan met anderen in diverse situaties. We hechten grote waarde aan respect, samenwerking, conflictbeheersing en zelfredzaamheid, wat bijdraagt aan een veilige en positieve schoolomgeving. Deze sociale competenties vormen de basis voor betere leerprestaties en de ontwikkeling van jonge burgers. Bij De Springplank is er respect voor iedereen en voor de wereld om ons heen. Elk kind, ouder en teamlid is uniek en wordt aangemoedigd zichzelf te zijn. Onze school is de plek waar nieuwsgierigheid wordt geprikkeld, optimaal leren centraal staat en ieder kind het beste uit zichzelf kan halen.
Zelfbewustzijn en zelfinzicht vergroten.
Positieve en constructieve relaties opbouwen.
Essentiële sociale vaardigheden ontwikkelen voor succesvol functioneren.
Hoe bevordert Basisschool De Springplank de sociale ontwikkeling van uw kind?
Wij hanteren de KWINK-methode om de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren. Deze methode doorloopt vijf cruciale groepsfasen gedurende het schooljaar: kennismaking en oriëntatie (forming), het vaststellen van normen en gedragsverwachtingen (norming), het omgaan met hiërarchische dynamiek (storming), een periode van positief leren en samenleven (performing) en de voorbereiding op afscheid (adjourning). Centraal staan vijf kerncompetenties: zelfbewustzijn, zelfmanagement, empathie, effectief relaties aangaan en weloverwogen keuzes maken. Door middel van KWINK leren kinderen essentiële levensvaardigheden. In het schooljaar 2018-2019 implementeren we ook SCOL om de sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen, wat ons helpt de voortgang van elk kind te volgen en te ondersteunen.
Welke methoden en registratievormen gebruikt De Springplank voor sociale opbrengsten?
Basisschool De Springplank maakt gebruik van bewezen methoden en registratievormen om de sociale opbrengsten van leerlingen te monitoren en te bevorderen. Dit stelt ons in staat om de sociale en emotionele groei van elk kind effectief te volgen en te ondersteunen, en om onze aanpak voortdurend te optimaliseren.
- Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) voor gestructureerde observatie.
- KWINK en Sociometics voor een brede kijk op sociale interacties en competenties.
Welke specifieke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op De Springplank?
Op Basisschool De Springplank zetten we de KWINK-methode in als kerninstrument voor sociaal-emotioneel leren. Deze methode is specifiek ontworpen om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van belangrijke sociale vaardigheden en emotionele intelligentie, essentieel voor hun algehele ontwikkeling en succes in het leven.
Inspectierapport Basisonderwijs De Springplank: Kwaliteit en Toekomstvisie
Bij Basisschool De Springplank geloven we dat de kwaliteit van onderwijs verder reikt dan enkel academische prestaties. Onze onderwijsvisie, de warme zorg voor elke leerling, met speciale aandacht voor kinderen met specifieke behoeften, en de positieve sfeer op school vormen de kern van ons educatieve aanbod. In het schooljaar 2018-2019 voerde de onderwijsinspectie een bezoek uit waarbij de advisering voor het voortgezet onderwijs centraal stond. Gesprekken met directie, interne begeleiders en leerkrachten van groep 8 leverden waardevolle inzichten op. Ter verbetering van de ouderbetrokkenheid, wordt in schooljaar 2019-2020 een beleidsstuk ontwikkeld om ouders proactief te informeren over de verwachte uitstroomniveaus van hun kinderen. De Springplank valt onder het reguliere basistoezicht van de inspectie. Dit betekent dat onze onderwijskundige ontwikkelingen periodiek worden geëvalueerd op basis van vooraf aangeleverde gegevens en tijdens een bezoek ter plaatse. Meer details over onze prestaties en de bevindingen van de inspectie zijn te vinden op www.onderwijsinspectie.nl. Lees meer over de inspectiebevindingen en onze schoolontwikkelingen.