
De resultaten van IKC Van Kampen in Vlaardingen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Van Kampen, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC Van Kampen bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC Van Kampen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op IKC Van Kampen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Dit wordt geëvalueerd met de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit is een cruciale indicator voor de kwaliteit van het basisonderwijs, die wij op IKC Van Kampen nauwlettend volgen. Op IKC Van Kampen streven we ernaar om de door de inspectie gestelde normen te overtreffen, zodat elke leerling een solide basis meekrijgt voor de toekomst.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op IKC Van Kampen
Het streefniveau op IKC Van Kampen daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden. Het is ons doel dat een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen in groep acht dit hogere niveau bereikt, wat getuigt van een verdiepte kennis en vaardigheid. De onderwijsinspectie bepaalt per school een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau, afgestemd op de unieke leerlingenpopulatie. Deze waarde dient als richtlijn voor onze schoolontwikkeling en kwaliteitsborging. Wij zijn trots op de inspanningen van onze leerlingen en leerkrachten om deze ambitieuze doelen te realiseren en de resultaten op het streefniveau continu te verbeteren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Van Kampen?
Bij IKC Van Kampen staat een zorgvuldig proces centraal voor het opstellen van het schooladvies. Dit advies wordt tot stand gebracht tijdens een overleg waar specialisten nauw samenwerken. Deelnemers aan dit overleg zijn onder andere medewerkers van cluster 6/7/8, het voltallige zorgteam – bestaande uit een orthopedagoog, arrangementbegeleider en zorgcoördinator – de directeur en de teamleider onderwijs. Na de besluitvorming informeren wij ouders en kinderen persoonlijk over het schooladvies, zodat alle vragen beantwoord kunnen worden.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Burgerschap op IKC Van Kampen
Op IKC Van Kampen in Vlaardingen hechten we veel waarde aan de ontwikkeling van tijdloze normen en waarden. Door onze kernwaarden thematisch te behandelen, stimuleren we een positief sociaal klimaat. Vanuit een christelijke en maatschappelijke grondslag stellen we ons de vraag wat we de jonge generatie willen meegeven. Welke kennis en sociale vaardigheden heeft elk uniek kind nodig voor succes in de 21e eeuw? Wij geloven dat dit een gezamenlijke inspanning is. Daarom is een sterk educatief en sociaal partnerschap met ouders essentieel voor ons. Onze aanpak richt zich op het creëren van een omgeving waarin kinderen zich veilig en gewaardeerd voelen, wat de basis vormt voor zowel academische als sociale groei.
Zelfredzaamheid bevorderen
Samenwerken stimuleren
Gouden Weken voor sociale vaardigheden
Hoe bevordert IKC Van Kampen de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Op IKC Van Kampen zetten we in op preventie in plaats van reactie op pestgedrag. Dit doen we met de 'Gouden Weken', waarin sociale vaardigheden, interactie en groepsvorming drie weken centraal staan. Gedurende het schooljaar wordt hier wekelijks op teruggekoppeld. Onze volledige aanpak voor burgerschap, inclusief sociale vaardigheden, is te vinden op onze website. Binnen de thema's en het kerncurriculum moedigen we kinderen aan om zelf oplossingen te vinden voor uitdagingen. Een flexibele organisatie, de mogelijkheid om in eigen tempo door te stromen en zelfstandig werken zijn hierbij cruciaal. Onze onderwijs- en opvangmedewerkers werken nauw samen en vullen elkaars kwaliteiten aan. De opvang vindt plaats in verticale groepen, waar kinderen van en met elkaar leren. In de bovenbouw werken we klasoverstijgend. In de onderbouw wordt dit binnen de groepen gedaan met behulp van tutorrelaties, waarbij oudere en jongere kinderen elkaar ondersteunen. We helpen kinderen hun unieke talenten te ontdekken en toe te passen bij het vinden van antwoorden. Welbevinden en talentontwikkeling gaan hand in hand met resultaatgericht werken. Alle kinderen worden begeleid op een niveau dat past bij onze hoge, maar realistische, verwachtingen, vastgesteld in samenspraak met directie, leerkrachten, ouders en kinderen.
Welke methoden gebruikt IKC Van Kampen voor het meten van sociale opbrengsten?
IKC Van Kampen hanteert de volgende registratievormen om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen:
- Kijk! observatie-instrument
- IEP Hart en Handen voor sociaal-emotionele ontwikkeling
- Sociale metingen via Vensters voor Verantwoording
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet bij IKC Van Kampen?
Bij IKC Van Kampen maken we gebruik van een eigen, op de school ontwikkelde methode voor burgerschapsonderwijs. Dit sluit naadloos aan bij onze kernwaarden en de specifieke behoeften van onze leerlingen.
- Schoolspecifieke burgerschapsmethode
Inspectierapport IKC Van Kampen: Kwaliteit en Resultaten
IKC Van Kampen is trots op het predicaat 'Excellente School' dat wij in het schooljaar 2021-2022 hebben ontvangen. Dit predicaat onderstreept onze toewijding aan hoogwaardig onderwijs en een stimulerende leeromgeving voor alle leerlingen. Onze school biedt een veilige en inspirerende plek waar kinderen met plezier leren en groeien. De erkenning als excellente school is een bevestiging van de inzet van ons team en de positieve ontwikkeling binnen onze gemeenschap. We blijven ons continu inzetten voor de beste educatieve ervaring.