Basisschool De Voorhof in Vianen (Utrecht)

Het team van Basisschool De Voorhof in Vianen (Utrecht)

Current section: team
De Looch 3
4133 Vianen (Utrecht)

Zie hier hoe het team van Basisschool De Voorhof is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Voorhof. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Voorhof bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Voorhof bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Voorhof zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.2%)
Man (11.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Voorhof. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (16.7%)
25-35 jaar (50%)
35-45 jaar (16.7%)
45-55 jaar (5.6%)
55-65 jaar (5.6%)
&ge;65 jaar (5.6%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Voorhof werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (82.4%)
Direct ondersteunend personeel (11.8%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Voorhof gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Engelse taal
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Personeelsvervanging op De Voorhof

Op Basisschool De Voorhof zetten we ons actief in om verlofsituaties zoveel mogelijk intern op te vangen. Dit beleid waarborgt de pedagogische rust en continuïteit binnen onze school. Door slim gebruik te maken van ons eigen getalenteerde team, minimaliseren we externe invloeden en zorgen we voor een stabiele leeromgeving. Dit draagt bij aan een voorspelbare dagelijkse gang van zaken voor zowel leerlingen als leerkrachten. Onze interne flexibiliteit garandeert dat de kwaliteit van het onderwijs gewaarborgd blijft, zelfs wanneer een leerkracht afwezig is. We streven naar een soepele overgang en minimale impact op het leerproces.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Zo werken wij...algemeen

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Voorhof: Ons Zorgteam

5

Taal en Rekenen: Specialistische Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Bij Basisschool De Voorhof staat de optimale ontwikkeling van elk kind centraal. Ons toegewijde zorgteam, bestaande uit de directie en de intern begeleider, plant regelmatig zorgoverleggen om de voortgang en ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen te bespreken. Onze school beschikt over gespecialiseerde leerkrachten die extra ondersteuning bieden op het gebied van taal en rekenen. Marieke Attevelt is onze toegewijde rekenspecialist, terwijl Ria Groenewegen en Charlotte Hoegee zich richten op taal- en leesspecialisme. Wendy Bootsma ondersteunt leerlingen met een begaafdheidsprofiel. Extra zorg op maat wordt ingezet op basis van observaties en toetsresultaten, zowel voor leer- als gedragsontwikkeling. Leerkrachten bieden gerichte instructie, voeren gesprekken en stellen indien nodig individuele plannen op. Ouders worden actief betrokken bij dit proces, met regelmatige kindbesprekingen en werkoverleggen met de intern begeleider. Preventieve programma's zoals Bouw! tutorlezen, Rekentuin, Letterster en Logo3000 worden ingezet om lees- en rekenvaardigheden te versterken, met name in de groepen 2 tot en met 4. Bij gediagnosticeerde ernstige enkelvoudige dyslexie, conform gemeentelijke voorwaarden, vindt vergoede behandeling plaats door externe specialisten, zoals Opdidakt B.V., met ondersteuning thuis en op school.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Kanjergedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Kanjer Coördinator

Toelichting van de school:

Basisschool De Voorhof is een gecertificeerde 'Kanjerschool', wat betekent dat wij een veilige omgeving creëren waarin elk kind zichzelf kan zijn en gerespecteerd wordt. Onze leerkrachten zijn getraind in de Kanjertraining en bieden dit programma actief aan in alle groepen. Laura van de Pol is onze gedragsspecialist, en Daphne en Annette fungeren als onze Kanjer Coördinatoren. Zij ondersteunen de school bij het bevorderen van een positief sociaal klimaat en het aanpakken van gedragsuitdagingen. De Kanjertraining richt zich op het ontwikkelen van een positief zelfbeeld en respect voor anderen. Kinderen leren hoe ze effectief kunnen samenwerken, feedback kunnen geven en ontvangen, en hoe ze uit uitdagende sociale situaties kunnen stappen. De kernwaarden van de Kanjertraining – vertrouwen, helpen, samenwerken, plezier en meedoen – vormen de basis van onze dagelijkse omgang. Wij geloven in een gezamenlijke aanpak met ouders voor een optimale sociaal-emotionele ontwikkeling. Via het volgsysteem Kanvas monitoren we de voortgang. Jaarlijkse vragenlijsten over sociale veiligheid (WMK-PO) voor groep 5-8 geven ons waardevolle inzichten voor gerichte acties en ondersteuning. Meer informatie is te vinden op www.kanjertraining.nl.

1

Gedrag en Taakaanpak: Deskundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van gedrag en werkhouding staat onze gedragsspecialist, Laura van de Pol, klaar. Zij biedt gerichte begeleiding aan leerlingen die extra hulp nodig hebben bij hun taakaanpak en sociaal-emotionele ontwikkeling.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Expertise en Samenwerking

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Logopedist

Toelichting van de school:

Basisschool De Voorhof werkt nauw samen met Fysiotherapeutisch Centrum Vianen om interne fysiotherapeutische ondersteuning te bieden. Behandelingen worden vergoed via de zorgverzekeraar van de ouders. Indien er behoefte is aan logopedische ondersteuning, kan de school ouders in contact brengen met gekwalificeerde logopedisten in Vianen. De kosten hiervoor vallen onder de vergoedingen van de zorgverzekeraars.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke medisch specialisten op school aanwezig zijn voor algemene zorg, zetten wij ons in om waar nodig ondersteuning te bieden en ouders te verwijzen naar de juiste professionals voor medische handelingen en persoonlijke verzorging.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
keuken

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op Basisschool De Voorhof

Gedetailleerde Zorg en Begeleiding voor Elke Leerling

Op Basisschool De Voorhof zetten we ons volledig in voor de optimale ontwikkeling van elk kind. We bieden een breed scala aan ondersteuningsmogelijkheden, afgestemd op de individuele behoeften van onze leerlingen. Onze Intern Begeleider (IB'er) is het centrale aanspreekpunt voor zorgcoördinatie. De IB'er monitort de academische en sociaal-emotionele groei van leerlingen, werkt nauw samen met leerkrachten, ouders en externe professionals en draagt bij aan het schoolbrede zorgbeleid. Dit omvat ook het organiseren van studiedagen en het leiden van diverse overleggen, zoals groeps- en kindbesprekingen. Binnen de klas krijgt elke leerling de aandacht die hij of zij verdient. Op basis van observaties en toetsresultaten bieden onze leerkrachten extra instructie en ontwikkelingsplannen aan, zowel op het gebied van leren als gedrag. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, maken we gebruik van bewezen programma's zoals Bouw! tutorlezen, Rekentuin, Letterster en Logo3000. Bij specifieke zorgvragen of vermoedens van leerproblemen zoals dyslexie of dyscalculie volgen we protocollen en zoeken we naar de beste oplossingen. Dit kan variëren van extra instructie tot externe diagnostiek, waarbij we ouders altijd informeren en betrekken bij elke stap. Voor dyslexie wordt extern onderzoek vergoed door de gemeente. Indien nodig organiseren we Multidisciplinaire Overleggen (MDO's) met ouders en externe specialisten, zoals een Consulent Passend Onderwijs, om gezamenlijke plannen te maken. Voor leerlingen die extra begeleiding buiten de reguliere schooluren ontvangen, stellen we een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op, wat essentieel is bij het aanvragen van arrangementen vanuit het samenwerkingsverband of speciaal onderwijs. We streven ernaar elk kind zo lang mogelijk in de groep te houden en een passend aanbod te bieden. Wanneer een kind, ondanks extra ondersteuning, achterblijft in ontwikkeling, stellen we in samenspraak met ouders en de IB'er een individueel leerplan op. Dit plan richt zich op het behalen van haalbare doelen, met een mogelijke uitstroom naar het VMBO met leerwegondersteuning of praktijkonderwijs. Voor kinderen met een didactische voorsprong bieden we uitdagende verrijkingsprojecten en de mogelijkheid tot deelname aan de Day a Week School (DWS) en Explore klassen. Ook de timing van de kleuterschool, zoals een verlengde of verkorte kleutertijd, wordt individueel bekeken. Doubleren of versnellen zijn opties die we zorgvuldig overwegen in overleg met ouders en specialisten. Kinderen met een handicap of chronische ziekte ontvangen op De Voorhof de aandacht die nodig is voor hun ontwikkeling. We werken samen met consulenten van Onderwijsondersteuning Zieke kinderen (OZL) om de verbinding met school te behouden, bijvoorbeeld via thuisonderwijs. Voor kinderen met een handicap zoeken we, indien nodig, naar de meest geschikte onderwijsplek. Basisschool De Voorhof blijft zich ontwikkelen op het gebied van extra ondersteuning. Met een solide basis, getrainde professionals en een focus op kwaliteit, blijven we onze aanpak optimaliseren om aan te sluiten bij de behoeften van onze leerlingen. We blijven alert op signalen en streven naar continue verbetering, zodat we altijd het beste kunnen bieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan van Basisschool De Voorhof

Wat zijn de doelen binnen het schoolplan van De Voorhof?

Het uitgebreide schoolplan van Basisschool De Voorhof, waarin onze onderwijsdoelen centraal staan, is op school op te vragen. Dit plan wordt in nauwe samenwerking met de Medezeggenschapsraad (MR) opgesteld en twee keer per jaar grondig geëvalueerd. Daarnaast beschikken we over een specifiek en gedetailleerd plan voor burgerschapsvorming. Ook dit plan is beschikbaar voor inzage. Ontdek hoe wij werken aan een complete ontwikkeling voor elke leerling.

Hoe realiseert De Voorhof haar onderwijsdoelen?

Jaarlijks stellen wij samen met ons toegewijde team een helder jaarplan op dat de onderwijsdoelen van Basisschool De Voorhof concreet maakt. Dit plan wordt tevens ter goedkeuring voorgelegd aan de Medezeggenschapsraad (MR). De voortgang wordt continu gemonitord; een eerste evaluatie vindt plaats in januari, gevolgd door een definitieve eindevaluatie in juni. Op beide momenten evalueren we de resultaten ook gezamenlijk met de MR, wat zorgt voor transparantie en continue verbetering.

Ontwikkeling van het Jonge Kind bij Basisschool De Voorhof

Toelichting van de school

Basisschool De Voorhof in Vianen biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Wij geloven in een warme en veilige start voor elk kind, waar nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd en talenten worden ontdekt. Onze school is er voor kinderen vanaf vier jaar, maar wij besteden ook veel aandacht aan de voorbereiding op de basisschool. Door middel van spelenderwijs leren en gerichte activiteiten zorgen we voor een soepele overgang naar groep 1. Ontdek hoe wij de ontwikkeling van uw kind optimaal ondersteunen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt Basisschool De Voorhof voor jonge kinderen?

Basisschool De Voorhof zet zich actief in voor de ontwikkeling van jonge kinderen met een rijk en gevarieerd aanbod. We bieden specifieke programma's die aansluiten bij de behoeften van jonge leerlingen, gericht op spelend leren en sociale vaardigheden. Daarnaast werken we nauw samen met lokale partners om een doorlopende leerlijn te garanderen vanaf de kinderopvang tot aan de basisschool. Dit omvat ook deelname aan Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang, zodat uw kind optimaal voorbereid is op de schoolstart.

Basisschool De Voorhof zet zich actief in voor de ontwikkeling van jonge kinderen met een rijk en gevarieerd aanbod. We bieden specifieke programma's die aansluiten bij de behoeften van jonge leerlingen, gericht op spelend leren en sociale vaardigheden. Daarnaast werken we nauw samen met lokale partners om een doorlopende leerlijn te garanderen vanaf de kinderopvang tot aan de basisschool. Dit omvat ook deelname aan Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang, zodat uw kind optimaal voorbereid is op de schoolstart.

Kinderopvang Vianen
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) & Peuteropvang

Met welke organisaties werkt Basisschool De Voorhof samen voor het jonge kind?

Voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen werkt Basisschool De Voorhof samen met diverse lokale partners. Deze samenwerkingen zijn essentieel om een naadloze overgang van kinderopvang naar school te realiseren. Wij onderhouden sterke banden met organisaties zoals Dichtbij, die ons ondersteunen bij het creëren van een stimulerende en educatieve omgeving voor onze jongste leerlingen. Deze gezamenlijke inspanningen garanderen een consistente en kwalitatieve aanpak van vroeg- en voorschoolse educatie.

Voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen werkt Basisschool De Voorhof samen met diverse lokale partners. Deze samenwerkingen zijn essentieel om een naadloze overgang van kinderopvang naar school te realiseren. Wij onderhouden sterke banden met organisaties zoals Dichtbij, die ons ondersteunen bij het creëren van een stimulerende en educatieve omgeving voor onze jongste leerlingen. Deze gezamenlijke inspanningen garanderen een consistente en kwalitatieve aanpak van vroeg- en voorschoolse educatie.

Lokale samenwerking voor kinderopvang en educatie