
De resultaten van Venlose Montessorischool in Venlo
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Venlose Montessorischool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Venlose Montessorischool bij jullie?
Ontdek hoe goed Venlose Montessorischool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden op de Venlose Montessorischool
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep acht middels een eind- of doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage geldt als richtlijn voor alle basisscholen, inclusief de Venlose Montessorischool. Op de Venlose Montessorischool streven we ernaar dat al onze leerlingen deze cruciale basisvaardigheden ontwikkelen, met resultaten die de landelijke norm ondersteunen en waar mogelijk overtreffen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Hogere Ambitie op de Venlose Montessorischool
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden en hogere academische doelen te bereiken. Wij zetten ons in om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit ambitieuze streefniveau te laten halen. De onderwijsinspectie bepaalt per school, op basis van de specifieke leerlingpopulatie, een individuele signaleringswaarde voor het streefniveau. De Venlose Montessorischool streeft ernaar deze specifieke doelstellingen te realiseren, wat resulteert in uitstekende prestaties die de ontwikkeling van elke leerling weerspiegelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Venlose Montessorischool?
De Venlose Montessorischool behaalt uitstekende resultaten in het vervolgonderwijs. De leerlingen doen het in de eerste drie jaar van het voortgezet onderwijs consistent goed, wat aantoont dat de schooladviezen uitstekend aansluiten bij de capaciteiten van de leerlingen. De school werkt nauw samen met het voortgezet onderwijs. Deze samenwerking kenmerkt zich door openheid en een constructieve communicatie, wat essentieel is voor een soepele overgang en optimale ontwikkeling van de leerlingen. Meer gedetailleerde informatie over de schoolresultaten en de tevredenheid van ouders vindt u in onze uitgebreide schoolgids, die u ook online kunt raadplegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op de Venlose Montessorischool: Kinderen Vormen de Toekomst
Bij de Venlose Montessorischool koesteren we de ontwikkeling van elk kind tot een zelfstandige en verantwoordelijke burger. We stimuleren kinderen om hun eigen keuzes te maken en hier achter te staan, binnen een veilige en ondersteunende omgeving. Onze aanpak is geworteld in de Montessori-filosofie, waarbij respect voor het unieke kind centraal staat. Door dagelijks vrijheid te bieden in het maken van keuzes, leren kinderen bewust rekening te houden met de belangen van medeleerlingen en volwassenen. Deze waarden zijn integraal onderdeel van onze dagelijkse schoolpraktijk. Door het goede voorbeeld te geven, dragen we deze normen over en begeleiden we kinderen in hun leerproces door zowel spel als gerichte activiteiten. Maria Montessori's visie, "Door het kind naar een betere wereld", inspireert ons om kinderen de kans te geven zich optimaal te ontwikkelen. Wij geloven dat deze persoonlijke groei de basis vormt voor hun toekomstige bijdrage aan de maatschappij.
Bevordering van Zelfstandigheid
Ontwikkeling van Verantwoordelijkheid
Cultiveren van Respect voor Elkaar
Hoe bevordert de Venlose Montessorischool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze school integreert sociale ontwikkeling in het dagelijkse leerproces. Kinderen leren keuzes te maken, de consequenties ervan te overzien en verantwoordelijkheid te nemen voor hun acties. We bespreken resultaten en doelen met de kinderen, en moedigen hen aan om na te denken over alternatieve benaderingen voor gewenste uitkomsten. De Montessori-werkwijze stimuleert voortdurend rekening houden met elkaar. Dit uit zich in respectvolle communicatie, bedachtzame bewegingen door het lokaal en het accepteren van gedeelde materialen. Kinderen leren zelfstandig oplossingen te vinden wanneer ze geconfronteerd worden met bijvoorbeeld een bezet materiaal of een bezette leerkracht. Deze aanpak, gericht op impliciete sociale vaardigheden, is een bewuste keuze. Hoewel we primair vertrouwen op onze dagelijkse praktijk, zetten we waar nodig aanvullende methodieken in. Dit kunnen specifieke lessen zijn of incidentele toepassingen van methodes om specifieke leerdoelen te ondersteunen.
Welke observatiemethoden gebruikt de Venlose Montessorischool voor sociale opbrengsten?
Om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van onze leerlingen systematisch in kaart te brengen, hanteren wij de volgende registratievormen: * **Kijk!** Dit observatie-instrument helpt ons om de ontwikkeling van kinderen gedetailleerd te volgen. * **Saqi** wordt ingezet voor de evaluatie van sociaal-emotionele groei. * **WMK-MO sociale veiligheid** biedt ons waardevolle inzichten in de sociale veiligheid binnen de groepen.
Welke hulpmiddelen zet de school in voor sociaal-emotioneel leren?
De Venlose Montessorischool maakt gebruik van diverse effectieve methoden en programma's om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te stimuleren: * **Een doos vol gevoelens:** Dit materiaal helpt kinderen om emoties te herkennen, te benoemen en ermee om te gaan. * **School Wide Positive Behavior Support (SWPBS):** Dit schoolbrede programma richt zich op het bevorderen van positief gedrag en een veilige leeromgeving. * **PBS (Positive Behavior Support):** Een verdere uitwerking van de SWPBS-principes, gericht op het aanleren en bekrachtigen van gewenst gedrag.
Inspectierapport Venlose Montessorischool: Kwaliteit en Ontwikkeling
In februari 2019 heeft de Onderwijsinspectie een bezoek gebracht aan de Venlose Montessorischool voor een grondige kwaliteitsbeoordeling. Het inspectierapport bevestigt onze inzet voor uitstekend onderwijs en een positieve leeromgeving. We zijn bijzonder trots op de positieve bevindingen met betrekking tot het sociale klimaat binnen onze schoolgemeenschap. Dit weerspiegelt onze toewijding aan een veilige en stimulerende omgeving waarin elk kind zich kan ontwikkelen. Het algehele oordeel van de inspectie was 'voldoende', wat de basis vormt voor onze continue inspanningen om de kwaliteit van ons Montessorionderwijs verder te optimaliseren en te versterken.