
De resultaten van De Meule in Venlo
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Meule, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Meule bij jullie?
Ontdek hoe goed De Meule bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op Basisschool De Meule
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Dit wordt getoetst in groep 8 middels de doorstroomtoets, een cruciale indicator voor de aansluiting op het vervolgonderwijs. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Basisschool De Meule streeft ernaar deze norm ruimschoots te overtreffen, zodat alle leerlingen een solide basis meekrijgen voor hun verdere educatieve pad.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitieuze Leerdoelen voor Elk Kind op De Meule
Het streefniveau op Basisschool De Meule daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en excelleren in taal en rekenen. Het behalen van dit hogere niveau is een belangrijke ambitie voor onze school en draagt bij aan optimale doorstroommogelijkheden. De Onderwijsinspectie stelt per school een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vast, rekening houdend met de unieke leerlingenpopulatie. Basisschool De Meule zet zich in om deze norm te overtreffen en de potentie van iedere leerling maximaal te benutten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Meule?
Basisschool De Meule zet zich in voor een optimaal schooladvies dat perfect aansluit bij de individuele ontwikkeling van elk kind. We kijken verder dan alleen de cognitieve vaardigheden en nemen alle ontwikkelingsgebieden en persoonlijke eigenschappen mee. Factoren zoals huiswerkattitude, werkhouding, zelfstandigheid en doorzettingsvermogen spelen een cruciale rol in het bepalen van het advies. Wij informeren ouders op strategische momenten. Een voorlopig advies wordt gegeven op basis van de resultaten tot en met groep 7, mede bepaald door het leerlingvolgsysteem. In groep 8 presenteren we in januari een nieuw voorlopig advies. Na de doorstroomtoets in februari ontvangen we de resultaten in maart. Het voorlopige advies wordt dan definitief of bijgesteld, enkel indien de doorstroomtoets een hogere score behaalt. Dit alles gebeurt altijd in nauwe samenwerking met ouders en het kind, om samen tot het meest passende advies te komen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Burgerschap op Basisschool De Meule
Basisschool De Meule zet vol in op de sociale en emotionele ontwikkeling van onze 202 pupiljes. Met de Vreedzame School methode bieden we een solide basis voor sociaal-emotionele competenties en een actieve burgerschapsvorming. In alle groepen hanteren we een uniforme aanpak met dezelfde regels en aanspreekvormen. Dagelijks werken we aan coöperatieve vaardigheden, waardoor de school een oefenplaats wordt voor samenleven. Dit bevordert niet alleen de onderlinge relaties, maar ook de persoonlijke groei van elke leerling binnen onze gemeenschap. De effectiviteit van ons sociaal-emotioneel onderwijs monitoren we tweemaal per jaar met de SEO-module uit Leerling in Beeld. De resultaten worden geanalyseerd en met de leerkracht besproken door de teamleider. Voor de jongste leerlingen gebruiken we daarnaast de observatielijsten van KIJK! om hun ontwikkeling nauwkeurig te volgen. Eens per twee jaar meten we de tevredenheid van leerlingen, inclusief sociaal-emotionele aspecten, via WMK. Momenteel zijn er geen specifieke aandachtspunten uit deze toetsen en onderzoeken naar voren gekomen, wat de effectiviteit van onze aanpak onderstreept. Burgerschap is een kernonderdeel van ons onderwijs. We bereiden onze leerlingen voor op een actieve rol in de maatschappij door aandacht te besteden aan democratie, gelijkheid, diversiteit en sociale verantwoordelijkheid. Interactieve lessen en discussies stimuleren respect en het waarderen van verschillende perspectieven. Buiten het klaslokaal krijgen leerlingen de kans om burgerschapsvaardigheden toe te passen, bijvoorbeeld door deelname aan maatschappelijke projecten en het ondersteunen van lokale goede doelen. Dit versterkt het gemeenschapsgevoel en de betrokkenheid bij de samenleving. We koesteren een positief en veilig schoolklimaat met een duidelijk anti-pestbeleid en activiteiten gericht op tolerantie en empathie. De leerlingenraad biedt een platform voor leerlingen om mee te beslissen, wat hun participatie en verantwoordelijkheidsgevoel stimuleert. Zo leiden we onze leerlingen op tot betrokken, verantwoordelijke en actieve burgers die een positieve bijdrage leveren aan de samenleving.
Actief Burgerschap
Respectvolle Omgan
Gedeelde Normen en Waarden
Welke methode hanteert Basisschool De Meule voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool De Meule werkt met de Vreedzame School methode. Deze methode vormt de basis voor het ontwikkelen van sociaal-emotionele vaardigheden en burgerschapsvorming. De aanpak is erop gericht ouders actief te betrekken, zodat de positieve visie en het gedrag van de school ook buiten de schoolmuren wordt uitgedragen. Het doel is dat dit een positief effect heeft in de wijk. De resultaten van deze aanpak worden momenteel gemeten met Leerling in Beeld. Er zijn op dit moment geen specifieke aandachtspunten die uit de metingen naar voren zijn gekomen.
Hoe meet Basisschool De Meule de sociaal-emotionele opbrengsten?
Basisschool De Meule gebruikt diverse registratie- en evaluatievormen om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen en te monitoren. Deze methoden helpen ons om de voortgang te volgen en waar nodig bij te sturen, zodat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen op sociaal-emotioneel gebied. De specifieke tools die we hiervoor inzetten zijn:
- KIJK! observatielijsten voor kleuters
- Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEO-module uit Leerling in Beeld)
- WMK (leerling tevredenheidsonderzoek)
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Meule?
Op basisschool De Meule zetten we de Vreedzame School methode in als leidraad voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen. Deze methode is een uitgebreid programma dat zich richt op het aanleren van sociale vaardigheden, conflicthantering en positieve communicatie. Door deze uniforme aanpak in alle groepen te hanteren, creëren we een consistente en ondersteunende leeromgeving voor iedereen.
Inspectierapport Basisschool De Meule: Onze Kwaliteit in Beeld
De onderwijsinspectie beoordeelt periodiek het bestuur en de scholen binnen onze stichting. Dit toezicht garandeert een objectieve kijk op de onderwijskwaliteit en de ontwikkeling van onze leerlingen. De inspectiebezoeken bieden ons waardevolle inzichten, bevestigen wat we goed doen en wijzen ons op mogelijke verbeterpunten. De bevindingen van de inspectie sluiten doorgaans nauw aan bij onze eigen evaluaties. In maart 2023 voerde de inspectie een grondig onderzoek uit, inclusief gesprekken met belanghebbenden en schoolbezoeken. De resultaten waren uitstekend: alle drie de onderzochte aspecten werden beoordeeld met 'goed'. Dit succes is een gezamenlijke prestatie waar we als stichting en school enorm trots op zijn. Meer gedetailleerde informatie over dit inspectieonderzoek is beschikbaar via de officiële kanalen van de onderwijsinspectie. Bekijk de volledige bevindingen voor een compleet beeld van onze onderwijskwaliteit en de sterke punten van basisschool De Meule.