Montessori Kind Centrum Aan de Basis in Veenendaal

Het team van Montessori Kind Centrum Aan de Basis in Veenendaal

Current section: team
Duivenwal-West 300
3905 Veenendaal

Zie hier hoe het team van Montessori Kind Centrum Aan de Basis is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Montessori Kind Centrum Aan de Basis. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Montessori Kind Centrum Aan de Basis bij jullie?

Ontdek hoe goed Montessori Kind Centrum Aan de Basis bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Montessori Kind Centrum Aan de Basis zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 73.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (73.3%)
Man (26.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Montessori Kind Centrum Aan de Basis. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (13.3%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (40%)
&ge;65 jaar (6.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Montessori Kind Centrum Aan de Basis werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.3%)
Direct ondersteunend personeel (20%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (6.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Montessori Kind Centrum Aan de Basis gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging bij Montessori Kind Centrum Aan de Basis

Bij Montessori Kind Centrum Aan de Basis zorgen we voor een optimale leeromgeving, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Of het nu gaat om ziekte, verlof of professionele ontwikkeling, wij zetten ons in voor een passende vervanging. Ons bestuur werkt nauw samen met IPPON-personeelsdiensten, een gespecialiseerd bemiddelingsbureau dat ons ondersteunt bij het vinden van gekwalificeerde vervangers. Deze samenwerking is uitgebreid: samen met zeventien andere schoolbesturen in de regio vormen we de vereniging Regionaal Transfer Centrum Florent. Dit centrum pakt het lerarentekort proactief aan door zijinstromers te werven en te begeleiden, personeelsbeleid te optimaliseren en nauwe banden te onderhouden met PABO's. Door deze gezamenlijke inspanningen waarborgen we de continuïteit en kwaliteit van ons onderwijs. IPPON heeft daarnaast de innovatieve KEK-dagen (Kant en Klaar-dagen) ontwikkeld. Deze dagen worden ingevuld door enthousiaste specialisten zoals programmeurs, muzikanten, kunstenaars, technici en biologen. Zij bieden ondersteuning aan het curriculum en kunnen dienen als waardevolle vervanging, waardoor uw kind kennismaakt met diverse expertisegebieden. Onze procedure bij ziekte of afwezigheid is zorgvuldig ingericht om de impact op de lesgang te minimaliseren. In de eerste plaats kijken we naar interne oplossingen, waarbij collega-leerkrachten tijdelijk meer taken op zich nemen. Indien nodig, zetten we een leerkracht zonder lesgevende taken in. In uitzonderlijke gevallen, en altijd onder toezicht van een leerkracht, kan een ouder met onderwijservaring ondersteunen. Als interne oplossingen niet volstaan, doen we een beroep op onze flexibele vervangingspool of wordt een KEK-dag ingezet. In situaties waarin lesgeven in de eigen groep tijdelijk niet mogelijk is, worden de kinderen verdeeld over andere groepen. We streven ernaar om ouders ruim van tevoren te informeren, bij voorkeur een dag van tevoren, wanneer een kind niet naar school kan komen. In het zeldzame geval dat er geen andere oplossing is, vragen we ouders hun kind thuis te houden. Wanneer dit onverhoopt niet tijdig gecommuniceerd kan worden, bieden we beperkte opvang in een andere groep. Deze gezamenlijke inspanningen met andere schoolbesturen zijn cruciaal om het lerarentekort aan te pakken en de hoge onderwijskwaliteit van Montessori Kind Centrum Aan de Basis te garanderen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Montessori Kind Centrum Aan de Basis vindt de kwaliteit van ontwikkeling en onderwijs erg belangrijk. Dagelijks werken we in heterogene groepen, waarbij kinderen van 0 tot 4 jaar (kinderopvang), 4 tot 6 jaar (onderbouw), 6 tot 9 jaar (middenbouw) en 9 tot 12 jaar (bovenbouw) samen werken in en buiten de met zorg ingerichte lokalen en werkruimten. Een goede voorbereide omgeving (binnen en buiten) vinden we erg belangrijk.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij Montessori Kind Centrum Aan de Basis

4

Taal en Rekenen Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog
Hoogbegaafdheid Specialist
Taalspecialist
Interne Coaches

Toelichting van de school:

Bij Montessori Kind Centrum Aan de Basis geloven we in een proactieve aanpak voor taal en rekenen. Ons team van vier gespecialiseerde professionals werkt nauw samen om de leerontwikkeling te stimuleren. Deze specialisten, waaronder een orthopedagoog, een taalspecialist en een expert in meer- en hoogbegaafdheid, initiëren en monitoren schoolontwikkelingen. Zij ondersteunen de leerkrachten door middel van 'on the job' coaching en estafette coaching, waardoor kennisdeling centraal staat. Interne coaches faciliteren dit proces verder, waardoor leerkrachten continu worden versterkt in hun pedagogische en didactische vaardigheden. Samen zorgen we voor een optimale leeromgeving waarin elke leerling excelleert.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Hoogbegaafdheid Specialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen is van groot belang. Ons team van vijf specialisten, waaronder een gedragsspecialist en intern begeleider, biedt gerichte ondersteuning. De onder-, midden- en bovenbouwteams bespreken vierkelijks de groepsdynamiek en individuele voortgang. Hierbij worden onze specialisten betrokken voor advies en het opstellen van gerichte actieplannen. Deze samenwerking garandeert dat we proactief inspelen op de behoeften van elke leerling, waardoor een veilige en stimulerende omgeving wordt gecreëerd voor optimale persoonlijke groei.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Orthopedagoog
Montessorispecialisten

Toelichting van de school:

Binnen onze Montessori-omgeving stimuleren we zelfstandigheid en een positieve werkhouding. Onze drie gespecialiseerde Montessorikrachten begeleiden leerlingen hierin. De zorgvuldig voorbereide omgeving en de speciaal opgeleide Montessorileerkrachten zijn essentieel voor deze aanpak. Zij observeren en begeleiden leerlingen bij hun werkkeuze en taakaanpak. In de regelmatige bouwgesprekken worden deze aandachtsgebieden besproken, en in het KindWerkDossier leggen we de voortgang vast, inclusief gesprekken met de leerlingen zelf.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog
Vakdocent Lichamelijke Oefening

Toelichting van de school:

Beweging en een gezonde levensstijl zijn cruciaal voor de algehele ontwikkeling. Ons team van twee specialisten richt zich op de motorische en lichamelijke vooruitgang van de leerlingen. Onze vakdocent Lichamelijke Oefening, gedetacheerd van Sportservice Veenendaal, biedt een gestructureerd sportprogramma. Daarnaast organiseren we 'Sport na School' en ondersteunen we initiatieven zoals 'Veenendaals Scoren in de Wijk'. Deze activiteiten bevorderen niet alleen de fysieke fitheid, maar ook sociale vaardigheden en teamgeest, wat bijdraagt aan een brede ontwikkeling van onze leerlingen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Montessori Kind Centrum Aan de Basis ligt de focus op de pedagogische en educatieve ontwikkeling. Voor specifieke medische handelingen en persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met ouders en externe hulpverleners om de best mogelijke zorg te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Verschillende werkplekken voor kinderen in school
Multifunctionele ruimte met podium
Schoolplein met veel groen, speelhoeken, waterbron
Kookeiland
Ontdeklokaal

Ontdek Onze Ondersteuning: Voor Elk Kind de Juiste Begeleiding

Gedetailleerde Uitleg Over Leerlingenzorg op Aan de Basis

Op Montessori Kind Centrum Aan de Basis creëren we een stimulerende omgeving waar kinderen zelfstandig ontdekken en leren. Met een breed scala aan materialen en activiteiten sluiten we aan bij de individuele ontwikkeling en interesses van elk kind. Onze leerkrachten bieden zowel individuele als groepsgerichte begeleiding, waarbij het tempo en de leerbehoeften van elk kind centraal staan. We moedigen kinderen aan hun persoonlijke doelen te bereiken en stimuleren hun intrinsieke motivatie. Onze pedagogische aanpak richt zich op de algehele ontwikkeling van het kind, met speciale aandacht voor zelfstandigheid en keuzemogelijkheden. Dit betekent dat we als team van Aan de Basis toegewijd zijn aan het optimaal ondersteunen en begeleiden van al onze leerlingen. Of een kind nu extra uitdaging nodig heeft door een ontwikkelingsvoorsprong of specifieke leerondersteuning behoeft, wij streven ernaar dit binnen onze mogelijkheden te bieden. Wij kijken naar de unieke capaciteiten en behoeften van elk kind om verdere ontwikkeling te faciliteren. Samen met de leerkracht, ouders en eventuele externe professionals onderzoeken we de meest effectieve aanpak. Deze handelingsgerichte werkwijze, waarbij we samenwerken en oplossingen zoeken, vormt de kern van ons onderwijsaanbod op Montessori Kind Centrum Aan de Basis. Het principe van Aan de Basis is om elk kind de ruimte te geven zich te ontplooien, met een individuele benadering van hun leerbehoeften. We evalueren continu of we de benodigde ondersteuning op lange en korte termijn kunnen garanderen. Daarbij letten we ook op de toerusting van onze leerkrachten en de beschikbare expertise. Elke groep hanteert een maximum zorgpercentage, wat de grenzen aangeeft voor het aantal leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften per klas. Wij onderschrijven de principes van passend onderwijs, maar erkennen ook de noodzaak om te beoordelen wanneer de ondersteuningsgrenzen zijn bereikt. Wanneer de specifieke behoeften van een kind zodanig zijn dat de beschikbare middelen binnen de school ontoereikend zijn, zoeken we externe hulp. Ons samenwerkingsverband, SWV Rijn & Gelderse Vallei, biedt hierbij expertise. Dit samenwerkingsverband verenigt regulier en speciaal onderwijs en maakt afspraken over regionale ondersteuning en doorverwijzingen. Ook de samenwerking met jeugdhulpverleningsinstanties is hierin opgenomen. Het SWV kan adviseren over de benodigde ondersteuning en in sommige gevallen is een overstap naar speciaal (basis)onderwijs de meest geschikte oplossing. Ouders melden hun kind aan bij de school. Vervolgens inventariseren wij de onderwijsbehoeften en de mogelijkheden die onze school kan bieden. Deze informatie kan ouders helpen bij hun schoolkeuze. De uiteindelijke geschiktheid van onze school voor uw kind wordt bepaald in een persoonlijk gesprek, waarbij we de specifieke capaciteiten en ondersteuningsvraag van uw kind centraal stellen. Ons ondersteuningssysteem kent vijf niveaus, de zogenaamde 1-zorgroute, die als een piramide kan worden voorgesteld: hoe hoger het niveau, hoe intensiever de benodigde ondersteuning en afstemming. De basis van onze ondersteuning is het bieden van een sterke leeromgeving binnen de klas. Indien dit onvoldoende blijkt, schakelen we aanvullende hulp in, zoals van onze intern begeleider, gedragsexperts of externe specialisten. Zo garanderen we dat elk kind de juiste hulp ontvangt, met een geleidelijke opbouw van ondersteuning naar behoefte. Niveau 1: Een solide basisaanbod voor alle leerlingen, de fundering van ons onderwijs. Niveau 2: Extra aandacht en gerichte interventies binnen de klas. Dit kan extra instructie, aangepaste herhaling, verdiepende opdrachten voor snelle leerders, of een gestructureerde leeromgeving voor kinderen die behoefte hebben aan meer rust en duidelijkheid omvatten. Deze aanpak wordt door de eigen leerkracht binnen de groep geïmplementeerd. Niveau 3: Verhoogde intensiteit en gespecialiseerde begeleiding, gericht op leerproblemen, ontwikkelingsvoorsprong, gedragsmatige of sociaal-emotionele uitdagingen, of fysieke beperkingen. De begeleiding vindt plaats in kleine groepen, soms buiten de klas, en wordt verzorgd door de leerkracht of een onderwijsassistent. We zetten doelgerichte, op maat gemaakte strategieën in, met extra materialen, visualisaties, en modelen (hardop denken). We volgen protocollen voor dyslexie en dyscalculie, bieden verdiepende projecten, extra oefentijd, en hanteren kleinere leerdoelen voor succeservaringen. Ook adviseren we ouders over externe hulp zoals logopedie of kinderfysiotherapie. Niveau 4: Intensieve, individuele ondersteuning wanneer schoolse begeleiding niet volstaat. Hierbij wordt externe expertise ingeroepen en het Samenwerkingsverband betrokken. Dit kan diagnostiek, psychologische ondersteuning, of begeleiding door specialisten uit het speciaal onderwijs omvatten, bijvoorbeeld voor dyslexie, dyscalculie, taal- en spraakproblemen (Auris) of visuele beperkingen (Bartimeus). Niveau 5: Plaatsing op een andere school, zoals speciaal onderwijs of speciaal basisonderwijs. In overleg met het samenwerkingsverband en de ouders beoordelen we of een andere onderwijssetting beter aansluit bij de behoeften van het kind. Wij betrekken ouders actief bij dit proces en moedigen hen aan om zorgen over hun kind te delen met de leerkracht. De leerkracht kan dan samen met u de situatie evalueren, de behoeften van uw kind vaststellen en eventuele extra ondersteuning of overleg met de intern begeleider coördineren, zodat uw kind de best mogelijke begeleiding krijgt. Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning Onze ambities voor de begeleiding van kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte omvatten: - Verhoging van de deskundigheid van ons personeel. - Coaching door onze interne coaches. - Implementatie van co-teaching. - Versterking van specialistische expertise op basis van analyse, en waar nodig tijdelijke inhuur van externe deskundigen. - Ondersteuning in de groepen door een team van onderwijsassistenten en leerkrachten, in nauwe samenwerking met de groepsleerkrachten.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan

Wat zijn de kernpunten van ons schoolplan?

Bij Montessori Kind Centrum Aan de Basis Veenendaal streven we naar een voortdurend verbeterd onderwijsaanbod. Kwaliteit van onderwijs gaat verder dan alleen toetsresultaten voor rekenen en taal. Wij geloven in een holistische ontwikkeling, waarbij sociale vaardigheden, expressie en spel net zo belangrijk zijn als cognitieve vooruitgang. Deze twee aspecten versterken elkaar en vormen de basis voor een succesvolle schoolervaring. Door kinderen te focussen op hun eigen groei en ontwikkeling, in plaats van onderlinge vergelijking, stimuleren we een positieve leeromgeving. We meten de voortgang met genormeerde toetsen en houden de ontwikkeling van elk kind nauwgezet bij. Ons schoolplan is een levend document, tot stand gekomen in samenwerking met ouders, kinderen en ons team. Door middel van enquêtes en interne analyses stellen we vast waar onze sterke en zwakke punten liggen, en welke kansen we kunnen benutten om de kwaliteit van ons onderwijs te optimaliseren. We staan open voor nieuwe inzichten en methoden, en betrekken alle belanghebbenden bij de vormgeving van ons onderwijsbeleid. Ons integrale kwaliteitszorgsysteem, WMK-MO, zorgt ervoor dat we alle beleidsterreinen systematisch beoordelen en verbeteren. De belangrijkste ontwikkelingen in ons schoolplan 2024-2028 omvatten: het kind als regisseur van eigen leren met een KindWerkdossier, een samenhangend kosmisch programma voor burgerschap, talenten-ateliers, de professionele ontwikkeling van onze leraren door coaching en co-teaching, en een nauwe samenwerking binnen ons Integrale Kind Centrum (IKC) voor een ononderbroken ontwikkelingslijn van 0-12 jaar.

Hoe monitoren we de voortgang van onze schoolplandoelen?

De realisatie van onze schoolplandoelen wordt actief bewaakt door diverse werkgroepen. Het managementteam bespreekt de voortgang circa vier keer per jaar met de coördinatoren. Deze werkgroepen presenteren tussentijdse evaluaties rond februari en een eindevaluatie in juni. Deze evaluaties worden gedeeld en besproken binnen het gehele team, de Medezeggenschapsraad (MR) en het schoolbestuur. Deze continue monitoring en feedbackcycli stellen ons in staat om tijdig bij te sturen en ervoor te zorgen dat we onze kwaliteitsdoelen effectief realiseren voor het welzijn en de ontwikkeling van onze leerlingen.

Montessori Onderwijs voor Jonge Kinderen: Ontwikkeling vanaf 3 maanden

Toelichting van de school

Sinds 2014 biedt het Montessori Kind Centrum Aan de Basis een uniek Montessori programma voor de allerkleinsten. De gespecialiseerde Montessori Kinderopvang verwelkomt kinderen vanaf 3 maanden tot 4 jaar. Deze organisatie, Dreamzzz Montessori Kinderopvang, verzorgt tevens de naschoolse opvang binnen ons gebouw. Door deze nauwe, integrale samenwerking is het Montessori Kind Centrum Aan de Basis een feit. Wij hanteren één gezamenlijke visie en een doorlopende ontwikkelingslijn voor alle kinderen, van opvang tot basisonderwijs.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt Montessori Kind Centrum Aan de Basis voor jonge kinderen?

Montessori Kind Centrum Aan de Basis biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, afgestemd op hun specifieke ontwikkelingsfase. Dit omvat zowel kinderopvang als een voorbereiding op het basisonderwijs, alles binnen de vertrouwde Montessori pedagogiek.

Montessori Kind Centrum Aan de Basis biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, afgestemd op hun specifieke ontwikkelingsfase. Dit omvat zowel kinderopvang als een voorbereiding op het basisonderwijs, alles binnen de vertrouwde Montessori pedagogiek.

Kindcentrum Veenendaal

Met welke partnerorganisatie werkt het Montessori Kind Centrum Aan de Basis samen voor jonge kinderen?

Het Montessori Kind Centrum Aan de Basis werkt nauw samen met Dreamzzz Montessori Kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en een consistente ontwikkelingsondersteuning voor uw kind, vanaf de kinderopvang tot aan het basisonderwijs.

Het Montessori Kind Centrum Aan de Basis werkt nauw samen met Dreamzzz Montessori Kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en een consistente ontwikkelingsondersteuning voor uw kind, vanaf de kinderopvang tot aan het basisonderwijs.

Team | Montessori Kind Centrum Aan de Basis in Veenendaal | [2025] Schoolregister