
Het team van De Regenboog in Utrecht
Current section: teamZie hier hoe het team van De Regenboog is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Regenboog. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past De Regenboog bij jullie?
Ontdek hoe goed De Regenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij De Regenboog zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Regenboog. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij De Regenboog werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Regenboog gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Flexibele Invallersregeling voor Continuïteit op De Regenboog
Op Basisschool De Regenboog streven we naar een stabiele leeromgeving voor al onze leerlingen. Wanneer een leerkracht wegens ziekte of verlof tijdelijk afwezig is, zetten we alles op alles om de impact op de dagelijkse lessen te minimaliseren. Ons toegewijde team van interne collega's wordt als eerste benaderd om de lesgevende taken over te nemen, wat zorgt voor herkenbaarheid en continuïteit in de klas. Bij een tekort aan interne vervangers, schakelen we externe invallersdiensten in. Het huidige lerarentekort maakt het echter soms uitdagend om direct geschikte krachten te vinden. Succesvolle invallers worden vaak gestimuleerd om een vaste aanstelling bij ons te overwegen, wat de kwaliteit op lange termijn ten goede komt. In situaties waar de inzetbaarheid van invallers beperkt is, kunnen interne verschuivingen noodzakelijk zijn om de lesdoelen te waarborgen. Daarnaast maken we gebruik van de flexibiliteit van onze parttime leerkrachten, indien dit de continuïteit van de lessen ten goede komt. Als laatste redmiddel, en enkel na zorgvuldige overweging van de onderwijskwaliteit, worden groepen tijdelijk verdeeld over andere klassen. De directeur en kwaliteitscoördinatoren, cruciaal voor het schoolbeleid, worden enkel in zeer uitzonderlijke gevallen ingezet voor klassenmanagement. Stagiaires uit de eindfase van hun opleiding kunnen onder strikte voorwaarden en met directe begeleiding een groep lesgeven. Mocht geen van deze opties haalbaar zijn, dan informeren wij u via Social Schools over de noodzaak om kinderen een dag thuis te houden, met beschikbaarheid van beperkte noodopvang in andere groepen. Uw begrip en medewerking zijn hierbij essentieel voor het welzijn van onze leerlingen.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Specialisten voor Extra Ondersteuning op De Regenboog
Taal en Rekenen: Verbetering Leerresultaten
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Sinds het schooljaar 2023-2024 werkt Basisschool De Regenboog met innovatieve leerteams. Deze teams, bestaande uit vakspecialisten en medewerkers, focussen op kernvakken zoals taal en rekenen, maar ook op schoolcultuur, profilering en thematisch werken. Elk leerteam komt wekelijks bijeen om beleid te schrijven en te borgen binnen het specifieke vakgebied. Specialisten blijven up-to-date door continue (bij)scholing, wat essentieel is voor effectieve leerlingondersteuning. Ons ondersteuningsproces omvat het documenteren van patronen, het opvragen van informatie van voorgaande onderwijsinstellingen, en het sparren met collega's of leerteams voor interventies. Bij aanhoudende uitdagingen volgen overleg met specialisten, gesprekken met ouders, leerkrachten en leerlingen, en het toepassen van Plan-Do-Check-Act cycli. De Kwaliteitscoördinator observeert en denkt mee, waarbij de voortgang wordt vastgelegd in een Topdossier. Indien nodig schakelen we samenwerkingsverbanden of buurtteams in. Voor rekenen implementeren we de methode 'Getal en Ruimte' met het EDI-lesmodel (Effectieve Directe Instructie). Voor taal zetten we de methodiek van José Schraven in voor technisch lezen en leesmotivatie.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Klassmanagement
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Het leerteam schoolcultuur, met name gericht op startende leerkrachten en leraren in opleiding, werkt nauw samen met de schoolopleider. Door middel van intervisie ontwikkelen zij een sterke basis en verfijnen zij hun klassenmanagement, mede door het volgen van de Kanjertraining. Op De Regenboog hanteren we een gestructureerd stappenplan voor gedrag. We leren kinderen zelfregulering aan, zodat zij onacceptabel gedrag kunnen omzetten in passend gedrag. Dit proces wordt ondersteund door duidelijke grenzen en een stappenplan voor grensoverschrijdend gedrag. Ons anti-pestprotocol benadrukt dat pesten op onze school niet getolereerd wordt. We zetten ons actief in voor een veilige en positieve leeromgeving waarin elk kind zich gewaardeerd voelt.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak voor Succes
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Basisschool De Regenboog in Utrecht hechten we veel waarde aan orde en rust. Dagelijks werken we met de kinderen aan een positieve werkhouding en een gestructureerde aanpak. Het leerteam heeft hiervoor schoolbrede structuren ontwikkeld, waaronder het effectieve EDI-lesmodel (Effectieve Directe Instructie). Dit lesmodel omvat diverse lesfasen die aansluiten bij de werking van het lange- en korte termijn geheugen, wat leerlingen helpt informatie beter te verwerken en te onthouden. We ondersteunen zelfstandig werken met hulpmiddelen zoals de vragendobbelsteen, het stoplicht en timers. Daarnaast ontwikkelen leerlingen een doorlopende leerlijn voor zelfstandig werken. Hierin leren zij hun taken steeds beter te plannen en nemen zij meer verantwoordelijkheid. Het zichtbaar maken van leerdoelen op het bord draagt bij aan deze proactieve leerhouding.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Externe Expertise
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Wanneer wij specifieke signalen opvangen bij leerlingen op het gebied van motorische of lichamelijke ontwikkeling, verwijzen wij hen door naar gespecialiseerde externe organisaties. Zo waarborgen wij de best mogelijke zorg en begeleiding voor elk kind.
Medisch Handelen en Verzorging: Veiligheid Eerst
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Basisschool De Regenboog beschikt over een gecertificeerd BHV-team dat jaarlijks getraind wordt. Zij zijn bekwaam in het uitvoeren van eerste medische handelingen en zorgen voor de veiligheid binnen de school. Daarnaast hanteren we een strikt protocol voor medisch handelen en volgen we de meldcode van Veilig Thuis. Dit garandeert een veilige omgeving en adequate respons bij medische- of zorggerelateerde situaties.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontdek Ons Aanbod: Extra Ondersteuning voor Elke Leerling bij De Regenboog
Ontwikkeling van Toekomstig Onderwijsaanbod: Focus op Expertise en Samenwerking
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Onze Kwaliteitszorg en Schoolontwikkelingsplan
Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?
Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen?
Downloaden
Download Ons Uitgebreide Schoolplan HierOptimale Ontwikkeling Jonge Kind: Programma Basisschool De Regenboog Utrecht
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk aanvullend aanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool De Regenboog Utrecht?
Basisschool De Regenboog Utrecht biedt diverse extra faciliteiten voor de allerkleinsten. Dit omvat gestructureerde programma's voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE), specifiek ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Daarnaast faciliteren wij een warme en leerzame peuteropvang.
Met welke partners werkt Basisschool De Regenboog Utrecht samen voor het jonge kind?
Voor een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod voor het jonge kind, werkt Basisschool De Regenboog Utrecht nauw samen met Mini-stek. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang tussen de opvang en de basisschool, met een gedeelde visie op de ontwikkeling van uw kind. Samen bieden we een complete leer- en speelervaring.