De Olijfboom in Utrecht

De resultaten van De Olijfboom in Utrecht

Current section: resultaten
Afrikalaan 28 A
3526 Utrecht

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Olijfboom, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Olijfboom bij jullie?

Ontdek hoe goed De Olijfboom bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen Basisschool De Olijfboom

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we dit met de doorstroomtoets, een cruciale indicator voor verdere schoolontwikkeling. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage is een universele norm voor alle basisscholen in Nederland, gericht op het waarborgen van een solide basis voor elke leerling.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Prestaties op Basisschool De Olijfboom

Het streefniveau markeert een ambitieuzer prestatieniveau dan het fundamentele niveau. Ons doel is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool, waaronder De Olijfboom, een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vast. Deze waarde is gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie van de school en dient als richtlijn voor onze onderwijsdoelstellingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Olijfboom?

Basisschool De Olijfboom zet zich actief in om de doorstroom naar het Havo/VWO te bevorderen. Sinds het schooljaar 2012-2013 hanteren we een 'leertijdverlenging', wat betekent dat onze leerlingen in acht jaar tijd profiteren van negen jaar aan onderwijsinhoud. Daarnaast participeert onze school in de Brede School Academie. Dit programma biedt getalenteerde leerlingen tweemaal per week extra lessen begrijpend lezen buiten schooltijd. Met een sterke focus op woordenschatuitbreiding, vergroten we hiermee de kansen op een hoger schooladvies voor onze leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Burgerschap op Basisschool De Olijfboom

Op basisschool De Olijfboom in Utrecht staat sociale ontwikkeling centraal. Wij hanteren de principes van 'De Vreedzame School', een bewezen aanpak om kinderen te leren op een respectvolle, democratische en zorgzame manier met elkaar om te gaan. Onze methode stimuleert kinderen om conflicten constructief op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de schoolomgeving, en open te staan voor diversiteit. De klas en de school vormen een oefenplaats voor actief burgerschap, waarbij kinderen essentiële vaardigheden ontwikkelen voor hun toekomst in de maatschappij. Kinderen krijgen actieve rollen en verantwoordelijkheden binnen de school en leren via onze getrainde leerlingmediatoren conflicten zelfstandig op te lossen. Dit alles draagt bij aan een positief en veilig leerklimaat waar elk kind zich gewaardeerd voelt.

Zorgzaamheid en Respect

Democratisch Handelen

Verantwoordelijkheidsgevoel

Hoe bevordert De Olijfboom de sociale ontwikkeling van uw kind?

Basisschool De Olijfboom streeft naar een warme, veilige en open sfeer waar elk kind zich thuis voelt en gewaardeerd wordt, ongeacht zijn of haar capaciteiten. We werken met klassenafspraken die kinderen samen opstellen, wat bijdraagt aan een positief schoolklimaat. Onze omgangsregels, zoals aardig zijn, elkaar helpen en conflicten samen oplossen, vormen de basis voor respectvol samenwerken. Met het programma 'De Vreedzame School' versterken we de persoonlijke en maatschappelijke vorming, ook wel democratisch burgerschap genoemd. Kinderen leren gezamenlijke besluiten te nemen, conflicten op te lossen, zorgzaam te zijn en open te staan voor verschillen. Deze vaardigheden worden zowel binnen als buiten de klas geoefend en ontwikkeld.

Welke methodes gebruikt De Olijfboom voor het registreren van sociale vooruitgang?

De Olijfboom registreert de sociale vooruitgang van leerlingen met behulp van specifieke observatiemodellen en methodes: * **KIJK!**: Dit observatiemodel wordt ingezet voor groep 1-2 om de algehele ontwikkeling van jonge kinderen te volgen. * **De Vreedzame School**: Dit programma wordt gebruikt voor het monitoren van sociaal-emotionele vaardigheden en de ontwikkeling van burgerschap. Daarnaast gebruiken we Cito-toetsen vanaf groep 1 tot en met groep 8 om de academische en sociaal-emotionele vooruitgang te meten en te vergelijken met landelijke normen. Alle observaties en toetsresultaten worden bijgehouden in Parnassys, zodat ouders deze ook kunnen inzien via het Ouderportaal.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Olijfboom?

Op basisschool De Olijfboom zetten we effectieve methodes in voor sociaal-emotioneel leren om de persoonlijke groei van onze leerlingen te stimuleren: * **De Vreedzame School**: Dit is onze kernmethode voor het bevorderen van sociale competenties, conflictresolutie en democratisch burgerschap. * **Marte Meo**: Deze methode wordt aanvullend gebruikt om interacties tussen kinderen en leerkrachten te versterken en positief gedrag te stimuleren. Deze methodes zorgen ervoor dat kinderen zich ontwikkelen tot zelfverzekerde en sociaal vaardige individuen.

Inspectierapport Basisschool De Olijfboom: Positieve Beoordeling Onderwijsinspectie

Basisschool De Olijfboom in Utrecht is trots op het positieve inspectierapport ontvangen op 12 april 2018. De Onderwijsinspectie heeft vier cruciale onderdelen van onze school onderzocht en hier een tevreden oordeel over uitgesproken. Wij zetten ons dagelijks in om de sterke punten die in het rapport worden benoemd, te behouden en verder te ontwikkelen. Tegelijkertijd werken we actief aan de verbeterpunten die de inspectie heeft aangegeven. Ons doel is om doorlopend te blijven innoveren en de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen. We kijken ernaar uit om bij een volgend inspectiemoment opnieuw een positief resultaat te behalen en de groei van onze leerlingen te laten zien.