Protestants Christelijke Basisschool Prins Claus in Tiel

De resultaten van Protestants Christelijke Basisschool Prins Claus in Tiel

Current section: resultaten
Kinkelenburglaan 6
4003 Tiel

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Protestants Christelijke Basisschool Prins Claus, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Protestants Christelijke Basisschool Prins Claus bij jullie?

Ontdek hoe goed Protestants Christelijke Basisschool Prins Claus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van Prins Claus

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten met de doorstroomtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit geldt als een belangrijke graadmeter voor alle basisscholen in Nederland, inclusief onze school in Tiel. Op Protestants Christelijke Basisschool Prins Claus streven we ernaar om dit fundamentele niveau voor al onze leerlingen te waarborgen en te overtreffen, wat essentieel is voor hun verdere schoolloopbaan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Resultaten op Prins Claus School

Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau, met als ambitie dat zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau bereiken aan het einde van groep acht. Dit niveau is cruciaal voor de verdere academische ontwikkeling van uw kind. Elke basisschool in Nederland, inclusief Protestants Christelijke Basisschool Prins Claus, krijgt een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau. Deze waarde wordt bepaald op basis van de unieke leerlingpopulatie en de specifieke onderwijsbehoeften binnen onze school. We zetten ons dagelijks in om onze leerlingen optimaal te begeleiden in het behalen van individuele doelen en het streefniveau, zodat zij goed voorbereid zijn op het voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Protestants Christelijke Basisschool Prins Claus?

Op Protestants Christelijke Basisschool Prins Claus in Tiel volgen we de ontwikkeling van iedere leerling nauwgezet via ons leerlingenvolgsysteem. Hierdoor kennen we de potentie van onze leerlingen en kunnen we inschatten welk schooladvies het meest passend is. Het schooladvies, dat in groep 7 wordt opgesteld door de bovenbouwleerkrachten, intern begeleiders en de directie, wordt in juni besproken met zowel de leerling als de ouders. Tijdens dit gesprek formuleren we gezamenlijke doelen voor groep 8, om zo een vliegende start te garanderen. In november wordt het advies opnieuw geëvalueerd tijdens de oudergesprekken. Na afloop van de doorstroomtoetsen analyseren we de resultaten en toetsen deze aan de eerder afgegeven adviezen. In overleg met ouders passen we het advies indien mogelijk naar boven aan. Wij zijn er trots op dat al onze leerlingen succesvol geplaatst konden worden op het Voortgezet Onderwijs, conform ons afgegeven schooladvies. Dit onderstreept de effectiviteit van onze begeleiding en de inzet van ons team.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Prins Claus School Tiel

Op Protestants Christelijke Basisschool Prins Claus in Tiel hechten we enorm veel waarde aan de sociale en emotionele ontwikkeling van elk kind. Wij gebruiken het instrument 'Leerling in Beeld' om zowel individuele leerlingen als de groep als geheel te observeren en te begrijpen. Leerkrachten vullen zorgvuldig observatievragenlijsten in, gericht op het gedrag van kinderen, zonder hier een waardeoordeel aan te verbinden. Ontwikkeling is immers een natuurlijk proces. Vanaf groep 5 nemen ook de leerlingen zelf deel aan deze vragenlijsten, wat hen inzicht geeft in hun eigen sociale groei. Ons streven is een veilige en vertrouwde leeromgeving te creëren, waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen, zowel sociaal-emotioneel als cognitief. Een kind dat zich goed voelt, kan immers het beste leren.

Veiligheid voorop

Gezamenlijk vertrouwen

Actieve samenwerking

Hoe bevordert Prins Claus School de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Prins Claus School in Tiel bevordert de sociale ontwikkeling door een veilige en vertrouwde omgeving te stimuleren. Jaarlijks meten we de tevredenheid van leerlingen en om de twee jaar die van ouders en teamleden via enquêtes van Vensters PO. De resultaten hiervan analyseren we grondig en vertalen we naar concrete actiepunten. Deze bevindingen bespreken we met de Medezeggenschapsraad. Alle ouders worden geïnformeerd over de uitkomsten en eventuele beleidswijzigingen. Zo zorgen we ervoor dat ons beleid altijd aansluit bij de behoeften van onze schoolgemeenschap.

Welke methodes en registraties gebruikt Prins Claus School voor sociale opbrengsten?

Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten en het bevorderen van sociaal-emotioneel leren, maakt Prins Claus School gebruik van diverse middelen: * **Registratievormen:** Leerlingtevredenheidsonderzoek via Vensters PO en het 'Leerling in Beeld' instrument voor sociaal-emotionele observaties. * **Methodes:** De methode 'Kwink' wordt ingezet voor gestructureerde sociaal-emotionele leertrajecten.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden op Prins Claus School toegepast?

Op Prins Claus School in Tiel zetten we de methode 'Kwink' in om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen te versterken. Deze methode biedt praktische handvatten en activiteiten die bijdragen aan een positief sociaal klimaat in de klas.

Inspectierapport Protestants Christelijke Basisschool Prins Claus: Een Blik op Kwaliteit

De Protestants Christelijke Basisschool Prins Claus in Tiel heeft in 2017 een positief inspectierapport ontvangen met een toekenning van het basisarrangement. Dit rapport benadrukt het sterke pedagogische klimaat en de taakgerichte werksfeer binnen de school. Ouders ervaren een positief contact met de school, wat bijdraagt aan een prettige leeromgeving. De school heeft recentelijk het International Primary Curriculum (IPC) geïntroduceerd, wat leidt tot meer eigenaarschap en betrokkenheid van de kinderen bij hun leerproces. De aandachtspunten uit het rapport zijn opgenomen in het nieuwe schoolplan, met focus op kernwaarden, PR, een versterkte doorgaande leerlijn en gezamenlijk leren, om de schoolvisie verder te realiseren. Ontdek meer over de prestaties en de educatieve aanpak van de Prins Clausschool.