Openbare Basisschool De Klimop in Ter Apelkanaal

Het team van Openbare Basisschool De Klimop in Ter Apelkanaal

Current section: team
Ter Apelkanaal Oost 113 A
9563 Ter Apelkanaal

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Klimop is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Klimop. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Klimop bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Klimop bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Klimop zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.9%)
Man (15.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Klimop. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (16.7%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (33.3%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (6.8%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (29.9%)
45-55 jaar (19.5%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Klimop werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (16.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Klimop gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Continuïteit van Onderwijs: Effectieve Leerkrachtvervanging op Basisschool De Klimop

Bij Openbare Basisschool De Klimop staat de onderwijscontinuïteit voorop. We hebben een robuust beleid voor het vervangen van zowel leerkrachten als essentieel ondersteunend personeel. Ons doel is om de impact van afwezigheid op de dagelijkse lesprogramma's en de zorg voor uw kind tot een minimum te beperken. Onze prioriteit ligt bij directe vervanging van leerkrachten en onderwijsassistenten vanaf de eerste dag van hun afwezigheid. Ook het schoolgebouw blijft optimaal functioneren dankzij directe vervanging van schoonmaakpersoneel. Voor andere personeelsleden hanteren we een opstarttermijn van twee weken voor vervanging. Gezien de huidige krappe arbeidsmarkt voor onderwijspersoneel, kunnen we soms genoodzaakt zijn groepen tijdelijk samen te voegen. In zeldzame gevallen kan dit zelfs leiden tot het tijdelijk naar huis sturen van leerlingen, een maatregel die we indien mogelijk vermijden. We zorgen voor adequate vervanging tijdens zwangerschaps- en ouderschapsverlof. Voor gepland verlof zoeken we eerst naar interne oplossingen, zoals het flexibel inzetten van collega's. Wanneer een structurele vervanging nodig is, benadert de directie eerst de beschikbare regionale vervangingspools. Indien deze geen geschikte kandidaten leveren, doen we een beroep op ons eigen getalenteerde team. Een bekwame onderwijsassistent kan, in nauwe samenwerking met de directie, de les overnemen op de eerste dag van de afwezigheid van de leerkracht. Bij onvoorziene omstandigheden, zoals vertraging van een vervangende leerkracht, kunnen onderwijsassistenten, in overleg met het schoolleidingsteam of de intern begeleider, tijdelijk de zorg voor een klas dragen. Als er geen geschikte onderwijsassistent beschikbaar is, schakelen we de vervangingspool in voor een gekwalificeerde kandidaat of een LIO-student (leraar in opleiding) die onder deskundige begeleiding van een ervaren leerkracht de klas kan opvangen. Als laatste optie kunnen groepen maximaal twee dagen worden opgesplitst of samengevoegd om de continuïteit te garanderen. In het uitzonderlijke geval dat een groep leerlingen naar huis gestuurd moet worden, communiceren wij dit minimaal een dag van tevoren via ons digitale communicatieplatform Parro. Ouders en verzorgers worden zo tijdig geïnformeerd. Bij het opsplitsen van groepen ontvangt u dagelijks updates via Parro. De directeur en intern begeleider focussen zich primair op hun kerntaken en worden doorgaans niet ingezet voor directe klassenvervanging, om zo de kwaliteit van het schoolmanagement te waarborgen. Om een soepele overgang te garanderen, zorgt iedere leerkracht voor een actuele klassenmap. Hierin staat alle essentiële informatie en de planning voor de volgende lesdag. Dit stelt vervangers in staat om direct effectief aan de slag te gaan en de hoge onderwijskwaliteit van Basisschool De Klimop te handhaven.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Begeleiding en Specialistische Ondersteuning op Basisschool De Klimop

8

Taal- en Rekenspecialisten: Fundament voor Academisch Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexie Expert
Intern Begeleider (IB'er)
Orthopedagoog
Rekencoördinator
Taal- en Leescoach
Logopedist
Cluster 2 Onderwijs Specialist (Kentalis)
Leesbevorderaar

Toelichting van de school:

Sterke taal- en rekenvaardigheden zijn cruciaal voor de toekomst van uw kind. Op Openbare Basisschool De Klimop leggen we een solide basis voor taalontwikkeling en rekenvaardigheid, essentieel voor zowel schoolprestaties als maatschappelijke participatie. We pakken taalachterstanden proactief aan vanaf de vroegste leeftijden, in nauwe samenwerking met deskundige externe partners. Door intensieve, individuele begeleiding en gerichte trainingen in kleine groepen, zorgen we ervoor dat elke leerling de optimale ondersteuning ontvangt om taal- en leesdoelen te bereiken. Onze school onderscheidt zich door het gebruik van moderne lesmethodes voor alle kernvakken. Een toegewijde taal- en leescoördinator en interactieve lesvormen betrekken leerlingen actief bij hun leerproces. Leerkrachten werken met heldere lesdoelen en effectieve interventies. Vanaf groep 1 en 2 implementeren we een gestructureerde leerlijn taal, ondersteund door de methode Kleuteruniversiteit. Technisch lezen wordt aangeboden tot een bepaald niveau, met continue monitoring via het IEP-LVS. Ouders worden actief betrokken bij de taalontwikkeling, conform ons Dyslexiebeleid. Leesplezier staat centraal met diverse leesbevorderende activiteiten. Rekenen en wiskunde zijn fundamentele pijlers in ons curriculum. Wij erkennen de toenemende taligheid van rekenonderwijs en bieden daarom ruim voldoende tijd voor het automatiseren van essentiële vaardigheden. Onze leerkrachten zijn bedreven in het aanpassen van lesstof aan individuele behoeften, met behulp van methodes zoals 'Getal en Ruimte Junior' en 'Bareka'. Het EDI-model en IEP-toetsen waarborgen een optimale rekenontwikkeling. Interactief rekenonderwijs en duidelijke leerdoelen per les verhogen de betrokkenheid. In de onderbouw werken we met een gestructureerde leerlijn rekenen en wiskunde. Het rooster biedt voldoende ruimte voor oefening. Systematische methodegebonden toetsen en groepsspecifieke IEP-normen informeren ons over de voortgang, waarbij we ouders nauw betrekken.

3

Sociaal-Emotionele Ondersteuning: Een Basis voor Welzijn en Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsdeskundige
Intern Begeleider (IB'er)
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Het sociaal-emotionele welzijn van uw kind is van het grootste belang voor een positieve schoolervaring. Op Openbare Basisschool De Klimop besteden we structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, met als doel kinderen te vormen tot zelfbewuste en empathische individuen. Wij maken gebruik van de innovatieve methode 'Kwink', die focust op Sociaal-Emotioneel Leren (SEL), burgerschap en mediawijsheid. Dit wetenschappelijk onderbouwde programma is ontworpen om pestgedrag te voorkomen en de sociale cohesie binnen de groep te versterken. Het is een praktische, boeiende en actuele aanpak. De ontwikkeling van zowel de groep als individuele leerlingen wordt nauwlettend gevolgd tijdens teamoverleg, met betrokkenheid van de intern begeleider en eventuele gedragsspecialisten. We gebruiken het leerlingvolgsysteem voor sociaal-emotionele ontwikkeling om tijdig passende interventies te kunnen bieden. De inzet van 'Kwink' en het IEP-volgsysteem zijn kernelementen van onze aanpak. Ouders worden actief geïnformeerd over de sociaal-emotionele ontwikkeling, en leerlingen vanaf groep 3 vullen zelf ook vragenlijsten in via IEP.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakgerichtheid: Zelfstandigheid en Verantwoordelijkheid Ontwikkelen

Beschikbare specialisten:

Gedragsdeskundige
Intern Begeleider (IB'er)
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Openbare Basisschool De Klimop stimuleert de zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid van leerlingen door de principes 'zelf ontdekken, zelf kiezen en zelf doen'. Wij geloven dat dit de basis legt voor levenslang leren en persoonlijke ontwikkeling. Onze leerkrachten bieden individuele begeleiding, afgestemd op de specifieke behoeften van elke leerling. We streven naar actieve betrokkenheid van leerlingen bij hun leerproces. Dit wordt gefaciliteerd doordat leerlingen mede-eigenaar worden van hun leerpad, met keuzemogelijkheden in wat, wanneer, hoe en met wie ze werken. De taken bevatten keuze-opdrachten, en leerlingen leren effectief te plannen en samen te werken. Het formuleren van doelen, het maken van plannen, de uitvoering, presentatie en evaluatie worden gestimuleerd om de werkhouding en het leerplezier te vergroten.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Gezondheid en Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB'er)
Orthopedagoog
Motorisch Remedial Teacher (MRT)

Toelichting van de school:

Beweging en lichamelijke activiteit zijn essentieel voor een gezonde ontwikkeling. Op Openbare Basisschool De Klimop besteden we veel aandacht aan bewegingsonderwijs, zowel voor fysieke gezondheid als voor sociale interactie. Een gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt de lessen. Daarnaast bieden we extra ondersteuning via een motorisch remedial teacher (MRT). Deze specialist helpt leerlingen met motorische achterstanden of onzekerheden. De MRT-lessen, gegeven door een ervaren vakleerkracht met MRT-opleiding, bevatten gerichte oefeningen ter verbetering van zowel fijne als grove motoriek. Deze sessies vinden plaats tijdens schooluren, wat een naadloze integratie in het dagelijkse lesprogramma garandeert.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Welzijn van Kinderen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Openbare Basisschool De Klimop hanteert een strikt protocol voor medisch handelen om de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen te waarborgen. Dit protocol is op aanvraag beschikbaar voor alle betrokkenen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Gymlokaal
Leerplein
Buitenlokaal
Ontdekpad
Sportveld / ijsbaan
Peuterspeelzaal

Passend Onderwijs en Extra Ondersteuning op Basisschool De Klimop

Individuele Begeleiding voor Elk Kind in Ter Apelkanaal

Openbare Basisschool De Klimop in Ter Apelkanaal biedt een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind centraal staat. Wij geloven in de kracht van persoonlijke ontwikkeling en zorgen ervoor dat uw kind zich welkom voelt en optimaal kan leren en groeien. Ons toegewijde team van leerkrachten biedt niet alleen kwalitatief hoogstaand basisonderwijs, maar focust ook op het welzijn en de sociale vaardigheden van uw kind. We signaleren vroegtijdig wanneer extra ondersteuning nodig is en stellen samen met u een plan op. Indien nodig werken we samen met externe specialisten om ervoor te zorgen dat uw kind de juiste begeleiding krijgt om succesvol te zijn, zowel in de klas als daarbuiten. Ontdek Onze Aanpak van Passend Onderwijs Passend onderwijs is de kern van onze lesmethoden op De Klimop. We passen onze aanpak aan om aan de individuele behoeften van elk kind te voldoen, of het nu gaat om extra leesondersteuning om zelfvertrouwen op te bouwen of om uitdagende opdrachten voor snelle leerders. Onze verrijkingsprogramma's en speciale trajecten voor hoogbegaafde leerlingen zorgen voor optimale ontwikkeling. Bij specifieke onderwijsbehoeften werken we nauw samen met u als ouder om een persoonlijk plan op te stellen. Uw input is essentieel in dit proces. We gebruiken digitale hulpmiddelen zoals ParnasSys om de voortgang van uw kind nauwkeurig te volgen en de effectiviteit van onze ondersteuning te evalueren, wat zorgt voor transparantie en tijdig bijsturen. Op Weg naar een Inclusieve Toekomst in Ter Apelkanaal De Klimop streeft naar een inclusieve schoolomgeving waarin alle kinderen uit de buurt, met welke behoefte dan ook, welkom zijn en de kans krijgen zich volledig te ontwikkelen. We willen een plek zijn waar iedereen kan meedoen, dicht bij huis. Dit sluit aan bij de landelijke ambitie van inclusief onderwijs. We werken samen met het samenwerkingsverband en andere lokale partners om de best mogelijke leerplek voor elk kind te garanderen. Uw betrokkenheid als ouder is hierbij van onschatbare waarde. We faciliteren ondersteuning zoveel mogelijk binnen de klas, vaak met hulp van een onderwijsassistent, zodat uw kind deel kan blijven uitmaken van de vertrouwde schoolomgeving. Onze ambitie is dat elk kind zijn of haar volledige potentieel bereikt door de ondersteuning te bieden die nodig is om te floreren. Door hulp naar het kind te halen, bevorderen we sociale inclusie en het leren van elkaar, dicht bij huis. Dit betekent dat we zelden doorverwijzen naar speciaal onderwijs. Wat Betekent Passend en Inclusief Onderwijs? Passend onderwijs bij De Klimop betekent onderwijs op maat, afgestemd op de unieke behoeften van uw kind, binnen de vertrouwde omgeving van onze basisschool. Hoewel de meeste leerlingen goed meekomen met het reguliere programma, bieden we extra hulp waar nodig, verzorgd door onze interne specialisten of externe experts. Inclusief onderwijs is onze visie: een school waar alle kinderen welkom zijn, wat hun onderwijsbehoefte ook is. We anticiperen op de vraag naar extra aandacht en hulp en blijven investeren in de kennis en ondersteuningsstructuren van ons team, in nauwe samenwerking met zorg- en onderwijspartners. Ons doel is dat uw kind zo lang mogelijk op de eigen vertrouwde basisschool blijft. Door ondersteuning te bieden binnen de eigen klas en school, stimuleren we de sociale integratie en het leren van en met elkaar. Dit versterkt de band met de buurt en de school. Uitzonderingen en Samenwerking: Toelaatbaarheidsverklaring In uitzonderlijke gevallen, als de benodigde ondersteuning binnen onze school niet toereikend is, werken we nauw met u en het Samenwerkingsverband om de meest geschikte onderwijsplek te vinden. Dit kan een andere reguliere school zijn of een vorm van gespecialiseerd onderwijs. Open en eerlijke communicatie met u als ouder staat bij ons voorop. Uw inzichten zijn cruciaal voor het ontwikkelen van effectieve ondersteuningsplannen. We nemen uw zorgen serieus en zoeken samen naar de beste oplossingen voor uw kind. Grenzen van Ondersteuning en Verwijzing Wanneer de benodigde ondersteuning en zorg de capaciteiten van ons schoolteam te boven gaan, gaan we in gesprek met ouders, het Samenwerkingsverband (SWV) en Jeugdhulp. Ons team is niet ingericht voor specifieke situaties, zoals ernstige gedragsproblematiek die de veiligheid van anderen in gevaar brengt, gespecialiseerde medische zorg, zware visuele of auditieve beperkingen, ernstige taal- of ontwikkelingsstoornissen, of de noodzaak van constante één-op-één begeleiding. Toekomstige Ontwikkelingen en Kwaliteitsborging Voor de komende periode richten we ons op het versterken van het eigenaarschap bij onze leerlingen. Dit doen we door middel van reflectiegesprekken en leerdoelstellingen, waarbij kinderen actief betrokken worden bij hun eigen leerproces. Daarnaast werken we aan een betere profilering van onze leerlingenpopulatie en borgen we de kwaliteit van ons onderwijsaanbod, inclusief onze specifieke programma's voor de onderbouw, rekenen en taal. Zo verzekeren we continu de hoge kwaliteit van het onderwijs op Basisschool De Klimop.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek ons Kwaliteitsbeleid: Strategische Schoolplannen voor Toekomstgericht Leren

Wat zijn de belangrijkste doelen van ons schoolplan voor 2023-2027?

Ons strategisch schoolplan 2023-2027 legt de basis voor onze onderwijsontwikkeling de komende vier jaar. Jaarlijks vertalen we deze ambities naar concrete schooljaarplannen. De kern van ons beleid is 'SAMEN': we werken actief samen met leerlingen, ons toegewijde team, ouders en externe partners om de beste leerresultaten te behalen. Dit creëert een krachtig educatief partnerschap. We moedigen zelfstandigheid aan in leerprocessen, stimuleren onderzoekend en actief leren, en integreren essentiële 21e-eeuwse vaardigheden en maatschappelijke betrokkenheid. Talentontwikkeling, met een speciale focus op wetenschap en techniek, krijgt vorm door een prikkelende leeromgeving en effectieve instructie volgens het Expliciete Directe Instructie (EDI) model. Digitale geletterdheid en mediawijsheid zijn hierbij cruciaal.

Hoe zorgt De Klimop voor de realisatie van onze schoolambities?

Openbare Basisschool De Klimop volgt een gedegen cyclus voor kwaliteitsborging en continue verbetering, gebaseerd op de Plan-Do-Check-Act (PDCA) methode. Jaarlijks evalueren we onze voortgang middels gedetailleerde schooljaarplannen en -verslagen. Hierdoor kunnen we flexibel inspelen op veranderingen en onze educatieve aanpak voortdurend optimaliseren. Deze Demingcirkel garandeert duurzame kwaliteitsverbetering. Ons schoolplan is ons leidende document dat onze missie, visie en concrete doelen bevat. Door middel van strategische analyses identificeren we onze sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen (SWOT) om onze ambitieuze doelen voor de periode 2023-2027 succesvol te realiseren.

Groep 1 & 2: Ontdek Spelend Leren bij De Klimop

Toelichting van de school

Ontdek de fascinerende wereld van groep 1 en 2 op Openbare Basisschool De Klimop, waar spelend leren centraal staat. Spel als Fundament voor Ontwikkeling Bij De Klimop geloven we dat spel de motor is voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Via spel verkennen ze hun omgeving, oefenen ze sociale interacties en verwerken ze nieuwe ervaringen. Spel is het ideale middel om kinderen spelenderwijs belangrijke vaardigheden en kennis bij te brengen, waardoor leren betekenisvol wordt. We kiezen thema's die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen en bieden volop kansen om te spelen en te ontdekken, zowel aan tafel, in onze uitdagende speelhoeken, de speelzaal als op het schoolplein. Een Rijke Leeromgeving voor Maximale Ontwikkeling In onze groepen 1 en 2 creëren we een rijke leeromgeving. Dit betekent dat het beschikbare materiaal uitnodigt tot ontdekking en de inrichting de kinderen stimuleert tot samenwerken, zelfstandig werken en het maken van eigen keuzes. We streven naar een omgeving die variatie biedt en continu uitdaagt, omdat jonge kinderen van nature nieuwsgierig zijn en de wereld om hen heen willen begrijpen. Thematisch en Geïntegreerd Leren Ons onderwijs in de kleuterbouw (groep 1/2) is thematisch en geïntegreerd, waarbij we gebruik maken van actuele en seizoensgebonden thema's. Bronnen zoals Kleuteruniversiteit inspireren ons hierbij. De ontwikkeling van elk kind volgen we nauwkeurig met de leerdoelen uit IEP LVS. Voor de eerste stappen in rekenen, de beginnende gecijferdheid, maken we gebruik van de methode "Getal en Ruimte junior". Centrale Leerlijnen en Kerndoelen Ons dagelijks aanbod in groep 1 en 2 is afgestemd op de SLO-leerlijnen en kerndoelen, met focus op vijf ontwikkelingsgebieden: mondelinge taalontwikkeling, woordenschat, beginnende geletterdheid, beginnende gecijferdheid en sociaal-emotionele ontwikkeling. We hanteren tussendoelen, leerlijnen, betekenisvolle contexten, open leersituaties met vaste routines en stimuleren interactie. Kernactiviteiten voor een Brede Ontwikkeling Wij onderscheiden vijf kernactiviteiten die de basis leggen voor toekomstige leerprocessen: spelactiviteiten, constructieve activiteiten, gespreksactiviteiten, lees- en schrijfactiviteiten, rekenactiviteiten, en start- en afsluitingsactiviteiten rondom thema's. In de kleutergroepen leggen we op speelse wijze de basis voor lezen en rekenen, en werken we aan de fijne motoriek ter voorbereiding op het schrijven in groep 3. Vanaf groep 2 starten we met voorbereidende schrijfoefeningen en het oefenen van cijfers. De Rol van de Leerkracht: Een Bewuste Gids Onderwijs aan kleuters in de 21e eeuw vraagt meer van de leerkracht dan enkel het bedenken van leuke activiteiten. Onze leerkrachten kiezen bewust thema's, met duidelijke leerdoelen voor ogen. Ze differentiëren hun aanbod en sluiten naadloos aan bij het spelende kind. Met kennis van leerlijnen en didactische overzichten begeleiden ze kinderen bij activiteiten, spelen ze mee, voeren ze gesprekken en ondersteunen ze bij ontwerpopdrachten. De leerkracht stimuleert kinderen doelgericht binnen hun zone van naaste ontwikkeling. Tijdens de themavoorbereiding wordt er strategisch nagedacht over ontwikkelingslijnen, doelen en de rol van spel.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op onze basisschool?

Openbare Basisschool De Klimop biedt specifieke programma's zoals Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een toegankelijke peuteropvang om de ontwikkeling van jonge kinderen extra te stimuleren.

Openbare Basisschool De Klimop biedt specifieke programma's zoals Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een toegankelijke peuteropvang om de ontwikkeling van jonge kinderen extra te stimuleren.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang De Klimop

Met welke partners werkt De Klimop samen voor kinderopvang en VVE?

De school werkt nauw samen met gerenommeerde partners zoals Kiwi Kinderopvang en BSO De Tanties, en Kinderopvang KiWi (Kinderdagverblijf de Speeldoos) om een breed scala aan opvang- en educatieve diensten aan te bieden.

De school werkt nauw samen met gerenommeerde partners zoals Kiwi Kinderopvang en BSO De Tanties, en Kinderopvang KiWi (Kinderdagverblijf de Speeldoos) om een breed scala aan opvang- en educatieve diensten aan te bieden.

Team | Openbare Basisschool De Klimop in Ter Apelkanaal | [2025] Schoolregister