IKC De Jint in Stiens

De resultaten van IKC De Jint in Stiens

Current section: resultaten
Plataanstrjitte 2
9051 Stiens

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC De Jint, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past IKC De Jint bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Jint bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden voor Succes op IKC De Jint

Het fundamenteel niveau is cruciaal voor de taal- en rekenontwikkeling van iedere leerling. Aan het einde van de basisschool, in groep 8, meten we deze essentiële vaardigheden met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau beheersen. Dit percentage, de signaleringswaarde, is gelijk voor alle basisscholen in Nederland en toont de basiscompetenties aan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: De Ambitie van IKC De Jint voor Maximale Ontwikkeling

Het streefniveau gaat verder dan de basis en weerspiegelt onze ambitie om iedere leerling te stimuleren tot uitmuntendheid. We zetten ons in om een zo hoog mogelijk percentage van onze leerlingen dit ambitieuze niveau te laten behalen. Voor IKC De Jint stellen we een specifiek streefpercentage vast, afgestemd op onze unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage is de signaleringswaarde die ons helpt de voortgang op het streefniveau te monitoren en te waarborgen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC De Jint?

IKC De Jint in Stiens is een basisschool die zich richt op de toekomst van elke leerling. We analyseren jaarlijks de uitstroomcijfers naar het voortgezet onderwijs om onze onderwijskwaliteit te waarborgen en te verbeteren. In het schooljaar 2023-2024 hebben onze leerlingen een gevarieerde uitstroom laten zien. Eén leerling vervolgde het onderwijs op VMBO Basis, één op VMBO Kader, en twee op VMBO Kader/Theoretisch. Verder gingen één leerling naar VMBO Theoretisch en drie naar een combinatie van VMBO Theoretisch en HAVO. Met vijf leerlingen die doorstroomden naar HAVO, vijf naar een combinatie van HAVO/VWO en drie naar VWO, zien we een duidelijke trend. Ongeveer tweederde van onze leerlingen kiest voor een HAVO of VWO traject, wat onze focus op academische excellentie benadrukt. Deze resultaten bevestigen de effectiviteit van ons onderwijsprogramma. We zijn er trots op dat we leerlingen kunnen begeleiden naar het juiste niveau binnen het voortgezet onderwijs, met een sterke nadruk op doorstroom naar hogere schooltypen zoals HAVO en VWO.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op IKC De Jint: Een Pluspunt voor Elk Kind

IKC De Jint stimuleert actief de sociale ontwikkeling van ieder kind. We maken hierbij gebruik van de effectieve didactische werkvorm Groeps Dynamisch Onderwijs (GDO). Met GDO plaatsen we het kind in de context van de groep, omdat een optimale ontwikkeling sterk afhankelijk is van de sociale omgeving. We focussen op de wederzijdse invloed tussen het kind en de groep, en hoe elk kind een positieve bijdrage levert aan de groepsdynamiek. Deze dynamische samenwerking is de kern van ons onderwijs. Door bewust te werken aan groepsdynamica, leren kinderen effectief samenwerken, conflicten oplossen en elkaar ondersteunen, wat essentieel is voor hun algehele ontwikkeling.

Respectvol omgaan met elkaar

Samenwerking stimuleren en bevorderen

Actief bijdragen aan een positieve interactie

Hoe bevordert IKC De Jint de sociale ontwikkeling van leerlingen?

IKC De Jint zet sterk in op de sociale ontwikkeling met de Groeps Dynamisch Onderwijs (GDO) methodiek. Dit zorgt voor harmonieuze interacties en een positieve groepsdynamiek. We verbeteren de onderlinge relaties van kinderen door gerichte methoden zoals effectieve conflicthantering, de sociokring, het gebruik van het sociobord, het 'naar binnen en buitengaan' beleid en de OK-thermometers. Goede groepsdynamica is cruciaal voor gezamenlijk leren. Leerlingen werken in vaste tafelgroepen van vier of vijf, waarbij elke leerling een specifieke rol krijgt, zoals materiaalchef, kapitein, OK-chef of kennis-chef. Dit garandeert dat elk kind een schoudermaatje en een oogmaatje heeft, wat de onderlinge verbondenheid en het leerproces versterkt. De samenstelling van de groepen en de rollen wisselen tweewekelijks, wat constante sociale interactie en groei stimuleert.

Hoe meet IKC De Jint de sociale vooruitgang van leerlingen?

IKC De Jint evalueert nauwkeurig de sociale resultaten met gespecialiseerde registratiemethoden. Onze voornaamste instrumenten voor het in kaart brengen van de sociale ontwikkeling zijn: * OK-thermometer: Deze wordt maandelijks ingezet om het welzijn en de sociale interactie binnen de klassen te meten en te evalueren, wat ons waardevolle inzichten geeft in de groepsdynamiek.

Welke methoden gebruikt IKC De Jint voor sociaal-emotioneel leren?

IKC De Jint past een bewezen methodiek toe voor effectief sociaal-emotioneel leren. Onze school maakt specifiek gebruik van de volgende methode: * Groeps Dynamisch Onderwijs: Deze methode vormt de ruggengraat van onze aanpak om kinderen te ondersteunen in hun sociale en emotionele ontwikkeling.

Inspectierapport IKC De Jint: Ontdek Onze Onderwijskwaliteit

IKC De Jint, gelegen in het hart van Stiens (9051 RB), is een dynamische basisschool met 208 enthousiaste leerlingen. De Onderwijsinspectie heeft ons schoolbeleid en de leerresultaten grondig geëvalueerd. Ons inspectierapport biedt een transparant inzicht in de kwaliteit van ons onderwijs en de zorg die we besteden aan de ontwikkeling van elk kind. Ontdek hoe wij als team bij IKC De Jint streven naar excellentie en een veilige, stimulerende omgeving creëren waarin uw kind kan groeien en bloeien. Bekijk hieronder het officiële rapport.

Resultaten | IKC De Jint in Stiens | [2025] Schoolregister