Basisschool OBS De SamenSprong in Steenwijk

Het team van OBS De SamenSprong in Steenwijk

Current section: team
Gasthuislaan 86
8331 Steenwijk

Zie hier hoe het team van OBS De SamenSprong is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS De SamenSprong. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS De SamenSprong bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS De SamenSprong bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS De SamenSprong zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS De SamenSprong. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10%)
25-35 jaar (30%)
35-45 jaar (30%)
45-55 jaar (30%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS De SamenSprong werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (10%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS De SamenSprong gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging bij Obs De SamenSprong

Bij Obs De SamenSprong zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. We zetten primair in op interne vervanging, waarbij collega's zoals duo-leerkrachten flexibel worden ingezet om de lesgang gegarandeerd door te laten gaan. Dit minimaliseert de impact op uw kind. Daarnaast werken we samen met de stichting Op Kop voor professionele externe invallers. Deze leerkrachten zijn zorgvuldig geselecteerd, krijgen begeleiding en worden geëvalueerd door de stichting. Zo garanderen wij de kwaliteit van elke les, ongeacht de situatie. Onze leerkrachten genieten van hun welverdiende rust tijdens de schoolvakanties, wat essentieel is voor hun welzijn en effectiviteit gedurende het schooljaar. Bekijk de schoolkalender voor de data van de schoolvakanties.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op OBS De SamenSprong: Een Team van Specialisten

5

Academische Groei: Taal, Rekenen en Meer

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en schrijfuitdagingen
Intern Begeleider voor gecoördineerde zorg
Orthopedagoog voor ontwikkelingsondersteuning
Hoogbegaafdheidsspecialist voor uitdagende leertrajecten
Logopedist voor communicatieve vaardigheden

Toelichting van de school:

Op OBS De SamenSprong stimuleren we de academische ontwikkeling van elk kind. Ons team van vijf gespecialiseerde professionals staat klaar om leerlingen met specifieke behoeften op het gebied van taal en rekenen te begeleiden. Van dyslexie tot hoogbegaafdheid, wij bieden een op maat gemaakt ondersteuningsplan voor optimale leerresultaten.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor positief klassenmanagement
Intern Begeleider voor brede zorgcoördinatie
Orthopedagoog voor emotionele groei

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staan centraal bij OBS De SamenSprong. Drie toegewijde specialisten werken samen om een veilige en ondersteunende leeromgeving te creëren. Zij bieden begeleiding bij sociale interacties en emotionele uitdagingen, zodat elk kind zich gewaardeerd en geborgen voelt.

4

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern Begeleider voor gestructureerde aanpak
Orthopedagoog voor leerstrategieën
Hoogbegaafdheidsspecialist voor uitdagende taken

Toelichting van de school:

OBS De SamenSprong investeert in een optimale werkhouding en taakaanpak voor al onze leerlingen. Met vier deskundige specialisten bieden we gerichte ondersteuning bij gedragsuitdagingen en het ontwikkelen van effectieve studievaardigheden. Wij helpen leerlingen om zelfstandig en met plezier hun taken te volbrengen, wat bijdraagt aan hun algehele schoolsucces.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er op dit moment geen specifieke motorische specialisten verbonden zijn aan OBS De SamenSprong, blijven we alert op de fysieke ontwikkeling van onze leerlingen. We integreren beweging en sport in ons dagelijkse lesprogramma om een gezonde levensstijl te bevorderen. Bij specifieke behoeften werken we nauw samen met externe expertise om de beste ondersteuning te garanderen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

OBS De SamenSprong hecht waarde aan het welzijn en de persoonlijke verzorging van elke leerling. Hoewel er geen specifieke medische specialisten direct aan de school verbonden zijn, zorgen wij voor een veilige en verzorgde omgeving. In geval van specifieke medische behoeften werken we proactief samen met ouders en externe zorgverleners om passende ondersteuning te organiseren.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
logopedie
fysiotherapie
Sophiaklas (meerbegaafde kinderen)
Op Maatklas (handige kinderen)

Optimale Leerlingondersteuning op OBS De SamenSprong

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid

Bij OBS De SamenSprong geloven we dat elk kind uniek is en recht heeft op onderwijs dat aansluit bij zijn of haar individuele behoeften. Wij streven ernaar een omgeving te creëren waarin elke leerling zich veilig en gewaardeerd voelt, en waarin persoonlijke groei centraal staat. Bij aanmelding onderzoeken we zorgvuldig of onze school de juiste plek is voor uw kind. In nauwe samenwerking met u als ouder kijken we naar de specifieke onderwijsbehoeften en hoe wij hieraan het beste kunnen voldoen. Onze zorgplicht garandeert dat we actief meedenken en helpen bij het vinden van een passende onderwijsplek, mocht onze school niet de ideale match zijn. Ons toelatingsbeleid, dat de procedures en criteria voor toelating beschrijft, is beschikbaar via de schooldirectie. Hierin leest u hoe wij de zorg voor uw kind waarborgen. Toekomstig Aanbod en Werkwijze Leerlingondersteuning Handelingsgericht werken (HGW) vormt de kern van onze aanpak voor passend onderwijs. Deze methode stelt ons in staat om de leer- en ontwikkelbehoeften van elk kind nauwkeurig in kaart te brengen. Door gericht te kijken naar wat een kind nodig heeft, kunnen we de meest effectieve ondersteuning bieden, de juiste experts inschakelen en de voortgang systematisch monitoren. We hanteren vier ondersteuningsniveaus: basisondersteuning, lichte ondersteuning, extra ondersteuning en, indien nodig, verwijzing naar speciaal (basis)onderwijs (S(B)O). Dit zorgt voor een gestructureerde en effectieve aanpak die is afgestemd op elke individuele leerling. Basisondersteuning: De Fundering voor Succes Basisondersteuning is de ondersteuning die wij aan alle leerlingen bieden om een veilige en stimulerende leeromgeving te garanderen. Dit omvat een positief leerklimaat, gedifferentieerde instructie en regelmatige voortgangsmonitoring via ons leerlingvolgsysteem, toetsen en observaties. Onze groepsleerkrachten worden hierbij ondersteund door de kwaliteitscoördinator, met heldere afspraken over pedagogisch handelen en het gebruik van sociaal-emotionele leermethoden. Om deze basisondersteuning te optimaliseren, investeert ons team continu in: · Diepgaande kennis van leer- en ontwikkelingsprocessen. · Effectieve differentiatie- en instructievaardigheden. · Analytisch vermogen voor toetsanalyse en doelstelling. · Sterke communicatie met leerlingen, ouders en collega's. · Pedagogisch en didactisch klassenmanagement. · Reflectief vermogen en continue professionele ontwikkeling. · Kennis van de zorgstructuur en relevante wetgeving. · Digitale geletterdheid en vaardigheden. In de kleuterklassen werken we met observaties en een gestructureerd kleutervolgsysteem. Vanaf groep 3 gebruiken we zowel methodegebonden als onafhankelijke toetsen, aangevuld met sociaal-emotionele leerlingvolgsystemen. Alle gegevens worden centraal beheerd in ParnasSys, inclusief analyses en onderwijsbehoeften. Onze zorgstructuur omvat regelmatige groeps- en leerlingbesprekingen, waarbij de kwaliteitscoördinator en directie de leerkrachten ondersteunen en de kwaliteit van het onderwijs waarborgen. Lichte Ondersteuning: Extra Aandacht in de Groep Lichte ondersteuning is bedoeld voor leerlingen die extra aandacht nodig hebben, maar binnen de reguliere groep goed kunnen functioneren. Deze ondersteuning kan bestaan uit: · Aangepast lesmateriaal en instructie. · Extra tijd voor opdrachten of herhaalde uitleg. · Inzet van een onderwijsassistent. · Aanpassingen in klassenmanagement of het onderwijsaanbod. Extra Ondersteuning: Verdieping en Samenwerking Indien basisondersteuning en lichte ondersteuning niet volstaan, bieden wij extra ondersteuning. Dit gebeurt via handelingsgerichte procesdiagnostiek (HGPD). Een HGPD-gesprek brengt school, ouders en eventuele andere betrokkenen samen om de behoeften van het kind te bespreken. We focussen op de krachten van het kind, de onderwijsbehoeften en maken duidelijke afspraken over de te nemen stappen, waarbij de samenwerking tussen onderwijs, zorg en thuis centraal staat. De kwaliteitscoördinator kan, in overleg met de leerkracht en ouders, een leerling aanmelden voor een HGPD-gesprek met onze orthopedagoog. Mogelijke vormen van begeleiding zijn: · Uitwerking van een handelingsplan. · Opstellen van een Ontwikkelingsperspectief (OPP). · Inzet van ons interne ondersteuningsteam. · Inschakelen van ambulante begeleiding (bijv. van ’t Ravelijn of De Twijn). · Betrekken van externe expertise via het samenwerkingsverband of jeugdhulp. Grenzen van de Zorg: Verantwoordelijkheid en Verwijzing OBS De SamenSprong streeft naar een veilige en passende leeromgeving voor elk kind. We zetten sterk in op preventieve ondersteuning, pedagogische sensitiviteit en een professioneel zorgteam. Echter, er zijn grenzen aan de zorg die wij zelfstandig kunnen bieden. Deze grenzen zijn vastgesteld op basis van: · Fysieke en sociale veiligheid: Indien gedrag van een leerling de veiligheid structureel in gevaar brengt en ondanks onze inspanningen niet verbetert, kunnen er grenzen zijn aan plaatsing in het regulier onderwijs. · Passend binnen het onderwijsaanbod: Sommige leerlingen hebben onderwijsbehoeften die beter aansluiten bij een andere onderwijssetting, zoals speciaal (basis)onderwijs. · Expertise en bevoegdheden: Ons team is gespecialiseerd in onderwijs en niet in medische of psychische behandeling. Intensieve therapie valt buiten onze expertise. · Tijd en capaciteit: De ondersteuning moet uitvoerbaar blijven binnen de reguliere schoolorganisatie. Als de benodigde begeleiding de capaciteit structureel overstijgt, zoeken we naar aanvullende of alternatieve oplossingen. Wanneer de ondersteuningsvraag deze grenzen overschrijdt, zoeken we in samenspraak met ouders en het samenwerkingsverband naar passende vervolgstappen, zoals het inschakelen van externe hulp of het onderzoeken van een overstap naar een andere onderwijssetting. Samenwerking met Ketenpartners: Een Netwerk van Ondersteuning Om leerlingen de best mogelijke ondersteuning te bieden, werkt OBS De SamenSprong nauw samen met diverse ketenpartners. Deze samenwerking is cruciaal wanneer ondersteuningsvragen verder reiken dan het onderwijs of wanneer meerdere domeinen betrokken zijn. Onze belangrijkste partners zijn: · Samenwerkingsverband Passend Onderwijs: Voor afstemming over extra ondersteuning, toelaatbaarheidsverklaringen (TLV's), consultatie en expertise. · Jeugdzorg en wijkteams: Voor complexe hulpvragen werken we samen met jeugdconsulenten en schoolmaatschappelijk werk. · GGD en jeugdgezondheidszorg: Bij gezondheids- of gedragsvragen betrekken we de jeugdverpleegkundige van de GGD. · Gemeente: Voor jeugdhulp, leerplicht en vroegsignalering werken we samen met gemeentelijke instanties. · Andere onderwijsinstellingen: Voor warme overdracht en gezamenlijke voorzieningen werken we samen met collega-besturen. Deze samenwerking is gebaseerd op open communicatie, gedeelde verantwoordelijkheid en nauwe afstemming met u als ouder. Wij blijven betrokken bij uw kind zolang het onderwijs bij ons volgt, maar de regie over niet-onderwijsgerelateerde zorg ligt bij de externe partners.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolplan OBS De SamenSprong

Welke ambitieuze doelen omvat het schoolplan van OBS De SamenSprong?

Ons schoolplan, dat de kern vormt van ons onderwijsbeleid, beschrijft onze voortdurende inzet voor excellentie en kindontwikkeling. We streven naar samenhangend en betekenisvol onderwijs, centraal gestuurd door een doorlopend thema dat de hele school verbindt. We bieden hoogwaardig en passend onderwijs op elk vakgebied, waarbij we de unieke expertise van ons team benutten en continu verder ontwikkelen. Elk kind krijgt bij ons de aandacht die het verdient, met begeleiding op maat om de eigen leerlijn op alle academische en vormende gebieden optimaal te volgen. Ons onderwijs is breed en compleet, met specifieke aandacht voor essentiële sociale, digitale en onderzoeksvaardigheden, naast de traditionele leervakken. Voor het schooljaar 2024-2025 hebben we ons gericht op cruciale verbeteringen: * Het versterken van de samenwerking tussen ouders, school en externe partners rond het kind, middels interprofessionele aanpak. De inzet van de Brugfunctionaris en schoolmaatschappelijk werk heeft hierin belangrijke stappen gezet, een traject dat we meerjarig voortzetten. * Het verdiepen van de kennis van onze medewerkers over de sociale ontwikkeling van kinderen en effectieve communicatiestrategieën. Verbetering van professionele communicatie en sociale veiligheid blijft een prioriteit. * Het ontwikkelen van een innovatieve visie op digitale vaardigheden en de integratie daarvan in ons thematisch onderwijs. Deze doelstelling is succesvol afgerond met een geformuleerde werkwijze die we komend schooljaar implementeren. * Continuïteit in de pedagogisch-didactische professionalisering van onze medewerkers, een essentieel proces voor persoonlijke en teamontwikkeling. Coaching en bijscholing leveren bewezen resultaten op en worden komend jaar voortgezet. Voor het schooljaar 2025-2026 zetten we in op: * Verdere versterking van de ouder-school-netwerk verbinding door interprofessioneel samenwerken. * Succesvolle implementatie van onze werkwijze voor digitale geletterdheid binnen het thematisch onderwijs. * Gerichte professionalisering van het team met betrekking tot executieve functies bij kinderen. * Optimalisatie van de interne teamdynamiek ter ondersteuning van de diverse onderwijsbehoeften van alle leerlingen.

Hoe borgt OBS De SamenSprong het behalen van haar onderwijsdoelen?

Wij hanteren een planmatige aanpak om onze onderwijsdoelen te realiseren en continu te verbeteren. Ons jaarplan vormt de basis voor onze operationele werkwijze en beleidsvorming, waarbij regelmatige evaluaties, zowel gepland als ad-hoc, plaatsvinden. Om onze schoolontwikkeling te monitoren en concrete verbeterdoelen te formuleren, maken we gebruik van het kwaliteitskader van stichting Op Kop. Dit kader biedt een gestructureerde methodiek voor kwaliteitsborging. Al ons geformuleerde beleid wordt zorgvuldig vastgelegd in ons digitale schoolinformatiesysteem. Elk beleidsdocument wordt vierjaarlijks geëvalueerd, of eerder indien actuele ontwikkelingen daarom vragen, om de relevantie en effectiviteit te waarborgen.

Stimulerend Aanbod voor Jonge Kinderen bij OBS De SamenSprong

Toelichting van de school

OBS De SamenSprong biedt een rijke en stimulerende leeromgeving voor onze jongste leerlingen. In onze kleutergroepen, speciaal ingericht voor groep 1 en 2, besteden we veel aandacht aan de ontwikkeling van jonge kinderen. Wij geloven in een brede ontwikkeling en zorgen voor een omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontplooien. Ons aanbod is ontworpen om nieuwsgierigheid te wekken en een solide basis te leggen voor toekomstig leren. Specifiek voor peuters met een indicatie voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) bieden we een uitgebreid programma. Dit programma wordt verzorgd door professionele leidsters die gespecialiseerd zijn in de behoeften van jonge kinderen en garanderen minimaal 16 uur VVE per week.

Veelgestelde vragen

Welk extra onderwijsaanbod is er voor jonge kinderen op OBS De SamenSprong?

OBS De SamenSprong zet zich extra in voor de ontwikkeling van jonge kinderen door middel van een speciaal programma. Dit omvat zowel Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) als een breed scala aan activiteiten binnen onze kleuterklassen. Kinderen met een VVE-indicatie krijgen hierdoor een verrijkend aanbod in een stimulerende leeromgeving. Ons doel is om deze kinderen een vliegende start te geven in hun schoolcarrière.

OBS De SamenSprong zet zich extra in voor de ontwikkeling van jonge kinderen door middel van een speciaal programma. Dit omvat zowel Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) als een breed scala aan activiteiten binnen onze kleuterklassen. Kinderen met een VVE-indicatie krijgen hierdoor een verrijkend aanbod in een stimulerende leeromgeving. Ons doel is om deze kinderen een vliegende start te geven in hun schoolcarrière.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke partners werkt OBS De SamenSprong samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Voor het aanbieden van hoogwaardige kinderopvang, buitenschoolse opvang en peuteropvang, waaronder VVE-programma's, werkt OBS De SamenSprong nauw samen met de Zuidwestervilla van Speel@home. Deze samenwerking zorgt ervoor dat ouders terechtkunnen voor professionele opvang en educatie die aansluit bij de behoeften van hun jonge kind. De leidsters van Speel@home zijn gespecialiseerd en bieden kwalitatieve zorg en educatie.

Voor het aanbieden van hoogwaardige kinderopvang, buitenschoolse opvang en peuteropvang, waaronder VVE-programma's, werkt OBS De SamenSprong nauw samen met de Zuidwestervilla van Speel@home. Deze samenwerking zorgt ervoor dat ouders terechtkunnen voor professionele opvang en educatie die aansluit bij de behoeften van hun jonge kind. De leidsters van Speel@home zijn gespecialiseerd en bieden kwalitatieve zorg en educatie.

Team | OBS De SamenSprong in Steenwijk | [2025] Schoolregister