Basisschool SBO De Baldakijn in Stadskanaal

Het team van SBO De Baldakijn in Stadskanaal

Current section: team
Vlaanderenlaan 11
9501 Stadskanaal

Zie hier hoe het team van SBO De Baldakijn is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van SBO De Baldakijn. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past SBO De Baldakijn bij jullie?

Ontdek hoe goed SBO De Baldakijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor SBO De Baldakijn gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op SBO De Baldakijn: Een Zorgvuldig Proces

Op SBO De Baldakijn zorgen we ervoor dat de continuïteit van het onderwijs gewaarborgd blijft, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Ziekte of verlof van een leerkracht wordt primair opgevangen door ons toegewijde team binnen de interne invalpool. Deze collega's staan klaar om direct in te springen en de lessen voort te zetten, zodat uw kind zo min mogelijk hinder ondervindt. Indien de interne middelen ontoereikend zijn, zetten we met ondersteuning een leraarondersteuner of onderwijsassistent in om de vervanging te verzorgen. Dit garandeert dat de onderwijsactiviteiten doorgang vinden en de leerlingen begeleid blijven. In zeldzame, uitzonderlijke situaties waarbij geen directe vervanging mogelijk is, kan een groep tijdelijk vrijgesteld worden van deelname aan de lessen. We streven er echter naar dit zoveel mogelijk te voorkomen door proactief te plannen en flexibel in te zetten.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ons Deskundig Ondersteuningsteam: Specialisten voor Uw Kind

6

Taalontwikkeling en Rekenvaardigheid

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingproblemen
Intern Begeleider voor brede onderwijsondersteuning
Orthopedagoog voor ontwikkelingsvraagstukken
Rekenspecialist voor rekenonderwijs op maat
Logopedist voor spraak- en taalontwikkeling
Kanjercoördinator voor sociaal gedrag

Toelichting van de school:

Onze toegewijde rekencoördinator analyseert en verbetert continu het rekenonderwijs. Deze specialist werkt op ambulante dagen om het rekenonderwijs te onderzoeken, vorm te geven en te analyseren. Dit zorgt voor een gestructureerde en effectieve aanpak van rekenvaardigheden voor al onze leerlingen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsproblematiek
Intern Begeleider voor brede ondersteuning
Orthopedagoog voor psychologische ontwikkeling
Ergotherapeut voor motorische en sensorische vaardigheden
Kanjercoördinatoren voor sociaal-emotionele begeleiding

Toelichting van de school:

Onze Kanjercoördinatoren bewaken de implementatie van de Kanjertraining en begeleiden nieuwe leerkrachten in deze methodiek. Ze fungeren als brug tussen school en thuis, zodat we gezamenlijk dezelfde taal spreken op het gebied van gedrag. Op basis van ingevulde vragenlijsten ondersteunen zij leerkrachten met effectieve lesmethoden en interventies voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsondersteuning
Intern Begeleider voor brede begeleiding
Orthopedagoog voor ontwikkelingsondersteuning
Ergotherapeut voor aanpak van leerproblemen

Toelichting van de school:

De Commissie van Begeleiding (CvB) biedt essentiële ondersteuning en advies aan onze leerkrachten. Deze commissie bestaat uit ervaren Intern Begeleiders, Orthopedagogen, de Schoolmaatschappelijk Werker, de Coördinator van het Ondersteuningsteam en de Adjunct-directeur. Samen zorgen zij voor een effectieve aanpak van gedrag, werkhouding en taakaanpak.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor bewegingsonderwijs
Ergotherapeut voor fijne en grove motoriek
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs voor sportieve activiteiten

Toelichting van de school:

Op advies van onze Commissie van Begeleiding kunnen leerlingen worden aangemeld voor een grondig onderzoek. Dit onderzoek kan leiden tot gespecialiseerde behandeling door een fysiotherapeut en/of ergotherapeut. Zo stimuleren we de motorische en lichamelijke ontwikkeling optimaal.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Verpleegkundige van Cedin voor medische ondersteuning

Toelichting van de school:

Onze leerkrachten ontvangen jaarlijks gerichte bijscholing over medicatieverstrekking, het toedienen van een EpiPen en de juiste aanpak bij epileptische aanvallen. Dit garandeert een veilige en deskundige zorg voor leerlingen met specifieke medische behoeften. Uw kind is bij ons in veilige handen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
19
Totaal specialisten
19
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Speellokaal
Gymlokaal
Handvaardigheidlokaal
Fysiotherapie en ergotherapie
Spelbegeleiding
Logopedie

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij SBO De Baldakijn

Onze Visie op Extra Ondersteuning en Ontwikkeling

SBO De Baldakijn intensiveert de samenwerking met (V)SO De Meidoornschool om toonaangevend Gespecialiseerd Onderwijs te bieden. Voor het schooljaar 2025-2026 introduceren we met trots een pilot KANS-groep. Dit initiatief is ontworpen om leerlingen de ruimte te geven voor herstel, reflectie en een succesvolle herstart, essentieel binnen de transitie naar inclusief onderwijs. De KANS-groep staat voor Kijken, Aanpassen, Nieuwe Start. Het is geen eindstation, maar een waardevolle tussenstap die leerlingen ondersteunt bij het ontwikkelen van zelfregie over hun gedrag en leerproces. Deze gerichte aanpak is cruciaal voor onze SBO-populatie, met speciale aandacht voor leerlingen die te maken krijgen met tijdelijke cognitieve uitdagingen. Onze school integreert inclusief onderwijs, burgerschap en herstelrecht op een betekenisvolle wijze. We creëren een veilige omgeving waar elke leerling zichzelf kan zijn en leert verantwoordelijkheid te dragen. Methoden zoals de Kanjertraining en onze kernwaarden versterken deze visie. Deze methodieken stimuleren positieve interacties, effectieve conflictoplossing en de persoonlijke groei van onze leerlingen. De KANS-groep faciliteert een omgeving voor reflectie en herstel, zodat leerlingen met hernieuwde energie kunnen terugkeren naar de klas. Ouders worden nauw betrokken bij de voortgang van hun kind, en samen bouwen we aan een stimulerende leeromgeving voor optimale ontwikkeling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie en Doelen

Wat zijn de belangrijkste doelen in ons schoolplan?

Ons schoolplan richt zich op continue verbetering van ons onderwijs. Voor het schooljaar 2025-2026 streven we naar de implementatie van een nieuwe, moderne taal- en spellingmethode om de Nederlandse taalvaardigheid te optimaliseren. Daarnaast zetten we vol in op de verdere ontwikkeling van onze Professionele Leer Gemeenschap (PLG), waar teamleden continu van elkaar leren en expertise delen. Dit draagt bij aan een hoger onderwijsniveau voor al onze leerlingen. We bouwen ons kwaliteitszorgsysteem verder uit met behulp van kwaliteitskaarten, die inzicht geven in onze prestaties en ontwikkelpunten. Ook wordt er een gestructureerde leerlijn voor burgerschapsonderwijs ontwikkeld en geïmplementeerd in 2025-2026. Verder werken we actief aan het vergroten van de betrokkenheid van ouders bij de school en het onderwijs. Tot slot is inclusief onderwijs een kernpunt in onze visie, waarbij we streven naar een omgeving waarin elke leerling zich welkom en gewaardeerd voelt.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen en welke methoden gebruiken we?

De kerndoelen uit de Wet op het primair onderwijs vormen de basis voor ons onderwijsaanbod. Deze kerndoelen beschrijven wat leerlingen minimaal moeten leren op de basisschool. Ze omvatten Nederlandse en Engelse taal, rekenen en wiskunde, oriëntatie op jezelf en de wereld, kunstzinnige oriëntatie en bewegingsonderwijs. Naast de leergebiedspecifieke doelen, hanteren we kerndoelen gericht op algemene vaardigheden. Deze zijn onderverdeeld in thema's zoals werkhouding, werken volgens plan, sociaal gedrag, omgang met nieuwe media, zelfbeeld en het gebruik van leerstrategieën. We stimuleren leerlingen om gemotiveerd te zijn, plannen te maken en positief bij te dragen aan groepen. De specifieke leerstof wordt uitgewerkt in de methoden die we op school gebruiken. Voor technisch lezen zetten we 'Veilig Leren Lezen', 'Veilig in Stapjes' en bijbehorende computerprogramma's in. Begrijpend lezen doen we met 'Atlantis' en 'Nieuwsbegrip'. Voor Nederlandse taal (schriftelijk en mondeling) gebruiken we 'Taaljacht'. Rekenen en wiskunde wordt verzorgd met 'Wereld in Getallen', 'Rekenroute' en 'Met Sprongen Vooruit'. Schrijven doen we met 'Pennenstreken'. Voor levensbeschouwelijke vorming gebruiken we 'Trefwoord'. Aardrijkskunde, geschiedenis en natuuronderwijs/techniek worden gedekt door 'Wijzer'. Gezond en redzaam gedrag wordt aangepakt met 'Kanjertraining' en verkeerseducatie eveneens met 'Wijzer'. Engelse taal bieden we aan met 'Take it Easy' en expressievakken met 'Moet je Doen' en '123-ZING'. Naast deze kernmethoden maken we gebruik van diverse aanvullende leer- en hulpmiddelen, waaronder zelf ontwikkelde materialen die perfect aansluiten bij onze specifieke schoolaanpak. Deze middelen, inclusief diverse computerprogramma's, ondersteunen het leerproces. We erkennen dat kerndoelen voor sommige leerlingen uitdagend kunnen zijn. Daarom zetten we ons maximaal in om elke leerling optimaal te begeleiden, rekening houdend met hun individuele mogelijkheden en capaciteiten. De voortgang en resultaten worden jaarlijks geëvalueerd en bijgesteld door het team.

Ontdek ons Onderwijs voor Jonge Kinderen bij SBO De Baldakijn

Toelichting van de school

SBO De Baldakijn in Stadskanaal biedt een stimulerende leeromgeving voor jonge kinderen. Wij richten ons op de individuele ontwikkeling van elk kind, met speciale aandacht voor de behoeften van leerlingen binnen het speciaal basisonderwijs. Ons toegewijde team zorgt voor een veilige en ondersteunende sfeer waarin kinderen kunnen groeien en floreren, met een focus op zowel academische als sociale vooruitgang.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijsaanbod heeft SBO De Baldakijn voor jonge kinderen?

SBO De Baldakijn biedt gespecialiseerd onderwijs dat is afgestemd op de unieke leerbehoeften van jonge kinderen binnen het speciaal basisonderwijs. Onze aanpak is gericht op het creëren van een solide basis voor verdere ontwikkeling, met zowel individuele begeleiding als gestructureerde groepsactiviteiten. We zetten ons in om elk kind de kans te geven zijn of haar volledige potentieel te bereiken in een veilige en stimulerende omgeving.

Met welke partners werkt SBO De Baldakijn samen voor het onderwijs aan jonge kinderen?

Bij SBO De Baldakijn in Stadskanaal geloven we in een sterke samenwerking om de best mogelijke ontwikkeling voor onze jonge leerlingen te waarborgen. We werken nauw samen met ouders, specialisten en externe zorgverleners om een geïntegreerd ondersteuningssysteem te bieden. Deze gezamenlijke inspanningen zorgen ervoor dat elk kind de juiste aandacht en middelen krijgt om succesvol te zijn op zowel educatief als persoonlijk vlak.
Team | SBO De Baldakijn in Stadskanaal | [2025] Schoolregister