Basisschool Openbare Basisschool De Badde in Stadskanaal

Het team van Openbare Basisschool De Badde in Stadskanaal

Current section: team
Ceresstraat 44
9502 Stadskanaal

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Badde is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Badde. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Badde bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Badde bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Badde zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.9%)
Man (15.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Badde. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (0%)
45-55 jaar (33.3%)
55-65 jaar (33.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (6.8%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (29.9%)
45-55 jaar (19.5%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Badde werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (100%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Badde gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool De Badde

Openbare Basisschool De Badde zet zich in voor continuïteit in het onderwijs. Bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten, zoals bij ziekte of dringende persoonlijke redenen, schakelen wij de deskundige vervangingspool van SLIM Personeelsbemiddeling in. Het landelijke tekort aan leerkrachten kan er echter toe leiden dat niet altijd direct een geschikte vervanger beschikbaar is. In dergelijke uitzonderlijke situaties kan het schoolbestuur besluiten dat tijdelijk geen les kan worden gegeven. U wordt dan zo spoedig mogelijk geïnformeerd over deze maatregel. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van de leerontwikkeling. Daarom lossen we personeelstekorten eerst intern op. Dit doen we door groepen slim te combineren, met zorgvuldige afweging van de groepsgrootte en de betrokken leerkrachten. Ook onze leerkrachtondersteuners en de schoolleider springen bij om de lessen zoveel mogelijk te laten doorgaan. Indien er na twee dagen nog geen vervangende leerkracht is gevonden, kunnen we genoodzaakt zijn een groep naar huis te sturen. Ouders ontvangen hiervan schriftelijke kennisgeving en zijn zelf verantwoordelijk voor de opvang van hun kinderen. De school heeft hiervoor onvoldoende personele middelen. Bij langdurige afwezigheid van invallers en om eerlijk te verdelen, passen we een wisselsysteem toe. Hierbij worden verschillende groepen op afwisselende dagen naar huis gestuurd. Dit minimaliseert de impact op individuele groepen en maximaliseert de lesuren voor alle leerlingen, met als doel lesuitval te beperken.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Badde

0

Taal en Rekenen: Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Badde staat de ontwikkeling van elke leerling centraal. Onze zorgstructuur garandeert dat alle kinderen, zowel cognitief als sociaal-emotioneel, de aandacht krijgen die ze verdienen. Dit zorgt voor een gepersonaliseerde ondersteuning die aansluit bij de individuele behoeften. Onze interne begeleider (IB-er) is een sleutelfiguur in het ondersteunen van leerkrachten bij het opstellen van effectieve leerplannen. Ze werkt nauw samen met de leerkrachten om de begeleiding en lesstof optimaal af te stemmen op zowel de groep als individuele leerlingen. Dit kan extra ondersteuning binnen of buiten de klas betekenen, waarbij leerkracht en IB-er gezamenlijk de organisatie hiervan vormgeven. Periodiek worden alle leerlingen besproken, waarbij afspraken worden gemaakt over de specifieke ondersteuning en het lesaanbod. Bij complexe vraagstukken kan de IB-er rekenen op advies van het OPRON Expertise Team. Structurele besprekingen binnen het schoolondersteuningsteam houden ons proactief, waarbij ouders altijd geïnformeerd worden door de leerkracht. Wij volgen de voortgang van onze leerlingen nauwgezet. In de kleuterklassen (groep 1-2) gebruiken we de leerlijnen van ParnasSys om de ontwikkeling te observeren en registreren. Voor de groepen 3 tot en met 8 zetten we zowel methodegebonden als methodeonafhankelijke toetsen in. Deze toetsen evalueren de beheersing van de leerstof, de kwaliteit van ons onderwijs en bieden inzicht in de ontwikkeling van zowel groepen als individuele leerlingen. Resultaten worden gedeeld tijdens driemaal per jaar gehouden oudergesprekken, waarbij het eerste gesprek zich primair richt op de sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling middels de Kanjertraining-vragenlijsten. Leerkrachten en leerlingen (vanaf groep 5) vullen deze tweemaal per jaar in, wat ons helpt bij het implementeren van gerichte interventies op alle niveaus. Differentiatie is essentieel op De Badde. We erkennen en omarmen de verschillen tussen leerlingen en bieden op maat gemaakte ondersteuning. Leerkrachten spelen hierin een cruciale rol door gerichte instructie en feedback te geven. Methodes zoals Lijn 3 en Wereld in Getallen ondersteunen hen hierbij. Ouders zijn altijd betrokken bij overleggen en geven schriftelijk toestemming voor onderzoeken door externen. Groepsbesprekingen met de IB-er en leerkracht analyseren toetsresultaten en groepsdynamiek. Vervolgens vinden individuele leerlingbesprekingen plaats om ondersteuningsbehoeften te bepalen. Indien nodig, adviseren wij met de orthopedagoog van het OET, die ook observaties en onderzoeken kan uitvoeren. Als een leerling extra ondersteuning nodig heeft die verder gaat dan ons reguliere aanbod, stellen we in samenspraak met ouders een ontwikkelingsperspectief op. Dit document bevat doelen, aanbod en evaluaties. Ons ondersteuningsprofiel definieert onze basis- en extra ondersteuning, waarbij we samenwerken met ketenpartners zoals het Centrum voor Jeugd en Gezin en Veiligheid (CJGV), logopedie, fysiotherapie en dyslexiebehandeling. Voor specifieke vragen over passend onderwijs kunt u terecht bij Steunpunt Passend Onderwijs. Indien de ondersteuningsbehoefte van uw kind onze capaciteiten overstijgt, kunnen we een traject naar speciaal(basis)onderwijs initiëren. Het OPRON Expertise Team (OET), bestaande uit een orthopedagoog, psycholoog en andere specialisten, biedt ons waardevol advies om leerlingen zoveel mogelijk binnen het reguliere basisonderwijs te houden.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen is van groot belang op Openbare Basisschool De Badde. We zetten ons in om een veilige en stimulerende omgeving te creëren waarin elk kind zich gewaardeerd en begrepen voelt. Via de Kanjertraining-vragenlijsten volgen we de sociaal-emotionele groei nauwkeurig. Deze vragenlijsten, ingevuld door zowel leerkrachten als leerlingen (vanaf groep 5), bieden waardevolle inzichten. Deze inzichten stellen ons in staat om effectieve interventies te plegen, zowel op schoolbreed niveau als binnen individuele groepen en voor specifieke leerlingen. Het welzijn van onze leerlingen staat voorop.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Focus op Succes

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij Openbare Basisschool De Badde besteden we veel aandacht aan de ontwikkeling van een positieve gedragshouding, een sterke werkhouding en een effectieve taakaanpak. We geloven dat deze elementen cruciaal zijn voor academisch succes en persoonlijk welzijn. Onze leerkrachten bieden gerichte ondersteuning en feedback om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van deze vaardigheden. Door middel van differentiatie en het gebruik van diverse lesmethoden, zorgen we ervoor dat elke leerling de nodige begeleiding krijgt om zijn of haar potentieel volledig te benutten. We streven ernaar om leerlingen zelfstandig en gemotiveerd te maken in hun leerproces.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen stimuleren we actief op Openbare Basisschool De Badde. Een gezonde leefstijl en goede motorische vaardigheden dragen bij aan zowel het fysieke als het mentale welzijn van de kinderen. Via diverse activiteiten en bewegingsonderwijs zorgen we ervoor dat leerlingen hun motorische vaardigheden kunnen ontwikkelen en verbeteren. We moedigen een actieve levensstijl aan en integreren beweging in het dagelijkse schoolleven. Dit draagt bij aan een optimale ontwikkeling en een positieve schoolervaring.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgzaam en Veilig

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Openbare Basisschool De Badde hecht veel waarde aan de medische aspecten en persoonlijke verzorging van onze leerlingen. We zorgen voor een veilige en zorgzame omgeving waarin aan alle behoeften wordt voldaan. Onze medewerkers zijn getraind om adequaat te handelen bij medische situaties en ondersteunen leerlingen waar nodig op het gebied van persoonlijke verzorging. We werken nauw samen met ouders en externe professionals om ervoor te zorgen dat elke leerling de juiste zorg en aandacht krijgt, zodat zij zich optimaal kunnen concentreren op hun ontwikkeling en leerplezier.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
0
Totaal specialisten
0
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal

Maatwerk en Extra Ondersteuning: Zo Groeien Onze Leerlingen

Ontwikkeling van het Leerling Eigenaarschap op De Badde

Bij Openbare Basisschool De Badde stimuleren we actief het eigenaarschap van elke leerling over hun eigen leerproces. We geloven dat kinderen het meest leren wanneer ze zelf de regie nemen en betrokken zijn bij hun educatie. Onze school zet vol in op meer praktijkgerichte lessen, waarbij theorie wordt gekoppeld aan concrete toepassingen. Dit helpt leerlingen om de lesstof beter te begrijpen en te onthouden, wat bijdraagt aan hun algehele ontwikkeling en schoolsucces.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Toekomstplannen: Het Schoolplan van Basisschool De Badde

Welke Belangrijke Doelen Stellen Wij in Ons Nieuwe Schoolplan?

Voor het schooljaar 2023-2024 hebben we ons voorgaande schoolplan succesvol afgerond. Om onze toekomstige plannen vorm te geven, hebben we uitgebreide tevredenheidspeilingen gehouden onder ons toegewijde team, betrokken ouders en onze enthousiaste leerlingen. De resultaten van deze peilingen vormden de basis voor verdiepende gesprekken met zowel ouders als leerlingen, waarin we hun wensen en behoeften hebben geïnventariseerd. Ook het team heeft belangrijke ambities geformuleerd, en het bestuur heeft strategische doelen vastgelegd in het meerjarenbeleidsplan. Alle inzichten zijn zorgvuldig verwerkt in ons vernieuwde schoolplan. Onze kernambities voor de komende vier jaar richten zich op het vergroten van het eigenaarschap bij onze kinderen, zodat zij effectiever leren leren. We streven naar een meer praktische invulling van ons onderwijs, om zo beter aan te sluiten bij de belevingswereld van elk kind. Daarnaast willen we ouders nog actiever betrekken bij het leerproces en een inspirerend aanbod ontwikkelen op het gebied van burgerschap, ICT en technologie. Naast deze hoofdpunten bevat het schoolplan tevens een reeks concrete actiepunten die de verdere kwaliteitsverbetering waarborgen.

Hoe Realiseren Wij de Schoolplan Doelen: Onze Aanpak

Om de ambitieuze doelen uit ons schoolplan te verwezenlijken, hanteren wij een gestructureerde meerjarenplanning. Deze meerjarenplanning vertalen we jaarlijks naar een gedetailleerd schooljaarplan, waarin we concrete acties en verantwoordelijkheden vastleggen. De voortgang en effectiviteit van dit schooljaarplan evalueren we aan het einde van elk schooljaar. Een beknopt verslag van deze evaluatie is terug te vinden in ons jaarlijkse schooljaarverslag, zodat u op de hoogte blijft van onze ontwikkelingen.

Uitgebreid Aanbod Jonge Kind: Ontwikkeling bij Basisschool De Badde

Toelichting van de school

Bij Openbare Basisschool De Badde, gevestigd in Stadskanaal, geloven we sterk in een visie die alle aspecten van de ontwikkeling van jonge kinderen omvat. Onze visie, ontwikkeld met behulp van het visiespel van SLO, richt zich op negen cruciale terreinen: observeren en evalueren, groeperingsvormen, inhoud, methoden en materialen, speel- en leeractiviteiten, speel- en leeromgeving, tijd, de rol van de leerkracht en de te behalen doelen. We hebben hier de essentiële rol van ouders aan toegevoegd, omdat wij hun betrokkenheid bij het onderwijs van jonge kinderen, zeker binnen onze specifieke schoolpopulatie, van onschatbare waarde achten. **Doelen en Leertrajecten voor Jonge Kinderen** Onze leerkrachten gebruiken de doelen uit de leerlijn 'jonge kind' van ParnasSys om gerichte activiteiten te ontwikkelen. Deze doelen sluiten nauw aan bij de beginsituatie van elk kind en stimuleren de zone van de naaste ontwikkeling. De leerdoelen zijn oplopend in complexiteit, beginnend in groep 1 en doorlopend tot het einde van groep 2, met mogelijkheden voor verdere ontwikkeling indien gewenst. De leerkracht initieert thema's, waarbij de interesses van de kinderen de specifieke invulling bepalen. Dit zorgt voor een dynamische balans tussen kindgestuurd en leerkrachtgestuurd leren. **Inhoudelijke Focus: Thematisch en Ontwikkelingsgericht Leren** De lesinhouden bij De Badde concentreren zich op taal, rekenen, motorische vaardigheden, spelontwikkeling (conform ParnasSys) en sociaal-emotionele ontwikkeling door middel van de Kanjertraining. Deze onderdelen worden thematisch en in samenhang aangeboden, waarbij een thema van vakantie tot vakantie loopt om verdieping mogelijk te maken. Het onderwijs is zo ingericht dat elk kind activiteiten op zijn of haar eigen niveau krijgt. De nadruk ligt sterk op het verder ontwikkelen van essentiële vaardigheden. **Speel- en Leeractiviteiten: Interactie en Ontdekking** Kinderen leren het best door interactie met medeleerlingen, volwassenen en hun omgeving. Onze leeractiviteiten zijn gebaseerd op ontwikkelingsgericht werken en de zone van de naaste ontwikkeling, aangevuld met ontdekkend leren. Tijdens deze activiteiten krijgen kinderen de vrijheid om eigen keuzes te maken, wat hun zelfstandigheid en betrokkenheid bevordert. **De Rol van de Leerkracht: Begeleider en Coach** Elke leerkracht op De Badde koestert hoge verwachtingen van elk kind. Tijdens het spelen fungeren leerkrachten als coach en begeleider, waarbij ze de ontwikkeling van kinderen nauwlettend volgen en vastleggen in de zorgcyclus. De leerdoelen, afgeleid van de ParnasSys leerlijnen voor jonge kinderen, zijn leidend voor zowel de activiteiten als de spelbegeleiding. Onze leerkrachten zijn professionals die voortdurend reflecteren op hun eigen handelen en de onderwijsstrategieën. **Methoden en Materialen: Realistisch en Stimulerend** Kinderen spelen bij ons voornamelijk met realistisch spelmateriaal dat de brede ontwikkeling stimuleert, zowel binnen als buiten. Ze worden aangemoedigd om zelf na te denken over welke materialen ze nodig hebben om opdrachten of activiteiten succesvol uit te voeren. **Groeperingsvormen: Samenwerking en Interactie** Voor gerichte leeractiviteiten worden kinderen bewust in groepen ingedeeld om het leerproces te optimaliseren. Door het werken in thematische hoeken en het toepassen van coöperatieve werkvormen, creëren leerkrachten volop kansen voor interactie tussen kinderen. Kinderen werken en spelen voornamelijk in tweetallen of kleine groepjes. Nieuwe vaardigheden en kennis worden primair in de kring aangeboden, waarna de verwerking, al dan niet met ontwikkelingsmateriaal, veelal zelfstandig plaatsvindt. **Speel- en Leeromgeving: Rijk en Betekenisvol** Wij streven naar een rijke, stimulerende en betekenisvolle speel- en leeromgeving. De thematische hoeken worden afwisselend en uitdagend ingericht. Kinderen mogen zelf kiezen waar ze spelen en werken, of dit nu op de grond, in een hoek of aan tafel is. Onze leeromgeving omvat diverse hoeken, zoals een huishoek, een bouw- en constructiehoek, een zandtafel en een specifieke themahoek. Rekenen en taal zijn geïntegreerd in de hoeken, en het actuele thema is overal duidelijk zichtbaar. **Tijd: Structuur en Flexibiliteit** De leerkracht hanteert een thema-, jaar- en dagplanning, met specifieke tijd gereserveerd voor observatie. Het dagritme is visueel weergegeven en wordt actief gebruikt als leidraad. Zowel de leerkracht als het kind plannen gezamenlijk de opdrachten, wat bijdraagt aan eigenaarschap. **Observeren en Evalueren: Volgen van Ontwikkeling** De ontwikkeling van kinderen wordt voornamelijk gemonitord door observatie en gesprekken. Zowel het eindproduct als het leerproces worden geëvalueerd. Leerkrachten plannen observaties en registraties gestructureerd, aansluitend op de leerlijnen voor jonge kinderen in ParnasSys. Elk leerdoel wordt drievoudig getoetst: in de kring, tijdens een taak en in het spel. De voortgang van elk kind wordt regelmatig met de ouders besproken. **Betrokkenheid van Ouders: Samenwerking voor Succes** Wij betrekken ouders actief bij het onderwijs door informatie over thema's te delen en hen thuis te stimuleren om de leerdoelen van hun kind te ondersteunen met praktische ideeën. Het belang van voorlezen en andere leesactiviteiten wordt te allen tijde benadrukt.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Badde extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Badde biedt specifieke aanvullende programma's en activiteiten die gericht zijn op de ontwikkeling van jonge kinderen, waaronder mogelijkheden die aansluiten bij Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang.

Ja, Basisschool De Badde biedt specifieke aanvullende programma's en activiteiten die gericht zijn op de ontwikkeling van jonge kinderen, waaronder mogelijkheden die aansluiten bij Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang

Met welke organisaties werkt De Badde samen voor het jonge kind programma?

Momenteel werkt Basisschool De Badde op het gebied van het jonge kind programma niet samen met externe partners. Wij focussen ons op de expertise binnen onze eigen schoolorganisatie.
Team | Openbare Basisschool De Badde in Stadskanaal | [2025] Schoolregister