Basisschool De Vrijhoeve in Sprang-Capelle

De resultaten van Basisschool De Vrijhoeve in Sprang-Capelle

Current section: resultaten
Heggewikke 23 - 25
5161 Sprang-Capelle

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Vrijhoeve, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool De Vrijhoeve bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Vrijhoeve bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de centrale eindtoets. De onderwijsinspectie hanteert een signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland en dient als een cruciale indicator voor de basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie voor Verhoogde Leerresultaten

Het streefniveau biedt een uitdaging voor leerlingen om verder te gaan dan de basisvaardigheden en hogere academische doelen te bereiken voor het verlaten van de basisschool. Een aanzienlijk deel van onze leerlingen streeft ernaar dit hogere niveau te excelleren. De onderwijsinspectie stelt voor elke school afzonderlijk een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Deze waarde is gebaseerd op de unieke kenmerken van de leerlingenpopulatie, wat een gepersonaliseerde prestatiemeting garandeert.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Vrijhoeve?

Bij Basisschool De Vrijhoeve starten we vroeg met het begeleiden van leerlingen naar het voortgezet onderwijs. Al in groep 7 vinden de eerste adviesgesprekken plaats. Tijdens deze gesprekken bespreken we de huidige voortgang van de leerling en de verwachte uitstroomrichting. We besteden ook aandacht aan de motivatie, inzet, huiswerk en zelfstandige werkhouding van de leerling, mede op basis van de resultaten van de doorstroomtoets. In groep 8 ontvangt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies is afgestemd op het niveau en de ontwikkeling van de leerling, gebaseerd op hun prestaties en aanleg gedurende de basisschoolperiode. Een hogere score op de doorstroomtoets dan het voorlopige advies kan leiden tot een bijstelling naar boven; adviezen worden nooit naar beneden bijgesteld. Voor het schooljaar 2023-2024 stromen leerlingen van groep 8 uit naar het Willem van Oranje college, Walewyc en het Van Haestrecht college. De Niet Schoolse Capaciteiten Toets (NSCCT) in groep 7 geeft inzicht in het leerpotentieel en de algemene intelligentie van de leerling. Deze toetsresultaten ondersteunen ons bij het formuleren van een passend (pre)advies voor het vervolgonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Burgerschap op Basisschool De Vrijhoeve

Bij Basisschool De Vrijhoeve staan wij garant voor een complete ontwikkeling van uw kind. Wij begeleiden leerlingen actief in hun leerproces, met als doel het versterken van vaardigheden en het ontdekken van talenten. Dit bevordert niet alleen individuele groei, maar ook succes binnen de klas en de schoolgemeenschap, met een positieve impact op de maatschappij. Onze focus op sociale ontwikkeling is cruciaal. Het creëert een positief en veilig leerklimaat, wat essentieel is voor betere leerprestaties en de vorming van betrokken burgers. Onze pedagogische aanpak en onderwijsaanbod zijn hierop afgestemd. We maken gebruik van de Kanjertraining en integreren diverse lesmethodes en projecten die gericht zijn op zelfbeeld, sociale vaardigheden, empathie en motivatie. Ook seksuele voorlichting krijgt de nodige aandacht. Burgerschap: Voorbereiding op de Toekomst De kinderen van vandaag vormen de maatschappij van morgen. Basisschool De Vrijhoeve legt een sterke basis voor actief burgerschap, met oog voor een duurzame en leefbare wereld. Betrokkenheid bij de omgeving en respectvolle omgang met anderen staan hierbij centraal. Onze kernwaarden – Respect, Betrokkenheid, Samenwerking en Ontwikkeling – vormen de rode draad door ons onderwijs. Deze waarden zijn niet alleen zichtbaar in specifieke lessen over meningsverschillen en culturen, maar worden dagelijks uitgedragen door zowel leerlingen als medewerkers. Ze bepalen de sfeer en het klimaat op school en sturen ons handelen. We hanteren de geïntegreerde methode BLINK wereld, die alle kerndoelen voor burgerschapsvorming omvat. Daarnaast oriënteren we ons op IPC, een methode die eveneens burgerschapsdoelen integreert. Ons team wordt begeleid door het Expertisepunt Burgerschap om onze aanpak continu te verbeteren, zoals vastgelegd in ons burgerschapsbeleidsplan, onderdeel van het schoolplan 2023-2027. De Leerlingenraad: Kinderen aan het Woord Vanaf groep 5 organiseren we een leerlingenraad. Deze raad komt regelmatig bijeen om belangrijke schoolzaken te bespreken, zoals schoolactiviteiten, speelpleinvoorzieningen en thema's binnen de school. De leerlingenraad draagt bij aan de schoolontwikkeling en bereidt voor volgend schooljaar alvast een agenda voor, zodat belangrijke thema's structureel aandacht krijgen.

Een Veilig en Vertrouwd Leren

Samen Vrolijk Vooruitgaan

Hoe bevordert Basisschool De Vrijhoeve de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Wij besteden structureel aandacht aan de groepsdynamiek. De eerste schoolweken starten we met de 'Gouden Weken', gericht op kennismaking met elkaar en de leerkracht, het vaststellen van groepsregels en gezamenlijke spelactiviteiten. Gedurende het schooljaar integreren we sociaal-emotionele leerdoelen in schoolbrede thema's. Leerkrachten fungeren als rolmodel met een open houding, motiveren en dagen uit, en hanteren duidelijke en consequente gedragsregels. Vanaf dit schooljaar maken we gebruik van de sociale meetinstrumenten van IEP, waarvan de resultaten leiden tot gerichte gesprekken. Ons kernteam Veiligheid implementeert het veiligheidsplan op zowel leerling- als teamniveau, inclusief een introductie van de vertrouwenspersoon en een anti-pest week.

Welke methoden gebruikt de school voor het registreren van sociale opbrengsten?

Basisschool De Vrijhoeve registreert sociale opbrengsten met behulp van de volgende instrumenten: * Sociaal Emotionele Vragenlijst

  • Sociaal Emotionele Vragenlijst

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet?

Op Basisschool De Vrijhoeve zetten we de volgende methoden in voor sociaal-emotioneel leren: * Kanjer trainingen

  • Kanjer trainingen

Inspectierapport Basisschool De Vrijhoeve: Resultaten en Bevindingen

De Inspectie van het Onderwijs heeft Basisschool De Vrijhoeve in juni 2023 grondig geëvalueerd door middel van een uitgebreid schoolbezoek. De inspectie heeft onze school beoordeeld op alle relevante onderzoekskaders en is tot de conclusie gekomen dat de school een algemene 'VOLDOENDE' score heeft behaald. Dit benadrukt de solide basis en de effectieve aanpak binnen ons onderwijs. Het definitieve inspectierapport wordt momenteel nog vastgesteld. Zodra dit beschikbaar is, kunt u de volledige bevindingen hier inzien. Wij zijn trots op dit resultaat en blijven ons inzetten voor continue verbetering van het onderwijs voor al onze leerlingen.