Basisschool De Sonnewijzer in Son en Breugel

Het team van Basisschool De Sonnewijzer in Son en Breugel

Current section: team
Ruysdaelstraat 6
5691 Son en Breugel

Zie hier hoe het team van Basisschool De Sonnewijzer is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Sonnewijzer. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Sonnewijzer bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Sonnewijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Sonnewijzer zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 68.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (68.8%)
Man (31.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Sonnewijzer. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12.5%)
25-35 jaar (18.8%)
35-45 jaar (18.8%)
45-55 jaar (12.5%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (12.5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Sonnewijzer werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Indirect ondersteunend personeel (6.3%)
Management (6.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Sonnewijzer gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Vervanging van Personeel op Basisschool De Sonnewijzer: Ons Beleid

Op Basisschool De Sonnewijzer streven we naar een stabiele leeromgeving. Bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten en onderwijsondersteuners, zoals bij ziekte of noodzakelijk verlof, zetten we primair in op interne oplossingen voor vervanging. Dit kan betekenen dat een teamlid, ondanks een andere schooltaak op die specifieke dag, bijspringt, of dat een parttime medewerker een extra dagdeel werkt om continuïteit te garanderen. Onze interne aanpak garandeert dat uw kind altijd in een vertrouwde omgeving les krijgt. Bij interne vervanging informeren wij ouders niet apart, omdat de vertrouwde gezichten en werkwijzen behouden blijven. We geloven in de kracht van ons eigen team om flexibel in te spelen op de behoeften van de school. Indien interne oplossingen niet toereikend zijn, schakelen we de professionele vervangerspool van ons bestuur in. Voor specifieke, kortdurende behoeften is ook externe expertise, bijvoorbeeld via gespecialiseerde workshops, een optie. Wanneer een externe professional voor de klas staat, informeren wij u tijdig via het ouderportaal, idealiter voor aanvang van de schooldag. Soms, bij last-minute regelingen, kan deze communicatie later plaatsvinden. In het zeldzame geval dat geen enkele vorm van vervanging mogelijk is, zullen de kinderen thuis les ontvangen, eventueel via online kanalen. Ouders worden hierover direct geïnformeerd via het ouderportaal. Wij vragen in alle situaties op uw begrip en medewerking voor het waarborgen van kwalitatief onderwijs voor uw kind.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In de missie en visie zijn de twee slogans van de school te lezen: 'Samen bouwen aan jezelf!' en 'Leren voor het leven!'. Hier leest u hoe we dat vormgeven.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek ons team van specialisten voor extra ondersteuning op Basisschool De Sonnewijzer

4

Vakkundige hulp bij taal en rekenen

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingproblemen
Intern begeleider voor onderwijsafstemming
Remedial teacher voor gerichte bijles
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor uitdaging

Toelichting van de school:

Onze toegewijde kwaliteitscoördinatoren ondersteunen leerkrachten actief bij het op maat maken van het taal- en rekenonderwijs. Ze zorgen ervoor dat elke leerling de juiste aandacht en uitdaging krijgt, afgestemd op individuele leerbehoeften. Dit garandeert een optimale ontwikkeling voor alle kinderen op onze basisschool.

5

Sociaal-emotionele ontwikkeling en weerbaarheid

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsuitdagingen
Intern begeleider voor brede zorg
Remedial teacher voor sociale vaardigheden
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor talentontwikkeling
Rots en Water trainer voor zelfvertrouwen

Toelichting van de school:

Alle teamleden van Basisschool De Sonnewijzer zijn deskundig getraind in het geven van de Rots en Water lessen. Deze lessen bevorderen zelfbeheersing, zelfvertrouwen en het vermogen om stevig in de eigen schoenen te staan. We zetten ons in voor een veilige en positieve sociaal-emotionele omgeving voor elk kind.

3

Optimale gedrag- en werkhouding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern begeleider voor brede ondersteuning
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor studievaardigheden

Toelichting van de school:

Onze kwaliteitscoördinatoren bieden essentiële ondersteuning aan leerkrachten bij het afstemmen van het onderwijs op specifieke gedrags- en werkhoudingsbehoeften. Zij adviseren over effectieve taakaanpakken en strategieën om leerlingen te motiveren. Dit zorgt voor een gestructureerde leeromgeving waarin elk kind kan excelleren.

1

Stimuleren van motoriek en lichamelijke fitheid

Beschikbare specialisten:

Deskundige gymdocenten voor bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde gymdocenten verzorgen het bewegingsonderwijs op Basisschool De Sonnewijzer. Zij stimuleren de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Via gevarieerde sport- en spelactiviteiten bevorderen zij een gezonde levensstijl.

2

Veiligheid en medische zorg

Beschikbare specialisten:

Preventiemedewerkers voor gezondheid en veiligheid
BHV-ers voor eerste hulp en calamiteiten

Toelichting van de school:

Basisschool De Sonnewijzer hecht grote waarde aan de gezondheid en veiligheid van onze leerlingen en medewerkers. Jessie Koppen en Cees Verschure zijn aangesteld als preventiemedewerkers. Zij coördineren alle protocollen rondom veiligheid en medische situaties, en zorgen voor een proactieve aanpak. Daarnaast zijn Jessie Koppen, Cees Verschure, Nathanja van Eijk, Linda Hols, Stef van Genuchten en Anne van Dijk gecertificeerde BHV-ers, paraat voor eerste hulp bij ongevallen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Groot, groen bosrijk speelplein
Wonderlab: voor handvaardigheid en techniek
Leerplein: plek voor zelfstandig (samen) werken
Speelzaal: peuters-/ kleutersgym en Rots en Water

Optimale Leerlingondersteuning op De Sonnewijzer

Ons Zorgbeleid en Ondersteuningsstructuur Verklaard

Ontdek hoe Basisschool De Sonnewijzer zorgt voor een veilige en stimulerende leeromgeving voor elk kind. Dit gedeelte belicht onze toegewijde kwaliteitscoördinatoren en de effectieve overlegstructuren die we hanteren om de onderwijsbehoeften van uw kind optimaal te faciliteren. Onze kwaliteitscoördinatoren zijn het kloppend hart van de leerlingenzorg. Voor de jongste leerlingen in groep 1-3 is Nathanja van Eijk uw aanspreekpunt. Vanaf groep 4 tot en met 8 staan Erik Nijman en Caroline Kersten klaar om samen met de leerkrachten het onderwijs naadloos af te stemmen op de individuele leerbehoeften. Goede basisondersteuning voor alle kinderen is onze prioriteit, aangevuld met gerichte aanpassingen in de klas. Indien meer gespecialiseerde hulp nodig is, bieden we verdere begeleiding buiten de klas, gedetailleerd beschreven in ons document OP-0. Als de benodigde ondersteuning niet binnen onze school aanwezig is, werken we nauw samen met ouders en externe partners. Denk hierbij aan fysiotherapie, logopedie, speltherapie of psychologische hulp. Deze externe ondersteuning vindt bij voorkeur plaats na schooltijd, hoewel diagnostisch onderzoek indien nodig wel tijdens schooluren kan plaatsvinden. Intern Overleg voor Succesvolle Ontwikkeling De kwaliteitscoördinatoren plannen regelmatig overleggen met de leerkrachten om de voortgang van leerlingen te bespreken en te evalueren. Deze overleggen, inclusief observaties in de klas, resulteren in verslagen die de meest effectieve ondersteuningsstrategieën per kind vastleggen. Individuele of groepsgerichte ondersteuning wordt verzorgd door onze gespecialiseerde remedial teachers, extra leerkrachten, zorgondersteuners of onderwijsassistenten. De kwaliteitscoördinator coördineert deze extra hulp, zowel voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben als voor kinderen die juist gebaat zijn bij versneld leren. Voor hen stellen we een persoonlijk hulpplan op. Ouders worden altijd geïnformeerd wanneer hun kind extra begeleiding buiten de klas ontvangt. Naast de formele overleggen fungeren de kwaliteitscoördinatoren als vraagbaak voor leerkrachten bij specifieke leerlingvragen. Zij spelen een cruciale adviserende en coördinerende rol in het waarborgen dat het onderwijsaanbod perfect aansluit bij de unieke leerbehoeften van elk kind. Extern Overleg voor Brede Expertise Meerdere malen per jaar vinden er overleggen plaats met belangrijke partners zoals de GGD-jeugdarts en de schoolmaatschappelijk werker, evenals het Individueel Zorg Advies Team (iZat). Casussen kunnen zowel anoniem als op naam worden ingebracht, waarbij ouders bij casussen op naam altijd worden geïnformeerd. De verslagen bevatten duidelijke doelstellingen en actiepunten. Ouders hebben de mogelijkheid om deel te nemen aan het iZat of de verslagen op te vragen. Daarnaast onderhouden we nauwe banden met Korein, de kinderopvangorganisatie. Door periodieke afstemming zorgen we ervoor dat de aanpak van school en opvang waar mogelijk op elkaar is afgestemd, wat de ontwikkeling van uw kind ten goede komt. Externe Samenwerking voor Specifieke Hulpvragen Indien observaties van ouders, leerkrachten of kwaliteitscoördinatoren hiertoe aanleiding geven, zoeken we actief samenwerking met externe hulpverleners. De school faciliteert het contact met instanties zoals het Centrum Maatschappelijke Deelname (CMD) of de GGD-jeugdarts. Via de GGD-jeugdarts kan een beschikking worden verkregen die de benodigde hulp mogelijk maakt. Wij vragen ouders om ons op de hoogte te houden van de voortgang van de externe hulp, in het belang van een integrale aanpak voor het kind. Contactgegevens voor Ondersteuning: CMD (Centrum Maatschappelijke Deelname) Telefoon: 0499-491470 E-mail: cmd@sonenbreugel.nl GGD-Jeugdarts Telefoon: 06-14459203 of 088-0031100 (GGD-BZO) Toekomstig Aanbod Extra Ondersteuning Basisschool De Sonnewijzer blijft zich inzetten voor uitstekende zorgstructuren. Hoewel er geen specifieke nieuwe ambities zijn op het gebied van extra ondersteuning, zijn we trots op onze huidige zorgstructuur. Deze willen we, afhankelijk van de beschikbare middelen, graag op dit niveau voortzetten om elk kind de best mogelijke ontwikkeling te bieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Toekomstgericht Onderwijs

Wat zijn de kernspeerpunten van ons schoolplan 2025-2029?

Basisschool De Sonnewijzer heeft voor de periode 2025-2029 vier strategische speerpunten gedefinieerd. Deze speerpunten vormen de basis voor onze onderwijsontwikkeling en zijn gekoppeld aan specifieke leerteams van leerkrachten. De concrete uitwerking van deze speerpunten is vastgelegd in onze jaarplannen. We focussen op een continue verbetercyclus, met aandacht voor de ontwikkeling van zowel taal als rekenen. Dit doen we door middel van nauwkeurige groepsoverzichten en het aanbieden van gedifferentieerd onderwijs, geïnspireerd door het EDI-model en vertaald naar ons eigen Sonnewijzer Instructie Model (SIM). Daarnaast besteden we veel aandacht aan het verbeteren van de leesvaardigheid en leesplezier door het vernieuwen van onze methodes en het integreren van leesinterventies. We verrijken ons onderwijs met digitale vaardigheden, mediawijsheid en computational thinking, die we integreren in ons projectonderwijs. Dit alles met als doel om elke leerling optimaal te laten ontwikkelen.

Hoe garandeert Basisschool De Sonnewijzer de realisatie van schoolplan doelen?

Onze school gebruikt jaarplannen om de doelen uit het strategisch schoolplan te realiseren. Elk jaar worden hierin concrete actiepunten geformuleerd, die tot stand komen met input van het voltallige team en het managementteam. Het schoolplan is ter goedkeuring voorgelegd aan de medezeggenschapsraad (MR), wat zorgt voor een gedragen visie. Aan het einde van elk schooljaar evalueren we de voortgang van de gestelde doelen. Deze evaluatie wordt uitgevoerd door het managementteam en de kartrekkers van de leerteams, waarna de MR wordt geïnformeerd. Dit proces van plannen, uitvoeren en evalueren vormt de kern van onze kwaliteitszorg. Ons schoolplan is nauw afgestemd op het strategisch beleidsplan van Stichting SKPO (2025-2029). SKPO, met 35 scholen in de Brainportregio, streeft ernaar elke leerling een solide basis en volop ontwikkelingskansen te bieden in een veilige, inclusieve en stimulerende leeromgeving. De vier kernfocuspunten van SKPO – ontwikkeling als superkracht, inspiratie door de toekomst, versterking door verbinding, en maatschappelijke verantwoordelijkheid – weerspiegelen onze eigen ambities.

Ontdek Ons Aanbod voor Peuters en Kleuters

Toelichting van de school

Basisschool De Sonnewijzer biedt een warm welkom aan onze jongste leerlingen: peuters en kleuters. Dit programma is speciaal ontworpen om een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool te garanderen, met speciale aandacht voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Onze visie op het jonge kind is helder: een doorlopende leerlijn van de peuteropvang tot en met groep 8, zoals gedetailleerd in ons OP-0 document. Wij geloven in de kracht van samenwerking. Brede School De Sonnewijzer: School en Korein in Harmonie Basisschool De Sonnewijzer vormt samen met Korein Ruysdaelstraat één hechte Brede School. Deze fysieke nabijheid bevordert een vlotte communicatie en gezamenlijke aanpak tussen onze pedagogisch professionals en leerkrachten. Nathanja van Eijk, onze kwaliteitsverantwoordelijke, werkt nauw samen met het team van Korein en het onderbouwteam van onze school. Zij zorgen voor een optimale doorstroom van peuters naar kleuters door middel van een warme overdracht. Hierbij delen we essentiële informatie, zodat de leerkrachten het onderwijs perfect kunnen afstemmen op de individuele behoeften van elk kind. Dezelfde warme overdracht vindt plaats met alle externe kinderopvanglocaties. Onze samenwerking binnen de Brede School De Sonnewijzer omvat: Warme overdracht van peutergroep naar kleutergroep Regelmatig overleg tussen buitenschoolse opvang (BSO) en school Bezoekmomenten van peuters aan kleuteractiviteiten tijdens projectweken 'Maatjes'-initiatief: Onderbouwleerkrachten zijn gekoppeld aan pedagogisch professionals van de peutergroepen. Dit bevordert laagdrempelig contact, wederzijds informeren en gezamenlijke bezoeken, wat cruciaal is voor een consistente leerlijn. Tweejaarlijks peuter-/kleuteroverleg: School en opvang wisselen kennis uit over hun aanbod, wat leidt tot wederzijdse inspiratie en een versterkte doorlopende lijn. Regelmatig overleg tussen de schoolkwaliteitscoördinator en de locatiemanager van Korein, met gezamenlijke deelname aan het VVE-overleg van de gemeente. VVE: Een Stimulans voor Ontwikkeling Voor kinderen in Son en Breugel met een risico op een onderwijsachterstand, door vertraagde taal- of sociaal-emotionele ontwikkeling vanaf twee jaar, is VVE een essentieel onderdeel. De indicatoren hiervoor zijn gebaseerd op ouderlijke opleiding, land van herkomst, verblijfsduur moeder in Nederland en financiële situatie. Kinderen met een VVE-indicatie kunnen 8 uur extra per week naar de peutergroep, wat resulteert in 16 uur per week peuterwerk. De eerste 8 uur zijn afhankelijk van een inkomensafhankelijke ouderbijdrage, terwijl de extra 8 uur gesubsidieerd worden. VVE-aanbod geldt gedurende 40 weken per jaar, met uitzondering van de schoolvakanties. Het hoofddoel van VVE is het verkleinen van potentiële achterstanden in taal en sociaal-emotionele ontwikkeling tijdens de vroege kinderjaren. De gemeente Son en Breugel draagt zorg voor een effectief VVE-beleid. Jaarlijkse bijeenkomsten met gemeentelijke beleidsmedewerkers, schoolkwaliteitscoördinatoren en locatiemanagers van de opvang zorgen voor een gecoördineerde aanpak. Raadpleeg het document 'Zicht op gelijke kansen, VVE-monitor gemeente Son en Breugel' voor meer details. Samenwerking en Doorlopende Lijn Basisschool De Sonnewijzer en haar partners zetten zich in voor een naadloze doorlopende leerlijn, met een passend aanbod voor taal en sociaal-emotionele ontwikkeling. De eerder genoemde samenwerkingsinterventies versterken deze lijn tussen school en opvang.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Basisschool De Sonnewijzer voor peuters en kleuters?

Onze school biedt een rijk en ondersteunend programma voor jonge kinderen, gericht op een optimale start in hun educatieve reis.

Onze school biedt een rijk en ondersteunend programma voor jonge kinderen, gericht op een optimale start in hun educatieve reis.

Kinderopvang partnerschappen
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke organisaties werkt Basisschool De Sonnewijzer samen voor het jonge kind?

Wij onderhouden een sterke samenwerking met Korein Kinderplein Ruysdaelstraat om een geïntegreerde aanpak voor onze jongste leerlingen te waarborgen.

Wij onderhouden een sterke samenwerking met Korein Kinderplein Ruysdaelstraat om een geïntegreerde aanpak voor onze jongste leerlingen te waarborgen.

Team | Basisschool De Sonnewijzer in Son en Breugel | [2025] Schoolregister