Basisschool St Carolusschool in Soesterberg

Het team van St Carolusschool in Soesterberg

Current section: team
Christiaan Huygenslaan 4
3769 Soesterberg

Zie hier hoe het team van St Carolusschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van St Carolusschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past St Carolusschool bij jullie?

Ontdek hoe goed St Carolusschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op de St. Carolusschool: Specialisten voor Elke Uitdaging

0

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Hulp op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De St. Carolusschool maakt deel uit van Scholengroep AnnoNu. Via dit samenwerkingsverband hebben wij toegang tot een gespecialiseerd ondersteuningsteam. Dit team beschikt over diverse experts, waaronder specialisten op het gebied van taal en rekenen. Afhankelijk van de specifieke behoeften van onze leerlingen, kunnen wij een beroep doen op deze deskundigen om extra ondersteuning te bieden en de leerresultaten te verbeteren.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Kanjers en Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Kanjer Coördinatoren

Toelichting van de school:

Op de St. Carolusschool hechten we veel waarde aan een positief sociaal-emotioneel klimaat. Elke leerkracht is getraind in de Kanjertraining, een bewezen methode voor sociale vaardigheden. Onze twee Kanjercoördinatoren spelen een cruciale rol door lesobservaties uit te voeren en soms zelf de Kanjerlessen te verzorgen. Zij beheren ook de benodigde lesmaterialen en coördineren de deelname aan verdere trainingen voor ons team. Daarnaast heeft een van onze intern begeleiders zich gespecialiseerd in gedrag. Zij zet haar expertise in voor de leerlingenzorg, waarbij ze een coördinerende rol vervult. Hoewel ze veel kennis heeft, profileert ze zich niet primair als gedragsspecialist om voldoende tijd te reserveren voor haar brede IB-taken.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Deskundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Psychomotorisch Therapeut

Toelichting van de school:

Onze school biedt gespecialiseerde ondersteuning voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Een van onze leerkrachten heeft de opleiding tot specialist meer- en hoogbegaafdheid succesvol afgerond. Deze leerkracht ontwikkelt en bewaakt de aanpak voor leerlingen met meer- of hoogbegaafdheid, waarbij we binnen onze formatie structureel ruimte hebben vrijgemaakt voor deze belangrijke taak. Dit zorgt voor een consistente en effectieve begeleiding. Verder werken we samen met FrankBeweegt, een externe praktijk voor psychomotorische therapie (PMT). Via deze samenwerking kunnen we kinderen met specifieke behoeften laagdrempelig doorverwijzen. De therapie kan onder schooltijd plaatsvinden en wordt grotendeels vergoed door de zorgverzekering, wat een brede en toegankelijke ondersteuning garandeert.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Momenteel hebben we geen specifieke specialisten aangesteld voor motorische en lichamelijke ontwikkeling binnen onze school. We zetten ons echter wel in om beweging en een gezonde levensstijl te stimuleren via ons reguliere lesaanbod en schoolactiviteiten.

2

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgzame Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Remedial Teacher
BHV'ers (Bedrijfshulpverlening)

Toelichting van de school:

Voor specifieke leer- en ontwikkelingsondersteuning hebben we een Remedial Teacher beschikbaar. Deze specialist biedt gerichte hulp aan leerlingen die extra begeleiding nodig hebben bij bepaalde schoolse vaardigheden. Daarnaast beschikt onze school over gecertificeerde BHV'ers. Zij zijn getraind om adequaat te handelen in geval van medische noodgevallen en zorgen voor de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen en medewerkers.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Extra locatie met daarin de kleutergroepen
De St. Carolusschool is gelegen naast de kerk
Voor- en naschoolse opvang, verzorgd door Topkids
In het gebouw peuteropvang en BSO door Topkids
Er is een lokaal voor praktijkgericht leren

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling op de St. Carolusschool

Ons Unieke Zorgbeleid en Ondersteuningsaanbod

De St. Carolusschool verwelkomt een diverse groep leerlingen uit Soesterberg en de omliggende regio. Wij profileren ons als een school die gespecialiseerd is in het bieden van brede ondersteuning aan leerlingen met veelvoorkomende leer- en gedragsuitdagingen. Binnen onze klassen differentiëren we in de kernvakken op drie niveaus. Dit betekent dat leerlingen extra instructie en begeleiding ontvangen waar nodig, en uitdagende verdiepingsopdrachten krijgen als zij de lesstof sneller beheersen. Voor leerlingen die extra individuele begeleiding nodig hebben, bieden we Remedial Teaching (RT) aan buiten de reguliere groep. Onze toegewijde intern begeleiders (IB'ers) spelen een cruciale rol in het coördineren en adviseren bij alle ondersteuningsvragen. Zij werken nauw samen met externe partners zoals het Jeugdteam, Samenwerkingsverband de Eem, ambulante begeleiders en diverse onderzoeksbureaus om de best mogelijke zorg te garanderen. Wij begrijpen dat niet elke leerling op dezelfde manier leert. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben om leerdoelen te bereiken of gedragsproblemen ervaren die het leren belemmeren, stellen we in overleg met ouders, leerkrachten en de intern begeleider een persoonlijk Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Dit plan wordt opgesteld nadat diverse klassikale interventies zijn gepleegd en focust op de individuele behoeften van het kind en hoe wij als schoolteam hen optimaal kunnen ondersteunen. De leerkracht is uw eerste aanspreekpunt voor alle vragen rondom de ontwikkeling van uw kind. Indien nodig, kunnen zij rekenen op de expertise van onze intern begeleiders. De IB'ers coördineren de zorg, geven advies en onderhouden contacten met samenwerkingspartners, altijd in nauwe afstemming met de ouders en leerkrachten. Op de St. Carolusschool werken twee fulltime intern begeleiders, die elk drie dagen per week beschikbaar zijn. Vanaf het moment dat een leerkracht zich zorgen maakt over de voortgang van een leerling, wordt er proactief contact gezocht met de ouders. Formele zorgmomenten vinden plaats tijdens specifieke zorggesprekken op school, waar ouders persoonlijk voor worden uitgenodigd. Hierin bespreken we de voortgang en stellen we gezamenlijk het vervolg vast, eventueel met een persoonlijk ondersteuningsplan. Wanneer er een plan wordt opgesteld dat door ouders ondertekend moet worden, betreft dit vaak begeleiding waarvoor het Samenwerkingsverband De Eem financiële middelen beschikbaar stelt. Wij hechten eraan dat ouders vanaf het begin volledig geïnformeerd zijn en er geen verrassingen zijn met betrekking tot de resultaten en ontwikkeling van hun kind. Het besluit om een leerling te laten doubleren wordt zorgvuldig overwogen. De primaire vraag is altijd of doubleren bijdraagt aan de algehele ontwikkeling van het kind. Indien dit niet het geval is, wordt er van doubleren afgezien. Dit gebeurt slechts in uitzonderlijke gevallen, conform de richtlijnen van de Inspectie van het Onderwijs, waarbij we streven naar een percentage van maximaal 2% doublures per jaargroep. Vanaf februari/maart wordt duidelijk welke leerlingen hiervoor in aanmerking komen, waarbij de leerkracht en ouders gezamenlijk tot een beslissing komen. In geval van onenigheid beslist de directeur. De St. Carolusschool biedt plaats aan veel leerlingen, maar we erkennen dat sommige kinderen specifieke specialistische hulp nodig hebben die buiten ons directe aanbod valt. In dergelijke situaties schakelen we het Samenwerkingsverband De Eem in. Zij beschikken over specialisten die leerlingen op aangesloten scholen ondersteunen. Via De Eem kunnen we ook alternatieve hulproutes vinden of financiering regelen, in lijn met hun visie "Elk kind zijn eigen weg". Hiermee kunnen we de meest voorkomende leer- en ontwikkelingsproblemen effectief aanpakken. Voor zeer complexe of specifieke problemen, waaronder bepaalde gedragsproblemen, kan onze ondersteuning beperkt zijn. We streven naar transparante communicatie met ouders om realistische verwachtingen te scheppen en toezeggingen te doen die we kunnen waarmaken. Ouders die overwegen hun kind aan te melden bij de St. Carolusschool en verwachten dat hun kind extra hulp nodig heeft, worden aangemoedigd tijdig contact met ons op te nemen voor een persoonlijk gesprek. Soms blijkt ondanks alle inspanningen dat de schoolomgeving niet optimaal aansluit bij de leerbehoeften van een kind. In zulke gevallen kan een overstap naar een andere school, zoals een reguliere basisschool in Soesterberg of een school voor speciaal (basis)onderwijs, een passende oplossing bieden. Een dergelijke beslissing wordt altijd genomen na uitgebreid overleg met de ouders, waarbij de specifieke uitdagingen van het kind centraal staan. Indien een overstap wenselijk is, zoeken we binnen het Samenwerkingsverband naar een geschikte school. De uiteindelijke aanmelding blijft de verantwoordelijkheid van de ouders. Een aandachtspunt is de mogelijke wachttijd bij externe instanties of scholen voor gespecialiseerde hulp. Dit kan ertoe leiden dat leerlingen langer op school blijven dan wenselijk. We werken nauw samen met betrokken instanties om deze wachttijden te minimaliseren. Voor leerlingen die sneller door de lesstof gaan, bieden onze gebruikte lesmethodes aanvullende lesstof en uitdagende opdrachten. Zo kunnen zij hun kennis op diverse manieren toepassen en verbreden. We hebben ook specifiek materiaal aangeschaft voor leerlingen die zelfs de meest uitdagende opdrachten als te eenvoudig ervaren. Dit varieert van losse opdrachten tot een complete leerlijn, speciaal ontworpen voor deze talentvolle leerlingen. Daarnaast beschikt de St. Carolusschool over een eigen specialist voor meer- en hoogbegaafdheid. Deze specialist werkt nauw samen met het schoolteam om de leerstof in de klas te verrijken en zo optimale ontwikkelingskansen te creëren voor deze leerlingen. Wanneer dit onvoldoende blijkt, kunnen leerlingen deelnemen aan de Verrekijkerklas, een leeromgeving voor hoogbegaafde leerlingen die één keer per week plaatsvindt, samen met leerlingen van andere scholen uit Soesterberg. De selectie voor de Verrekijkerklas gebeurt zorgvuldig, na overleg tussen de intern begeleider, leerkrachten en ouders, en na het signaleren van een potentiële match. Dit proces wordt gevolgd door een formele aanmeldingsprocedure. De Verrekijker: Verrijkingsklas voor Hoogbegaafde Leerlingen Sinds september 2022 draait in Soesterberg de pilot Verrijkingsklas De Verrekijker, een initiatief waar leerlingen van alle drie de basisscholen uit Soesterberg aan kunnen deelnemen. De plaatsing is gebaseerd op toetsgegevens, observaties en eventueel beschikbare intelligentieonderzoeken (IQ > 120). Ook het signaleringsinstrument Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH) kan worden gebruikt. Leerlingen die geen hoge scores behalen, maar bij wie op basis van observaties onderprestatie wordt vermoed, kunnen, indien passend, toch deelnemen aan De Verrekijker. Een speciale toelatingscommissie beslist over de definitieve plaatsing in deze verrijkingsklas. Deelname aan De Verrekijker is momenteel kosteloos. De focus ligt op het bieden van uitdagende projecten, het stimuleren van metacognitieve vaardigheden ('leren leren', 'leren denken') en het bevorderen van sociale, emotionele en culturele ontwikkeling. Toekomstig Aanbod aan Extra Ondersteuning: In het schooljaar 2025-2026: - De Verrekijkerklas voor meer- en hoogbegaafde leerlingen in Soesterberg zal worden voortgezet. De kwaliteit van dit aanbod wordt continu gemonitord door de drie Soesterbergse scholen. Onze eigen specialist voor meer- en hoogbegaafdheid zal zich verder verdiepen in actuele onderwijsontwikkelingen voor deze doelgroep binnen de St. Carolusschool, om zo uitdagend onderwijs te blijven garanderen. - Het succesvolle project Gloeilamp viert zijn derde jaar. Vanaf de tweede schoolweek kunnen leerlingen uit groep 7 en 8 deelnemen aan praktische leeractiviteiten. In ons eigen praktijklokaal, uitgerust voor techniekonderwijs, werken leerlingen onder begeleiding van een vakleerkracht aan projecten zoals fietstechniek, elektrotechniek, houtbewerking en installatietechniek. We evalueren continu de behoeften van de doelgroep om het praktijkgerichte leren te optimaliseren. Dit initiatief, gestart op de St. Carolusschool, staat open voor leerlingen van andere scholen in Soesterberg en van scholen binnen onze stichting, wat bijdraagt aan een breed gedragen passend onderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.