Kindcentrum de Startbaan in Soesterberg

Het team van Kindcentrum de Startbaan in Soesterberg

Current section: team
Oude Tempellaan 9 A
3769 Soesterberg

Zie hier hoe het team van Kindcentrum de Startbaan is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum de Startbaan. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum de Startbaan bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum de Startbaan bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum de Startbaan zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum de Startbaan. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.1%)
25-35 jaar (55.6%)
35-45 jaar (22.2%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum de Startbaan werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum de Startbaan gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Kindcentrum de Startbaan

Op Kindcentrum de Startbaan garanderen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Wij werken samen met gespecialiseerde partners zoals PIO en Transvita om een poule van bekwame invalleerkrachten beschikbaar te hebben. Deze professionals zorgen ervoor dat uw kind altijd les krijgt van een gekwalificeerde docent. Het vinden van geschikte vervanging kan in het huidige onderwijslandschap een uitdaging zijn. Daarom zetten we waar mogelijk eerst in op interne oplossingen, zoals het tijdelijk herverdelen van klassen onder collega's. In zeldzame gevallen, wanneer interne oplossingen ontoereikend zijn, kunnen leerlingen tijdelijk worden verdeeld over andere groepen. We verzekeren u dat kinderen nooit zonder overleg naar huis worden gestuurd. Als absolute laatste redmiddel kunnen ouders in uitzonderlijke situaties gevraagd worden hun kind een dag thuis te houden. In dergelijke gevallen biedt Kindcentrum de Startbaan altijd passende opvang, zodat de educatieve continuïteit gewaarborgd blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Startbaan staan kwaliteit en kansrijk onderwijs hoog in het vaandel. Dit realiseren wij door het creëren van vaste basisgroepen voor alle kinderen en daarnaast werken met dynamische instructiegroepen. Dynamisch werken doen wij op maat. Concreet betekent dit dat ieder kind ingedeeld is in een eigen basisgroep, maar op hun eigen niveau onderwijs kan volgen bij lezen, taal, spelling en rekenen. Hierbij wordt uitgegaan van de onderwijsbehoeftes van het kind.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Kindcentrum de Startbaan

5

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Taalspecialist
Logopedist
Onderwijsprofessional met Master Leren en Innoveren

Toelichting van de school:

Op Kindcentrum de Startbaan evalueren we continu de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Dit doen we om een optimaal rooster te creëren voor de inzet van onze interne ondersteuningsspecialisten, zoals onderwijsassistenten, een remedial teacher en een logopedist. We stellen concrete leerdoelen op en plannen regelmatige evaluatiemomenten. De leerkracht behoudt de regie, maar wordt hierbij actief ondersteund door ons deskundige team. Onze kwaliteitscoördinator, Karla, denkt mee en deelt haar expertise, waardoor we altijd de beste aanpak voor uw kind kunnen garanderen. Indien er specifieke ondersteuning nodig is die we intern niet kunnen bieden, zoeken we in overleg met u naar passende externe expertise. Ook betrekken we het Samenwerkingsverband en het jeugdteam wanneer dit de ontwikkeling van uw kind ten goede komt.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groeien met Kwink

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Onderwijsprofessional met Master Leren en Innoveren

Toelichting van de school:

Wij zetten ons actief in voor de sociaal-emotionele groei van al onze leerlingen. In alle klassen werken we gestructureerd aan deze belangrijke ontwikkeling met behulp van het bewezen effectieve programma Kwink. Dit programma helpt kinderen omgaan met verschillende sociale situaties en emoties, wat bijdraagt aan een positief schoolklimaat en een veilige leeromgeving. Onze specialisten monitoren de voortgang en bieden ondersteuning waar nodig, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Stimuleren van Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Net als bij taal en rekenen, monitoren we de onderwijsbehoeften voor gedrag, werkhouding en taakaanpak nauwgezet. Op basis hiervan stellen we individuele doelen en evaluatiemomenten vast, met ondersteuning van ons gespecialiseerde team. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, bieden we een interne groeigroep en nemen we deel aan 'De Verrijkingklas van Soesterberg'. Deze klas, gestart in 2022, biedt projectmatig onderwijs aan leerlingen uit groep 5 t/m 8 van de Soesterbergse scholen, gericht op kennis, vaardigheden en metacognitie. Deelname aan De Verrijkingklas wordt bepaald door een toelatingscommissie, gebaseerd op toets- en observatiegegevens. We stimuleren hierbij creatief denken, analyseren, creëren en evalueren, en bevorderen de sociale en emotionele ontwikkeling door contact met gelijkgestemde leeftijdsgenoten. Bovendien kunnen leerlingen uit groep 8 deelnemen aan de Masterclass van het Griftlandcollege voor extra academische uitdaging.

1

Motorische Ontwikkeling: Beweging en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Kinderfysiotherapeut

Toelichting van de school:

Kindcentrum de Startbaan werkt nauw samen met kinderfysiotherapeut Liesbeth van der Kuil. Zij ondersteunt individuele leerlingen met motorische uitdagingen en adviseert onze leerkrachten proactief. Deze samenwerking zorgt ervoor dat we de motorische ontwikkeling van onze leerlingen optimaal kunnen stimuleren, zowel binnen als buiten de klas. We streven naar een gezonde ontwikkeling waarbij elk kind zich fysiek zelfverzekerd voelt.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Deskundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider / Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider, tevens kwaliteitscoördinator Karla, speelt een cruciale rol in het coördineren van de ondersteuning op Kindcentrum de Startbaan. Zij beheert ons netwerk van specialisten en schakelt externe expertise in wanneer nodig. Karla zorgt ervoor dat alle leerlingen de juiste begeleiding ontvangen op het gebied van medische handelingen en persoonlijke verzorging. Haar proactieve aanpak en brede netwerk garanderen dat we snel kunnen inspelen op uiteenlopende zorgvragen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Remedial Teaching (waar nodig op maat)
Logopedist
Buitenschoolse Opvang (BSO)
Peuteropvang voor 2 tot 4 jaar
Kinderoefentherapie

Extra Ondersteuning en Passend Onderwijs bij Kindcentrum de Startbaan

Ontdek Ons Aanbod voor Elke Leerling

Bij Kindcentrum de Startbaan geloven we dat elk kind uniek is en recht heeft op onderwijs dat aansluit bij zijn of haar individuele behoeften. Wij zetten ons dagelijks in om passend onderwijs te bieden aan al onze leerlingen, met aandacht voor zowel didactische als gedragsmatige ondersteuning. Onze school werkt nauw samen met het Samenwerkingsverband (SWV) de Eem, een regionaal netwerk van 23 schoolbesturen die zich inzetten voor goed onderwijs voor alle kinderen in Amersfoort, Baarn, Bunschoten-Spakenburg, Leusden, Soest en Woudenberg. Deze samenwerking garandeert dat we, waar nodig, extra expertise en middelen kunnen inzetten. Wij bieden interne ondersteuning door gespecialiseerde remedial teachers, een logopediste en een oefentherapeut. Deze professionals werken nauw samen met leerkrachten en ouders om een leeromgeving te creëren waarin elk kind kan floreren. De afstemming van ons aanbod op de onderwijsbehoefte van uw kind staat altijd centraal in ons overleg met u, de ouders. Samenwerkingsverband de Eem: Kwaliteit en Samenwerking voor Passend Onderwijs Het SWV de Eem omvat meer dan 124 reguliere en speciale basisscholen, wat zorgt voor een breed scala aan mogelijkheden en expertise. Hun missie is om elk kind de best mogelijke onderwijskansen te bieden, zelfs als er extra ondersteuning, begeleiding of hulp nodig is. Zij bieden scholen, zoals de onze, waardevolle ondersteuning bij het realiseren van passend onderwijs. Voor meer informatie over Samenwerkingsverband de Eem kunt u terecht op hun website www.swvdeeem.nl, via e-mail op info@swvdeeem.nl, of telefonisch via 033 – 760 11 91. JOSEE: Uw Partner voor Vragen over Passend Onderwijs in Eemland Voor ouders en leerlingen in de regio Eemland die vragen hebben over passend onderwijs of tegen uitdagingen aanlopen, biedt JOSEE (Jeugd- en Oudersteunpunt Eemland) deskundige hulp. JOSEE is een onafhankelijk informatiepunt dat u voorziet van toegankelijke en objectieve informatie. Via de website www.josee.nu kunt u terecht voor uitgebreide informatie en kunt u tijdens de spreekuren uw specifieke vragen stellen. U kunt zowel telefonisch als via een (online) afspraak contact opnemen. De medewerkers van JOSEE denken met u mee, bieden advies en kunnen u, indien nodig, in contact brengen met relevante instanties. Anonieme vragen zijn ook mogelijk om uw privacy te waarborgen. Neem contact op met JOSEE: 📞 Telefoon: 033 – 30 30 488 📧 E-mail: contact@josee.nu 📅 Afspraak maken: Ga naar www.josee.nu voor het plannen van een afspraak. De actuele spreekuurtijden zijn eveneens te vinden op de website www.josee.nu. Houd er rekening mee dat JOSEE gesloten is tijdens de schoolvakanties van regio Midden-Nederland. Volg JOSEE op sociale media (Facebook, LinkedIn, Instagram) om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en nuttige tips over passend onderwijs. Ontwikkeling van Toekomstige Ondersteuningsmogelijkheden Kindcentrum de Startbaan investeert continu in de ontwikkeling van extra ondersteuningsmogelijkheden. Naast onze huidige expertise in didactische afstemming, breiden we onze kennis op het gebied van gedragsmatige ondersteuning actief uit. Dit doen we in nauwe samenwerking met de andere basisscholen in Soesterberg en diverse ketenpartners, waaronder de gemeente. Door deze verbindingen te versterken, optimaliseren we de integratie van onderwijs en zorg, wat ten goede komt aan de ontwikkeling van elk kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Toppunt van Onderwijskwaliteit en Schoolontwikkeling

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Kindcentrum de Startbaan, trots onderdeel van STEV, streeft naar excellent onderwijs voor elke leerling. We focussen op het bieden van optimale kansen en het stimuleren van zelfbewuste, initiatiefrijke wereldburgers. Onze visie is gebaseerd op continu leren en kritisch zelfonderzoek. We vieren successen en gebruiken deze als springplank voor verdere groei. Met onze kernwaarden Lef, Ambitie, Nieuwsgierigheid en Samen bouwen we aan onderwijs van wereldklasse. Voor de periode 2024-2028 hebben we strategische speerpunten gedefinieerd: Kansrijk Leren, Inclusief Wereldburgerschap en Samen Educatief Partnerschap. Deze pijlers waarborgen dat al onze leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen tot veerkrachtige en betrokken wereldburgers.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen en borgen we kwaliteit?

Op Kindcentrum de Startbaan bevorderen we actief leren en samenwerking. Onze leerteams onderzoeken en innoveren continu, wat direct bijdraagt aan de doelstellingen van ons jaarplan. Extra ondersteuning door gespecialiseerde teamleden, gefinancierd met NPO-middelen, subsidies voor basisvaardigheden en werkdrukmiddelen, versterkt onze onderwijskwaliteit. Kwaliteitskaarten, die we jaarlijks evalueren middels een QuickScan, zorgen voor de borging van onze afspraken en werkwijzen. We cultiveren een professionele omgeving waarin feedback essentieel is. Door elkaar voortdurend aan te spreken op hoge verwachtingen, blijven we elkaar scherp houden en streven we naar continue verbetering.

Ontdek Ons Uitgebreide Jonge Kind Programma bij Kindcentrum de Startbaan

Toelichting van de school

Kindcentrum de Startbaan biedt een naadloze ontwikkelingservaring voor jonge kinderen. In samenwerking met Ska Kinderopvang streven we ernaar een centraal ontmoetingspunt te worden voor alle kinderen in de wijk. Onze ambitie is om opvang en onderwijs te integreren voor kinderen van 0 tot 12 jaar, gebaseerd op een consistente pedagogische en didactische leerlijn. Wij garanderen een veilige en stimulerende omgeving waarin elk kind zich breed kan ontplooien. Een warme overdracht van onze peuterspeelzaalpartners, zoals Ska Kinderopvang, zorgt voor een soepele start. Peuters en kleuters van de Startbaan nemen wekelijks deel aan gezamenlijke activiteiten, wat de doorgaande lijn tussen de leeftijdsgroepen versterkt. Samen spelen ze buiten en ondernemen ze diverse speelactiviteiten. Starten op de basisschool bij Kindcentrum de Startbaan is een zorgvuldig proces. Rond de leeftijd van drie jaar en negen maanden nodigen we u uit voor een intakegesprek met de kleuterleerkracht. Een overdracht van de kinderopvang of peuterspeelzaal is hierbij gewenst. U krijgt de gelegenheid de leerkracht te ontmoeten en de klas te bekijken. We bespreken de huidige vaardigheden en ontwikkelingsbehoeften van uw kind. Vervolgens plannen we enkele wenochtenden in, waarbij de wenperiode op maat wordt afgestemd in overleg met u. Binnen thematisch onderwijs leren en spelen kinderen actief, wat hun ontwikkeling optimaal stimuleert. Uw kind werkt samen met de leerkracht en klasgenoten aan leerdoelen, zowel in de kring, tijdens hoekenwerk als bij buitenspelen. De leerkracht monitort de voortgang door observatie en beoordeelt het behalen van de leerdoelen. Jaarlijks evalueren we de ontwikkeling van uw kind tijdens een startgesprek en twee portfoliogesprekken. Tussentijds zijn er twee telefonische momenten voor vragen, en u kunt uiteraard altijd contact opnemen met de leerkrachten. Visie op doorstroming van groep 2 naar groep 3: Alle kleuters van groep 2 stromen door naar groep 3, tenzij er specifieke redenen zijn voor een andere keuze. Kinderen waarbij twijfels bestaan, positief of negatief, worden nauwlettend gevolgd met een speciale doorstroomchecklist. Ouders worden actief betrokken bij dit proces.

Veelgestelde vragen

Biedt Kindcentrum de Startbaan speciaal aanvullend aanbod voor jonge kinderen?

Ja, Kindcentrum de Startbaan heeft een uniek aanvullend programma speciaal ontworpen voor de jongste leerlingen, gericht op een optimale start en brede ontwikkeling.

Ja, Kindcentrum de Startbaan heeft een uniek aanvullend programma speciaal ontworpen voor de jongste leerlingen, gericht op een optimale start en brede ontwikkeling.

Ontdek de voordelen van onze geïntegreerde kinderopvang en onderwijs.
Ervaar het Kindcentrum concept voor een doorlopende ontwikkeling.

Met welke partners werkt Kindcentrum de Startbaan samen voor het jonge kind programma?

Kindcentrum de Startbaan werkt nauw samen met Ska Kinderopvang om een naadloze en kwalitatieve doorlopende leerlijn te garanderen voor alle jonge kinderen.

Kindcentrum de Startbaan werkt nauw samen met Ska Kinderopvang om een naadloze en kwalitatieve doorlopende leerlijn te garanderen voor alle jonge kinderen.