Openbare basisschool De Egelantier in Soest

Het team van Openbare basisschool De Egelantier in Soest

Current section: team
Smitsweg 311
3765 Soest

Zie hier hoe het team van Openbare basisschool De Egelantier is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare basisschool De Egelantier. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare basisschool De Egelantier bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare basisschool De Egelantier bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare basisschool De Egelantier zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 82.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (82.6%)
Man (17.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare basisschool De Egelantier. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (22.7%)
35-45 jaar (31.8%)
45-55 jaar (22.7%)
55-65 jaar (22.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare basisschool De Egelantier werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (56.5%)
Direct ondersteunend personeel (34.8%)
Indirect ondersteunend personeel (4.3%)
Management (4.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare basisschool De Egelantier gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging op Basisschool De Egelantier

Op Openbare Basisschool De Egelantier zorgen we voor continuïteit in het onderwijs. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht zetten we ons netwerk in om snel een gekwalificeerde invaller te vinden. Onze school is strategisch aangesloten bij de gespecialiseerde invalpool Transvita, wat de kans op een naadloze vervanging aanzienlijk vergroot. Indien er onverhoopt geen geschikte leerkracht beschikbaar is via Transvita, beschikken we over een robuust intern noodplan. Hierbij worden collega's of onze toegewijde leerkrachtondersteuners ingezet om de lessen te verzorgen. Als laatste optie worden de leerlingen tijdelijk verdeeld over andere klassen, zodat elke groep onderwijs blijft ontvangen. De Egelantier hecht grote waarde aan de aanwezigheid van uw kind op school. Wij zullen nooit zonder overleg leerlingen naar huis sturen. In zeer uitzonderlijke situaties, waarbij het essentieel is voor de onderwijskwaliteit, kunnen ouders gevraagd worden om hun kind een dag thuis te houden. Dit wordt altijd minimaal een dag van tevoren duidelijk gecommuniceerd, zodat u hier rekening mee kunt houden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school hebben de leraren de onderwijsbehoeften van de leerlingen in kaart gebracht. Op basis daarvan zorgen de leraren voor een gepersonaliseerd aanbod waarbij gedifferentieerd wordt in leerstof, instructie, opdrachten, tempo en ondersteuning. Instructies worden gegeven aan de hand van het directe instructiemodel. Waar mogelijk laten we leerlingen met elkaar samenwerken.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Egelantier

3

Taal en Rekenen: Extra Hulp op De Egelantier

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Academische Groei
Gespecialiseerde Taalspecialist
Deskundige Logopedist

Toelichting van de school:

Basisschool De Egelantier biedt gerichte ondersteuning voor leerlingen die extra hulp nodig hebben bij taal en rekenen. Onze intern begeleider coördineert en monitort deze individuele leerstrajecten nauwgezet. Daarnaast staan onze taalspecialist en logopedist klaar om leerlingen te helpen bij specifieke uitdagingen, zodat iedereen zijn of haar volledige potentieel kan bereiken.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn op School

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Familieklas Leerkracht voor Gezamenlijke Groei
Rots en Water Specialist voor Veerkracht

Toelichting van de school:

Sinds het schooljaar 2022-2023 versterkt onze Familieklas de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Gedurende tien weken werken we intensief samen met leerlingen en hun ouders aan persoonlijke leerdoelen. Deze aanpak richt zich op cognitieve, sociaal-emotionele en gedragsmatige groei. Leerlingen uit groep 5 en 7 volgen gedurende een deel van het jaar de Rots en Water training, verzorgd door onze getrainde leerkrachten. Dit programma bevordert zelfvertrouwen en weerbaarheid.

2

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden Verbeteren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Studie Succes
Positief Gedrag Specialist (PBS)

Toelichting van de school:

Onze school werkt met een toegewijde PBS-coördinator die een schoolbrede positieve gedragsaanpak implementeert. Dit omvat het actief aanleren en stimuleren van gewenst gedrag bij alle leerlingen. Door middel van deze gestructureerde aanpak bevorderen we een positieve leeromgeving waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen op het gebied van gedrag en werkhouding.

0

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op basisschool De Egelantier besteden we aandacht aan de motorische ontwikkeling van onze leerlingen. Specifieke trainingen of ondersteuning op dit gebied worden indien nodig ingezet.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met ouders en indien nodig externe professionals. De school faciliteert een veilige en ondersteunende omgeving voor alle leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Leerplein
Grote zaal
Keuken

Ontdek de Ondersteuning op Basisschool De Egelantier

Gedetailleerde Uitleg Over Onze Educatieve Aanpak

Openbare Basisschool De Egelantier is een levendige buurtschool in Soest, die door een breed en divers onderwijsaanbod ook leerlingen uit nabijgelegen wijken aantrekt. Met een meerderheid aan leerlingen met een Turkse of Somalische achtergrond, en studenten uit diverse andere landen zoals Syrië, Bulgarije, Polen, Zuid-Afrika, Iran, Irak en Yemen, omarmen we meer dan tien nationaliteiten. Bijna al onze leerlingen hebben een niet-Nederlandstalige achtergrond, wat onze focus op intensieve taalontwikkeling, creatieve kunst en cultuur, en de positieve gedragsbenadering (PBS) onderstreept. We integreren taalverwerving naadloos in thematische lesprogramma's. Onze school profiteert van een speciaal schoolarrangement via het samenwerkingsverband, wat ons de flexibiliteit geeft om groepsdoorbroken en in kleinere leergroepen te werken. Hierdoor kunnen we elke leerling de individuele aandacht bieden die nodig is voor optimale groei. Voor specifieke behoeften is er ook een leerlinggebonden arrangement beschikbaar. Ons team wordt versterkt door toegewijde onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners. Bovendien is er twee dagdelen per week een gespecialiseerde logopedist aanwezig om leerlingen in kleine groepjes intensieve taalondersteuning te bieden. Wij streven ernaar dat elke leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en zijn of haar potentieel volledig kan benutten. Ons onderwijsleerproces is ontworpen om effectief in te spelen op de individuele verschillen tussen leerlingen. Onze leerkrachten kennen de leerlingen persoonlijk en volgen hun ontwikkeling nauwgezet via het leerlingvolgsysteem en digitale portfolio's. Door zowel opbrengst- als handelingsgericht te werken, ontwikkelen we een onderwijsaanbod dat is afgestemd op de specifieke leerresultaten, zodat elk kind de volgende stap in zijn of haar ontwikkeling kan zetten. Met behulp van onderwijsleergesprekken stimuleren leraren de eigen verantwoordelijkheid van leerlingen voor hun leerproces, wat leidt tot gedeeld eigenaarschap. Elke leerkracht beschikt over een gedetailleerd groepsoverzicht met daarin de specifieke kenmerken van elke leerling, en een onderwijsplan dat het schoolbrede onderwijsaanbod uiteenzet. Het schoolondersteuningsprofiel van De Egelantier beschrijft gedetailleerd welke ondersteuning wij bieden, inclusief de procedures voor het opstellen van een OPP (Ontwikkelingsperspectief) en de aanvraag van extra ondersteuning, eventueel in samenwerking met het samenwerkingsverband (SWV). We huisvesten ook een bovenschoolse Taalklas voor Nieuwkomers en een Schakelklas Taal (voor leerjaar 5), beide toegankelijk voor alle kinderen in Soest. Onze leerkrachten zijn uitstekend geschoold en ervaren in taalontwikkeling, met name de docenten van de Taalklas en Schakelklas die hun expertise actief delen met het gehele team. De PBS-specialist leidt het gedragsteam en waarborgt de effectieve implementatie van de gemaakte afspraken voor een positieve leeromgeving. Toekomstige Versterking van Ondersteuningsaanbod Het contact met de middelbare scholen waar onze leerlingen naartoe stromen is proactief en gericht op een soepele plaatsing. We evalueren continu de passendheid van onze schooladviezen met behulp van de data van Scholen op de kaart. Op basis van deze analyses passen we ons beleid voor schooladvisering aan waar nodig. Voor de komende jaren plant De Egelantier strategische investeringen in de expertise van het team, met een specifieke focus op rekenvaardigheid door de aanstelling van een rekenspecialist en het verdiepen van het taalaanbod voor nieuwkomers.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Hoogwaardige Kwaliteitszorg en Ontwikkelingsgericht Schoolplan op Basisschool De Egelantier

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

In 2019 formuleerden we strategische doelen voor 2023, gericht op het bieden van gelijke kansen door gedifferentieerd onderwijs, afgestemd op de unieke behoeften, ontwikkeling en talenten van elk kind. Ons streven is duurzaam wereldburgerschap. Daarnaast integreren we naast cognitieve vaardigheden, essentiële elementen zoals creativiteit, 21e-eeuwse vaardigheden, maatschappelijke betrokkenheid en actief burgerschap in ons lesaanbod. We zetten in op projectonderwijs en doorbreken zoveel mogelijk het traditionele jaarklassensysteem. Alle vakken, met uitzondering van rekenen, schrijven en gym, worden thematisch en op individueel niveau aangeboden. Ochtenden focussen op instructie, middagen op creatieve opdrachten. Leren gebeurt vanuit leerlijnen, met heldere, geëvalueerde en bijgestelde doelen per kind of groep, wat bijdraagt aan gepersonaliseerd leren. Kinderen en ouders worden actief betrokken bij het leerproces, met kindgesprekken en portfolio's die eigenaarschap en trots op resultaten bevorderen. Leerkrachten ontwikkelen zich tot coaches, ondersteund door een gedeelde pedagogische lijn en onze kernwaarden: veiligheid, vertrouwen, verantwoordelijkheid en plezier. Dit alles resulteert in een krachtige leeromgeving met optimale zelfontplooiingsmogelijkheden, gebaseerd op gedeelde verantwoordelijkheid en samenwerking met externe partners. Onze medewerkers, gedreven door intrinsieke motivatie, zetten hun talenten en expertise in binnen professionele leergemeenschappen. Zij ontwikkelen continu het onderwijs, reflecteren op hun handelen en stellen persoonlijke ontwikkelingsplannen op. Het ambitieboek is leidend voor de continue onderwijsontwikkeling. Voor schooljaar 2023-2024 hebben we een nieuw jaarplan opgesteld, voortbouwend op een teamevaluatie, met nieuwe doelen per thema.

Hoe waarborgt De Egelantier de gestelde onderwijsdoelen?

Op Basisschool De Egelantier werken leerkrachten gezamenlijk aan schoolontwikkeling binnen professionele leergemeenschappen (PLG's). Elk jaar stellen deze PLG's een werkplan op, gebaseerd op het schooljaarplan. Koppelingen, plannen en resultaten worden tijdens teamvergaderingen gedeeld en gezamenlijk besproken, waarna het team beslissingen neemt. De voortgang van de gestelde doelen wordt aan het einde van elk schooljaar geëvalueerd, waarna nieuwe plannen worden opgesteld. Voor het monitoren en bewaken van de onderwijskwaliteit en de voortgang van onze plannen maken we gebruik van diverse instrumenten. Denk hierbij aan het leerlingvolgsysteem, de ontwikkelingsgesprekkencyclus en tevredenheidsonderzoeken onder leerlingen, ouders en medewerkers. Daarnaast ondergaat De Egelantier, net als alle basisscholen binnen STEV, minimaal elke twee jaar een uitgebreide audit. Dit proces is essentieel om de schoolontwikkeling en de effectiviteit van ons kwaliteitsbeleid grondig te onderzoeken en te borgen.

Optimale Start voor Jonge Kinderen op Basisschool De Egelantier

Toelichting van de school

Basisschool De Egelantier in Soest biedt een warme en stimulerende omgeving voor jonge kinderen. We zorgen voor een soepele overgang van peuterspeelzaal naar onze kleuterklassen. Onze Intern Begeleider (iB-er) werkt nauw samen met peuterspeelzalen om elke nieuwe kleuter een vliegende start te garanderen. Voor kinderen die geen peuterspeelzaal bezochten, organiseren we een persoonlijk intakegesprek. Alle nieuwe kleuters krijgen bovendien de kans om alvast te wennen op school, zodat de eerste schooldag een feest wordt. Onze kleutergroepen kenmerken zich door een mix van leeftijden, met kinderen van 4, 5 en 6 jaar samen. Dit bevordert een adaptieve en gedifferentieerde aanpak, waarbij we aansluiten bij de individuele mogelijkheden van elk kind. Onze lesmethoden, kringactiviteiten en spelvormen worden constant aangepast aan hun ontwikkelingsniveau. De voordelen van deze gemengde groepen zijn talrijk. Oudere kinderen stimuleren en helpen de jongsten, wat de sociale ontwikkeling ten goede komt. Het biedt ook kansen voor kinderen om zich als 'oudste' te ervaren, een voorbeeldfunctie te vervullen en elkaar wederzijds te motiveren. We werken thematisch en met veel interactie in kringen. Thema's sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen, zoals seizoenen of feestdagen. Deze thema's vormen de basis voor activiteiten gericht op sociaal-emotionele groei, beginnende geletterdheid, rekenvaardigheden, creatieve expressie, motorische vaardigheden, muziek en beweging. De leerlijnen van het leerlingvolgsysteem Bosos zijn hierbij leidend. De kring is een belangrijk leermoment waar taalontwikkeling, rekenlessen en begrijpend lezen centraal staan. Tijdens de werklessen werken kinderen in kleinere kringen aan activiteiten op hun niveau, begeleid door leerkrachten of ondersteunend personeel. Andere kinderen kiezen zelfstandig uit een breed scala aan speelhoeken en ontwikkelingsmaterialen via een kiesbord. Spelen is essentieel in onze onderbouw. Door spelend te leren, ontdekken jonge kinderen de wereld en ontwikkelen ze belangrijke vaardigheden. Dit is spelend leren binnen een onderwijscontext, waarbij spel een middel is om ontwikkeling te stimuleren. Veel bewegen, zowel buiten als in onze speellokaal, is cruciaal voor de grove motoriek. Daarnaast stimuleren we de fijne motoriek door te werken met diverse materialen zoals klei, verf, zand, papier en water.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Egelantier extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Basisschool De Egelantier concentreert zich op een sterke basisontwikkeling binnen de reguliere groepen en biedt geen aparte aanvullende programma's specifiek voor jonge kinderen.

Met welke partners werkt De Egelantier samen voor het jonge kind programma?

Voor het programma gericht op jonge kinderen werkt Basisschool De Egelantier momenteel niet samen met externe organisaties of partners.