Basisschool KC Ludgerus in Soest

Het team van KC Ludgerus in Soest

Current section: team
Vosseveldlaan 24 A
3768 Soest

Zie hier hoe het team van KC Ludgerus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van KC Ludgerus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past KC Ludgerus bij jullie?

Ontdek hoe goed KC Ludgerus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Kindcentrum Ludgerus

5

Taal & Rekenen: Boost voor Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB'er)
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist
Rekencoördinator in Opleiding

Toelichting van de school:

Op Kindcentrum Ludgerus zetten we ons maximaal in voor de taal- en rekenontwikkeling van elk kind. Onze Intern Begeleider (IB'er) is het centrale aanspreekpunt voor leerlingenzorg, nauw samenwerkend met leerkrachten en ouders om individuele ondersteuningsplannen te monitoren en te optimaliseren. Om kinderen met specifieke leerbehoeften extra te begeleiden, hebben we een toegewijd team van onderwijsassistenten en leerkrachten. Zij bieden gerichte instructie aan kleine groepjes, zodat elk kind de benodigde ondersteuning krijgt om leerdoelen te behalen, van groep 1 tot en met 8. Voor onze meerbegaafde leerlingen bieden we 'De Uitdaging', een speciale groep waar we werken aan uitdagende projecten die aansluiten bij hun belevingswereld. Begeleid door een specialist, ontwikkelen zij hier hun talenten, met verdere verwerking in de klas. Daarnaast beschikt Kindcentrum Ludgerus over een DaVinci klas, een initiatief dat ook door andere Soester scholen wordt benut. In deze klas ligt de focus op projectmatig werken, extra intellectuele stimulatie en het versterken van sociale vaardigheden en executieve functies.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn Voorop

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB'er)
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Jonge Kind Specialist

Toelichting van de school:

Binnen Kindcentrum Ludgerus besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze IB'er biedt individuele begeleiding en trainingen gericht op het ontwikkelen van een positieve mindset, essentieel voor de algehele groei van uw kind. Voor situaties die een diepere aanpak vereisen, zoals het verbeteren van groepsdynamiek, kunnen we een beroep doen op een stichtingsexpert op het gebied van systemisch werk. Deze specialist ondersteunt ons bij het creëren van een harmonieuze en stimulerende leeromgeving voor alle leerlingen.

0

Gedrag & Werkhouding: Effectieve Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De leerkrachten van Kindcentrum Ludgerus zijn bedreven in diverse pedagogische en didactische aanpakken om gedrag en werkhouding te ondersteunen. Indien nodig, schakelen zij gespecialiseerde expertise in vanuit onze stichting 'AnnoNu Katholiek Onderwijs' of externe professionals, om optimale resultaten voor elk kind te waarborgen.

1

Motorische Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Kindcentrum Ludgerus stimuleert een actieve levensstijl door middel van kwalitatief bewegingsonderwijs, verzorgd door gespecialiseerde vakdocenten. Onze leerkrachten zijn op de hoogte van diverse methodieken en kunnen, indien nodig, aanvullende expertise inzetten van zowel onze stichting 'AnnoNu Katholiek Onderwijs' als externe deskundigen.

0

Medische Zorg & Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen zijn van het grootste belang. Kindcentrum Ludgerus beschikt over gecertificeerde bedrijfshulpverleners (BHV'ers) die jaarlijks worden bijgeschoold om adequaat te kunnen handelen. Voor leerlingen die specifieke medische ondersteuning of persoonlijke verzorging nodig hebben, werken we nauw samen met ouders. Samen bespreken we de benodigde zorg en de mogelijkheden binnen Kindcentrum Ludgerus om een veilige en ondersteunende omgeving te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Kindcentrum met peuterspeelzaal
Kindcentrum met BSO
Keuken op het leerplein van de bovenbouw
Het atelier: lokaal voor creatieve vakken / muziek

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op KC Ludgerus

Persoonlijke Begeleiding en Ontwikkeling voor Elk Kind

Bij KC Ludgerus geloven we dat elk kind uniek is en een eigen leertraject verdient. Ons onderwijs is erop gericht om de individuele ontwikkelingsbehoeften van elk kind te herkennen en te ondersteunen, zodat ieder kind zijn of haar leervermogen optimaal kan ontwikkelen. Wij maken gebruik van de effectieve EDI-methode (Expliciete Directe Instructie) om nieuwe lesdoelen aan te bieden. Deze aanpak omvat regelmatige observatiemomenten die ons in staat stellen te beoordelen of leerlingen de stof begrijpen. Leerlingen die de stof direct beheersen, kunnen zelfstandig aan de slag, terwijl wij gerichte verlengde instructie bieden aan degenen die extra uitleg nodig hebben. De observaties en resultaten worden geëvalueerd met onze intern begeleider (IB'er) tijdens groepsbesprekingen. Bij specifieke zorgen over een individuele leerling, adviseert de IB'er de leerkracht tijdens een leerlingbespreking. Op basis van dit advies kan een aangepast lesprogramma worden ingezet, waarbij leerlingen een eigen leerlijn en ontwikkelingsperspectief volgen, eventueel aangevuld met extra begeleiding door onderwijsassistenten en leerkrachten. Als de ondersteuning binnen de school ontoereikend blijkt, kan de IB'er, in overleg met de ouders, een aanvraag indienen bij het samenwerkingsverband (SWV). De onderwijsondersteuner van het SWV denkt mee over de benodigde ondersteuning voor de leerling, wat kan leiden tot een arrangement of een toelaatbaarheidsverklaring voor speciaal (basis)onderwijs (SO of SBO). Kinderen die extra uitdaging nodig hebben, zoals meer- en hoogbegaafde leerlingen, ontvangen eveneens afgestemde begeleiding en uitdagende opdrachten. Ons beleid voor meer- en hoogbegaafdheid beschrijft hoe we inspelen op hun onderwijsbehoeften. We passen het lesprogramma aan door de basisstof compact aan te bieden en aanvullende, uitdagende opdrachten te geven. Binnen de school bieden we de plusklas 'de Uitdaging' waar kinderen wekelijks projectmatig werken. Voor leerlingen die nog meer uitdaging zoeken, is er de DaVinci-klas, waarbij kinderen één dagdeel per week aan uitdagende projecten werken. We streven ernaar de expertise van de leerkrachten van deze groepen breder te verspreiden binnen de schoolorganisatie, zodat alle leerkrachten meer uitdaging in hun eigen klas kunnen bieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitsborging Kindcentrum Ludgerus

Wat zijn de ambitieuze doelen van ons schoolplan 2024-2027?

In het voorjaar van 2024 hebben we, in nauwe samenwerking met het voltallige team en de Medezeggenschapsraad (MR), ons strategische schoolplan voor de periode 2024-2027 gecreëerd. Onze primaire focus ligt op het consolideren van de reeds ingezette innovaties en het verder optimaliseren van de integrale leerlijn binnen Kindcentrum Ludgerus. Voor het aankomende schooljaar 2025-2026 streven we naar de volgende concrete resultaten: het actualiseren en verfijnen van onze onderwijskundige visie, om vanuit daar weloverwogen keuzes te maken voor de inrichting van ons onderwijs. Tevens zetten we vol in op het borgen van onze succesvolle programma's voor Blink-lezen, effectief rekenonderwijs en de Gelukskoffer-methodiek voor sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming. Verder versterken we de doorlopende leerlijnen, optimaliseren we de instructievaardigheden en groepsafspraken, ontwikkelen we een gedetailleerd beleid voor digitale geletterdheid en verbeteren we continu de didactische vaardigheden van onze toegewijde leerkrachten. De afgelopen twee schooljaren hebben we al aanzienlijke vooruitgang geboekt in de kernvaardigheden lezen, rekenen en burgerschap; de komende jaren richten we ons op de verdere implementatie en verfijning hiervan.

Welke methoden gebruiken we om onze onderwijsdoelen te realiseren?

Om onze ambitieuze onderwijsdoelen te bereiken, implementeren we een breed scala aan effectieve interventies en didactische instrumenten. Dit vereist een proactieve en betrokken houding van iedereen binnen onze schoolgemeenschap: het schoolleiderschap, de leerkrachten en natuurlijk de ouders. Een kritische, maar constructieve dialoog gedurende dit proces is essentieel om de basisvaardigheden continu te verbeteren en het educatieve aanbod voor uw kinderen te optimaliseren. Kindcentrum Ludgerus staat bekend om de hoge kwaliteit van onderwijs, maar wij streven altijd naar nóg betere prestaties – een gezamenlijke missie. We faciliteren actief collegiale consultatie en gestructureerde lesobservaties door onze Intern Begeleider (IB'er), schoolleider en teamleider. Binnen de teamvergaderingen reserveren we specifieke tijd voor gezamenlijke lesvoorbereidingen, wat de kwaliteit van ons onderwijs ten goede komt. De interne en externe communicatie wordt eveneens versterkt om een optimale samenwerking te garanderen. Voor de kernvaardigheden en instructieprotocollen ontwikkelen en implementeren we kwaliteitskaarten. Schoolbreed analyseren we de onderwijsresultaten, zowel tussentijds als bij doorstroomtoetsen, om gerichte interventies af te spreken. Bovendien introduceren we een gespecialiseerde rekencoördinator om onze expertise op dit gebied verder uit te bouwen.

Downloaden

Kindcentrum Ludgerus: Alles-in-één Zorg voor Peuters en Basisschoolkinderen

Toelichting van de school

Kindcentrum Ludgerus, officieel geopend op 31 januari 2024, biedt een naadloze integratie van basisonderwijs met kinderopvang. In nauwe samenwerking met BINK Kinderopvang, faciliteren wij zowel peuteropvang als buitenschoolse opvang (BSO) binnen hetzelfde inspirerende gebouw. Dit complete aanbod richt zich op kinderen van 2 tot 12 jaar, wat zorgt voor een consistente en vertrouwde omgeving. Momenteel is onze BSO direct op school beschikbaar voor leerlingen van groep 1 tot en met 4. Oudere leerlingen worden met zorg opgehaald en begeleid naar onze nabijgelegen locaties: BSO Villa en BSO Sportvilla, waar ze hun dag voortzetten in een stimulerende omgeving.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijs en opvangaanbod biedt Kindcentrum Ludgerus voor de allerkleinsten?

Kindcentrum Ludgerus onderscheidt zich door een rijk aanbod specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat zowel gestructureerde voor- en vroegschoolse educatie (VVE) als toegankelijke peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om de taalontwikkeling, sociale vaardigheden en cognitieve groei van peuters te stimuleren, en bereiden hen optimaal voor op de basisschool. Als integraal kindcentrum bieden we een doorlopende leerlijn en een vertrouwde omgeving die de overgang van opvang naar onderwijs soepel laat verlopen.

Kindcentrum Ludgerus onderscheidt zich door een rijk aanbod specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat zowel gestructureerde voor- en vroegschoolse educatie (VVE) als toegankelijke peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om de taalontwikkeling, sociale vaardigheden en cognitieve groei van peuters te stimuleren, en bereiden hen optimaal voor op de basisschool. Als integraal kindcentrum bieden we een doorlopende leerlijn en een vertrouwde omgeving die de overgang van opvang naar onderwijs soepel laat verlopen.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang
Integrale kindcentra voor een brede ontwikkeling

Met welke partners werkt Kindcentrum Ludgerus samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Kindcentrum Ludgerus werkt intensief samen met BINK Kinderopvang om een compleet en hoogwaardig aanbod te garanderen voor alle jonge kinderen. BINK Kinderopvang is een gerenommeerde organisatie die gespecialiseerd is in peuteropvang en buitenschoolse opvang, en deelt onze visie op kindontwikkeling. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze afstemming tussen opvang, educatie en basisonderwijs, wat bijdraagt aan een optimale ontwikkeling en een zorgeloze ervaring voor kinderen en ouders.

Kindcentrum Ludgerus werkt intensief samen met BINK Kinderopvang om een compleet en hoogwaardig aanbod te garanderen voor alle jonge kinderen. BINK Kinderopvang is een gerenommeerde organisatie die gespecialiseerd is in peuteropvang en buitenschoolse opvang, en deelt onze visie op kindontwikkeling. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze afstemming tussen opvang, educatie en basisonderwijs, wat bijdraagt aan een optimale ontwikkeling en een zorgeloze ervaring voor kinderen en ouders.