CBS Da Costa in Soest

Het team van CBS Da Costa in Soest

Current section: team
Spoorstraat 3
3761 Soest

Zie hier hoe het team van CBS Da Costa is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van CBS Da Costa. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past CBS Da Costa bij jullie?

Ontdek hoe goed CBS Da Costa bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor CBS Da Costa gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Vervanging van Leerkrachten bij CBS Da Costa: Een Betrouwbaar Systeem

Bij CBS Da Costa zorgen we voor continuïteit in het onderwijs. Wij maken gebruik van het efficiënte ippon-vervangingssysteem om direct de juiste vervanging te regelen bij afwezigheid van een leerkracht. Dit systeem, in samenwerking met PCBO Baarn-Soest, garandeert dat uw kind altijd les krijgt van een gekwalificeerde professional. Onze eigen pool van vervangers staat paraat om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen, zodat de leerervaring van uw kind ononderbroken doorgaat.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Na een zomer starten bij ons kleine groepen van kinderen in de groepen 1 en 2 (circa 15 kinderen) om rustig te kunnen wennen. In de loop van het jaar stromen daar kinderen bij in tot de groep uit circa 25 a 26 kinderen bestaat. De kinderen die tijdens de zomer overgaan van groep 2 naar groep 3 gaan op enkele dagdelen al wennen aan de nieuwe groepssamenstelling. Onze groepsgrootte varieert doorgaans tussen de 26 en 30 kinderen. Dit hangt samen met de onderwijs- en zorgbehoeftes in de bewuste groep. Als een nieuw kind wordt aangemeld kijken we zowel naar het kind, naar de groep en naar de leerkracht en nemen we een passend besluit gezien de context waarbij de onderwijsbehoefte van de kinderen centraal staat. Bewegingsonderwijs wordt gegeven door een vakleerkracht.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten bij CBS Da Costa

7

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Stimulans

Beschikbare specialisten:

Gecertificeerde Intern Begeleider
Gedreven Rekenspecialist
Expert voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Gespecialiseerde Taaldocent
Externe Logopedische Expertise
Externe Dyslexie Behandeling
NT2 & TOS Specialist

Toelichting van de school:

Onze toegewijde specialisten bieden essentiële extra ondersteuning aan zowel leerlingen als leerkrachten. We beschikken over een speciale verdiepingsklas en een verrijkingsklas om talenten optimaal te ontwikkelen. Bovendien kunnen externe professionals op aanvraag specifieke begeleiding bieden aan leerlingen die dat nodig hebben. Deze brede aanpak zorgt ervoor dat elke leerling de aandacht en hulp krijgt die hij of zij verdient om succesvol te zijn in taal en rekenen.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke sociaal-emotionele specialisten direct binnen de school werkzaam zijn, hechten wij enorm veel waarde aan het welzijn van onze leerlingen. We zetten ons in voor een veilige en ondersteunende leeromgeving waar elk kind zich gewaardeerd voelt. Interne begeleiding en het team staan klaar om leerlingen te helpen bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Succesvolle Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op CBS Da Costa stimuleren we een positieve werkhouding en effectieve taakaanpak. Hoewel we geen specifieke gedragsspecialisten op de loonlijst hebben staan, werken we continu aan het ontwikkelen van strategieën die leerlingen helpen bij hun gedrag en werkorganisatie. Leerkrachten worden ondersteund om uitdagende leeromgevingen te creëren die de zelfstandigheid en focus bevorderen.

1

Motorische Ontwikkeling: Beweging en Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Gekwalificeerde Vakdocent Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Onze vakdocent bewegingsonderwijs speelt een cruciale rol in de motorische ontwikkeling van alle leerlingen. Tweemaal per jaar worden de kinderen gescreend, waarbij de resultaten beknopt worden gedeeld via het schoolrapport. Indien er behoefte is aan een meer gedetailleerde analyse, kan een uitgebreidere screening plaatsvinden, vaak in samenwerking met de GGD. Deze proactieve aanpak zorgt ervoor dat we vroegtijdig aandacht besteden aan de fysieke vaardigheden van onze leerlingen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn en Veiligheid

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel CBS Da Costa geen gespecialiseerde medische professionals in dienst heeft voor directe zorg, staat het welzijn en de veiligheid van onze leerlingen centraal. Voor specifieke medische behoeften of persoonlijke verzorging werken we nauw samen met ouders en externe instanties. Ons team is getraind om alert te zijn en gepaste ondersteuning te bieden waar nodig, conform de richtlijnen voor schoolgezondheid.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Technieklokaal
Speellokaal
Muzieklokaal
Leerplein
Bibliotheek op school

Ontdek de Uitgebreide Ondersteuning voor Elke Leerling bij CBS Da Costa

Hoe CBS Da Costa Leerlingen Met Diverse Behoeften Ondersteunt

Bij CBS Da Costa geloven we dat elk kind uniek is en specifieke ondersteuning verdient om optimaal te kunnen leren en groeien. Ons schoolondersteuningsprofiel beschrijft gedetailleerd hoe wij ons onderwijs afstemmen op de uiteenlopende leerbehoeften binnen onze schoolgemeenschap. We bieden diverse ondersteuningsniveaus, variërend van extra hulp bij lesstof tot verdieping en verrijkingsmogelijkheden, zodat ieder kind de juiste begeleiding krijgt. Ons toegewijde team omvat drie gespecialiseerde ondersteuners die nauw samenwerken onder leiding van de intern begeleider. Deze intern begeleider monitort de voortgang van alle leerlingen en werkt samen met de leerkrachten om de meest effectieve ondersteuningsstrategieën te bepalen. Deze integrale aanpak garandeert dat we proactief inspelen op de individuele onderwijsbehoeften van uw kind. De intern begeleider onderhoudt tevens een sterke samenwerking met de schoolondersteuner van Samenwerkingsverband de Eem. Door gezamenlijk overleg met ouders en de schoolondersteuner kunnen specifieke 'arrangementen' worden toegekend. Deze arrangementen stellen ons in staat om aanvullende financiële middelen aan te vragen, waarmee we de noodzakelijke extra ondersteuning voor leerlingen of groepen effectief kunnen realiseren en de leer- en ontwikkelingskansen maximaliseren. **Toekomstig Aanbod en Visie op Ondersteuning bij CBS Da Costa** Een veilige leer- en leefomgeving vormt de basis voor succesvol leren. Bij CBS Da Costa prioriteren we de veiligheid binnen de klas, de aansluiting op onderwijsbehoeften en de beheersbaarheid van de werklast voor zowel leerkrachten als ondersteuners. Leerlingen die intensieve fysieke hulp van de leerkracht nodig hebben, waardoor de aandacht voor de groep in het gedrang komt, zullen doorgaans naar een meer passende plek worden verwezen, tenzij een nauwgezet arrangement adequate ondersteuning kan garanderen. Voor kinderen die een groot deel van de dag begeleiding in een kleine groep of één-op-één ondersteuning vereisen, onderzoeken we voortdurend of onze school de meest geschikte omgeving is. We stellen ons de vraag of we kunnen voldoen aan hun specifieke behoeften en of zij gelukkig zijn op onze school. Indien het antwoord positief is, is onze ambitie om, in nauwe samenwerking met SWV De Eem, deze kinderen de best mogelijke ondersteuning te bieden en hun ontwikkeling te stimuleren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg: Schoolplan en Jaarlijkse Doelen

Welke ambitieuze doelen stellen we voor ons onderwijs?

Bij CBS Da Costa formuleren we elk jaar concrete doelen om de onderwijsopbrengsten te maximaliseren en de school continu te verbeteren. Deze doelen zijn vastgelegd in onze jaarlijkse onderwijs- en schoolplannen, die u kunt downloaden voor een gedetailleerd overzicht. Voor het schooljaar 2024-2025 richten we ons op belangrijke onderwijskundige verbeteringen, waaronder de implementatie van een nieuwe, moderne methode voor spelling en taal. We zetten ons ook in voor de verdere ontwikkeling van zowel meer- als hoogbegaafde leerlingen en het borgen van onze kwaliteitsafspraken. Daarnaast ontwikkelen we een visie en leerlijnen voor burgerschapsonderwijs en starten we met een essentiële leerlijn voor digitale geletterdheid. Ons jaarplan bevat ook specifieke scholingstrajecten voor zowel individuele teamleden als het gehele team, wat bijdraagt aan een deskundige en gemotiveerde staf.

Hoe zorgen we dat we onze schoolse doelen bereiken?

Het bereiken van onze ambitieuze doelen is een continu proces dat wordt ondersteund door een proactieve aanpak. Elk teamlid heeft een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP), dat tweemaal per jaar wordt besproken tijdens voortgangsgesprekken. Hierin staan ook tussentijdse klassenobservaties gepland om de voortgang te monitoren. Maandelijks evalueren we de stand van zaken met het gehele team. Dit gebeurt via gestructureerde bordsessies, teamvergaderingen of speciale studiedagen. Deze regelmatige feedbackmomenten zorgen ervoor dat we flexibel kunnen inspelen op ontwikkelingen en de kwaliteit van ons onderwijs waarborgen. Het managementteam, bestaande uit directie, bouwcoördinatoren en intern begeleiders, evalueert het jaarplan halfjaarlijks. Deze evaluatie, inclusief de onderwijsopbrengsten, wordt gedeeld met de Medezeggenschapsraad (MR) en samengevat gepubliceerd in onze ouder nieuwsbrief. Jaarlijks stellen we een gedetailleerd jaarverslag op waarin het schoolplan schriftelijk wordt geëvalueerd, dit verslag delen we ook met de MR en presenteren we aan de ouders.

Ontwikkelingsgerichte Programma's voor Jonge Kinderen bij CBS Da Costa

Toelichting van de school

Bij CBS Da Costa geloven we sterk in de kracht van spelend leren voor de algehele ontwikkeling van jonge kinderen. Kinderen leren optimaal door te doen, te oefenen en te imiteren, terwijl ze de wereld om hen heen ontdekken. Wij stimuleren verwondering, zelfstandigheid en praktische ervaringen, wat essentieel is voor betrokkenheid bij het leren. Een gevoel van veiligheid, gezien worden, plezier en betrokkenheid vormen de basis voor succesvol leren. Onze leeromgeving nodigt kinderen uit om overal te spelen en te werken, zowel op de grond, in thematische hoeken als aan tafels. We bieden diverse ontwikkelingsmaterialen aan, inclusief elementen zoals water, zand en modder. In onze speelhoeken duiken kinderen in alledaagse situaties, zoals een supermarkt of dokterspraktijk, of bouwen ze hun eigen constructies. Door samen te spelen, leren kinderen over diversiteit, ontdekken ze hun eigen identiteit en hun plek ten opzichte van anderen. Een spelend kind geniet van het proces en speelt zolang de interesse aanwezig is. In dit spel ontwikkelen kinderen spelenderwijs een breed scala aan vaardigheden. De leerkracht fungeert als pedagoog, met focus op relatie, competentie en autonomie, en begeleidt het spel door observaties om nieuwe leerimpulsen te bieden. We maken gebruik van het observatie-instrument KIJK! om de sociale, emotionele, motorische, visuele en auditieve ontwikkeling, logisch denken en beginnende geletterdheid te volgen. Kerndoelen en leerlijnen worden vertaald naar thematische periodes, met activiteiten die aansluiten bij de leerlijnen en ontwikkelingsdoelen. Individuele ontwikkeling wordt nauwlettend gevolgd en gestimuleerd. Sommige leerdoelen worden aangeboden tijdens kringactiviteiten, terwijl andere spelenderwijs worden geïntegreerd in uitdagende en betekenisvolle leeromgevingen. Specifieke ondersteuning, zoals voor NT2 of meerbegaafdheid, wordt geboden in kleinere groepen, zowel binnen als buiten de klas.

Veelgestelde vragen

Biedt CBS Da Costa extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, CBS Da Costa biedt aanvullende programma's voor het jonge kind, waaronder specifieke ondersteuning voor kinderen die Nederlands als tweede taal leren (NT2) en extra verrijkingsmogelijkheden voor getalenteerde leerlingen.

Ja, CBS Da Costa biedt aanvullende programma's voor het jonge kind, waaronder specifieke ondersteuning voor kinderen die Nederlands als tweede taal leren (NT2) en extra verrijkingsmogelijkheden voor getalenteerde leerlingen.

Specifieke programma's voor NT2 en verrijkingsonderwijs

Met welke externe organisaties werkt CBS Da Costa samen voor het jonge kind programma?

Op dit moment werkt CBS Da Costa niet samen met externe partijen voor de specifieke programma's gericht op het jonge kind.