Basisschool Basisschool de Plakkenberg in Silvolde

Het team van Basisschool de Plakkenberg in Silvolde

Current section: team
Pastoor Bluemersplein 5
7064 Silvolde

Zie hier hoe het team van Basisschool de Plakkenberg is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de Plakkenberg. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool de Plakkenberg bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Plakkenberg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Werkwijze in de groep: We werken op de Plakkenberg met jaarklassen. Dat wil zeggen dat leerlingen op basis van leeftijd zijn gegroepeerd. Voor de onderbouw is bewust gekozen voor combinatiegroepen 1/2, omdat kleuters zich ontwikkelen in sprongen. De groepen 1/2 maken gezamenlijk gebruik van het leerplein, waar de groepen tegelijkertijd door elkaar werken. Op deze manier kunnen kinderen van en met elkaar leren.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool de Plakkenberg

3

Optimale Taal- en Rekenzorg voor Succesvolle Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Rekenspecialist voor Rekenvaardigheid
Taalspecialist voor Taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Op Basisschool de Plakkenberg zetten we vol in op de groei van elke leerling. Wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft, bieden we diverse, op maat gemaakte oplossingen. In nauwe samenwerking met ouders en verzorgers bepalen we de meest effectieve aanpak, volgens een handelingsgerichte ondersteuningsroute. Onze twee toegewijde intern begeleiders coördineren deze zorg, in constante dialoog met leerkrachten en specialisten. Zo garanderen we dat elk kind de begeleiding krijgt die het verdient, met ondersteuning van het deskundige loket van Stichting Paraat Scholen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn van Kinderen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Sociaal Welzijn
Intern Begeleider voor Emotionele Steun
Pedagogisch Educatief Professional voor Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staan centraal op Basisschool de Plakkenberg. Bij een gesignaleerde hulpvraag zetten we diverse ondersteuningsmogelijkheden in. Samen met ouders en verzorgers stellen we een plan op, waarbij we handelingsgericht werken met een duidelijke ondersteuningsroute. Onze intern begeleiders fungeren als centrale schakels, in nauwe samenwerking met het voltallige team. Dit garandeert een continue, afgestemde begeleiding, aangevuld door de expertise van Stichting Paraat Scholen.

3

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpakken

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Studievaardigheden
Pedagogisch Educatief Professional voor Motivatie

Toelichting van de school:

Basisschool de Plakkenberg stimuleert een positieve werkhouding en een effectieve aanpak van schooltaken. We bieden ondersteuning bij gedragsuitdagingen en werkgerelateerde vragen. De aanpak wordt bepaald in overleg met alle betrokkenen, inclusief ouders, en volgt een handelingsgerichte ondersteuningsroute. Onze intern begeleiders werken nauw samen met het team en externe specialisten. Dit zorgt voor een optimale leeromgeving, waarin elk kind zich kan ontwikkelen, met toegang tot de expertise van Stichting Paraat Scholen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Gezondheid

Beschikbare specialisten:

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Ruimte voor extra begeleiding
Technieklokaal op externe locatie

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool de Plakkenberg

Ontdek de Expertise Binnen Paraat Scholen

Basisschool de Plakkenberg is trots lid van Paraat Scholen, een samenwerkingsverband dat toegang biedt tot een schat aan expertise om onze leerlingen optimaal te ondersteunen. Binnen ons bestuur bundelen we krachten met een Ondersteuningsloket, een gespecialiseerde Paraatklas en inspirerende Leernetwerken. Deze voorzieningen stellen ons in staat om een breed scala aan onderwijsbehoeften te vervullen, van basisondersteuning tot specialistische hulp. **Het Ondersteuningsloket: Expertise bij Handbereik** Indien de ondersteuningsvraag van een leerling de reguliere basisondersteuning overstijgt, schakelen we het Ondersteuningsloket in, altijd in nauw overleg met ouders. Dit loket biedt deskundige hulp en bevordert de expertise van onze schoolteams. Het specialistenteam beschikt over diepgaande kennis op gebieden zoals het jonge kind, meer- en hoogbegaafdheid, gedrag, taal, lezen, spelling, rekenen, en nieuwkomers. Onze specialisten verlenen niet alleen praktische ondersteuning, maar delen ook actief hun kennis binnen de school. Dit zorgt voor een continue verbetering van de onderwijskwaliteit en versterkt de vaardigheden van onze leerkrachten, waardoor ondersteuning een structureel onderdeel wordt van ons pedagogisch beleid. **De Paraatklas: Stimuleren van Talent en Ontwikkeling** De Paraatklas is een unieke bovenschoolse voorziening gericht op (hoog)begaafde leerlingen. Hier bieden we een programma dat aansluit bij de zone van naaste ontwikkeling, met als doel het stimuleren van ontmoetingen en samenwerking met ontwikkelingsgelijken. Daarnaast faciliteren we groepen gericht op 'leren leren' en sociaal-emotioneel welzijn. Leerlingen kunnen deelnemen aan verschillende groepsactiviteiten, afgestemd op hun individuele leerbehoeften en ontwikkelingsdoelen, wat bijdraagt aan een brede persoonlijke groei. **Leernetwerken: Continu Leren en Delen** Alle teamleden van Basisschool de Plakkenberg, inclusief de specialisten van het Ondersteuningsloket, kunnen deelnemen aan de diverse leernetwerken van Paraat Scholen. Deze netwerken bevorderen het leren van en met elkaar, versterken verbindingen en verbreden de collectieve kennis. De leernetwerken zijn gekoppeld aan strategische beleidspunten en bieden keuze uit diverse thema's zoals Rekenen, Kindertalentfluisteraar, (Hoog)begaafdheid, Nieuwkomers, Gedrag, Taal, Bovenbouw, Jonge Kind en ICT. Dit stimuleert continue professionele ontwikkeling en innovatie binnen onze school. **Voorzieningen en Samenwerkingspartners** Onze school is uitgerust met een taalklas, een schoolbibliotheek en buitenschoolse opvang om de ontwikkeling van onze leerlingen te ondersteunen. We werken nauw samen met diverse partners, waaronder Paraat Scholen, Samenwerkingsverband Doetinchem, Kentalis, en GGD, om een compleet ondersteuningsaanbod te garanderen. **Toekomstgericht Onderwijs: Inclusiviteit en Passend Onderwijs** Basisschool de Plakkenberg streeft naar inclusief onderwijs, waarbij we voortdurend zoeken naar manieren om alle kinderen een plek te bieden. Passend onderwijs is integraal onderdeel van onze dagelijkse praktijk, met leerkrachten die zich continu ontwikkelen tot specialisten op diverse gebieden. Door middel van interne en externe scholingsmogelijkheden en het benutten van de expertise binnen ons netwerk, zorgen we ervoor dat onze leerkrachten optimaal zijn toegerust om elk kind de best mogelijke begeleiding te bieden en hun talenten te laten bloeien.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Strategisch Schoolplan

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan 2023-2027?

Het schoolplan van Basisschool de Plakkenberg voor de periode 2023-2027 focust op toekomstgericht onderwijs en ontwikkeling. We streven naar leerresultaten die voldoen aan de inspectienormen en onze eigen ambitieuze schoolnormen. Een professionele, veilige leeromgeving is essentieel. We stimuleren een cultuur van continue verbetering en nieuwsgierigheid bij zowel leerlingen als teamleden. We zetten ons actief in voor inclusiever onderwijs, gebouwd op maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dit doen we stap voor stap, met oog voor elke leerling. Daarnaast ligt de nadruk op kwalitatief sterk taal- en rekenonderwijs. We implementeren bewezen effectieve instructiemodellen om de leeropbrengsten te maximaliseren. Het team werkt samen in gerichte werkgroepen aan deze doelen. De voortgang wordt gedetailleerd vastgelegd in het jaarplan via Parnassys 'Mijn Schoolplan'. Via studiedagen bespreken we de voortgang plenair, waarbij directie en intern begeleiders het proces nauwlettend volgen. Kwaliteitsgesprekken met het schoolbestuur integreren deze voortgang. Jaarlijks evalueren we de behaalde resultaten met het hele team en bepalen we de vervolgacties voor het komende schooljaar. Burgerschap is een integraal onderdeel van onze schoolontwikkeling en het lesaanbod. Met een speciaal burgerschapsplan en een dynamische Burgerschapskalender, die leerkrachten flexibel aanpassen aan actuele gebeurtenissen, versterken we dit thema. Om de effectiviteit van ons burgerschapsonderwijs te meten, gebruiken we een enquête voor groep 6-8. Deze helpt ons te identificeren op welke aspecten van burgerschap we extra aandacht moeten besteden, waarbij 'De wereld om ons heen' als aandachtspunt naar voren kwam.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen?

Ons team werkt doelgericht in diverse werkgroepen aan de realisatie van onze schoolambities. Elke werkgroep is verantwoordelijk voor de uitwerking van specifieke doelen, vastgelegd in het jaarplan via de module 'Mijn Schoolplan' in Parnassys. De voortgang van deze werkgroepen wordt tijdens studiedagen gezamenlijk besproken. Directie en intern begeleiders monitoren de ontwikkeling en de voortgang is tevens een vast agendapunt in de kwaliteitsgesprekken met het schoolbestuur. Aan het einde van elk schooljaar evalueren we de resultaten gezamenlijk en stellen we de vervolgstappen vast. In het nieuwe schooljaar worden nieuwe acties geformuleerd en herhaalt zich dit proces. Met betrekking tot burgerschapsonderwijs, hebben we een uitgebreid plan en een flexibele Burgerschapskalender. Deze kalender wordt continu aangepast aan de behoeften van de leerlingen en de actualiteit. De Plakkenberg heeft deelgenomen aan een pilot om de effectiviteit van ons burgerschapsonderwijs te meten. Een enquête onder leerlingen van groep 6 tot en met 8 gaf waardevolle inzichten, met name over het belang van 'De wereld om ons heen'. Onze onderwijskwaliteit is aantoonbaar, merkbaar en zichtbaar. We gebruiken diverse meetinstrumenten, bronnen en gesprekken om onze kwaliteit te monitoren, zowel prestatiegericht als proces- en mensgericht. Dit alles in lijn met ons strategisch beleidsplan en schoolplan. De kwaliteitscyclus zorgt voor continue informatieverzameling om te beoordelen of we onze doelen behalen en onze onderwijskwaliteit verbeteren. Hierbij hanteren we de volgende kernvragen: Doen we de juiste dingen? Doen we ze goed? Hoe weten we dat? Delen anderen deze mening? Wat doen we met deze kennis? Ons streven is een organisatiecultuur waarin kwaliteit en kwaliteitsbewustzijn centraal staan, zodat iedereen binnen de school handelt vanuit dit principe. De volledige details over onze kwaliteitszorg vindt u in het beleidsstuk 'Kwaliteitszorg' van Paraat scholen.

Ontwikkeling van Jonge Kinderen op Basisschool de Plakkenberg

Toelichting van de school

Basisschool de Plakkenberg koestert de natuurlijke nieuwsgierigheid van jonge kinderen. Wij geloven dat spelenderwijs leren de sleutel is tot een dieper begrip van de wereld. In onze onderbouw staat spelen centraal. Via spel ontdekken kinderen hun creativiteit, verwerken ze ervaringen en bereiden ze zich voor op toekomstige uitdagingen. Dit vormt de kern van ons onderwijsaanbod, waarbij we de ontwikkeling van elk kind stimuleren. We bieden jonge kleuters de ruimte en tijd om te wennen aan de schoolomgeving. Een veilige, gewaardeerde en stimulerende sfeer is essentieel voor hun emotionele welzijn en zelfvertrouwen. Deze positieve basis zorgt ervoor dat kinderen zich optimaal kunnen ontplooien en met plezier leren. We werken met dagritmekaarten en een kiesbord voor structuur en duidelijkheid. Onze kleutergroepen werken ervarings- en procesgericht. Door te zien, voelen en ervaren, leggen we een fundament voor abstract denken. Leerkrachten begeleiden het spel actief en bieden diverse spelvormen en ontwikkelingsmaterialen aan om het leerproces te verrijken. Kinderen leren in onze groepen samenwerken, communiceren en verantwoordelijkheid nemen. We zorgen ervoor dat activiteiten betekenisvol zijn en aansluiten bij de leefwereld van de kinderen, wat de betrokkenheid vergroot. Thema's met duidelijke leerdoelen vormen de leidraad. Kleuters zijn vanaf 8.15 uur welkom. Ze kunnen rustig starten met keuzeactiviteiten, waarbij ze hun ervaringen delen. Ouders zijn op maandag en vrijdag tot 8.30 uur welkom om de werkjes van hun kind te bekijken of samen met het materiaal aan de slag te gaan. In de kleutergroepen organiseren we kringactiviteiten, zowel klassikaal als in kleine groepjes. Naast dagopeningen, thema-introducties en verjaardagen, bieden we activiteiten aan gericht op sociaal-emotionele ontwikkeling, taal, rekenen, muzikale vorming en creatieve expressie.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool de Plakkenberg extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool de Plakkenberg biedt specifieke programma's en ondersteuning voor jonge kinderen om hun ontwikkeling optimaal te stimuleren.

Ja, Basisschool de Plakkenberg biedt specifieke programma's en ondersteuning voor jonge kinderen om hun ontwikkeling optimaal te stimuleren.

Ontdek onze kinderopvangmogelijkheden
Informatie over Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke partners werkt Basisschool de Plakkenberg samen voor jonge kinderen?

Wij werken nauw samen met Humankind om een doorlopende ontwikkeling te garanderen voor onze jongste leerlingen.

Wij werken nauw samen met Humankind om een doorlopende ontwikkeling te garanderen voor onze jongste leerlingen.