Basisschool Openbare Basisschool De Iemenhof in Schoonebeek

Het team van Openbare Basisschool De Iemenhof in Schoonebeek

Current section: team
Spanjaardspad 86
7761 Schoonebeek

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Iemenhof is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Iemenhof. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Iemenhof bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Iemenhof bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Iemenhof zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Iemenhof. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (10%)
35-45 jaar (40%)
45-55 jaar (30%)
55-65 jaar (10%)
&ge;65 jaar (10%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Iemenhof werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (88.9%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Iemenhof gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)

Deskundige Vervanging van Leerkrachten bij De Iemenhof

Bij Openbare Basisschool De Iemenhof zorgen we voor een naadloze voortzetting van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van uw vertrouwde leerkracht. Een bevoegde invaller neemt de lessen over, waarbij we streven naar continuïteit door zoveel mogelijk dezelfde gezichten in te zetten. De planning en inzet van onze vakkundige invallers wordt centraal geregeld. Dit zorgt ervoor dat we snel en efficiënt kunnen schakelen om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Mocht een directe vervanging onverhoopt niet mogelijk zijn, dan vinden we altijd creatieve oplossingen binnen de schoolomgeving. Voor alle procedures rondom ziektevervanging hebben wij een duidelijk protocol opgesteld. Dit 'Protocol Vervanging bij Ziekte' garandeert transparantie en een gestructureerde aanpak. U kunt dit protocol inzien bij onze locatiedirecteur op school.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Lichamelijke opvoeding/bewegingsonderwijs
28%
Zintuiglijke oefening / werken met ontw. materiaal
28%
Taalactiviteiten/rekenen
24%
Epressie
8%
Bevorderen gezond gedrag
5%
Thematisch werken/wereldorientatie
4%
Verkeer/sociale redzaamheid
2%
Engels
1%

Leerjaar 3 t/m 8

Overig
27.5%
Rekenen/wiskunde
20.7%
Lezen
20%
Taal
20%
Bewegingsonderwijs
6%
Kunstzinnige en creatieve vorming
3%
Engelse taal
1.8%
Levensbeschouwing
1%

Ontdek Ons Team van Onderwijsspecialisten: Extra Ondersteuning op De Iemenhof

9

Taal en Rekenen: Specialistische Hulp voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Taalspecialist
Logopedist
Kinderfysiotherapeut
Cultuur Coördinator
Specialist Jonge Kind

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Iemenhof zetten we ons in voor optimale ontwikkeling. Onze intern begeleider, samen met gespecialiseerde leerkrachten voor rekenen en cultuur, biedt gerichte ondersteuning. Twee leerkrachten volgen momenteel de opleiding tot specialist onderbouw, terwijl een collega zich verdiept tot specialist groep 3. Dit versterkt onze expertise. Regelmatig ontvangen we externe specialisten, zoals een orthopedagoog voor dyslexie, een logopediste en een kinderfysiotherapeut. Bij specifieke behoeften werken we nauw samen met het Sociaal Medisch Centrum en de jeugdverpleegkundige.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Veiligheid Centraal

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Aandachtsfunctionaris Meldcode

Toelichting van de school:

Het welzijn van onze leerlingen staat voorop. Onze intern begeleider fungeert tevens als aandachtsfunctionaris, wat een veilige leeromgeving garandeert. Binnen onze stichting hebben we toegang tot een gedragsspecialist en een orthopedagoog, die ons ondersteunen bij sociaal-emotionele vraagstukken. Deze expertise stelt ons in staat om elke leerling de aandacht te geven die nodig is voor een positieve ontwikkeling.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Onderwijsadviseurs

Toelichting van de school:

Om de werkhouding en taakaanpak van onze leerlingen te optimaliseren, bieden we gespecialiseerde begeleiding. Onze intern begeleider coördineert deze aanpak. Daarnaast maken we gebruik van de expertise van onderwijsadviseurs vanuit onze stichting. Zij bieden waardevolle inzichten en strategieën. Samen zorgen we ervoor dat elke leerling de best mogelijke ondersteuning krijgt om succesvol te zijn in het leerproces.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve en Gezonde Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

De motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen stimuleren we actief. Een fysiotherapeut is regelmatig op school aanwezig om leerlingen te ondersteunen. Screeningen vinden plaats in de klasomgeving of via onze buurtsportcoach, wat een laagdrempelige aanpak garandeert. De begeleiding van de fysiotherapeut draagt bij aan een gezonde groei. Zo zorgen we ervoor dat al onze leerlingen zich fysiek optimaal kunnen ontwikkelen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Veiligheid

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Binnen onze schoolbestuur volgen we strikte protocollen voor medisch handelen en persoonlijke verzorging. Dit waarborgt de veiligheid en het welzijn van elke leerling. In situaties waar specifieke medische zorg nodig is, werken we nauw samen met ouders om de juiste hulp in te schakelen. Dit kan via medische specialisten gebeuren. Onze prioriteit is een veilige en ondersteunende omgeving voor alle leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
BSO Marlon
Voorschool de Iemenhof
Kinderopvang Villa Vrolijk
Logopedie
Kinderfysiotherapie, Fysiekids

Individuele Leerling Ondersteuning: Ontwikkelingskansen op De Iemenhof

Ons Ondersteuningsbeleid: Een Diepere Kijk

Bij OBS De Iemenhof staat elke leerling centraal. Wanneer een kind meer nodig heeft dan de standaard basisondersteuning, stellen we in nauwe samenwerking met ouders en onderwijsadviseurs een persoonlijk OntwikkelingsPerspectief (OPP) op. Dit plan is afgestemd op de unieke behoeften en talenten van uw kind. Voor een gedetailleerd overzicht van onze aanvullende ondersteuningsmogelijkheden, nodigen wij u uit de ondersteuningsstructuur van OOE te raadplegen via: https://www.oo-emmen.nl/documenten/#onderwijs. Hier vindt u informatie over hoe wij proactief inspelen op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Toekomstgericht Onderwijs: Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Burgerschap Binnen ons curriculum integreren wij KWINK, een programma gericht op sociaal-emotioneel leren en burgerschap. Dit preventieve aanbod creëert een veilige en gestructureerde leeromgeving. Leerlingen worden actief betrokken bij hun eigen ontwikkeling, de toekomst van hun school en de gemeenschap van Schoonebeek.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Iemenhof Gids

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan op De Iemenhof?

Op De Iemenhof hanteren we een directe instructiemodel voor al onze lessen. Onze directeur en intern begeleider bewaken de effectiviteit van dit model nauwgezet. Jaarlijks voeren we beoordelingsgesprekken om de leskwaliteit te evalueren en waar nodig gezamenlijk verbeterplannen op te stellen. Tijdens teamvergaderingen bespreken we observaties en potentiële verbeterpunten voor alle klassen. Voor de professionele ontwikkeling van onze leerkrachten stimuleren we zowel individuele als teamgerichte scholing, gericht op het versterken van lesvaardigheden vanuit het Icalt. Met de subsidie basisvaardigheden investeren we in projecten zoals 'Oog voor Vakmanschap' binnen onze stichting. Komend schooljaar focussen we op verdere professionalisering in rekenen-wiskunde, jonge kind, specialist groep 3, burgerschap en cultuuronderwijs. Verbeteringen van vorig schooljaar omvatten thematisch werken met Blink en het optimaliseren van leesonderwijs met Blink Lezen. Voor het schooljaar 2025-2026 zetten we vol in op taal, lezen en spelling, met de nieuwe methode Staaal. Woordenschat en schrijven worden geïntegreerd met Blink Lezen en Blink Wereld. Burgerschap integreren we binnen de Blink thema's en versterken we via schoolomgevingsactiviteiten, de Kinderraad Schoonebeek en onze eigen leerlingenraad. De subsidie basisvaardigheden ondersteunt hierbij de verdere ontwikkeling van taal- en leesonderwijs.

Hoe zorgen we dat de schooldoelen op De Iemenhof worden behaald?

Ons schoolplan is een 'levend document', dat we continu bijwerken en aanvullen om onze doelen actueel te houden en de voortgang te monitoren. De vastgestelde doelen zijn verwerkt in een jaarlijkse vergaderplanning en volgen een Plan-Do-Check-Act cyclus voor continue verbetering. De teamvergaderingen dienen als platform om de voortgang te bespreken, waarbij alle medewerkers betrokken zijn. Halverwege het schooljaar evalueren we de stand van zaken en stellen we doelen bij waar nodig. Voltooide doelen worden gedocumenteerd in 'Verantwoording en dialoog', een verslag van de behaalde ontwikkeldoelen. We hebben een ouderenquête gehouden en de feedback hieruit vertaald naar concrete verbeterpunten voor onze school.

Optimale Start: Voor- en Peuteropvang bij De Iemenhof

Toelichting van de school

Sinds januari 2024 verrijkt Onderwijs en Opvang Emmen (OOE) ons schoolaanbod met voorschool- en peuteropvanglocaties. Binnen onze stichting werken we bovendien intensief samen met diverse kinderopvangpartners die voorschoolse en buitenschoolse opvang (BSO) aanbieden op onze scholen. Op De Iemenhof werken we nauw samen met BSO Marlon en kinderopvang Villa Vrolijk, die de voorschoolse educatie verzorgt. Deze samenwerking garandeert een doorlopende leerlijn voor uw kind. Een voorschool of peuteropvang biedt tal van voordelen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Het stimuleert sociale vaardigheden, creëert een gestructureerde leeromgeving en legt een stevige basis voor de latere schoolcarrière. Kinderen ontwikkelen meer zelfvertrouwen en een vroege investering in educatie is cruciaal voor hun algehele groei. Onze voorscholen maken gebruik van de 'Uk en Puk' methode. Dit interactieve en speelse programma is speciaal ontwikkeld voor kinderen van 0 tot 6 jaar, inclusief kinderen met een Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) indicatie. De methode bevordert taalontwikkeling, motorische vaardigheden en sociale interactie. De thema's, zoals familie, seizoenen, dieren en veiligheid, prikkelen de nieuwsgierigheid en helpen kinderen de wereld om hen heen te begrijpen. Villa Vrolijk verzorgt de voorschoolse educatie op De Iemenhof. Ouders kunnen kiezen voor 8 of 16 uur opvang per week. Kinderen met een VVE-indicatie hebben recht op minimaal 16 uur voorschoolse opvang. Villa Vrolijk is een kleinschalige organisatie met een sterke band met onze basisschool. We organiseren regelmatig gezamenlijke activiteiten, zoals buitenspelen op het schoolplein, wat de integratie bevordert. Onze peuteropvanglocatie is een erkende VVE-locatie, bemand door speciaal opgeleide pedagogisch medewerkers. Wij waarborgen een soepele overgang van opvang naar school, waardoor kinderen vanaf de peuterleeftijd tot het einde van de basisschool gevolgd kunnen worden. Thema's in groep 1 sluiten naadloos aan bij wat peuters al kennen van de voorschool. Kinderen die bijna vier worden, mogen al enkele keren meedraaien in groep 1, wat de overgang vergemakkelijkt. Gezamenlijke vieringen zoals Pasen en Kerstmis, en dagelijks buitenspelen, versterken de band tussen de opvang en de school. Voordat een peuter naar groep 1 overstapt, vindt er een persoonlijk gesprek plaats tussen de pedagogisch medewerker en de groepsleerkracht. Dit zorgt voor een veilige en vertrouwde start in de basisschool. Onze buitenschoolse opvang (BSO) biedt kinderen na schooltijd een ontspannen omgeving om vriendschappen te sluiten, deel te nemen aan diverse activiteiten en zich verder te ontwikkelen in groepsverband. We betrekken kinderen actief bij de keuze en voorbereiding van deze activiteiten. Ons team streeft naar optimale ontwikkeling voor elk kind. Regelmatige evaluaties en aanpassingen aan individuele behoeften staan hierbij centraal. Het personeel van de basisschool, voorschool en opvang wisselt regelmatig informatie uit over de voortgang van de kinderen.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Iemenhof extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Iemenhof biedt gespecialiseerd aanbod voor jonge kinderen, waaronder de voorschoolse educatie via onze partner. Dit programma is ontworpen om een vliegende start te garanderen voor de educatieve reis van uw kind. Ontdek de voordelen van onze peuteropvang en hoe deze bijdraagt aan de ontwikkeling.

Ja, Basisschool De Iemenhof biedt gespecialiseerd aanbod voor jonge kinderen, waaronder de voorschoolse educatie via onze partner. Dit programma is ontworpen om een vliegende start te garanderen voor de educatieve reis van uw kind. Ontdek de voordelen van onze peuteropvang en hoe deze bijdraagt aan de ontwikkeling.

Met welke externe partners werkt Basisschool De Iemenhof samen voor kinderopvang?

Basisschool De Iemenhof werkt nauw samen met Villa Vrolijk voor de voorschoolse educatie. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van de peuteropvang naar de basisschool. Villa Vrolijk is een erkende VVE-locatie met deskundige pedagogisch medewerkers.

Basisschool De Iemenhof werkt nauw samen met Villa Vrolijk voor de voorschoolse educatie. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van de peuteropvang naar de basisschool. Villa Vrolijk is een erkende VVE-locatie met deskundige pedagogisch medewerkers.