obs Oosterschelde in Scherpenisse

Het team van obs Oosterschelde in Scherpenisse

Current section: team
Watertorenstraat 6
4694 Scherpenisse

Zie hier hoe het team van obs Oosterschelde is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van obs Oosterschelde. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past obs Oosterschelde bij jullie?

Ontdek hoe goed obs Oosterschelde bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij obs Oosterschelde zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.9%)
Man (15.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij obs Oosterschelde. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (16.7%)
25-35 jaar (16.7%)
35-45 jaar (50%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (6.8%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (29.9%)
45-55 jaar (19.5%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij obs Oosterschelde werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (40%)
Direct ondersteunend personeel (40%)
Management (20%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor obs Oosterschelde gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging bij obs Oosterschelde: Continuïteit in Educatie

Bij obs Oosterschelde garanderen we een naadloze educatieve ervaring, zelfs bij afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten. Door de flexibele inzet van onze getalenteerde parttime medewerkers, zorgen we voor optimale vervanging. Onze unieke aanpak van unitonderwijs stimuleert zelfstandigheid bij de leerlingen, waardoor ze minder afhankelijk zijn van vaste lesmomenten en de continuïteit gewaarborgd blijft. De sterke onderlinge samenwerking binnen ons team creëert een gedeelde verantwoordelijkheid voor elk kind. Iedere leerkracht kent de leerlingen persoonlijk, wat de impact van een eventuele afwezigheid minimaliseert. Dit collegiale karakter zorgt ervoor dat de leeromgeving altijd stabiel en ondersteunend blijft voor alle kinderen. Indien interne vervanging onverhoopt niet mogelijk is, volgt obs Oosterschelde strikt het vervangingsprotocol van OcTHO. In uitzonderlijke situaties kan dit betekenen dat klassen tijdelijk naar huis worden gestuurd, maar dit is altijd een laatste redmiddel om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Wij streven ernaar dit te allen tijde te voorkomen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op OBS Oosterschelde: Ons Team van Specialisten

4

Taal en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

OBS Oosterschelde legt een sterke nadruk op taal en rekenen als cruciale basis voor de academische ontwikkeling van uw kind. Wij bieden proactieve en gerichte ondersteuning om leerlingen die extra hulp nodig hebben te stimuleren. Onze aanpak omvat vroegtijdige signalering van leeruitdagingen, het voorkomen van onderwijsachterstanden en het waarborgen van gelijke kansen voor elke leerling. Alle kleuters ondergaan een logopedische screening in het tweede schooljaar, gericht op spraak, taal, mondmotoriek en auditieve vaardigheden. Dit stelt ons in staat om tijdig logopedische zorg of extra klassikale begeleiding in te zetten. We gebruiken het wetenschappelijk onderbouwde programma 'Bouw!' voor beginnende geletterdheid, wat helpt bij het vroegtijdig identificeren van risico op dyslexie. Kinderen met een verhoogd risico ontvangen gerichte ondersteuning, individueel of in kleine groepen, onder begeleiding van ervaren onderwijsassistenten of leerkrachten. Binnen de school hanteren we een gestructureerde ondersteuningsaanpak. Leerlingen met extra behoeften worden besproken in ons ondersteuningsteam. We bieden remedial teaching, klassikale differentiatie met verlengde instructie en herhaling, en pre-teaching/re-teaching om de leerstof te versterken. Bij complexe vragen werken we samen met externe specialisten en het samenwerkingsverband Passend Onderwijs om optimale ondersteuning te garanderen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Anti-pestcoördinator

Toelichting van de school:

Het sociaal-emotioneel welzijn van onze leerlingen is van het grootste belang op OBS Oosterschelde. Wij creëren een omgeving waarin elk kind zich veilig, gezien en gewaardeerd voelt, wat essentieel is voor optimaal leren en ontwikkelen. Onze schoolbrede aanpak met de methode Kwink bevordert sociaal bewustzijn, zelfregulatie en positieve relaties. De 'Gouden Weken' aan het begin van elk schooljaar versterken de groepscohesie en creëren een veilige klasdynamiek. Ons Anti-Pestprotocol en Protocol Pedagogisch Klimaat, met kernwaarden als Respect, Persoonlijke Ontwikkeling en Structuur, bieden een duidelijk kader voor gedrag en interactie. We monitoren de sociaal-emotionele ontwikkeling tweemaal per jaar met instrumenten zoals 'Leerling in Beeld'. Bij signalering van uitdagingen stellen we een plan van aanpak op, eventueel in samenwerking met onze gedragsspecialist. Leerlingen in de bovenbouw vullen ook de 'Vensters PO' vragenlijst in. Bij specifieke behoeften bieden we externe ondersteuning en werken we nauw samen met ouders en hulpverleningsinstanties. Onze school is toegewijd aan het bevorderen van een positief sociaal klimaat waar ieder kind zich thuis voelt.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Leren met Focus

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

OBS Oosterschelde stimuleert een positieve werkhouding en effectieve taakaanpak voor succesvol leren. Wij bieden gerichte ondersteuning om leerlingen te helpen zelfstandigheid en taakgerichtheid te ontwikkelen. Leerkrachten monitoren gedrag en werkhouding systematisch via observaties en leerlingbesprekingen. Bij uitdagingen stellen we individuele plannen op, zoals gedragsplannen of taakaanpakplannen, afgestemd op de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling. Binnen de klas zetten we gedifferentieerde instructie, duidelijke structuren en individuele beloningssystemen in. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, bieden we time-in of rustplekken. Externe observaties en coaching door onze intern begeleider of orthopedagoog zijn ook mogelijk. Daarnaast bieden we sociale vaardigheidstrainingen en werken we samen met het samenwerkingsverband Passend Onderwijs. Onze preventieve aanpak richt zich op het versterken van het pedagogisch klimaat met duidelijke verwachtingen en positieve bekrachtiging. Leerlingen leren conflicten zelf op te lossen en verantwoordelijkheid te nemen. Door gestructureerde overgangen, coöperatieve werkvormen en reflectiegesprekken bevorderen we een optimale leeromgeving.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op OBS Oosterschelde geloven we in de kracht van beweging voor de algehele ontwikkeling van een kind. Wij bieden een rijk bewegingsprogramma dat zowel de grove als de fijne motoriek stimuleert. Onze gymlessen worden tweemaal per week verzorgd door een vakleerkracht lichamelijke opvoeding en een bevoegde groepsleerkracht. Deze lessen zijn gericht op het ontwikkelen van bewegingsvaardigheden, spelplezier en zelfvertrouwen, met ruimte voor differentiatie. Daarnaast bevorderen we de fijne motoriek en zelfstandigheid via onze kinderkeuken, waar leerlingen kookworkshops volgen. Dit draagt bij aan een gezonde leefstijl en praktische vaardigheden. Voor kleuters is er dagelijks volop ruimte voor beweging, zowel in de klas als op het schoolplein. Bij zorgen over de motorische ontwikkeling bieden we gerichte observaties en kunnen we externe hulp inschakelen, zoals een kinderfysiotherapeut. We streven naar een inclusief en veilig sportklimaat waar elk kind kan deelnemen en zich kan ontwikkelen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgzaam en Professioneel

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

OBS Oosterschelde garandeert een veilige en zorgzame omgeving waarin ook medische handelingen en persoonlijke verzorging met de grootste zorg en professionaliteit worden uitgevoerd. Wij werken nauw samen met ouders en externe professionals om de benodigde ondersteuning te bieden. Dit omvat het veilig toedienen van medicatie volgens protocol, verzorging bij medische aandoeningen en hulp bij persoonlijke verzorging wanneer dit nodig is. Onze medewerkers zijn adequaat geïnstrueerd en handelen respectvol en discreet met oog voor de privacy en het welbevinden van elk kind. Bij complexe situaties stellen we in overleg met ouders een zorgplan op om de best mogelijke ondersteuning te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
ruimte voor zelfstandig werken
instructieplekken
buiten werkplekken

Individuele Leerlingondersteuning bij obs Oosterschelde

Ons Pedagogisch Beleid: Een Diepgaande Uitleg

Wij investeren in de toekomst met een breed scala aan extra ondersteuningsmogelijkheden voor iedere leerling. Bij obs Oosterschelde geloven we sterk in het principe van passend onderwijs. Ons doel is om alle leerlingen de begeleiding te bieden die zij nodig hebben om hun volledige potentieel te bereiken. Uw kind verdient de beste zorg en aandacht. Daarom zetten wij ons in om een stimulerende leeromgeving te creëren waar succes voorop staat, zonder dat dit de voortgang van andere leerlingen beïnvloedt. Ontdek hoe wij uw kind optimaal ondersteunen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Streven naar Excellente Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling

Welke Ambities Staan Centraal in Ons Schoolplan?

Bij Openbare Basisschool Oosterschelde zijn we trots op de positieve feedback van ouders, leerlingen en medewerkers. Ze waarderen de leuke sfeer op school, de persoonlijke aandacht en de hoge kwaliteit van ons onderwijs. We zien dat leerlingen het naar hun zin hebben op onze school en dat de sociale veiligheid goed gewaarborgd is. Ouders geven aan dat ze de kwaliteit van ons onderwijs als hoog ervaren. Dit moedigt ons aan om door te gaan met waar we goed in zijn. Onze aandachtspunten, zoals waargenomen door ouders, leerlingen en medewerkers, liggen met name bij het verder versterken van de betrokkenheid van ouders bij het onderwijs en het optimaliseren van de communicatie vanuit school. Ook besteden we extra aandacht aan de ontwikkeling van burgerschap. Voor de komende jaren focussen we op de volgende ontwikkelingsgebieden: Leerkrachtvaardigheden, Onderwijskundige vernieuwing, Burgerschap, Ouderbetrokkenheid, Digitale geletterdheid, De Rijke Schooldag en Schooleigen aandachtspunten.

Hoe Realiseren Wij Onze Pedagogische en Educatieve Doelen?

De strategische doelen uit ons schoolplan worden gefaseerd geïntegreerd in onze jaarplannen. Deze plannen worden tweemaal per jaar grondig geëvalueerd. De voortgang en resultaten van deze evaluaties worden vastgelegd in ons jaarverslag, zodat we continu inzicht houden in onze ontwikkeling en bijsturing waar nodig. Dit zorgt ervoor dat we doelgericht werken aan de verbetering van ons onderwijs voor alle leerlingen.

Ontwikkeling van Jonge Kinderen: Uitstekend Aanbod bij obs Oosterschelde

Toelichting van de school

Bij obs Oosterschelde geloven we sterk in een vliegende start voor elk kind. Ons basisonderwijs is speciaal ontworpen om de nieuwsgierigheid en leergierigheid van jonge kinderen te stimuleren. We bieden een veilige en stimulerende omgeving waar kinderen spelenderwijs de wereld ontdekken en essentiële vaardigheden ontwikkelen. Ons team van toegewijde professionals zorgt voor een persoonlijke aanpak, afgestemd op de individuele behoeften van elk kind. Ontdek hoe obs Oosterschelde de basis legt voor een succesvolle schoolcarrière en een leven lang leren. Wij nodigen u van harte uit om de unieke sfeer en het inspirerende onderwijs van onze school zelf te ervaren.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijsaanbod is er voor jonge kinderen op obs Oosterschelde?

obs Oosterschelde biedt een rijk en veelzijdig programma voor jonge kinderen. Dit omvat specifieke programma's gericht op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Deze programma's zijn ontworpen om kinderen een optimale start te geven in hun educatieve reis. Ze stimuleren de taalontwikkeling, sociale vaardigheden en cognitieve groei. Onze VVE-programma's sluiten naadloos aan op het reguliere basisonderwijs, wat zorgt voor een soepele overgang en continue ontwikkeling.

obs Oosterschelde biedt een rijk en veelzijdig programma voor jonge kinderen. Dit omvat specifieke programma's gericht op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Deze programma's zijn ontworpen om kinderen een optimale start te geven in hun educatieve reis. Ze stimuleren de taalontwikkeling, sociale vaardigheden en cognitieve groei. Onze VVE-programma's sluiten naadloos aan op het reguliere basisonderwijs, wat zorgt voor een soepele overgang en continue ontwikkeling.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang.

Met welke partners werkt obs Oosterschelde samen voor het programma voor jonge kinderen?

Voor de optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werkt obs Oosterschelde nauw samen met gerenommeerde partners. Een belangrijke samenwerkingspartner is Peuterspeelzaal Scarpejaantjes, bekend om hun kwalitatieve aanbod voor peuters. Deze samenwerking garandeert een doorlopende leerlijn en een optimale voorbereiding op het basisonderwijs.

Voor de optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werkt obs Oosterschelde nauw samen met gerenommeerde partners. Een belangrijke samenwerkingspartner is Peuterspeelzaal Scarpejaantjes, bekend om hun kwalitatieve aanbod voor peuters. Deze samenwerking garandeert een doorlopende leerlijn en een optimale voorbereiding op het basisonderwijs.