Katholieke Basisschool St Michiel in Schalkwijk

Het team van Katholieke Basisschool St Michiel in Schalkwijk

Current section: team
Lagedijk 17
3998 Schalkwijk

Zie hier hoe het team van Katholieke Basisschool St Michiel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Katholieke Basisschool St Michiel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Katholieke Basisschool St Michiel bij jullie?

Ontdek hoe goed Katholieke Basisschool St Michiel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Katholieke Basisschool St Michiel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Katholieke Basisschool St Michiel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (30%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Katholieke Basisschool St Michiel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70%)
Direct ondersteunend personeel (20%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Katholieke Basisschool St Michiel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Flexibele Invallers en Onderwijskwaliteit op St Michiel

Op Katholieke Basisschool St Michiel waarborgen we continuïteit in ons onderwijs, zelfs bij afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Indien een leerkracht onverhoopt ziek is of deelneemt aan professionele ontwikkeling, zetten wij onze betrouwbare vervangingspool in. Deze pool bestaat uit toegewijde invallers die werkzaam zijn onder de vlag van Transvita, een initiatief van Stichting Fectio. Onze samenwerking met Talentiko biedt een extra dimensie aan de vervangingsmogelijkheden. Talentiko-docenten, met hun expertise in creatieve vakken en STEM-gebieden (Science, Technology, Engineering, Mathematics), versterken ons aanbod. Zij kunnen op korte termijn ingezet worden om het leerproces van uw kind te ondersteunen en te verrijken. In uitzonderlijke situaties, wanneer directe vervanging via onze eigen pools niet mogelijk is, benaderen we proactief onze getalenteerde parttime leerkrachten voor extra ondersteuning. Hoewel ons ziekteverzuim laag is, streven we altijd naar een optimale bezetting. Mocht er, ondanks alle inspanningen, sprake zijn van een acuut lerarentekort, dan kunnen ouders in het uiterste geval gevraagd worden hun kinderen tijdelijk thuis te houden om de kwaliteit van het onderwijs voor aanwezige leerlingen te garanderen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groep 1-2 is een heterogene groep dat wil zeggen dat de kinderen van groep 1 en 2 bij elkaar zitten. Dit is een bewuste keuze. Jonge kinderen ontwikkelen zich in een heel verschillend tempo. Een heterogene groep geeft hen de ruimte grote sprongen te maken en op andere momenten extra te herhalen. Wij starten komend schooljaar met twee kleutergroepen, die gedurende het hele jaar met en door elkaar heen spelen en werken..

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten op Basisschool St Michiel

5

Versterking Taal en Rekenen voor Succesvolle Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Individuele Leerplannen
Specialistische Rekenhulp
Hoogbegaafdheidsspecialist en Talentontwikkeling
Lees- en Spellingsexpert
Deskundige Jonge Kind Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Op Katholieke Basisschool St Michiel beschikken we over een toegewijd team van specialisten die klaarstaan om uw kind extra ondersteuning en uitdaging te bieden. Onze rekenspecialist en leesspecialist verrijken het leerproces met gerichte expertise. De intern begeleider coördineert de individuele leerpaden, terwijl onze specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen zorgt voor een stimulerende omgeving. Bij specifieke vragen over ontwikkeling en leerstrategieën kan onze Specialist Jonge Kind een waardevolle rol spelen. Daarnaast onderhouden we nauwe banden met externe professionals zoals logopedisten, remedial teachers en kinderfysiotherapeuten. Deze samenwerkingen waarborgen een complete aanpak voor elke onderwijsbehoefte.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn van Kinderen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider met Focus op Welzijn
Specialist voor Talentontwikkeling en Emotionele Groei

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind staat centraal binnen onze school. Onze intern begeleider, met een masterdiploma in gedragsstudies, is een sleutelfiguur in het bevorderen van een positief en ondersteunend schoolklimaat.

5

Optimale Gedragsaanpak, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Effectieve Strategieën
Intern Begeleider voor Studieondersteuning
Remedial Teacher voor Leerondersteuning
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Gecertificeerde Rots en Water Trainer voor Zelfvertrouwen

Toelichting van de school:

Wij stimuleren een groei-mindset en leggen de nadruk op het 'leren leren' bij onze leerlingen. Door middel van het Kanjer-programma bevorderen we de sociaal-emotionele vaardigheden en een positieve werkinstelling. Onze gespecialiseerde teamleden zetten hun expertise in om kinderen te begeleiden naar zelfstandigheid en succes. Dit draagt bij aan een omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen, zowel op academisch als persoonlijk vlak.

4

Motorische en Fysieke Ontwikkeling van Basisschoolkinderen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Brede Ontwikkeling
Remedial Teacher voor Motorische Ondersteuning
Externe Fysiotherapeut voor Bewegingsagogie
Externe Logopedist voor Communicatie

Toelichting van de school:

Voor de motorische en fysieke ontwikkeling van uw kind bieden wij gespecialiseerde ondersteuning. Via een zorgarrangement kunnen onze specialisten, zoals de kinderfysiotherapeut en logopedist, ingezet worden. Vaak kunnen deze diensten ook vanuit uw zorgverzekering worden vergoed. Een proactieve samenwerking tussen ouders, school en de betreffende specialist is essentieel voor een succesvolle begeleiding.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment hebben wij geen specifieke medewerkers voor medisch handelen en persoonlijke verzorging direct binnen ons schoolteam.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool St Michiel

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Op Katholieke Basisschool St Michiel zetten we ons in voor Passend Onderwijs, binnen de grenzen van onze capaciteiten. Meer gedetailleerde informatie vindt u in ons uitgebreide schoolondersteuningsprofiel dat als bijlage beschikbaar is. Het kerndoel van Passend Onderwijs is om elk kind een plek te bieden op een school die optimaal aansluit bij hun unieke talenten en mogelijkheden, zelfs wanneer er behoefte is aan extra ondersteuning. Om dit te realiseren, werken basisscholen in onze regio nauw samen binnen een regionaal samenwerkingsverband. Voor ons is dit ProfiPendi, een samenwerkingsverband dat het basisonderwijs in de gemeenten Houten, IJsselstein, Lopik, Nieuwegein en Vijfherenlanden omvat. ProfiPendi verenigt zeventien schoolbesturen, ongeveer 17.000 leerlingen en circa 80 scholen, inclusief speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs. Het overheidsbeleid achter Passend Onderwijs streeft naar: Alle kinderen een passende onderwijsplek bieden. Kinderen zoveel mogelijk naar een reguliere school laten gaan. Kinderen met intensieve begeleidingsbehoeften naar speciaal onderwijs verwijzen. Scholen de middelen geven voor ondersteuning op maat. Het kind centraal stellen, met focus op capaciteiten en onderwijsbehoeften, niet op beperkingen. Voorkomen dat kinderen langdurig thuis komen te zitten. Regionale Informatie over Passend Onderwijs Passend Onderwijs zorgt ervoor dat elk kind een school vindt die past bij zijn of haar kwaliteiten en mogelijkheden, zelfs met extra ondersteuningsbehoeften. Basisscholen in de regio bundelen hun krachten in samenwerkingsverband ProfiPendi om dit te realiseren. ProfiPendi is het samenwerkingsverband voor het basisonderwijs in de gemeenten Houten, IJsselstein, Lopik, Nieuwegein en Vijfherenlanden. Het omvat zeventien schoolbesturen, circa 17.000 leerlingen en ongeveer 80 scholen, inclusief scholen voor speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs. Zorgplicht van de School De school waar een kind is ingeschreven, heeft de wettelijke zorgplicht om passende ondersteuning te bieden bij extra onderwijsbehoeften. Kan de school deze hulp niet zelf bieden, dan zoekt de school in overleg met de ouders naar de meest geschikte plek voor het kind, met de voorkeur voor onderwijs dicht bij huis. Soms zijn gespecialiseerde ondersteuningsvormen nodig die niet binnen de regionale scholen geboden kunnen worden. Daarom werkt ProfiPendi samen met scholen voor speciaal onderwijs buiten de regio, die bereid zijn leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften te plaatsen. Ondersteuningsplan: Coördinatie en Middelen Alle scholen binnen de regio bieden dezelfde basisondersteuning. Voor leerlingen die meer nodig hebben, is er extra ondersteuning beschikbaar. ProfiPendi ontvangt overheidssubsidie voor zowel basis- als extra ondersteuning. De besteding en verdeling van deze middelen over de aangesloten schoolbesturen is vastgelegd in het Ondersteuningsplan (OP). Dit plan bevat ook afspraken over plaatsing in speciaal (basis)onderwijs en wordt afgestemd met de regionale gemeenten. Wanneer het Samenwerkingsverband Consulteren? Als een kind meer ondersteuning nodig heeft dan de school kan bieden, komt het samenwerkingsverband in beeld. De Intern Begeleider (IB'er) initieert dan een multidisciplinair overleg. Hierbij zijn ouders, leerkrachten, de IB'er, een Collegiaal Consultant van ProfiPendi en eventuele andere deskundigen betrokken. Samen bespreken zij hoe het kind de benodigde ondersteuning kan ontvangen. Dit kan leiden tot aanvullend onderzoek of het inschakelen van externe hulp. Als dit voldoende helpt, kan het kind op de eigen basisschool blijven. Indien nodig wordt in overleg besloten tot een plaatsing in het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs, waarvoor de school een aanvraag voor een toelaatbaarheidsverklaring indient bij het samenwerkingsverband. Betrokken Partijen en Samenwerking Afhankelijk van de hulpvraag kunnen leden van het sociaal team deelnemen aan het multidisciplinair overleg, wat directe afstemming tussen onderwijs en zorg mogelijk maakt. Ook andere specialisten, zoals logopedisten of orthopedagogen, kunnen aanschuiven. Leerplicht kan eveneens deelnemen. Gemeenten en onderwijsinstellingen stemmen regelmatig af waar onderwijs en zorg elkaar raken. Gemeenten dragen bij aan het Ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband en het samenwerkingsverband is betrokken bij gemeentelijke jeugdplannen. Privacy en Gegevensdeling Bij een multidisciplinair overleg deelt de school persoonsgegevens van de leerling met het samenwerkingsverband. ProfiPendi waarborgt de privacy door gebruik te maken van de monitor Kindkans, een beveiligd platform voor gegevensuitwisseling. Meer informatie is te vinden op www.profipendi.nl of www.passendonderwijs.nl. Bijlage: Schoolondersteuningsprofiel voor Ouders Toekomstig Aanbod van Extra Ondersteuning Door de inzet van een leerkrachtondersteuner, een onderwijsassistent, het benutten van experts binnen het samenwerkingsverband, en het inschakelen van scholen- en bovenschoolse specialisten, streven wij ernaar om tegemoet te komen aan alle extra ondersteuningsbehoeften. Dit omvat zowel sociaal-emotionele, cognitieve als fysieke ontwikkelingsgebieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van Katholieke Basisschool St Michiel

Welke Belangrijke Doelen Bevat Ons Schoolplan voor een Optimale Leerervaring?

Bij Katholieke Basisschool St Michiel staan de leerlingen centraal, met een scherp oog voor hun huidige capaciteiten, ontwikkelingsbehoeften en toekomstige leerdoelen. We hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en het algehele welzijn van elk kind, essentieel voor hun voorbereiding op de maatschappij. Ons onderwijs stimuleert 'leren leren' en 'durven leren', waarbij we talentontwikkeling, creativiteit en cruciale 21e-eeuwse vaardigheden actief aanmoedigen. We beginnen elk vak met klassikale instructie, gevolgd door gepersonaliseerde ondersteuning voor leerlingen die extra tijd nodig hebben of juist behoefte hebben aan meer uitdaging. Dit op maat gemaakte onderwijs is transparant en inzichtelijk voor zowel leerlingen als ouders. We streven ernaar dat elk kind een leerprogramma volgt dat is afgestemd op hun unieke tempo en niveau. Leren wordt breed benaderd; naast cognitieve groei focussen we op creativiteit, sociaal-emotionele ontwikkeling en vaardigheden zoals kritisch denken, probleemoplossend vermogen, mediawijsheid en samenwerking. Voor het komende jaar focussen we specifiek op: * Het verbeteren van ons taalonderwijs en begrijpend lezen door aansluiting te zoeken bij de thema's van 4xWijzer. * De verdere ontwikkeling van ons rapportfolio voor een completer beeld van de leerling. * Het initiëren van een rijke, eigen schoolbibliotheek om lezen te stimuleren. * Het versterken van executieve functies door middel van een groeimindset. Bovendien integreren we duurzaamheid en burgerschap in ons curriculum, en moedigen we leerlingen aan om keuzes te maken en verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces, in samenwerking met ouders, voor een vreedzame, gezonde en duurzame samenleving.

Hoe Realiseert Onze School de Vastgestelde Leerdoelen?

De realisatie van onze ambitieuze leerdoelen wordt gewaarborgd door een sterke focus op de professionele ontwikkeling van ons team. In het schooljaar 2024-2025 ligt de nadruk op talentontwikkeling, waarbij we onderzoeken hoe we alle kinderen optimaal kunnen laten leren en hun executieve functies kunnen ontwikkelen. Dit omvat zowel schoolbrede thema's als individuele scholing, zoals workshops via de Fectio academie en verdieping tijdens studiedagen. Deze scholing dekt zowel het onderhouden van expertise (bijv. toptalent, vertrouwenspersoon) als het verbreden en verdiepen van vaardigheden (bijv. onderwijs aan jonge kinderen, rekenen, klassenmanagement). We faciliteren de ontwikkeling en realisatie van onze doelen tijdens studiedagen en teamvergaderingen. Ouders worden wekelijks via Social Schools geïnformeerd over schoolactiviteiten en zijn van harte welkom om een kijkje te nemen. De voortgang van onze doelen monitoren we door middel van evaluaties van het jaarplan en een gepland tevredenheidsonderzoek onder ouders, leerlingen en het team. Daarnaast worden de lessen van leerkrachten jaarlijks geobserveerd door de intern begeleider en directeur, gevolgd door feedbackgesprekken gericht op pedagogisch en didactisch handelen. Leerkrachten krijgen ook de ruimte om elkaars lessen te bezoeken voor intervisie en leren van elkaar, eventueel ook op andere Fectio scholen. De leerresultaten van methodetoetsen en Cito-toetsen worden grondig geanalyseerd om het onderwijs continu bij te sturen, gebruikmakend van systemen als Leerling in Beeld en Mijn Kleutergroep, conform onze werkwijze op de St. Michielschool.

Ontdek Ons Uitgebreide Jonge Kind Programma op St Michiel

Toelichting van de school

Katholieke Basisschool St Michiel biedt een naadloze overgang voor jonge kinderen. Onze peutergroep, gehuisvest bij Kind&Co Ludens onder hetzelfde dak, zorgt voor een warme en vertrouwde start. Wij faciliteren een soepele overdracht van peuter naar kleuter door nauwe samenwerking tussen onze pedagogisch medewerkers en leerkrachten van groep 1/2. Deze directe communicatielijn garandeert een optimale afstemming van onderwijs en ontwikkeling voor elk kind. Daarnaast onderhouden we proactief contact met onze intern begeleider, met wie we tweemaal per jaar de voortgang en behoeften van onze jongste leerlingen bespreken. Dit waarborgt een consistente en ondersteunende leeromgeving.

Veelgestelde vragen

Welk Speciaal Onderwijs Aanbod Bieden Wij Voor Jonge Kinderen?

Katholieke Basisschool St Michiel zet zich in voor een stimulerende start met diverse extra faciliteiten voor jonge kinderen. Ons aanbod omvat onder andere voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en een toegankelijke peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van jonge kinderen te bevorderen. Door vroegtijdige stimulatie leggen we een solide basis voor toekomstig schoolsucces. Wij geloven in een holistische benadering, waarbij elk kind de kans krijgt om zijn of haar potentieel volledig te benutten vanaf de vroegste leeftijd.

Katholieke Basisschool St Michiel zet zich in voor een stimulerende start met diverse extra faciliteiten voor jonge kinderen. Ons aanbod omvat onder andere voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en een toegankelijke peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van jonge kinderen te bevorderen. Door vroegtijdige stimulatie leggen we een solide basis voor toekomstig schoolsucces. Wij geloven in een holistische benadering, waarbij elk kind de kans krijgt om zijn of haar potentieel volledig te benutten vanaf de vroegste leeftijd.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) & Peuteropvang

Met Welke Partners Werken Wij Samen Voor Ons Jonge Kind Programma?

Katholieke Basisschool St Michiel hecht veel waarde aan samenwerking om de beste zorg en educatie voor jonge kinderen te garanderen. Wij werken nauw samen met Kind & Co Ludens. Deze samenwerking met Kind & Co Ludens stelt ons in staat om een geïntegreerd aanbod van peuteropvang en vroegschoolse educatie te bieden. De expertise van Kind & Co Ludens vult ons eigen onderwijsaanbod perfect aan. Samen zorgen we voor een soepele overgang van de kinderopvang naar de basisschool, met een focus op de individuele ontwikkeling van elk kind.

Katholieke Basisschool St Michiel hecht veel waarde aan samenwerking om de beste zorg en educatie voor jonge kinderen te garanderen. Wij werken nauw samen met Kind & Co Ludens. Deze samenwerking met Kind & Co Ludens stelt ons in staat om een geïntegreerd aanbod van peuteropvang en vroegschoolse educatie te bieden. De expertise van Kind & Co Ludens vult ons eigen onderwijsaanbod perfect aan. Samen zorgen we voor een soepele overgang van de kinderopvang naar de basisschool, met een focus op de individuele ontwikkeling van elk kind.

Kind & Co Ludens: Onze Partner in Peuteropvang en Vroegschoolse Educatie
Team | Katholieke Basisschool St Michiel in Schalkwijk | [2025] Schoolregister