Basisschool CBS WonderWijs in Ruurlo

Het team van CBS WonderWijs in Ruurlo

Current section: team
Beatrixlaan 27
7261 Ruurlo

Zie hier hoe het team van CBS WonderWijs is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van CBS WonderWijs. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past CBS WonderWijs bij jullie?

Ontdek hoe goed CBS WonderWijs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij CBS WonderWijs zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij CBS WonderWijs. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12.5%)
25-35 jaar (12.5%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij CBS WonderWijs werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor CBS WonderWijs gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid CBS WonderWijs: Garandeer Continuïteit van Onderwijs

Bij CBS WonderWijs hechten we veel waarde aan een ononderbroken leerproces voor al onze leerlingen. Mocht een leerkracht onverhoopt ziek zijn of verlof opnemen, dan zorgen wij voor een adequate vervanging. Onze eerste stap is het aanvragen van professionele vervanging via het Personeelscluster Oost Nederland (PON). Dit landelijke netwerk stelt ons in staat om snel gekwalificeerd personeel in te zetten. Indien het, om welke reden dan ook, niet lukt om externe vervanging te regelen, zetten we intern middelen in. We bekijken dan flexibele oplossingen binnen ons eigen team om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen en de impact op de leerlingen zo klein mogelijk te houden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Ondersteunende Specialisten op CBS WonderWijs

4

Taal, Rekenen en Brede Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor gerichte aanpak
Rekenspecialist voor rekenvaardigheid
Specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
Expert Visueel Leren voor diverse leerstijlen

Toelichting van de school:

De Carrouselklas op Wonderwijs: Flexibele Ondersteuning op Maat Op CBS Wonderwijs geloven we in onderwijs dat perfect aansluit bij de unieke behoeften van elk kind. Een cruciaal onderdeel van onze aanpak is de innovatieve Carrouselklas. In deze flexibele leeromgeving rouleren kinderen gedurende de week, individueel of in kleine groepjes, afhankelijk van hun specifieke onderwijsbehoeften. Doelgerichte Begeleiding door Juf Maureen Drie dagen per week biedt onze toegewijde juf Maureen gerichte ondersteuning aan leerlingen uit diverse groepen. Deze begeleiding is essentieel voor kinderen die extra uitleg of oefening nodig hebben, maar ook voor leerlingen die gebaat zijn bij extra uitdaging. Bovendien is er ruimte voor sociaal-emotionele ontwikkeling, zoals hulp bij rouwverwerking, faalangst of het omgaan met onrust en pestgedrag. Integratie en Maatwerk in het Onderwijs De Carrouselklas is naadloos geïntegreerd in ons onderwijssysteem, zodat zoveel mogelijk leerlingen ervan kunnen profiteren. Groepssamenstellingen worden zorgvuldig bepaald in overleg met de groepsleerkrachten. Regelmatig evalueren we de voortgang en stellen we nieuwe doelen, waarbij we continu beoordelen welke kinderen het meeste baat hebben bij deelname. Sommige leerlingen volgen de Carrousel tijdelijk, anderen voor een langere periode. Waardevolle Groei voor Elk Kind Deze aanpak biedt leerkrachten waardevolle extra ondersteuning in de klas, terwijl het voor kinderen betekent: extra aandacht voor die ene moeilijke som, een prikkelende denkvraag, of gerichte begeleiding bij samenwerken. Zo creëren we de ideale omgeving, met de nodige tijd en passende begeleiding, om elk kind optimaal te laten groeien en ontwikkelen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Weerbaarheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor emotionele ondersteuning
Specialist voor sociale vaardigheden
Gecertificeerde Trainer Rots en Water voor zelfvertrouwen

Toelichting van de school:

Op CBS WonderWijs wordt de Rots en Water training structureel aangeboden in alle leerjaren, wat bijdraagt aan de sociale en emotionele weerbaarheid van onze leerlingen.

2

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor gedragsmanagement
Specialist voor executieve functies en taakaanpak
1

Motorische Ontwikkeling en Bewegingsonderwijs

Beschikbare specialisten:

Kinderoefentherapie Oost Gelre voor motorische vaardigheden

Toelichting van de school:

CBS WonderWijs werkt nauw samen met Kinderoefentherapie Oost Gelre om de motorische ontwikkeling van onze leerlingen te optimaliseren. Na een tweejaarlijkse screening worden leerlingen indien nodig in groepen begeleid, met een focus op positieve motorische groei en verbetering van het schrijfonderwijs. Daarnaast ontvangen alle leerlingen van groep 3 tot en met 8 gespecialiseerde lessen van een vakdocent bewegingsonderwijs, ter bevordering van hun fysieke welzijn en sportieve vaardigheden.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Carrouselklas
Ruim opgezet/groen schoolplein
Snoozelruimte

Aanvullende Ondersteuning voor Succesvolle Schoolontwikkeling

Optimale Begeleiding voor Elke Leerling bij CBS WonderWijs

Bij CBS WonderWijs geloven we dat elk kind uniek is en specifieke ondersteuning verdient om zijn of haar volledige potentieel te bereiken. Onze school biedt een breed scala aan extra faciliteiten en begeleiding om leerlingen te helpen bij hun persoonlijke en academische groei. We zetten ons in voor een stimulerende leeromgeving waar extra aandacht wordt besteed aan individuele behoeften. Dit kan variëren van hulp bij specifieke leerdoelen tot het aanbieden van uitdagende projecten voor leerlingen die extra verdieping zoeken. Ons toegewijde team staat klaar om elke leerling de nodige steun te bieden. Ontdek hoe CBS WonderWijs zich onderscheidt door op maat gemaakte ondersteuning, gericht op het welzijn en de ontwikkeling van al onze leerlingen. Wij nodigen u van harte uit om de mogelijkheden van onze school te verkennen en te ervaren hoe wij bijdragen aan een succesvolle schoolcarrière.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op CBS WonderWijs

Wat zijn de ambitieuze leerdoelen van ons schoolplan?

Op CBS WonderWijs streven we continu naar onderwijsverbetering, gestructureerd en planmatig. Ons schoolplan beschrijft de overkoepelende doelen, terwijl de jaarplannen deze vertalen naar concrete, meetbare doelstellingen voor de dagelijkse praktijk. Een deel van onze ambities is reeds gerealiseerd. Onze kernambities voor de beleidsperiode 2023-2027 omvatten: **Pedagogisch-Didactisch Handelen:** We hanteren een evidence-informed aanpak, verrijkt met onze praktijkervaring, wat zichtbaar is in bewuste onderwijskeuzes per leerkracht. Er is een consistente didactische lijn binnen de school, met heldere kwaliteitskaarten die professionele standaarden weerspiegelen. Lokalen zijn ingericht als taalrijke leeromgevingen, waar leerdoelen visueel worden gemaakt. **Visie op Leren:** Elke leerkracht begrijpt de leerprocessen en past deze kennis toe in het onderwijsaanbod. We integreren inzichten uit de cognitieve leerpsychologie en de cognitieve load theory, waarbij we werkgeheugenbelasting minimaliseren door effectieve instructie en verwerking. Hoge verwachtingen zijn cruciaal; bij uitdagingen reflecteren we als team op ons handelen, niet op de leerling. Expliciete Directe Instructie (EDI) wordt met kennis van zaken toegepast, waarbij leerkrachten lessen zorgvuldig voorbereiden en bewuste didactische keuzes maken. Feedback is gericht op verbeterbaar gedrag, niet op de persoon. **Rekenen:** Met het oog op continue verbetering van onze rekenresultaten, hebben onze specialisten de opleiding bij Expertis afgerond. Een plan waarborgt structureel oefenen en automatiseren van basisvaardigheden, met de leerkracht als leidende factor en de methode als ondersteuning. Dit garandeert doelgerichte instructie en een passend aanbod voor optimale rekenontwikkeling. **Onderwijs aan het Jonge Kind:** We borgen onze visie op het jonge kind in de speel-leeromgeving, leerdoelen, aanbod en observaties. Er is een vloeiende overgang van de aanpak voor jonge kinderen naar het onderwijs in groep 3-4. **Sociaal-Emotionele Ontwikkeling:** Wekelijks versterken we sociaal-emotionele vaardigheden met het Rots en Water Programma, waarvan de effectiviteit wetenschappelijk is bewezen. Alle leerkrachten zijn geschoold en we streven ernaar een erkende Rots en Waterschool te worden. **Digitale Geletterdheid:** Dit schooljaar implementeren we een doorlopende leerlijn digitale geletterdheid, ondersteund door expert Cindy Bulten van Edumotion. Na inspiratiesessies en praktische circuits vorig jaar, ontwikkelen we een samenhangend aanbod voor alle groepen voor een structurele plek in ons curriculum. **Technisch Lezen:** We zetten dit schooljaar extra in op technisch lezen en beginnende geletterdheid, in samenwerking met Expertis Onderwijsadviseurs. De aanpak voor spelling wordt versterkt en we introduceren een nieuwe taal-leesmethode voor groep 3. Dit verhoogt leesvaardigheid en motivatie. In groepen 4-6 is Blink Taal & Lezen geïntroduceerd, synchroon met Blink Wereld. **Mediawijsheid:** In schooljaar 2025-2026 continueren we onze focus op mediawijsheid, voortbouwend op een succesvolle pilot. We bieden een structureel lesaanbod over veilig internetgebruik en online gedrag. Ouders worden betrokken via een ouderavond en nieuwsbrief, en we organiseren onze eigen Media-Wonderwijs-week naast de Nationale Week van de Mediawijsheid.

Hoe realiseren we onze kwaliteitsdoelen effectief?

Het bereiken van onze schoolambities wordt gewaarborgd door planmatige monitoring, met jaarplannen die voortvloeien uit ons meerjarenplan, en door het gebruik van kwaliteitskaarten. Dit proces zorgt voor focus, gerichte keuzes en gestroomlijnde werkprocessen. Ons schoolplan schetst de doelen en ambities, gebaseerd op een grondige analyse. De jaarplannen detailleren de activiteiten ter realisatie, met ruimte voor bijstelling. Jaarlijks evalueren we de voortgang van deze plannen. Een kernpunt is het formuleren van doelen in concreet leerkrachthandelen, zichtbaar gemaakt in de jaarplannen. Klassenbezoeken door coaches en specialisten monitoren de praktijk, waarbij aandacht is voor intensivering en differentiatie. Tweejaarlijkse lezeranalyse, inclusief de Cito-eindtoets, biedt inzicht in trends en de realisatie van ambities op school- en groepsniveau. Voor kleuters volgen we de sociaal-emotionele ontwikkeling en basisvaardigheden met 'Kleuter in Beeld'. Groepen 3-8 gebruiken 'Leerling in Beeld' voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Resultaten worden tweemaal per jaar geëvalueerd tegen de gestelde doelen, waarbij individuele leerlingontwikkeling wordt gemonitord op basis van eerdere prestaties.

Ontdek Ons Uitgebreide Programma voor Jonge Kinderen op CBS WonderWijs

Toelichting van de school

CBS WonderWijs biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten, waar we de algemene schoolvisie vertalen naar specifieke onderwijsbehoeften van jonge kinderen. Wij geloven in een proactieve aanpak en wachten niet met het aanbieden van leerstof totdat een kind er 'aan toe is'. Dit doen we vanuit de overtuiging dat vroege blootstelling aan taal en rekenen een directe impact heeft op latere academische prestaties. Onze kleuters worden ondergedompeld in een rijke taalomgeving, waarin spelenderwijs de wereld wordt ontdekt. Naast traditionele thema's zoals seizoenen, verkennen we ook fascinerende onderwerpen zoals de ruimte en natuurlijke kringlopen, wat leidt tot een diepere taalontwikkeling. Het onderwijsaanbod is afgestemd op de ontwikkelingsfase van jonge kinderen, met veel aandacht voor beweging, zelfstandig werken en vrij spel. Onderzoek, zoals dat van Le et al. (2019), toont aan dat het aanbieden van leerstof aan kleuters en de bijbehorende sociaal-emotionele ontwikkeling positieve resultaten oplevert. Jonge kinderen bevinden zich in een continue staat van ontwikkeling en zijn klaar om nieuwe kennis en vaardigheden op te doen, ongeacht hun huidige cognitieve niveau. CBS WonderWijs zet zich in voor kwalitatief hoogstaand onderwijs voor alle kleuters, met een focus op een brede en uitdagende ontwikkeling.

Veelgestelde vragen

Biedt CBS WonderWijs speciale programma's voor jonge kinderen?

Ja, CBS WonderWijs heeft een speciaal ontwikkeld programma voor jonge kinderen dat gericht is op een rijke leeromgeving en spelenderwijs ontdekken. We bieden een uitdagend curriculum dat aansluit bij de ontwikkelingsbehoeften van elk kind.

Met welke organisaties werkt CBS WonderWijs samen voor het onderwijs aan jonge kinderen?

CBS WonderWijs werkt nauw samen met diverse partners om het onderwijs voor jonge kinderen te verrijken. Zo onderhouden we waardevolle contacten met Avonturijn en Human Kind, wat bijdraagt aan een breed en ondersteunend educatief netwerk voor onze jongste leerlingen.

CBS WonderWijs werkt nauw samen met diverse partners om het onderwijs voor jonge kinderen te verrijken. Zo onderhouden we waardevolle contacten met Avonturijn en Human Kind, wat bijdraagt aan een breed en ondersteunend educatief netwerk voor onze jongste leerlingen.

Human Kind
Team | CBS WonderWijs in Ruurlo | [2025] Schoolregister