Basisschool SWS It Werflân in Rottevalle

Het team van SWS It Werflân in Rottevalle

Current section: team
Master Kuiperswei 1
9221 Rottevalle

Zie hier hoe het team van SWS It Werflân is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van SWS It Werflân. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past SWS It Werflân bij jullie?

Ontdek hoe goed SWS It Werflân bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij SWS It Werflân zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij SWS It Werflân. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.1%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (11.1%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij SWS It Werflân werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor SWS It Werflân gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid SWS It Werflân: Continuïteit van Onderwijs Gegarandeerd

Bij SWS It Werflân staat de continuïteit van het onderwijs voorop. Mochten onze gewaardeerde leerkrachten onverhoopt afwezig zijn wegens ziekte of verlof, dan zetten wij ons volledig in om passende vervanging te regelen. We streven ernaar om de educatieve ervaring van uw kind zo min mogelijk te laten onderbreken. Onze eerste prioriteit is altijd interne oplossingen. We kijken binnen ons toegewijde team of er collega's beschikbaar zijn die de lessen kunnen overnemen. Dit zorgt voor herkenbaarheid en behoud van de vertrouwde lesmethoden en sfeer in de klas. Indien interne vervanging niet mogelijk is, maken we gebruik van de professionele vervangingspoule van Adenium. Deze pool biedt gekwalificeerde leerkrachten die snel inzetbaar zijn. We werken nauw samen met Adenium om de best mogelijke match te vinden voor onze leerlingen. Als ook de vervangingspoule geen uitkomst biedt, evalueren we de mogelijkheden om de betreffende groep tijdelijk te verdelen over andere klassen. Dit gebeurt altijd met oog voor de groepsdynamiek en de leerbehoeften van alle kinderen. We doen er alles aan om elke groep zo goed mogelijk te blijven bedienen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle bovengenoemde opties ontoereikend zijn, kan het voorkomen dat wij genoodzaakt zijn een groep tijdelijk niet te ontvangen. Mocht dit zich voordoen voor een langere periode, dan zullen wij de belasting eerlijk verdelen door afwisselend verschillende groepen thuis te laten. Transparante communicatie hierover met ouders is hierbij essentieel.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam: Specialisten voor Elke Leerling bij SWS It Werflân

4

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Academische Groei
Specialist Jonge Talenten en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor Vloeiende Communicatie
Logopedist voor Spraak- en Luistervaardigheden

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die behoefte hebben aan een gestructureerd onderwijsaanbod op een aangepast niveau, biedt SWS It Werflân op maat gemaakte oplossingen. We bieden ondersteuning en begeleiding, afgestemd op de individuele capaciteiten van elke leerling, met als doel een ononderbroken ontwikkeling te garanderen. Ons schoolondersteuningsprofiel beschrijft onze aanpak voor extra ondersteuning en de voorzieningen die we bieden, aanvullend op de basisondersteuning vanuit het samenwerkingsverband. Voor leerlingen die specifieke hulp nodig hebben, leggen we in het ontwikkelingsperspectief vast hoe het onderwijs wordt afgestemd op hun unieke behoeften. Specifiek voor groepen 2 tot en met 4 bieden we het interventieprogramma 'Bouw!' aan voor leerlingen met een achterstand in taal en lezen. Dit programma is een preventieve strategie tegen lees- en spellingsproblemen en valt onder ondersteuningsniveau 3.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Specialist Jonge Talenten en Hoogbegaafdheid
Rouwspecialist voor Emotionele Steun
Gecertificeerd Kindercoach

Toelichting van de school:

Afhankelijk van de specifieke hulpvraag beoordelen we of onze interne specialisten de benodigde extra ondersteuning kunnen bieden. Het Zorg Advies Team (ZAT) van Adenium staat klaar voor consultatie, met een focus op preventieve maatregelen. Indien de problematiek zowel op school als thuis speelt, betrekken we onze partner voor maatschappelijke ondersteuning, Carins. Bekijk de website van Carins voor meer informatie: Wie zijn wij - Carins. Als onze interne middelen en expertise niet volstaan, faciliteert onze intern begeleider, in nauwe samenwerking met ouders, een passende externe verwijzing. Zo verzekeren we dat elke leerling de benodigde extra ondersteuning ontvangt.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Stimuleren van Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Studievaardigheden
Specialist Jonge Talenten en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze leerkrachten bieden standaard uitgebreide ondersteuning op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak binnen hun pedagogische en didactische aanpak. Wanneer dit voor een leerling onvoldoende resultaat oplevert, verlenen de intern begeleider en/of de specialist meer- en hoogbegaafdheid additionele hulp. Mochten deze interne inspanningen niet toereikend zijn, dan onderzoeken we in overleg met de ouders de mogelijkheden voor externe ondersteuning. Op onze school komt deze situatie overigens zelden voor.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Lichamelijke Activiteiten
Fysiotherapeut voor Bewegingsstimulatie
Logopedist voor Communicatieve Vaardigheden

Toelichting van de school:

Binnen ons multifunctionele centrum (MFC) is een gespecialiseerde fysiotherapeut gehuisvest, die direct toegankelijk is voor onze leerlingen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor vragen of ondersteuning op het gebied van medische zorg en persoonlijke verzorging verwijzen we naar de specifieke protocollen en beschikbare externe partners.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij SWS It Werflân

Ons Toekomstgerichte Aanbod voor Extra Leerlingondersteuning

Bij SWS It Werflân hanteren we de principes van Coöperatief Onderwijs, wat de basis vormt voor ons vernieuwende 'levels' systeem. Dit systeem verdeelt de schoolloopbaan in acht zorgvuldig opgebouwde leerlijnen, onderverdeeld in de Onderbouw (groep 1-4) en Bovenbouw (groep 5-8). In de Onderbouw streven we naar gelijke leerdoelen voor alle kinderen, waarbij de leerkracht flexibel omgaat met lesmethoden, materialen en tijdsbesteding om aan individuele behoeften te voldoen. Naarmate leerlingen de Bovenbouw betreden, erkennen we de groeiende diversiteit in leerontwikkeling en leeftijdsverschillen. Daarom is de instructie in de Bovenbouw gericht op deze 'levels'. Deze didactische aanpak stelt ons in staat om effectief in te spelen op specifieke ondersteuningsvragen, waardoor elke leerling optimaal kan floreren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor een Betere Toekomst

Wat Zijn de Kernambities van Ons Schoolplan 2024-2028?

Ons schoolplan 2024-2028 legt de nadruk op de verdere implementatie van Coöperatief Onderwijs. We streven naar een versterking van ons onderwijsaanbod en een continue verbetering van de leerresultaten. Het cultiveren van een sterke professionele cultuur is hierbij essentieel. We verwachten onze resultaten te verbeteren door te werken met niveaugroepen en de introductie van een nieuwe taal- en spellingmethode. Tevens krijgt het Fries een belangrijkere plaats binnen ons taalonderwijs, wat bijdraagt aan de Friese identiteit van onze leerlingen. Burgerschapsonderwijs is integraal onderdeel van ons lesprogramma, niet een losstaand vak. Met de KWINK-methode voor sociaal-emotioneel leren en burgerschap, en de bijbehorende KWINK-wijzers als schoolregels sinds 2021-2022, creëren we een gedeelde taal en begrip over gedrag in alle groepen. Deze wijzers zijn: Ik weet wie ik ben! Ik weet wat ik doe! Ik zie anderen! Ik ga goed met anderen om! Ik kies voor een leuke en veilige groep! Burgerschap focust op interpersoonlijke relaties, respect voor diversiteit, en het begrijpen van onze democratische rechtsstaat. We voldoen aan de wettelijke eisen door te focussen op kennis van en respect voor democratische waarden en het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke vaardigheden. SWS It Werflân draagt bij aan de vorming van democratische burgers die actief deelnemen aan de maatschappij. Dit doen we aangepast aan onze leerlingenpopulatie. Leerlingen dragen bij aan de gemeenschap middels projecten zoals het onderhouden van oorlogsgraven en deelname aan de Dodenherdenking op 4 mei, de Kinderpostzegelactie, en het opruimen van zwerfafval tijdens "Himmeldei".

Hoe Realiseren We de Vastgelegde Schoolplan Doelen?

De ambitieuze doelen uit ons schoolplan worden bereikt via onze Professionele Leergemeenschappen (PLG's). Deze PLG's vertalen de schoolplanonderwerpen naar ons taakbeleid, wat collectieve verantwoordelijkheid binnen het team bevordert. Elk jaar ontwikkelen de PLG's een gedetailleerd plan volgens de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act), waarbij de PLG-kartrekker rapporteert aan de schoolleiding. Voortgang wordt continu gemonitord door het systematisch verzamelen en analyseren van data, zoals toetsresultaten en evaluatieverslagen. Dit zorgt voor een datagedreven aanpak van kwaliteitsverbetering. Ouders worden actief betrokken via inloopochtenden. De schoolleiding informeert de leden van de Medezeggenschapsraad (MR) over de voortgang. Daarnaast legt de schoolleiding verantwoording af aan het schoolbestuur over het behalen van de gestelde doelen, wat transparantie en gedeelde verantwoordelijkheid garandeert.

Downloaden

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen: Een Sterke Start

Toelichting van de school

Bij SWS It Werflân geloven we in een aanpak voor jonge kinderen die geworteld is in onze kernwaarden: Vertrouwen, Eigenaarschap en Samenwerken. Deze waarden, samen met onze brede schoolvisie, vormen de basis voor een stimulerende en inclusieve omgeving waarin elk jong kind de kans krijgt zich optimaal te ontplooien. We werken nauw samen met de pedagogisch medewerkers van Kinderwoud om een naadloze overgang en een consistente ontwikkelingsondersteuning te garanderen. Onze focus ligt op de brede ontwikkeling van jonge kinderen, met speciale aandacht voor hun cognitieve, sociaal-emotionele en creatieve groei. In de onderbouw staat spelend leren centraal. Via thematisch onderwijs en boeiende spelactiviteiten prikkelen we de nieuwsgierigheid, bouwen we aan zelfvertrouwen en stimuleren we een natuurlijke onderzoekende houding. De klaslokalen zijn ingericht met diverse leerhoeken, waaronder een constructie-/bouwhoek, huishoek, water-/zandtafel, reken-/taalhoek, themahoek, ontdekhoek en een rustige lees-/schrijfhoek. Observaties en regelmatige evaluaties zijn cruciaal om het individuele ontwikkelingsproces van elk kind te volgen. Dit stelt ons in staat om ons onderwijs continu af te stemmen op de specifieke behoeften en leerstijlen van de kinderen. Een warme en vertrouwensvolle relatie tussen leerkracht en kind is hierbij van onschatbare waarde. We creëren een uitnodigende en gevarieerde leeromgeving die aansluit bij de diverse ontwikkelingsniveaus en bieden materialen die de nieuwsgierigheid en exploratie stimuleren. We moedigen eigenaarschap actief aan door kinderen te betrekken bij het stellen van leerdoelen, het maken van keuzes en het reflecteren op hun eigen leerervaringen. Samenwerking binnen de groep bevordert de ontwikkeling van essentiële sociale vaardigheden. Ons uiteindelijke doel is het leggen van een solide basis voor levenslang leren, gevoed door een positieve benadering en effectief coöperatief onderwijs dat het potentieel van elk kind naar boven haalt.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft SWS It Werflân voor jonge kinderen?

SWS It Werflân biedt een rijk en stimulerend programma voor jonge kinderen, waaronder specifieke Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en nauwe samenwerking met de peuteropvang om een optimale start te garanderen.

SWS It Werflân biedt een rijk en stimulerend programma voor jonge kinderen, waaronder specifieke Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en nauwe samenwerking met de peuteropvang om een optimale start te garanderen.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke partners werkt SWS It Werflân samen voor het jonge kind programma?

Voor de ontwikkeling en uitvoering van ons programma voor jonge kinderen werken wij nauw samen met Kinderwoud. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende leerlijn en kwalitatieve ondersteuning vanaf de jongste jaren.

Voor de ontwikkeling en uitvoering van ons programma voor jonge kinderen werken wij nauw samen met Kinderwoud. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende leerlijn en kwalitatieve ondersteuning vanaf de jongste jaren.