
De resultaten van Obs Prins Alexander in Rotterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Obs Prins Alexander, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Obs Prins Alexander bij jullie?
Ontdek hoe goed Obs Prins Alexander bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau bij Obs Prins Alexander
Ontdek hoe onze leerlingen presteren op het fundamentele niveau, essentieel voor taal en rekenen aan het einde van de basisschool. Dit niveau, getest met de eindtoets in groep acht, toont de basisvaardigheden van onze leerlingen. De landelijke norm, vastgesteld door de inspectie, vereist dat minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau haalt. Dit percentage dient als essentiële signaleringswaarde voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Obs Prins Alexander.
Grafiek
Grafiek laden...
Ambitie Streefniveau: Succesvolle Leerlingen op Obs Prins Alexander
Bij Obs Prins Alexander streven we ernaar dat zoveel mogelijk leerlingen uitblinken en het hogere streefniveau behalen aan het einde van groep acht. Dit ambitieuze niveau wordt per school bepaald door de inspectie, rekening houdend met onze unieke leerlingpopulatie. Het resulterende percentage fungeert als de specifieke signaleringswaarde die onze school nastreeft, om zo de hoogste onderwijskwaliteit te garanderen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Obs Prins Alexander?
Obs Prins Alexander biedt een gestructureerd traject voor schooladvies. In groep 6 ontvangen leerlingen een indicatief advies, gevolgd door een voorlopig schooladvies in groep 7. Dit advies, samen met een advieskaart, wordt verstrekt bij het reguliere schoolrapport en geeft inzicht in de uitstroomverwachting naar het voortgezet onderwijs. De school hanteert het Leerlingvolgsysteem (LIB) en alle overige prestaties en vaardigheden van de leerling als basis voor het advies. Het voorlopig advies is een indicatie die door middel van gesprekken met leerkrachten en ouders wordt besproken, met aandacht voor verbeterpunten en benodigde ondersteuning tot en met groep 8. Bij het definitieve schooladvies in groep 8 kijkt Obs Prins Alexander naar een breed scala aan factoren. Hieronder vallen leerprestaties (zoals Cito-resultaten en methodegebonden toetsen), doorzettingsvermogen, motivatie, werkhouding en sociaal-emotionele ontwikkeling. De school volgt hierbij de richtlijnen van BOOR en de rijksoverheid, met specifieke aandacht voor zowel harde data (leerlingvolgsysteem, methode toetsen) als zachte data (inzet, executieve functies, motivatie, sociaal-emotionele ontwikkeling). De uiteindelijke beslissing over het definitieve schooladvies wordt genomen door het onderwijsteam en de directie. Een hoger advies wordt gegeven indien de doorstroomtoets dit rechtvaardigt en het in het belang van de leerling is. Een lager advies op de doorstroomtoets dan het voorlopige advies leidt niet tot een aanpassing van het schooladvies, tenzij dit aantoonbaar in het belang van de leerling is met een duidelijke motivatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Obs Prins Alexander
Bij Obs Prins Alexander geloven we dat elke leerling een veilige, respectvolle en stimulerende omgeving verdient. Sinds dit schooljaar implementeren we de effectieve 'HIRO'-methode voor alle groepen, van kleuters tot groep 8. Ons doel is om leerlingen te begeleiden bij het zelfstandig kanaliseren van hun gedrag en hen te motiveren positief bij te dragen aan de maatschappij. Actief burgerschap is de kern van onze aanpak. Dit betekent dat we leerlingen de vaardigheden en de wil bijbrengen om deel te nemen aan de samenleving. Het draait om doen: actief deelnemen aan de gemeenschap en een positieve bijdrage leveren, ongeacht de leeftijd. De hedendaagse maatschappelijke ontwikkelingen vragen om scholen die actief burgerschap en sociale integratie bevorderen. Dit integreren we naadloos in ons dagelijkse onderwijs, niet als apart vak, maar als een natuurlijk onderdeel van de schoolervaring.
Een rustige en veilige leeromgeving
Het bevorderen van goed burgerschap
Positieve sociale interactie
Hoe bevordert Obs Prins Alexander de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Naast de gestructureerde aanpak met de HIRO-methode, gebruiken onze toegewijde leerkrachten tweemaal per jaar het meetinstrument 'Kindbegrip'. Dit observatiesysteem biedt diepgaand inzicht in de sociaal-emotionele ontwikkeling van elke leerling. De leerkracht vult een uitgebreide vragenlijst in, en vanaf groep 5 betrekken we ook de leerlingen zelf actief door hen een vragenlijst te laten invullen. Vanaf groep 6 wordt bovendien de 'Sociale Veiligheidsmonitor' door de leerlingen ingevuld. Deze systematische registratie brengt het sociaal-emotioneel functioneren in kaart, identificeert eventuele ondersteuningsbehoeften en helpt leerkrachten het gedrag van kinderen beter te begrijpen. We analyseren de resultaten op individueel, groeps- en schoolniveau om gerichte doelen en effectieve acties te formuleren. De leerlingenraad speelt een cruciale rol door de uitkomsten van de leerlingtevredenheidspeiling en de sociale monitor te bespreken, waarbij ze actief meedenken over concrete oplossingen.
Welke systemen gebruikt Obs Prins Alexander voor het monitoren van sociale voortgang?
Obs Prins Alexander monitort de sociale opbrengsten met behulp van de volgende registratievormen:
- Bosos
- Kindbegrip
Welke methodieken voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op deze school?
Op Obs Prins Alexander zetten we de volgende effectieve methodieken voor sociaal-emotioneel leren in:
- Hiro
Inspectierapport Obs Prins Alexander: Inzicht in Kwaliteit en Ontwikkeling
Obs Prins Alexander is een dynamische basisschool waar leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Hoewel er momenteel geen recent oordeel van de onderwijsinspectie beschikbaar is, kunt u het laatst gepubliceerde rapport uit 2016 raadplegen voor een beeld van de school. Dit rapport biedt inzichten in de onderwijskwaliteit en de ontwikkeling van onze leerlingen. Voor verdere details over de prestaties en de beoordeling van Obs Prins Alexander, nodigen we u uit om het inspectiedossier in te zien.