Basisschool OBS Crooswijk in Rotterdam

De resultaten van OBS Crooswijk in Rotterdam

Current section: resultaten
Goudseweg 15
3031 Rotterdam

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van OBS Crooswijk, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past OBS Crooswijk bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS Crooswijk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing Fundamenteel Niveau bij OBS Crooswijk

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep 8 via de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Behalen van het Streefniveau op OBS Crooswijk

Het streefniveau biedt een uitdaging om hoger te reiken dan het basisniveau, met als doel dat een significant deel van de leerlingen dit niveau bereikt bij het verlaten van groep 8. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de unieke signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau, specifiek voor onze school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van OBS Crooswijk?

Ontdek welk schooladvies leerlingen van OBS Crooswijk in Rotterdam ontvangen. Onze school staat bekend om zorgvuldige advisering, gebaseerd op een brede kijk op de ontwikkeling van elk kind. De feedback van middelbare scholen bevestigt dat onze adviezen goed aansluiten bij het potentieel van onze leerlingen, met een hoge mate van succes in het voortgezet onderwijs. Wij hanteren 'De negen uitgangspunten' voor een passend schooladvies, een richtlijn van BOOR, en de 'Handreiking schooladvisering' van de rijksoverheid. Dit proces omvat een grondige analyse van zowel meetbare resultaten (harde data) als observaties van de leerontwikkeling (zachte data). Harde data: Cito-toetsen en methodetoetsen vormen de basis. We kijken naar de leerlijnen in begrijpend lezen en rekenen, de beste voorspellers voor succes in het voortgezet onderwijs. Ook beoordelen we de zelfstandigheid en concentratie tijdens toetsmomenten. Zachte data: Hierbij letten we op de inzet, werkhouding en doorzettingsvermogen van de leerling. Executieve functies zoals plannen en reflecteren, motivatie voor zelfstandig leren, en de sociaal-emotionele ontwikkeling zijn cruciaal voor een compleet beeld. Deze factoren helpen ons een advies te geven dat recht doet aan ieder kind. Na een zorgvuldige afweging van al deze elementen stellen wij het definitieve VO-advies op, zodat uw kind optimaal wordt voorbereid op de volgende stap in het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Burgerschap op OBS Crooswijk

OBS Crooswijk focust niet alleen op de cognitieve ontwikkeling van onze leerlingen, maar legt ook een sterke nadruk op sociaal-emotionele, expressieve en sportieve groei. We volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling nauwgezet via ons leerlingvolgsysteem, waarbij we aandacht schenken aan individuele behoeften en mogelijke zorgen. Zorgpunten worden structureel aangepakt met groeps- of individuele plannen, volgens dezelfde cyclische benadering als bij academische vakken. Burgerschapsonderwijs is een essentieel onderdeel van ons curriculum. Kinderen leren actief deel te nemen aan de samenleving en een positieve bijdrage te leveren. Dit proces wordt actief begeleid binnen onze school, een wettelijke taak waar de onderwijsinspectie toezicht op houdt. Burgerschap draait om de houding en vaardigheden van leerlingen, en de school biedt een ideale omgeving om deze te ontwikkelen. De kern van burgerschap omvat drie pijlers: democratie, participatie en identiteit. Democratie leert kinderen omgaan met diverse opvattingen en vreedzame oplossingen te vinden. Participatie stimuleert betrokkenheid bij de leefomgeving en het nemen van verantwoordelijkheid. Identiteit bevordert handelen vanuit persoonlijke waarden en normen. Op OBS Crooswijk bespreken we regelmatig onze kernwaarden: veiligheid, verantwoordelijkheid en verbondenheid. Het creëren van een veilige omgeving waar kinderen zichzelf kunnen zijn, staat voorop. Deze waarden worden toegepast in dagelijkse situaties, zoals het helpen van klasgenoten, zorgen voor elkaar en de schoolomgeving, en het oplossen van conflicten. Burgerschap is ook verweven in diverse lesonderdelen, waaronder geschiedenis, aardrijkskunde en sociale vorming. We stimuleren kinderen na te denken over hun toekomstige rol als burger in de Nederlandse samenleving. De diversiteit aan achtergronden in onze klassen vormt een uitstekende basis voor het bevorderen van sociaal begrip en wederzijds respect. Na een succesvolle cultuurweek over grote religies in het afgelopen schooljaar, richten we ons dit jaar op Azië en een nieuwe methode die godsdienst, burgerschap en aardrijkskunde integreert. Het belang van democratie, participatie en identiteit wordt benadrukt door samen leren, spelen en werken.

Veiligheid op school

Verantwoordelijkheid nemen

Verbondenheid in de klas

Hoe borgt OBS Crooswijk de sociale ontwikkeling van leerlingen?

OBS Crooswijk hanteert een gestructureerde aanpak voor sociale ontwikkeling, met de kernwaarden verbondenheid, verantwoordelijkheid en veiligheid centraal. We gebruiken de evidence-based methode Positieve Gedrags Interventie Systemen (PBS) en de Kwink-methode voor sociaal-emotioneel leren. Deze methoden creëren een positief en veilig leerklimaat, waarbij goed gedrag wordt aangeleerd en gestimuleerd. Gedragsverwachtingen zijn duidelijk geformuleerd voor alle schoolse ruimtes, zoals gangen, toiletten en het schoolplein, en worden actief geoefend in de klas.

Welke systemen gebruikt OBS Crooswijk voor het monitoren van sociale opbrengsten?

Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt OBS Crooswijk gebruik van de volgende registratievormen:

  • Kijk! observatie-instrument
  • Kwink observatie-instrument
  • Leerling in Beeld registratiesysteem

Welke methodieken zet OBS Crooswijk in voor sociaal-emotioneel leren?

OBS Crooswijk zet de volgende methodieken in voor het sociaal-emotioneel leren van leerlingen:

  • School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
  • Kwink lesmethode

Inspectierapport OBS Crooswijk: Uitstekende prestaties en toekomstgerichte ontwikkeling

OBS Crooswijk heeft in juni 2025 een grondig kwaliteitsonderzoek ondergaan van de onderwijsinspectie. Met trots presenteren we dat we op alle beoordeelde indicatoren ruimschoots voldoen aan de gestelde basiskwaliteit. Dit is een fantastisch resultaat waar het gehele team trots op is. De inspectie gaf enkele waardevolle adviezen voor verdere verbetering. Gezien onze ambitieuze doelstellingen, monitoren we nauwlettend of het personeel niet overvraagd wordt. Om dit te waarborgen, beperken we het aantal ontwikkeldoelen in ons jaarplan. Daarnaast streven we ernaar om de opdrachten (opp's) duidelijker te formuleren met betrekking tot de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. We moedigen ook meer interactieve overlegvormen tussen leerlingen tijdens de lessen aan, wat de taalontwikkeling significant ten goede komt. In het schooljaar 2023-2024 voerde de inspectie een specifiek onderzoek uit naar onze vroegschoolse educatie. Ze waren bijzonder tevreden over onze planmatige en doelgerichte aanpak voor het jonge kind. We zien verdere kansen in het versterken van de betrokkenheid van ouders en het optimaliseren van de doorlopende leerlijn van peuters naar de kleuterklassen (groep 1-2). Dit alles om het leerrendement voor elk kind te maximaliseren.