Kindcentrum IJsselmonde in Rotterdam

Het team van Kindcentrum IJsselmonde in Rotterdam

Current section: team
Heindijk 20
3079 Rotterdam

Zie hier hoe het team van Kindcentrum IJsselmonde is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum IJsselmonde. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum IJsselmonde bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum IJsselmonde bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum IJsselmonde zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.2%)
Man (11.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum IJsselmonde. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.4%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (22.9%)
45-55 jaar (25.7%)
55-65 jaar (11.4%)
&ge;65 jaar (2.9%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum IJsselmonde werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (35.3%)
Direct ondersteunend personeel (47.1%)
Indirect ondersteunend personeel (11.8%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum IJsselmonde gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Drama
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging bij Kindcentrum IJsselmonde

Bij Kindcentrum IJsselmonde streven we naar een ononderbroken leerervaring voor al onze leerlingen, zelfs bij onverwachte afwezigheid van groepsleerkrachten. We hebben een proactief beleid om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Onze prioriteit is dat leerlingen zoveel mogelijk lesuren ontvangen. Daarom hanteren we een gestructureerd plan om afwezige leerkrachten efficiënt te vervangen. Dit plan zorgt ervoor dat de impact op het leerproces minimaal blijft en de kwaliteit van ons onderwijs behouden. De mogelijke oplossingen voor het opvangen van klassen bij afwezigheid zijn divers. We kijken eerst naar interne oplossingen, zoals het onderbrengen van de groep binnen de eigen unit. Indien nodig, worden directieleden of de zorgcoördinator ingezet, mits hun primaire taken dit toelaten. Daarnaast kunnen we een beroep doen op leerkrachten die bereid zijn een extra dag te werken om hiaten op te vullen. In uitzonderlijke gevallen, waarbij het onderwijs voor een specifieke groep minimaal is verstoord, kunnen ouders gevraagd worden hun kind thuis te houden om de continuïteit voor andere groepen te waarborgen. We informeren u hierover tijdig.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij Kindcentrum IJsselmonde

6

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist
Logopedist
Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Bij Kindcentrum IJsselmonde zetten we ons in voor een sterke basis op het gebied van taal en rekenen. Ons team van toegewijde specialisten, waaronder Intern Begeleiders, een rekenspecialist en een taalspecialist, biedt gerichte ondersteuning. We beschikken over expertise op het gebied van gedrag, executieve vaardigheden en thematisch werken, aangevuld met een specialist voor burgerschap en digitale geletterdheid. Deze brede inzet garandeert een aanpak die aansluit bij de individuele behoeften van elke leerling.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groeien met Zelfvertrouwen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Pedagogisch Educatief Professional
Sociaal Pedagogisch Hulpverlener

Toelichting van de school:

Elke unit op Kindcentrum IJsselmonde heeft een eigen Sociaal Pedagogisch Hulpverlener (SPH-er). Deze professionals zijn cruciaal voor het bevorderen van een positieve groepsdynamiek en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Zij begeleiden de ontwikkeling van executieve vaardigheden, essentieel voor succesvol leren, en grijpen proactief in waar nodig. Onze gedragsexpert deelt de nieuwste inzichten, wat bijdraagt aan een optimale sociaal-emotionele leeromgeving.

5

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Leren met Effectiviteit

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Pedagogisch Educatief Professional
Expert Executieve Vaardigheden
Sociaal Pedagogisch Hulpverlener

Toelichting van de school:

Onze aanpak voor gedrag, werkhouding en taakaanpak is breed verankerd. De Sociaal Pedagogisch Hulpverleners op de units ondersteunen kinderen direct bij het ontwikkelen van deze cruciale vaardigheden. Versterkt door een gedragsexpert en een specialist executieve vaardigheden, integreren we de nieuwste wetenschappelijke inzichten in ons onderwijs. Zij adviseren ons team om de leerervaringen continu te verbeteren en leerlingen optimaal te begeleiden.

5

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch Educatief Professional
Intern Begeleider
Fysiotherapeut
Logopedist
Gymleerkrachten

Toelichting van de school:

Kindcentrum IJsselmonde stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Onze twee gespecialiseerde gymleerkrachten spelen hierin een sleutelrol. Zij werken nauw samen met externe partners binnen ons centrum. Deze samenwerking zorgt voor een gecoördineerde en effectieve ondersteuning, gericht op de algehele ontwikkeling van elk kind.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Samen voor Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met ouders, zorgverleners, het wijkteam en wijkverpleegkundigen. Deze gezamenlijke aanpak waarborgt de best mogelijke zorg. We zorgen voor een optimale afstemming om de gezondheid en het welzijn van ieder kind te ondersteunen, in lijn met de behoeften van de leerling en diens gezin.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
20
Totaal specialisten
20
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Keuken
CJG, logopedie en fysiotherapie

Extra Ondersteuning en Zorg op Kindcentrum IJsselmonde

Gedetailleerde Informatie over Kindzorg en Ontwikkeling

Veilige en Stimulerende Leeromgeving voor Elk Kind Bij Kindcentrum IJsselmonde geloven we in een omgeving waar elk kind zich veilig, gewaardeerd en begrepen voelt. We hanteren een proactieve aanpak voor de ontwikkeling van onze leerlingen, met aandacht voor motoriek, taal, sociaal-emotionele vaardigheden en cognitieve groei. Ons leerlingvolgsysteem, ParnasSys, helpt ons om vroegtijdig signalen op te vangen en gerichte ondersteuning te bieden. Met ParnasSys volgen we de ontwikkeling van elke leerling nauwkeurig. Dit stelt ons in staat om eventuele uitdagingen in de motorische, taal-, sociaal-emotionele of cognitieve ontwikkeling tijdig te signaleren. Door snel en gericht te handelen, vergroten we de kans op succesvolle ontwikkeling en het overwinnen van leerhindernissen. Ons zorgplan beschrijft gedetailleerd hoe wij deze ondersteuning organiseren en aanpassen aan de unieke behoeften van elk kind. Professionele Zorgcoördinatoren en Vertrouwenspersonen Onze toegewijde zorgcoördinatoren monitoren de voortgang van alle leerlingen en onderhouden nauw contact met ouders. Bij zorgen over de sociaal-emotionele ontwikkeling staat onze schoolmaatschappelijk werkster klaar om te ondersteunen. Voor vertrouwelijke zaken kunnen zowel leerlingen als leerkrachten terecht bij onze vertrouwenspersoon. De contactgegevens vindt u op onze website. Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) in IJsselmonde Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) is een waardevolle partner voor ouders en verzorgers in IJsselmonde, gevestigd in ons kindcentrum. Hier kunt u terecht met al uw vragen over gezondheid, opvoeding en opgroeien. Onze schoolverpleegkundige en schoolarts maken deel uit van het CJG, wat laagdrempelige toegang tot expertise garandeert. Groep 2 leerlingen ontvangen een uitnodiging voor een gezondheidsonderzoek, en het CJG verzorgt ook vaccinaties conform het Rijksvaccinatieprogramma. Ondersteuning door het Wijkteam In complexe gezinssituaties kan het CJG, de huisarts of een medisch specialist doorverwijzen naar het lokale Wijkteam. Deze teams, actief in elke Rotterdamse wijk, bundelen de krachten van verschillende hulpverleners. Ze bieden ondersteuning bij opvoedingsvraagstukken, financiële en huisvestingsproblemen, en helpen bij het voorkomen van huiselijk geweld. Het doel is om gezinnen te versterken en hen te helpen grip te krijgen op hun situatie. Passend Onderwijs en Wettelijke Zorgplicht Kindcentrum IJsselmonde neemt haar zorgplicht serieus voor alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, zowel nieuwe als bestaande. We werken nauw samen met Primair Passend Onderwijs (PPO) Rotterdam, dat ons ondersteunt bij het realiseren van passend onderwijs. Een PPO contactpersoon is actief op onze school om ons te adviseren. Onze zorgplicht geldt niet voor aanmeldingen bij volle groepen of wanneer de grondslag van de school niet wordt onderschreven. Dit beleid is vastgelegd in ons schoolondersteuningsprofiel. Tevens is de zorgplicht niet van toepassing voor specifieke clusters zoals cluster 1 (visuele beperkingen) en cluster 2 (gehoor- en communicatieve beperkingen), die eigen procedures hanteren. Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Rotterdam (PPO Rotterdam) Alle basisscholen in Rotterdam werken samen binnen PPO Rotterdam om de extra ondersteuning voor leerlingen te waarborgen. Dit samenwerkingsverband zorgt ervoor dat er voor elk kind in de regio een passende plek beschikbaar is. Voor vragen over passend onderwijs kunt u altijd bij ons terecht; bij onbeantwoorde vragen verwijzen we u graag naar het Ouder- en Jeugdsteunpunt van PPO Rotterdam. Onderwijsconsulenten voor Specialistische Hulp Bij plaatsingsproblematiek, schorsing of verwijdering kunnen ouders en de school een beroep doen op onafhankelijke onderwijsconsulenten. Deze experts, bereikbaar via www.onderwijsconsulenten.nl, helpen bij het vinden van de juiste zorgoplossingen en het maken van afspraken over de ondersteuning van leerlingen. Wet Gelijke Behandeling en Medicijnverstrekking Volgens de Wet Gelijke Behandeling op grond van Handicap of Chronische ziekte (WGBH/CZ) zijn wij verplicht doeltreffende aanpassingen te verrichten, tenzij dit een onevenredige belasting vormt. De WGBH/CZ is niet van toepassing op de toelating en deelname aan het speciaal onderwijs. Voor medicijnverstrekking tijdens schooltijd dient u een 'Verklaring Medicijnverstrekking' in te vullen en bij de leerkracht in te leveren. Dit formulier dient jaarlijks vernieuwd te worden of bij wijziging van medicatie. Toekomstig Expertisecentrum en Curriculumontwikkeling De komende vier jaar ontwikkelen we een expertisecentrum voor jonge kinderen binnen ons kindcentrum. Dit centrum bundelt expertise om kinderen vanaf de peuterfase een kansrijke start te bieden. Ons schoolplan 2024-2028 focust op een onderwijskundige ontwikkeling naar een kennisgericht, thematisch curriculum, wat een solide basis legt voor de toekomst van onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op Kindcentrum IJsselmonde

Wat zijn de belangrijkste doelen in ons schoolplan?

Vanaf schooljaar 2024-2025 hanteert Kindcentrum IJsselmonde een nieuw, ambitieus schoolplan dat loopt tot en met schooljaar 2027-2028. Dit strategische plan is opgebouwd uit vier jaarplannen, gericht op het realiseren van drie kernambities. Ten eerste streven we ernaar dat al onze leerlingen op het gebied van basisvaardigheden het landelijk gemiddelde behalen, onafhankelijk van schoolwegingsfactoren. Ten tweede ontwikkelen we tegen het einde van schooljaar 2027-2028 een eigen, kennisgericht en thematisch curriculum dat aansluit bij de behoeften van de 21e eeuw. Ten derde realiseren we een gespecialiseerd expertisecentrum voor jonge kinderen binnen onze school. Door te focussen op kennisverwerving en hoge verwachtingen voor elke leerling, verbeteren we continu onze onderwijsresultaten. Een solide basis is hierbij essentieel, waarbij het expertisecentrum jonge kind een cruciale rol speelt in onze integrale onderwijsaanpak. Burgerschap integreren we als een fundamentele vaardigheid in ons gehele onderwijsaanbod, in plaats van het als een losstaand vak te behandelen. Wij vieren de rijke culturele diversiteit van onze leerlingen en hun families, en geloven dat burgerschap draait om het omarmen van verschillen en het bouwen aan een inclusieve gemeenschap. Onze visie op burgerschap rust op vier pijlers: maatschappelijk verantwoord handelen, democratisch handelen, effectief omgaan met verschillen en constructief conflicthanteren. Voor het schooljaar 2024-2025 evalueren we grondig in hoeverre ons huidige aanbod voldoet aan de kerndoelen voor burgerschap, om zo gerichte ontwikkelingsgebieden te identificeren.

Hoe borgt Kindcentrum IJsselmonde de voortgang op schoolplan-doelen?

Sturen we effectief op onze gestelde doelen en ambities? De directie en het schoolteam van Kindcentrum IJsselmonde stellen gezamenlijk het meerjaren schoolplan en de daaraan verbonden ambities vast. Deze ambitieuze doelstellingen worden jaarlijks vertaald naar een concreet jaarplan, waarin precieze acties, verantwoordelijkheden en planningen worden gedefinieerd. De voortgang op dit jaarplan wordt periodiek met het gehele team geëvalueerd. In februari en juni vindt een gedetailleerde evaluatie van het lopende jaarplan plaats, terwijl het jaarplan voor het daaropvolgende schooljaar in mei definitief wordt vastgesteld. Dit proces volgt consequent de bewezen Plan-Do-Check-Act (PDCA)-cyclus, wat zorgt voor continue verbetering en kwaliteitsborging binnen onze schoolorganisatie.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen in Rotterdam

Toelichting van de school

Bij Kindcentrum IJsselmonde staat 'spelend beredeneerd leren' centraal in onze kleuterklassen. Onze toegewijde leerkrachten begeleiden en stimuleren het natuurlijke spel van uw kind, wat de basis vormt voor een rijke ontwikkeling. Wij richten ons op de brede ontwikkeling van jonge kinderen. Door middel van spel ontwikkelen zij taalvaardigheid, rekenkundig inzicht en voorbereidende schrijfvaardigheden. Daarnaast besteden we veel aandacht aan sociaal-emotionele groei, motorische vaardigheden en het bevorderen van zelfstandigheid. VVE: Doorgaande Lijn van Peuter tot Kleuter Kindcentrum IJsselmonde biedt Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma zorgt voor een naadloze aansluiting tussen de peuterschool en onze kleutergroepen. Pedagogisch medewerkers en leerkrachten werken intensief samen aan gedeelde thema's en een uniforme pedagogische visie. Deze doorgaande lijn garandeert een ononderbroken en optimale ontwikkeling voor elk kind. Aanvangsklas: Extra Ondersteuning voor Schoolrijpheid Onze aanvangsklas is speciaal ontworpen voor jonge kinderen die extra tijd nodig hebben om zich volledig voor te bereiden op het reguliere basisonderwijs. Het doel is dat 80% van deze kinderen succesvol doorstroomt naar groep 2 of 3 van het basisonderwijs, zowel binnen als buiten onze school. De toeleiding naar de aanvangsklas verloopt via PPO Rotterdam, zodat de juiste kinderen de benodigde ondersteuning ontvangen. Dit programma biedt een solide basis voor een succesvolle schoolcarrière. Soepele Overgang: Van Peuterspeelzaal naar Groep 1 Wij zorgen voor een zorgvuldige overdracht van peuterspeelzalen naar onze groep 1. Via het Rotterdams Overdrachtsdocument en observatiegegevens krijgen we een compleet beeld van uw kind. Peuters die bijna vier jaar zijn, mogen al regelmatig deelnemen aan activiteiten in groep 1, wat de overgang vergemakkelijkt. Bij zorgen over de ontwikkeling of het welzijn van uw kind, werken we nauw samen met u als ouder. In overleg met u kunnen we de situatie bespreken in ons zorgteam en tijdig extra ondersteuning aanvragen. Voorbereiding op Unit 2/3: Een Geïntegreerde Aanpak Het lesaanbod van de peuterunit en unit 1 is zorgvuldig op elkaar afgestemd. Beide units werken thematisch en planmatig aan de ontwikkeling van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele vaardigheden. Kinderen worden zo spelenderwijs, in een stimulerende omgeving, voorbereid op een succesvolle start in unit 2/3. Gemengde Groepssamenstelling: Leren van Elkaar In groep 1 en 2/3 werken we met gemengde groepen, waarin kinderen van verschillende leeftijden samen leren. Dit bevordert samenwerking en wederzijdse ondersteuning. Hierdoor hebben leerkrachten meer tijd en ruimte om individuele aandacht te geven en het onderwijs af te stemmen op de specifieke leerbehoeften van kleine groepen. Continue Ontwikkelingsmonitoring met Mijn Kleutergroep De ontwikkeling van elk kind wordt continu gemonitord met behulp van de observatietool Mijn Kleutergroep. Deze observaties vormen de basis voor ons onderwijsaanbod. Twee keer per jaar bespreken we de voortgang uitgebreid met u als ouder of verzorger. Optimale Doorstroom naar Leerjaar 3: Een Gezamenlijk Besluit Kinderen die vóór 1 januari starten in groep 1, stromen doorgaans door naar leerjaar 2 en vervolgens naar leerjaar 3. We beoordelen per kind of de overgang naar leerjaar 3 aan het einde van leerjaar 2 passend is, rekening houdend met zowel cognitieve als sociaal-emotionele factoren. Soms is het verlengen van de kleuterperiode gunstiger voor de ontwikkeling van een kind. Uw input als ouder is cruciaal in dit besluitvormingsproces. Samen streven we naar een weloverwogen keuze. Bij onverhoopte meningsverschillen is het advies van de school leidend.

Veelgestelde vragen

Biedt Kindcentrum IJsselmonde extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Kindcentrum IJsselmonde biedt diverse extra programma's voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een gestructureerde overgang van peuteropvang naar groep 1. Ons aanbod is gericht op een optimale start en ontwikkeling.

Kindcentrum IJsselmonde biedt diverse extra programma's voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een gestructureerde overgang van peuteropvang naar groep 1. Ons aanbod is gericht op een optimale start en ontwikkeling.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) & Peuteropvang Rotterdam
Kindcentrum IJsselmonde: Integrale Kinderopvang
Peuterspeelzaal en Buitenschoolse Opvang Rotterdam

Met welke partners werkt Kindcentrum IJsselmonde samen voor jonge kind programma's?

Kindcentrum IJsselmonde werkt nauw samen met KindeRdam voor een geïntegreerde aanpak in de ontwikkeling van jonge kinderen, van peuteropvang tot basisonderwijs.

Kindcentrum IJsselmonde werkt nauw samen met KindeRdam voor een geïntegreerde aanpak in de ontwikkeling van jonge kinderen, van peuteropvang tot basisonderwijs.

Team | Kindcentrum IJsselmonde in Rotterdam | [2025] Schoolregister