Christelijke Basisschool Beatrix in Rotterdam

Het team van Christelijke Basisschool Beatrix in Rotterdam

Current section: team
Herenoord 10
3079 Rotterdam

Zie hier hoe het team van Christelijke Basisschool Beatrix is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Christelijke Basisschool Beatrix. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Christelijke Basisschool Beatrix bij jullie?

Ontdek hoe goed Christelijke Basisschool Beatrix bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Christelijke Basisschool Beatrix zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.9%)
Man (11.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Christelijke Basisschool Beatrix. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (28.6%)
35-45 jaar (17.1%)
45-55 jaar (17.1%)
55-65 jaar (22.9%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Christelijke Basisschool Beatrix werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (52.8%)
Direct ondersteunend personeel (41.7%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Christelijke Basisschool Beatrix gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Engelse taal
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Onze Aanpak bij Afwezigheid

Bij Christelijke Basisschool Beatrix zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. We hanteren een zorgvuldig proces om de best mogelijke vervanging te garanderen voor onze 370 leerlingen. Onze eerste prioriteit is altijd het intern oplossen van de vervanging. We zoeken actief naar beschikbare collega's binnen de school die een lesuur of dagdeel de taken van de afwezige leerkracht kunnen overnemen. Dit minimaliseert de impact op de leerlingen en zorgt voor een vertrouwde omgeving. Wanneer interne oplossingen ontoereikend zijn, schakelen we externe partners in. We werken samen met gespecialiseerde onderwijsvervangingsbureaus om gekwalificeerde leerkrachten te vinden. Deze samenwerking stelt ons in staat om snel te reageren op onverwachte afwezigheid en de continuïteit van het leerproces te waarborgen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer zowel interne als externe oplossingen niet mogelijk zijn, kunnen we genoodzaakt zijn om groepen tijdelijk te verdelen over andere klassen. Dit gebeurt altijd met de grootst mogelijke zorg en met uitzondering van de jongste groepen (1 t/m 3). Mocht ook dit niet haalbaar zijn, bijvoorbeeld door reeds verdeelde groepen, dan kan het voorkomen dat een groep naar huis moet. Dit is echter een laatste redmiddel dat we strikt vermijden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Christelijke Basisschool Beatrix

4

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Rekenspecialist voor Verbeterde Prestaties
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor Effectieve Communicatie

Toelichting van de school:

Op Christelijke Basisschool Beatrix zetten vier toegewijde specialisten zich in voor de taal- en rekenontwikkeling van uw kind. Onze intern begeleider en rekenspecialist ontwikkelen beleid en bieden klassenconsultaties om leerkrachten te ondersteunen. Deze samenwerking leidt tot praktische tips voor de dagelijkse lespraktijk. Indien een leerling ondanks deze inspanningen extra ondersteuning nodig heeft, coördineert de intern begeleider, in overleg met ouders en PPO Rotterdam, passende zorg buiten de schoolmuren. We onderhouden een sterke band met het Zuidergymnasium. Zij bieden onze meer- en hoogbegaafde leerlingen (vanaf groep zes) wekelijks een uur les via een virtual classroom. Voor leerlingen vanaf groep zeven is er ook het Zuid-Plus programma, waarbij zij twee dagen per week onderwijs volgen op het Zuidergymnasium en de overige drie dagen op onze school. Leerlingen tot en met groep vijf die extra uitdaging nodig hebben, ontvangen verrijkende en verdiepende lesstof binnen hun eigen klaslokaal, verzorgd door onze gespecialiseerde leerkrachten.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Schoolmaatschappelijk Werkster voor Emotionele Steun

Toelichting van de school:

Kinderen ontwikkelen zich niet alleen cognitief, maar ook op sociaal-emotioneel gebied. Een positieve ontwikkeling hierin is essentieel voor hun algehele welzijn. Op onze school hanteren we de KiVa-methode, een effectief programma dat gericht is op het versterken van sociale veiligheid en het actief tegengaan van pestgedrag. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op dit vlak, staat onze schoolmaatschappelijk werkster klaar. Daarnaast werken we nauw samen met de gedragsspecialist van IKU (Ieder Kind Uniek), die één dag per week aan onze school verbonden is om onze leerlingen optimaal te begeleiden.

2

Gedragsmanagement, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Studievaardigheden

Toelichting van de school:

Christelijke Basisschool Beatrix biedt gespecialiseerde ondersteuning voor leerlingen die extra aandacht nodig hebben op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak. In nauwe samenwerking met de leerkracht en ouders bespreken wij wat nodig is om de leerling optimaal te begeleiden. Onze toegewijde gedragsspecialist, juf Blom, is een vast onderdeel van ons ondersteuningsteam. Samen met de intern begeleider werken zij aan effectieve strategieën om elke leerling te helpen slagen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Bewegingsontwikkeling
Oefentherapeut van In Balans Rotterdam

Toelichting van de school:

Kinderen ontwikkelen hun motorische vaardigheden op hun eigen tempo. Meestal verloopt dit soepel en vinden kinderen plezier in bewegen en het leren van nieuwe vaardigheden. Soms ondervinden kinderen echter moeilijkheden bij het uitvoeren van bepaalde bewegingen, ondanks hun inspanningen. In Balans Rotterdam biedt gespecialiseerde oefentherapie om kinderen te helpen bij zowel grove als fijne motorische uitdagingen. Dit maakt bewegen gemakkelijker en plezieriger, en legt een belangrijke basis voor vaardigheden die ze gedurende hun hele leven nodig zullen hebben.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Christelijke Basisschool Beatrix worden doorgaans geen medische handelingen verricht. Wel zijn diverse medewerkers getraind in EHBO en BHV (Bedrijfshulpverlening). Zij zijn daarmee gekwalificeerd om adequaat te handelen in geval van acute noodsituaties en eerste hulp te verlenen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Devices voor digitale verwerking van de lesstof
Wij werken met De Bieb op school

Extra Ondersteuning op Maat: Succes voor Elke Leerling bij CBS Beatrix

Ons Unieke Ondersteuningsaanbod in Rotterdam

Bij Christelijke Basisschool Beatrix geloven we in het bieden van de juiste ondersteuning aan elk kind, zodat iedereen zijn of haar volledige potentieel kan bereiken. Onze schoolgids beschrijft gedetailleerd hoe we ons onderwijs vormgeven en welke specifieke ondersteuning wij bieden aan leerlingen. We zetten ons actief in om leerlingen die extra hulp nodig hebben te begeleiden. Dit doen we door proactief lesmateriaal aan te bieden (pre-teaching) of door gerichte herhaling (remedial teaching) na de les. Onze focus ligt primair op het bieden van ondersteuning binnen de klas. We observeren nauwkeurig welke leerlingen de stof direct begrijpen en wie extra uitleg nodig heeft. We hanteren hoge verwachtingen en stellen aparte leerlijnen of het verlagen van doelen zo lang mogelijk uit om elk kind te blijven uitdagen. Ons team van toegewijde professionals, waaronder onderwijsassistenten en vrijwilligers, biedt extra oefening op het gebied van lezen, spellen en rekenen. Twee keer per jaar evalueren we welke leerlingen baat hebben bij extra begeleiding. Voor taal en lezen maken we gebruik van methodes zoals Bouw! en bieden we begeleiding bij het DMT lezen. Kinderen die mogelijk in aanmerking komen voor dyslexie-onderzoek, krijgen extra leeskilometers. In de midden- en bovenbouw bieden we een uitdagend programma voor leerlingen die op een hoger niveau werken, inclusief wekelijkse virtuele lessen van docenten van het Zuidergymnasium en verdiepende opdrachten. Voor rekenen zetten we 'Rekentijgers' in. Leerlingen met sociaal-emotionele behoeften kunnen terecht bij onze schoolmaatschappelijk werker. Daarnaast is een gedragswetenschapper één dag per week verbonden aan onze school en biedt zij specialistische ondersteuning. We werken met OntwikkelingsPerspectief (OPP) plannen, waarbij leerlingen inspraak hebben in hun eigen leerproces en extra ondersteuning ontvangen, zowel in de klas als daarbuiten, met specifieke aandacht voor gedrag en werkhouding. De intern begeleider speelt een cruciale rol in het waarborgen van de juiste zorg voor elke leerling. Zij beheert zorgdossiers, leidt besprekingen met leerkrachten, coördineert handelingsplannen en evaluaties, en onderhoudt contacten met ouders, externe deskundigen en instanties zoals het PPO. Dit alles om een optimale ontwikkeling voor elk kind bij CBS Beatrix te garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Schoolplan: Kwaliteitszorg en Toekomstvisie CBS Beatrix

Welke concrete doelen streeft Christelijke Basisschool Beatrix na voor de komende jaren?

Christelijke Basisschool Beatrix richt zich op ambitieuze doelstellingen voor de komende vier jaar, met een duidelijke focus op academische excellentie en een optimale leeromgeving. Een belangrijk streven is dat minimaal 40% van onze leerlingen doorstroomt naar HAVO of VWO en dit niveau succesvol behoudt in het voortgezet onderwijs. Dit onderstrepen we met de implementatie van het nieuwe inrichtingsmodel ouderbetrokkenheid (Educatief Partnerschap) in de periode 2023-2026, gericht op samen leven, samenwerken en gezamenlijke ontwikkeling. We waarborgen een stabiel leerlingenaantal van circa 385 leerlingen, met een maximum van 17 groepen, wat resulteert in een ideale groepsgrootte van ongeveer 25 leerlingen. Sinds schooljaar 2022-2023 versterken we onze didactische vaardigheden met 'Teach like a Champion' in alle groepen, een methodiek die we tot 2026 borgen. Daarnaast is de bewezen effectieve leesmethodiek 'LIST' (lezen is top!) sinds 2020-2021 geïntegreerd in alle groepen en blijft deze tot 2026 een vast onderdeel van ons curriculum. Onze aandacht voor meer- en hoogbegaafde leerlingen is uitgebreid, met ondersteuning binnen de klas door middel van compacting en uitdagende rekentaken. Vanaf groep 5 bieden we bovendien een virtuele klas met een docent van het Zuidergymnasium. Ons Engelse onderwijs, erkend met het 'Early-bird school' keurmerk, wordt tot 2026 continu geborgd, met een her-visitatie gepland voor 2025/2026. Sinds 2020-2021 zijn we een officiële opleidingsschool, een status die we tot 2026 continueren. Elke leerling beschikt vanaf 2021-2022 over een eigen device, en dit principe blijft gelden tot 2026, met iPads in de kleuterklassen. We ontwikkelen een doorlopende leerlijn 'digitale geletterdheid' sinds 2022-2023, met als doel dat alle leerlingen bij het verlaten van de basisschool digitaal vaardig zijn. Sociale veiligheid en burgerschap krijgen prioriteit met de borging van de KiVa-methode en jaarlijkse bijscholing tot 2026. Ons burgerschapsbeleid, opgesteld in 2022, bereidt kinderen voor op hun maatschappelijke rol, met aandacht voor democratie, participatie en identiteitsvorming, en wordt schoolbreed met een jaarplanning uitgevoerd tot 2026. Tot slot realiseren we in het schooljaar 2025/2026 een nieuw, modern schoolgebouw.

Welke meetinstrumenten gebruikt CBS Beatrix om de onderwijskwaliteit te waarborgen en te evalueren?

Bij Christelijke Basisschool Beatrix zetten we een breed scala aan gestandaardiseerde en kwalitatieve instrumenten in om de voortgang van onze leerlingen en de effectiviteit van ons onderwijs continu te monitoren en te verbeteren. We maken gebruik van Cito Leerling in Beeld gegevens voor de groepen 3 t/m 8, tweemaal per jaar, om de ontwikkeling nauwkeurig te volgen. Voor de doorstroomtoets in groep 8 en de Engelse taalvaardigheid meten we met de IEP doorstroomtoets en 'The English Benchmark test' (groep 7 en 8), eenmaal per jaar. Voor onze jongste leerlingen in de peuter- en kleuterklassen gebruiken we 'De Kijk!', met twee ijkmomenten per jaar. De didactische en pedagogische aanpak van onze leerkrachten wordt beoordeeld met de Digitale Kijkwijzer, minimaal tweemaal per jaar. Het Schooljaarverslag, opgesteld in samenwerking met de Medezeggenschapsraad (MR) en het bestuur, wordt jaarlijks geëvalueerd. De sociale-emotionele ontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen in groep 3 t/m 8 monitoren we tweemaal per jaar met de KiVa monitor. Daarnaast gebruiken we Kwaliteitskaarten als continu evaluatie-instrument gedurende het hele schooljaar. Jaarlijkse tevredenheidpeilingen onder leerlingen, medewerkers en ouders (WMK-PO) geven ons waardevolle inzichten. Ons streven is om het keurmerk Ouderbetrokkenheid 3.0 te handhaven door ouders actief te betrekken bij het leerproces van hun kind, wat essentieel is voor een succesvolle schoolontwikkeling.

Programma voor Jonge Kinderen: Start met Succes bij Beatrix Rotterdam

Toelichting van de school

Op Christelijke Basisschool Beatrix in Rotterdam bieden we uw jongste kinderen een fantastische start met ons gespecialiseerde programma. Onze peuterspeelzaal Dikkie Dik maakt volop gebruik van het innovatieve Uk & Puk programma, speciaal ontworpen om de brede ontwikkeling van kinderen van 0 tot 4 jaar te stimuleren door middel van actief en spelenderwijs leren. Uk & Puk is een compleet programma dat perfect aansluit bij de behoeftes van baby's, dreumesen en peuters, en zich uitstekend leent voor gebruik in kinderdagverblijven. De vrolijke pop Puk is een geliefde speelkameraad die kinderen helpt zich verder te ontwikkelen. Dit programma is gebaseerd op de SLO-doelen, wat zorgt voor een naadloze overgang naar onze vroegschoolse educatie. Om de ontwikkeling van elk kind nauwkeurig te volgen, gebruiken we, net als in de groepen 1 en 2, het geavanceerde digitale volgsysteem KIJK!. Via onze onderbouw-overleggen zorgen we voor een coherente en afgestemde aanpak voor alle groepen. De intern begeleider en schoolmaatschappelijk werker die de nul-groepen ondersteunen, zijn tevens de contactpersonen voor de groepen 1, 2 en 3. Dit garandeert niet alleen een consistente monitoring via KIJK!, maar ook een doorlopende lijn in de zorg en begeleiding voor uw kind.

Veelgestelde vragen

Biedt Christelijke Basisschool Beatrix extra ondersteuning voor de allerkleinsten?

Absoluut! Christelijke Basisschool Beatrix in Rotterdam biedt een rijk scala aan extra programma's, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat onze deelname aan Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en onze nauwe samenwerking met lokale peuteropvangfaciliteiten.

Absoluut! Christelijke Basisschool Beatrix in Rotterdam biedt een rijk scala aan extra programma's, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat onze deelname aan Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en onze nauwe samenwerking met lokale peuteropvangfaciliteiten.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) & Peuteropvang

Met welke partners werkt Beatrix Rotterdam samen voor het programma voor jonge kinderen?

Christelijke Basisschool Beatrix werkt samen met vertrouwde partners om de beste zorg en educatie te garanderen. Een van onze gewaardeerde samenwerkingspartners is Peuterspeelzaal Dikkie Dik, gevestigd in de omgeving van onze school in Rotterdam.

Christelijke Basisschool Beatrix werkt samen met vertrouwde partners om de beste zorg en educatie te garanderen. Een van onze gewaardeerde samenwerkingspartners is Peuterspeelzaal Dikkie Dik, gevestigd in de omgeving van onze school in Rotterdam.

Peuterspeelzaal Dikkie Dik Rotterdam