Basisschool Leeve in Roermond

Het team van Basisschool Leeve in Roermond

Current section: team
Jan Amentstraat 24
6041 Roermond

Zie hier hoe het team van Basisschool Leeve is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Leeve. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Leeve bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Leeve bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Leeve zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Leeve. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.1%)
25-35 jaar (0%)
35-45 jaar (54.5%)
45-55 jaar (27.3%)
55-65 jaar (9.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Leeve werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Indirect ondersteunend personeel (8.3%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Leeve gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool Leeve: Altijd Zorg voor Onderwijs

Bij Basisschool Leeve garanderen we de continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs, zelfs bij afwezigheid van onze vaste leerkrachten. Onvoorziene omstandigheden zoals ziekte of speciaal verlof kunnen leiden tot de noodzaak van vervanging. Om dit soepel te laten verlopen, beschikt onze school over een interne vervangingsleerkracht die twee dagen per week beschikbaar is. Daarnaast onderhouden we een toegewijde flexpool met ervaren oud-leerkrachten en gekwalificeerde onderwijsprofessionals. Zij springen regelmatig bij om lesuitval te minimaliseren en uw kind de aandacht te geven die het verdient. Indien er een tekort aan vervangingsuren ontstaat, zelfs bij de afwezigheid van één of enkele collega's, kunnen klassen tijdelijk worden samengevoegd. Ons primaire doel is om te allen tijde te voorkomen dat leerlingen naar huis moeten worden gestuurd. Mochten wij onverhoopt toch genoodzaakt zijn om een groep naar huis te sturen, dan informeren wij u hierover zo spoedig mogelijk via ons communicatieplatform ISY. Voor gedetailleerde informatie over ons vervangingsbeleid, verwijzen wij u graag naar deel 2 van de centrale schoolgids van Swalm & en Roer, specifiek op pagina 15, onder het kopje 'vervanging van medewerkers'.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen bs. Leeve worden de kinderen in leerstofjaarklassen gegroepeerd. De groepsindeling, -verdeling en toedeling is afhankelijk van diverse factoren en een afgeleide van het formatieplan. Deze maken we ieder schooljaar bekend bij het laatste schoolrapport.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Leeve: Ons Specialisten Team

3

Extra Ondersteuning Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor brede expertise
Gespecialiseerde Rekencoach
Taal- en Leesspecialisten voor leesontwikkeling

Toelichting van de school:

Binnen ons toegewijde team beschikken wij over twee collega's die zijn opgeleid tot gecertificeerde taal- en leescoördinatoren. Daarnaast is er één collega die gespecialiseerd is als rekencoördinator. Deze specialisten zetten zich actief in om de leerontwikkeling op het gebied van taal en rekenen te optimaliseren voor al onze leerlingen. Ze bieden gerichte hulp en begeleiding waar nodig.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Kanjer Training

Beschikbare specialisten:

Twee Kanjercoördinatoren: één volledig opgeleid, één in opleiding

Toelichting van de school:

Onze school hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. De kanjercoördinatoren sturen de jaarlijkse planning van de Kanjerafspraken aan. Vanuit hun specifieke expertise initiëren zij verbeteringen en coachen zij collega-leerkrachten bij hun pedagogische aanpak, gebaseerd op de bewezen effectiviteit van de Kanjerafspraken. Ze kunnen tevens gerichte groepstrainingen uitvoeren om het sociaal welbevinden te bevorderen.

1

Begeleiding Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor praktische ondersteuning

Toelichting van de school:

De intern begeleider van Basisschool Leeve biedt leerkrachten waardevolle ondersteuning bij vragen over gedrag, werkhouding en de aanpak van schooltaken. Ze fungeren als een centraal aanspreekpunt voor pedagogische en didactische uitdagingen. Daarnaast staat onze schoolondersteuner, een gekwalificeerde orthopedagoog, klaar om te assisteren bij specifieke en meer complexe vraagstukken, om zo een optimale leeromgeving voor ieder kind te waarborgen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Sport en Beweging

Beschikbare specialisten:

Gecertificeerde Cesartherapeut voor bewegingsontwikkeling
Deskundige Vakleerkracht Gymnastiek

Toelichting van de school:

Op Basisschool Leeve stimuleren we de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen actief. Kinderen kunnen, na verwijzing door een huisarts, profiteren van gespecialiseerde cesartherapie. Onze vakleerkracht gymnastiek zorgt daarnaast voor een gevarieerd en uitdagend bewegingsprogramma dat de fysieke vaardigheden en het algemene welzijn van de kinderen bevordert.

1

Veiligheid en Persoonlijke Verzorging: BHV Gecertificeerd

Beschikbare specialisten:

Getrainde Bedrijfshulpverleners (BHV-ers)

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop. Een aanzienlijk deel van ons schoolteam is in het bezit van een erkend BHV-certificaat (Bedrijfshulpverlener). Deze teamleden volgen jaarlijks verplichte nascholing om hun kennis en vaardigheden up-to-date te houden, zodat zij adequaat kunnen handelen in geval van calamiteiten of medische situaties.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Handvaardigheidslokaal
Werk- en speellokaal groep 3

Ontdek Ons Uitgebreide Ondersteuningsaanbod voor Elke Leerling

Gedetailleerde Uitleg van Basisschool Leeve's Ondersteuningsstructuur

Basisschool Leeve biedt een breed scala aan basisondersteuning, afgestemd op de unieke behoeften van onze leerlingenpopulatie. We streven naar uitmuntend onderwijs in elke les, met een focus op boeiende, doelgerichte en interactieve leerervaringen. Onze toegewijde leerkrachten geven niet alleen effectieve lessen, maar bieden ook persoonlijke aandacht en zorg voor elke leerling. Dit sluit naadloos aan bij de richtlijnen van de onderwijsinspectie en garandeert dat elke leerling de uitleg krijgt die hij of zij nodig heeft. Dit vormt onze brede basisondersteuning, ook wel ondersteuningslaag 1 genoemd. Indien er meer specifieke ondersteuning nodig is, houden we rekening met de individuele verschillen tussen kinderen. De leerkracht bespreekt samen met de leerling en de ouders welke hulp het meest effectief is. Deze ondersteuning wordt vervolgens planmatig aangepakt om de best mogelijke leerstrategie te ontwikkelen (ondersteuningslaag 2). Om optimaal in te spelen op de leerbehoeften van zowel de groep als individuele leerlingen, heeft Basisschool Leeve een gestructureerde zorgcyclus ingericht. Leerkrachten observeren leerlingen nauwgezet en analyseren hun resultaten via ons leerlingvolgsysteem. Deze data vormt de basis voor een groepsanalyse, waarin de onderwijsbehoeften van de groep en individuele leerlingen worden vastgelegd in een groepsdocument. Dit document stuurt vervolgens de aanpak en het lesaanbod aan, wat duidelijk maakt welke ondersteuning Basisschool Leeve kan bieden. De kern van onze leerlingenzorg ligt bij de vaardigheden en het handelen van de leerkracht. Lessen worden regelmatig geobserveerd en besproken met collega's, de directie en de intern begeleider om de expertise binnen het team continu te versteren. Ondersteuning wordt zoveel mogelijk binnen de klas door de eigen leerkracht geboden. Bij specifieke zorgvragen wordt, in overleg met de intern begeleider, een Ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld. Onze schoolondersteuner, een ervaren orthopedagoog, is maandelijks aanwezig om laagdrempelig ondersteuning te bieden bij hulpvragen of handelingsverlegenheid. Indien een leerling het groepsniveau niet kan bijbenen, ontwikkelen we een individuele leerlijn voor specifieke vakgebieden. De leerlingenzorg wordt gewaarborgd door structurele groepsbesprekingen, observaties, analyse-momenten, oudergesprekken en consultaties. We hebben ook een vaste contactpersoon bij het CJG voor aanvullende ondersteuning op aanvraag. Een nauwe samenwerking en afstemming met ouders is hierbij essentieel. Als de onderwijsbehoeften van een kind de mogelijkheden van de school overstijgen, kan extra ondersteuning worden ingezet. Dit kan variëren van aangepast materiaal, extra handen zoals een onderwijsassistent, tot meedenkende specialisten zoals een ambulant begeleider. Deze aanpassingen worden vastgelegd in een OPP. In gevallen waar de onderwijsbehoeften van een leerling zeer specifiek zijn, onderzoeken we de meest passende oplossingen. Voor gedetailleerde informatie over passend onderwijs verwijzen wij u naar pagina 17, deel 2 van de centrale schoolgids van Swalm & en Roer. Versterking van Expertise: Toekomstvisie Basisschool Leeve We zetten vol in op het vergroten van onze expertise door interne opleidingen. Afgelopen jaar hebben drie collega's hun opleiding tot taal-leesspecialist en rekencoördinator afgerond. Deze specialisten spelen een sleutelrol in het begeleiden en coachen van het team, ter versterking van de basisondersteuning. Een collega wordt momenteel opgeleid tot specialist Meer- en Hoogbegaafdheid. Door continue teamscholing en individuele bijscholing ondersteunen we elkaar in de verdere ontwikkeling van ons onderwijsaanbod. Mochten er specifieke expertisebehoeften ontstaan die buiten onze huidige mogelijkheden vallen, dan kunnen we tot januari 2026 rekenen op het Ondersteuningsteam van Swalm en Roer. Daarnaast onderhouden we nauwe banden met de andere scholen binnen onze stichting om gezamenlijk de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Toekomst van Onderwijs op Basisschool Leeve

Wat zijn de doelstellingen van ons schoolplan 2023-2027?

Ons schoolplan voor de periode 2023-2027 is een dynamisch document dat de kernwaarden en ambities van Basisschool Leeve weerspiegelt. Elk schooljaar vertalen we deze ambities naar een concreet schooljaarplan, dat we halverwege het jaar (januari) en aan het einde (juni) evalueren. Professionalisering van ons docententeam is een direct gevolg van deze plannen en de behoeften binnen onze school. Voor het komende schooljaar 2025-2026 richten we ons op meerdere belangrijke ontwikkelpunten. Thematisch onderwijs krijgt extra aandacht, waarbij we de taalonderdelen uit de 'alles-in-1' methode zorgvuldig voorbereiden. Ons burgerschapsonderwijs wordt concreet beschreven en geïmplementeerd per bouw, gebaseerd op onze visie en afgestemd op onze leerlingenpopulatie, met gebruik van de Kanjerlessen en 'alles-in-1'. Tevens implementeren we een leerlijn Digitale geletterdheid, geïntegreerd in de thema's van 'alles-in-1'. Daarnaast verbeteren we doelgericht werken, met specifieke aandachtspunten voor kleuters, spelling en lezen. Bij de kleuters stemmen we leerstof af op hun ontwikkelingsfase, los van leeftijd, en zetten we beredeneerde aanbod in hoeken in. Voor spelling borgen we de methode 'Staal 2' voor de groepen 3 t/m 7 en voeren deze in voor groep 8, inclusief het gebruik van doelenplanners. Leerkrachten passen de didactiek van 'Schrave' correct toe, inclusief taal en gebaren. Voor technisch lezen in groep 3 t/m 6 volgen we de methodiek van 'Schrave' en de materialen van 'Zo leer je kinderen lezen en spellen'. In groep 7 en 8 onderhouden we het lezen via een vastgestelde aanpak. Voor rekenen borgen we het werken met doelenplanners en besteden we extra aandacht aan automatisering tijdens de dagelijkse 10 minuten extra didactiek. Contextsommen (les 4 per blok) breiden we uit met aanvullende opgaven. Elk kind krijgt een schriftje voor het noteren van voorbeeldsommen en oplossingsstrategieën.

Hoe waarborgt Basisschool Leeve de onderwijskwaliteit?

Op Basisschool Leeve zetten we ons voortdurend in voor de ontwikkeling en het behoud van hoge onderwijskwaliteit. Kwaliteitszorg omvat alle acties en maatregelen die we nemen om de kwaliteit van ons onderwijs te bewaken en te verbeteren. Ons team evalueert continu de onderwijsbehoeften van onze leerlingen en stemt het leerproces hierop af. We hanteren een cyclische benadering door vier kernvragen te onderzoeken: Krijgen leerlingen goed les? Voelen leerlingen zich veilig? Leren leerlingen voldoende? Krijgen leerlingen een rijke, thematische leerervaring? Net als binnen Swalm & Roer, volgen we een kwaliteitscyclus met vaste, terugkerende kwaliteitsactiviteiten. We beoordelen systematisch onze ambities en passen deze aan op basis van bevindingen, om zo onze kwaliteit te verbeteren of te borgen. We streven ernaar dat de competentieontwikkeling van onze leerkrachten parallel loopt met de schoolontwikkeling. Onze belangrijkste ambities zijn: inzicht houden in de kenmerken van onze leerlingenpopulatie, beleidsterreinen vastleggen in het schoolplan (minimaal eens per vier jaar beoordeeld), en schooljaarplannen ontwikkelen waarin expertgroepen werken aan verbeteringen. Kwaliteitsborging integreren we in verbeterplannen en we evalueren stelselmatig onze schoolambities en schooljaarplanambities. We rapporteren transparant aan alle belanghebbenden, inclusief de inspectie, het bevoegd gezag, de MR en ouders. De kwaliteit van onze school wordt cyclisch beoordeeld door ouders, leerlingen en leerkrachten, en we garanderen de sociale veiligheid van iedereen binnen de school. De scholen van Swalm & Roer implementeren een nieuwe vierjarige beleidscyclus en starten met een nieuw schoolplan. Ons bestuur ondersteunt ons actief bij het realiseren van de gewenste kwaliteit. De kwaliteitscyclus omvat activiteiten op zowel school- als bestuursniveau. Jaarlijks analyseert het bestuur de opbrengsten, bespreekt deze in schoolontwikkelgesprekken en tijdens schoolbezoeken door het College van Bestuur. Een tweejaarlijks tevredenheidsonderzoek levert inzichten op die op bestuursniveau worden geanalyseerd en met schooldirecteuren worden besproken, met de schoolkwaliteit als centraal thema.

Programma Jonge Kind Basisschool Leeve: Zachte Overgang

Toelichting van de school

Basisschool Leeve in Roermond verwelkomt leerlingen uit een brede regio, afkomstig van diverse peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Wij onderhouden een nauwe samenwerking met kinderopvang De Groene Zwaluw. Ouders geven toestemming voor het delen van informatie, wat zorgt voor een warme overdracht tussen kinderopvang en school. Bij specifieke zorgen vanuit de kinderopvang, organiseren we een startgesprek met ouders, de intern begeleider en de groepsleerkracht. Enkele weken voor de vierde verjaardag van uw kind, ontvangen ouders een uitnodiging voor oefenmomenten in de nieuwe groep. Kleuters die na de zomervakantie instromen, worden verwelkomd op de wisselmiddag, die plaatsvindt op de laatste dinsdag van het schooljaar. Tijdens het eerste kennismakingsmoment ontmoeten ouders de leerkracht en maken zij kennis met de klas en de school. Na zes weken volgt een gesprek over de start en eerste ervaringen van uw kind, met als doel een vertrouwensband op te bouwen voor effectieve samenwerking. Instroom en doorstroom van kleuters bij Basisschool Leeve in Roermond is zorgvuldig geregeld. Kinderen die in de herfstmaanden vier worden, blijven doorgaans tot na de zomervakantie in groep 1. Een overstap naar groep 2 na de zomer gebeurt enkel om pedagogische of didactische redenen, waarbij altijd het belang van het kind voorop staat. Ons team observeert uw kind gedurende de week en adviseert u graag over de optimale leerroute. In de groepen 1 en 2 spreken we niet van doubleren, maar van een 'kleuterverlenging'. Kinderen mogen tot het jaar waarin ze veertien worden, het basisonderwijs volgen, wat flexibiliteit in de leerloopbaan biedt.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Leeve speciaal programma's voor jonge kinderen in Roermond?

Basisschool Leeve in Roermond heeft een zorgvuldig afgestemd instroomprogramma voor jonge kinderen, met speciale aandacht voor een soepele overgang van kinderopvang naar school.

Met welke kinderopvang werkt Basisschool Leeve samen voor het jonge kind?

Basisschool Leeve werkt nauw samen met Kinderopvang De Groene Zwaluw om een optimale start voor jonge kinderen te garanderen.

Basisschool Leeve werkt nauw samen met Kinderopvang De Groene Zwaluw om een optimale start voor jonge kinderen te garanderen.