Basisschool Het Valkhof Openbare Basisschool voor Daltononderwijs in Roden

De resultaten van Het Valkhof Openbare Basisschool voor Daltononderwijs in Roden

Current section: resultaten
Schonauwen 2
9301 Roden

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Het Valkhof Openbare Basisschool voor Daltononderwijs, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Het Valkhof Openbare Basisschool voor Daltononderwijs bij jullie?

Ontdek hoe goed Het Valkhof Openbare Basisschool voor Daltononderwijs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamentele Niveau door Leerlingen

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep acht met een doorstroomtoets, cruciaal voor de verdere schoolloopbaan. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm: minimaal 85% van alle leerlingen moet dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Bereiken van het Streefniveau door Onze Leerlingen

Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau, met als ambitie dat zoveel mogelijk leerlingen dit niveau bereiken aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool een specifiek streefpercentage vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het streefniveau, een maatstaf voor de schoolprestaties die is afgestemd op de specifieke context van Het Valkhof.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Het Valkhof Openbare Basisschool voor Daltononderwijs?

Op Het Valkhof in Roden sluiten de schooladviezen doorgaans goed aan bij de resultaten van de doorstroomtoets. Kleine verschillen kunnen ontstaan doordat leerkrachten of de Cito-toets kiezen voor enkelvoudige of juist dubbele adviezen, wat de individuele ontwikkeling van uw kind weerspiegelt. Onze focus ligt op een passende voorbereiding op het voortgezet onderwijs. We streven ernaar om elk kind een eerlijk en onderbouwd schooladvies te geven, gebaseerd op een brede kijk op hun capaciteiten. Dit helpt u bij het maken van de juiste keuze voor de vervolgstap na de basisschool.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Vaardigheden Ontwikkelen op Het Valkhof: Een Daltonschool Benadering

Op Het Valkhof, een openbare basisschool met een sterke Daltonpedagogiek, staat sociale ontwikkeling centraal. Onze schoolvisie, die openbaar onderwijs combineert met de principes van De Vreedzame School, legt een grote nadruk op het aanleren en toepassen van sociale vaardigheden. Wij geloven dat de basisschoolleeftijd een cruciale periode is voor kinderen om te leren hoe ze effectief met elkaar omgaan en om hierin veel praktische ervaring op te doen. Het Valkhof biedt een veilige en gestructureerde omgeving waarin leerlingen worden aangemoedigd en begeleid in hun sociale groei.

Ontwikkelen van Empathie en Inlevingsvermogen

Effectief Omgaan met Conflicten en Uitdagingen

Bevorderen van Zorgzaamheid en Onderlinge Hulp

Hoe bevordert Het Valkhof de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Op Het Valkhof integreren we sociale vaardigheden in het dagelijkse schoolleven. Kinderen van groep 1 tot en met 8 ontvangen wekelijks les uit de methode 'De Vreedzame School'. Deze lessen worden aangevuld met praktische toepassingen in de klas, op het schoolplein en tijdens andere schoolactiviteiten. Initiatieven zoals de leerlingenraad en getrainde mediators zijn concrete voorbeelden van hoe we sociale interactie bevorderen. De daltonaanpak stimuleert actief samenwerken, effectief overleggen, zelfreflectie en het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Daarnaast besteden we aandacht aan digitale sociale vaardigheden, inclusief mediawijsheid, om leerlingen voor te bereiden op een veilige online wereld.

Welke methoden gebruikt Het Valkhof om sociale vooruitgang te meten?

Het Valkhof hanteert diverse registratiemethoden om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen. Dit stelt ons in staat om gerichte ondersteuning te bieden waar nodig. Onze registratievormen omvatten:

  • Gestandaardiseerde vragenlijsten van 'De Vreedzame School' voor systematische evaluatie.
  • De 'Kindbegrip' vragenlijsten (voorheen bekend als 'Zien!') om individuele sociale en emotionele groei te volgen.

Met welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren werkt Het Valkhof?

Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen maakt Het Valkhof gebruik van de bewezen effectieve methode 'De Vreedzame School'. Deze methode vormt de basis voor onze aanpak, waarbij we kinderen leren om te gaan met emoties, conflicten op te lossen en empathie te ontwikkelen.

Inspectierapport Het Valkhof: Kwaliteit en Kansen voor Uw Kind

Ontdek de kwaliteitsbeoordelingen van Het Valkhof, uw openbare basisschool voor daltononderwijs. Als erkende daltonschool wordt onze school regelmatig geëvalueerd door de Nederlandse Dalton Vereniging (NDV), wat onze toewijding aan vernieuwend onderwijs onderstreept. De laatste visitatie in 2018 bevestigde onze hoge standaarden, resulterend in een maximale licentieverlenging van vijf jaar. Dit reflecteert de effectiviteit van onze daltonaanpak en de positieve leeromgeving die wij bieden. Onze volgende visitatie staat gepland voor het najaar van 2025. De afwijking van de gebruikelijke vijfjaarlijkse cyclus, met een periode van zeven jaar tussen de visitaties, is een direct gevolg van de opschorting van inspecties tijdens de coronapandemie in de schooljaren 2019-2020 en 2020-2021. We kijken ernaar uit om ook dan weer onze voortdurende ontwikkeling te laten zien.