Basisschool IKC De Horizon in Rilland

De resultaten van IKC De Horizon in Rilland

Current section: resultaten
Cromvlietstraat 9
4411 Rilland

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC De Horizon, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past IKC De Horizon bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Horizon bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen op IKC De Horizon

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van het basisonderwijs moet beheersen. Op IKC De Horizon meten we dit in groep acht met een doorstroomtoets, cruciaal voor een succesvolle overgang naar het voortgezet onderwijs. De Nederlandse onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit landelijke criterium, de signaleringswaarde, geldt uniform voor alle basisscholen, inclusief ons IKC.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitieus Leren op IKC De Horizon voor Excellente Resultaten

Het streefniveau op IKC De Horizon daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en excelleren in taal en rekenen. Ons doel is om een zo groot mogelijk deel van de leerlingen in groep acht dit hogere niveau te laten bereiken, wat blijk geeft van een sterke academische ontwikkeling. De inspectie stelt per school een specifiek streefniveau vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage, de signaleringswaarde, reflecteert onze ambitie om elke leerling het maximale uit zijn of haar potentieel te laten halen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC De Horizon?

Bij IKC De Horizon geloven we in een persoonlijk schooladvies voor elke leerling. Dit advies wordt zorgvuldig samengesteld door een team van ervaren leerkrachten uit groep 7 en 8, de intern begeleider en de schoolleiding. We kijken naar het complete plaatje van uw kind. Onze beoordeling is gebaseerd op observaties van de leerkrachten, zoals de taakaanpak, zelfstandigheid, en de behoefte aan instructie en begeleiding. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling en individuele kindkenmerken spelen een cruciale rol. Eventuele bevindingen van de intern begeleider en het OPP worden meegenomen, evenals resultaten van IEP-toetsen vanaf groep 6 en het drempelonderzoek in groep 8. IKC De Horizon maakt gebruik van een erkende doorstroomtoets. Wanneer de toetsresultaten van een leerling hoger uitvallen dan het initiële advies van de leerkracht, wordt het advies opnieuw overwogen om recht te doen aan de prestaties van het kind.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Welzijn op IKC De Horizon

IKC De Horizon in Rilland is meer dan een school; het is een levendige gemeenschap waar kinderen, ouders en teamleden samen leren, leven en groeien. Wij geloven in een omgeving die gebaseerd is op wederzijds respect en zorg voor elkaar en onze omgeving. Vanaf het moment dat u onze deuren binnenstapt, ervaart u de warme en inclusieve sfeer die kenmerkend is voor onze school. Iedereen voelt zich hier welkom en gewaardeerd, met ruimte om het eigen unieke zelf te zijn. Onze missie is om kinderen voor te bereiden op een toekomst waarin sociale vaardigheden en actief burgerschap essentieel zijn. Via onze Vreedzame School-aanpak leren kinderen op een positieve manier met elkaar om te gaan, democratische beslissingen te nemen en een waardevolle bijdrage te leveren aan een harmonieuze groepsdynamiek. We streven naar een veilig en ondersteunend leefklimaat waarin iedereen kan participeren en excelleren. Kinderen op IKC De Horizon ontwikkelen een sterk gevoel van verantwoordelijkheid voor het gemeenschappelijke welzijn. Ze zijn proactief, zorgzaam en betrokken bij hun leeromgeving en medeleerlingen. Dit draagt bij aan een bloeiende leergemeenschap waar elk kind zijn of haar volledige potentieel kan bereiken.

Veiligheid en geborgenheid

Respect voor elkaar en de omgeving

Samenwerking en gemeenschapszin

Hoe bevordert IKC De Horizon de sociale ontwikkeling van leerlingen?

IKC De Horizon creëert een veilig pedagogisch klimaat met duidelijke verwachtingen voor sociaal gedrag en interactie met de omgeving. We hanteren een gestructureerd systeem van omgangsregels, waarin we zelf het goede voorbeeld geven aan de kinderen. De sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind wordt systematisch gemonitord door middel van observaties, gesprekken met kinderen en ouders, en het afnemen van sociogrammen bij groepen 3 tot en met 8. Onze aanpak is gebaseerd op de effectieve methode 'Vreedzaam'.

Welke registratiemethoden gebruikt IKC De Horizon voor sociale opbrengsten?

Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten zet IKC De Horizon diverse registratiemethoden in:

  • Kijk! observatiesysteem
  • IEP talentenkaart: Hoofd, Hart en Handen
  • Vensters: Vragenlijsten over leerlingtevredenheid en sociale veiligheid

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op IKC De Horizon?

IKC De Horizon maakt gebruik van de volgende bewezen methoden voor sociaal-emotioneel leren:

  • De Vreedzame School

Inspectierapport IKC De Horizon: Kwaliteit van Onderwijs en Veiligheid

IKC De Horizon in Rilland hecht veel waarde aan transparantie en de kwaliteit van ons onderwijs. Wij nodigen u van harte uit om de bevindingen van de Onderwijsinspectie te bekijken. Dit rapport geeft een gedetailleerd inzicht in hoe onze school presteert op het gebied van onderwijskwaliteit, pedagogisch klimaat en veiligheid. Ontdek hoe IKC De Horizon zich inzet voor een optimale leeromgeving voor elk kind. Onze school, gelegen in het hart van Rilland, streeft continu naar verbetering en voldoet aan alle wettelijke en kwaliteitsnormen.

Resultaten | IKC De Horizon in Rilland | [2025] Schoolregister