
Het team van School voor Speciaal Basisonderwijs Elsenburg in Rijswijk (Zuid-Holland)
Current section: teamZie hier hoe het team van School voor Speciaal Basisonderwijs Elsenburg is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van School voor Speciaal Basisonderwijs Elsenburg. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs Elsenburg bij jullie?
Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs Elsenburg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij School voor Speciaal Basisonderwijs Elsenburg zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 91.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.7% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij School voor Speciaal Basisonderwijs Elsenburg. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij School voor Speciaal Basisonderwijs Elsenburg werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor School voor Speciaal Basisonderwijs Elsenburg gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Flexibele Onderwijsvervanging bij Speciaal Basisonderwijs Elsenburg
Bij Speciaal Basisonderwijs Elsenburg streven we ernaar om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde medewerkers. Inzet voor verlof of noodzakelijke afspraken buiten school wordt primair intern georganiseerd om een stabiele leeromgeving te garanderen. Ondanks onze inspanningen, kan het landelijke tekort aan gekwalificeerde leerkrachten soms leiden tot situaties waarin interne vervanging niet toereikend is. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat leerlingen tijdelijk thuis lesmateriaal ontvangen om digitaal te kunnen werken, wat een noodzakelijke maatregel is om de leerdoelen te blijven behalen. Wij begrijpen dat dit impact kan hebben en communiceren dergelijke situaties direct via Social Schools. Zo bent u altijd tijdig geïnformeerd over de onderwijsregelingen voor uw kind.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
De Elsenburg is een kleine SBO school. Wij hebben zes groepen. Dit zijn over het algemeen gecombineerde groepen. Dit jaar hebben we een groep 1/2, een groep 3/4, een groep 5/6, een groep 6/7, en twee groepen 7/8. De indeling van de groepen is afhankelijk van de groepen van het voorgaande jaar, maar ook van de instroom gedurende het jaar.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning op Elsenburg: Een Overzicht van Onze Specialisten
Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Elsenburg bieden we op maat gemaakte ondersteuning voor elke leerling, met een focus op taal en rekenen. Elk kind heeft unieke leerbehoeften, vastgelegd in een persoonlijk ontwikkelingsperspectief. Dit perspectief bevat concrete doelen voor de ontwikkeling van uw kind, zowel binnen de schoolperiode als voor de toekomstige uitstroom. We hanteren hierbij realistische, maar ambitieuze verwachtingen. Om deze individuele behoeften optimaal te vervullen, werken we groepsdoorbroken met specifieke leerlijnen voor rekenen, spelling en technisch lezen. De keuze voor de juiste aanpak en het niveau wordt bepaald in samenspraak met onze diverse professionals, altijd met het oog op de beste uitstroommogelijkheden. Voor rekenonderwijs maken we gebruik van methodes zoals Getal en Ruimte, Met Sprongen Vooruit, Sprint en Rekenroute, aangevuld met Snappet. Ons taalonderwijs wordt verzorgd met Taal Actief 5 en Snappet. In de onderbouw versterken we de schooltaal met Logo 3000. Technisch lezen besteden we aandacht met de methodes Bouw! en Letterster, en bieden we ondersteuning via Alinea. Begrijpend lezen wordt gestimuleerd met Nieuwsbegrip. Voor wereldoriëntatie werken we thematisch met de methode Go!, die alle leergebieden omvat en geïntegreerd aan bod komen.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Elsenburg creëert een rustige en veilige leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Door onze kleinschaligheid kennen we alle leerlingen persoonlijk, wat zorgt voor lage drempels en laagdrempelig contact met onze professionals. Een veilige omgeving is essentieel voor groei. Daarom hanteren we duidelijke gedragsregels, met nadruk op wederzijds respect. Fysiek en verbaal geweld wordt niet getolereerd. Voor een positieve sfeer zetten we de methode Kwink in en besteden we aandacht aan burgerschap. De sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van de kinderen monitoren we structureel met Kindbegrip. Onze intern begeleiders, met specifieke focus op sociaal-emotionele ontwikkeling, voeren regelmatig gesprekken met leerlingen. De sociaal-emotionele aspecten zijn een vast agendapunt tijdens groepsbesprekingen. Bij uitdagingen biedt onze schoolmaatschappelijk werkster ondersteuning, altijd in overleg met ouders. Ook de onderwijsconsulent van Rijswijk neemt deel aan multidisciplinaire overleggen (MDO's) om de brug te slaan tussen jeugdhulp en onderwijs. Voor kinderen buiten Rijswijk werken we samen met lokale jeugdhulpinstanties, zoals Kracht, RondomJou en Delftsupport, steeds in nauwe samenspraak met de ouders. Indien een groep extra ondersteuning nodig heeft, bespreken we gezamenlijk de benodigde interventies en de inzet van de juiste professionals.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Gerichte Ondersteuning
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Kinderen op Elsenburg hebben vaak specifieke ondersteuningsbehoeften op het gebied van leren, sociaal-emotionele ontwikkeling en executieve functies. Deze behoeften zijn gedetailleerd beschreven in de individuele ontwikkelingsperspectieven van elk kind. Om de executieve functies te versterken, maken we gebruik van effectieve didactieken, waaronder die van Breinhelden. Onze multidisciplinaire overleggen en de interne zorgcommissie brengen diverse specialisten samen om zowel individuele hulpvragen als schoolbrede thema's te bespreken.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Welzijn in Beweging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Elsenburg werken we samen met gespecialiseerde professionals voor motorische en lichamelijke ontwikkeling. We hebben een eigen logopediste (Branco Logopedie) en een oefentherapeut (Oefentherapie In-Balans). De logopediste ondersteunt kinderen bij communicatie, stemgebruik, taalontwikkeling, spraak, gehoor en slikproblemen. De oefentherapeut adviseert en begeleidt kinderen bij het verbeteren van hun houding en bewegingspatronen. Wanneer wij denken dat een leerling baat heeft bij de expertise van de logopediste of oefentherapeut, bespreken we dit altijd met de ouders. Een verwijzing van de huisarts is hiervoor doorgaans noodzakelijk.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Maatwerk
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor specifieke onderwijs- en ontwikkelbehoeften die verband houden met medische zorg of persoonlijke verzorging, schakelen we in overleg met ouders gespecialiseerde ambulante begeleiding in. Dit kan bijvoorbeeld begeleiding zijn vanuit cluster 3 of een individuele ambulante ondersteuner.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontdek de Extra Ondersteuning voor Uw Kind op Elsenburg
Gedetailleerde Informatie Over Onze Educatieve Aanpak
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie voor de Toekomst
Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2023-2027?
Hoe realiseren we onze ambitieuze schoolplandoelen?
Downloaden
Download Hier Ons Uitgebreide SchoolplanSpeciaal Basisonderwijs Elsenburg: Programma voor Jonge Kinderen
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt Speciaal Basisonderwijs Elsenburg extra ondersteuning voor jonge kinderen?
Met welke partners werkt SBO Elsenburg samen voor het aanbod voor jonge kinderen?
Speciaal Basisonderwijs Elsenburg werkt nauw samen met Kinderopvang Up! voor de dagelijkse opvang en de begeleiding van jonge kinderen. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang tussen opvang en onderwijs.