Petrusschool voor Katholiek Basisonderwijs in Rijswijk (Zuid-Holland)

De resultaten van Petrusschool voor Katholiek Basisonderwijs in Rijswijk (Zuid-Holland)

Current section: resultaten
Johan Brouwerstraat 2
2286 Rijswijk (Zuid-Holland)

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Petrusschool voor Katholiek Basisonderwijs, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Petrusschool voor Katholiek Basisonderwijs bij jullie?

Ontdek hoe goed Petrusschool voor Katholiek Basisonderwijs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamentele Niveau

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Prestaties ten opzichte van het Streefniveau

Het streefniveau markeert een ambitieuzer prestatieniveau dan het fundamentele niveau. Het schoolteam streeft ernaar dat een zo groot mogelijk aantal leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep acht. Voor iedere basisschool wordt op basis van de specifieke leerlingpopulatie een persoonlijk streefpercentage vastgesteld door de onderwijsinspectie. Dit percentage vormt de unieke signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau op de betreffende school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Petrusschool voor Katholiek Basisonderwijs?

De Petrusschool voor Katholiek Basisonderwijs bereidt leerlingen optimaal voor op de overstap naar het voortgezet onderwijs. Wij geloven dat elke leerling uniek is en een eigen leertraject volgt. Daarom houden we bij het schooladvies rekening met zowel capaciteiten als speciale talenten. Dit proces begint vroegtijdig, met de afname van de ADIT-toets in groep 7. Ouders worden volledig geïnformeerd over dit onderzoek en geven hiervoor toestemming. De testresultaten worden met de grootste discretie behandeld, enkel gedeeld met de leerling, ouders, betrokken leerkrachten, IB'ers en de directeur. In groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopig advies bij het tweede rapport, gevolgd door een persoonlijk gesprek met de ouders. Dit helpt bij een weloverwogen keuze voor het juiste vervolgonderwijs. In groep 8 organiseren we een informatieavond over de overgang naar het voortgezet onderwijs, waarbij we de BOVO-tijdlijn toelichten. De definitieve Cito-toetsen (B8) in november kunnen leiden tot een bijstelling van het pré-advies. Januari biedt tijd voor open dagen, waarna de landelijke doorstroomtoets in februari de basis vormt voor het definitieve advies. Positieve resultaten van de doorstroomtoets nemen we over. De inschrijvingen en aannames volgen de BOVO-Haaglanden digitale procedure. Om de overgang soepel te laten verlopen, bezoeken leerlingen van groep 7/8 met hun leerkracht diverse scholen voor voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Welbevinden op de Petrusschool

Bij de Petrusschool in Rijswijk vieren we de unieke eigenschappen van elke leerling. Onze toegewijde leerkrachten blinken uit in pedagogische vaardigheden en creëren een omgeving waar kinderen zich veilig, uitgedaagd en gestimuleerd voelen. Met expertise in zowel de KWINK-methode als de Orka-aanpak, bevorderen onze leerkrachten actief positieve leer- en ontwikkelingsprocessen. De behoeften van uw kind staan centraal, met een focus op waardering en acceptatie (relatie), het stimuleren van zelfvertrouwen (competentie) en het aanleren van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid (autonomie). Onze leerkrachten stemmen hun interacties af op de individuele leerling, rekening houdend met ontwikkelingstempo en persoonlijke leerstijlen. Dit bevordert een omgeving waar kinderen met plezier naar school gaan en zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Veiligheid en geborgenheid voor elke leerling

Een stimulerende en uitdagende leeromgeving

Een positieve en proactieve benadering van ontwikkeling

Hoe bevordert de Petrusschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De Petrusschool hanteert een schoolbrede, eenduidige aanpak gebaseerd op de kernwaarden respect, verantwoordelijkheid en veiligheid. We formuleren positieve gedragsverwachtingen voor alle schoolse situaties, van het schoolplein tot de klas, en oefenen dit gedrag actief met de leerlingen. Onze aanpak omvat de KWINK-methode voor sociaal-emotioneel leren, burgerschap en mediawijsheid, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten ter preventie van pesten en het versterken van groepsdynamiek. Daarnaast maken we gebruik van de Orka Training, een 'superhelden-aanpak' die kinderen leert omgaan met diverse sociale situaties door het toepassen van zes effectieve keuzes. Leerkrachten begeleiden deze lessen en integreren de Orka-principes dagelijks in de klas.

Welke tools gebruikt de Petrusschool voor het meten van sociale vooruitgang?

Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt de Petrusschool gebruik van de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).

  • Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op de Petrusschool?

De Petrusschool hanteert een diversiteit aan effectieve methodes voor sociaal-emotioneel leren om een veilige en positieve leeromgeving te garanderen: * School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) * ORKA Training * KWINK * Goed gedrag (ter bevordering van een veilige schoolcultuur)

  • School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
  • ORKA Training
  • KWINK
  • Goed gedrag (ter bevordering van een veilige schoolcultuur)

Onderwijsinspectie Rapport: Inzicht in de Kwaliteit van de Petrusschool

Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over de Petrusschool in Rijswijk. Deze school, met een rijke traditie in katholiek basisonderwijs, wordt beoordeeld op verschillende cruciale aspecten. Wij geloven in transparantie en delen graag de officiële rapporten. Hier vindt u essentiële informatie over de onderwijskwaliteit, pedagogisch klimaat en de resultaten van de school. De Petrusschool streeft continu naar verbetering en deze inzichten helpen ons om het beste onderwijs te blijven bieden aan alle leerlingen.