Basisschool Octantschool Ackerweide in Pijnacker

Het team van Octantschool Ackerweide in Pijnacker

Current section: team
Gantellaan 7
2642 Pijnacker

Zie hier hoe het team van Octantschool Ackerweide is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Octantschool Ackerweide. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Octantschool Ackerweide bij jullie?

Ontdek hoe goed Octantschool Ackerweide bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Octantschool Ackerweide zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.8%)
Man (18.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Octantschool Ackerweide. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (38.1%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Octantschool Ackerweide werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.2%)
Direct ondersteunend personeel (9.5%)
Indirect ondersteunend personeel (4.8%)
Management (9.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Octantschool Ackerweide gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Een Zorgeloze Aanpak

Bij Octantschool Ackerweide zorgen we voor een naadloze continuïteit van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Ons beleid voor personeelsvervanging is volledig afgestemd op de richtlijnen van Octant, de overkoepelende stichting. Voor een gedetailleerd inzicht in onze procedures en de voordelen van het Octant-beleid, nodigen we u van harte uit om de officiële website te bezoeken. U vindt alle relevante informatie op www.octant.nl. Dit beleid waarborgt de kwaliteit en stabiliteit binnen onze school, zodat uw kind altijd kan rekenen op deskundige begeleiding.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op de Octantschool Ackerweide: Onze Specialisten

5

Versterk Taal- en Rekengebied: Specialisten op Ackerweide

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Rekenkundespecialist
Expert voor Meer- en Hoogbegaafde Kinderen
Taalkundig Specialist
Kwaliteitscoach Onderwijs

Toelichting van de school:

Onze school biedt gerichte hulp met gespecialiseerde leerkrachten. Een dyslexiespecialist is één dag per week beschikbaar om leerlingen met dyslexie te ondersteunen. Dit helpt hen om hun potentieel volledig te benutten. Onze rekenspecialist biedt eens per twee weken extra begeleiding, wat zorgt voor een solide basis in wiskunde. Ook voor meer- en hoogbegaafde kinderen is er aandacht; een specialist is eens per twee weken aanwezig voor uitdagende leertrajecten. Een taalspecialist versterkt de taalvaardigheid van onze leerlingen, met een aanwezigheid van één dag per week. Onze kwaliteitsondersteuner is vier dagen per week actief om het onderwijs continu te verbeteren. Daarnaast is er een specialist Ontwikkelingsgericht Onderwijs, één dag per twee weken, voor innovatieve lesmethoden. Extern bieden wij ook ondersteuning van een logopedist (twee dagen per week) en het Regionaal Instituut Dyslexie (twee dagen per week) voor specifieke behoeften.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Gedragsdeskundige
Expert voor Meer- en Hoogbegaafde Kinderen

Toelichting van de school:

De sociale en emotionele ontwikkeling van elk kind staat centraal in ons onderwijs. Onze kwaliteitsondersteuner is vier dagen per week aanwezig om schoolbrede initiatieven te coördineren en te monitoren. De expert voor meer- en hoogbegaafde kinderen biedt eens per twee weken individuele begeleiding en uitdaging. Daarnaast is een gedragsspecialist, één dag per week, beschikbaar voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag en welzijn.

2

Effectieve Gedrags- en Taakaanpak: Specialistische Hulp

Beschikbare specialisten:

Gedragsdeskundige
Kwaliteitscoach Onderwijs

Toelichting van de school:

Wij zetten ons in voor een positieve leeromgeving waarin elk kind succesvol kan zijn. Onze gedragsdeskundige ondersteunt leerlingen en leerkrachten bij het aanpakken van gedragsuitdagingen, met een focus op positieve ontwikkeling. De kwaliteitsondersteuner is vier dagen per week aanwezig om te zorgen dat leerkrachten de juiste middelen en strategieën hebben voor een effectieve taakaanpak.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Logopedist
Gespecialiseerde Gymnastiekdocent

Toelichting van de school:

Beweging en fysieke ontwikkeling zijn essentieel voor een gezonde groei. Onze school beschikt over een gespecialiseerde vakleerkracht voor bewegingsonderwijs, die klaarstaat met advies voor zowel leerlingen als leerkrachten. Daarnaast is een fysiotherapeut actief binnen de school. Na schriftelijke toestemming van de ouders kunnen wij gericht advies inwinnen om de motorische ontwikkeling optimaal te ondersteunen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen zijn van het grootste belang. Op de Octantschool Ackerweide zijn dagelijks voldoende gecertificeerde bedrijfshulpverleners (BHV'ers) aanwezig om adequaat te kunnen handelen bij calamiteiten en medische situaties.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal
Wetenschap & Technieklokaal
Theater

Ontdek Onze Aanpak voor Leerlingondersteuning op Octantschool Ackerweide

Gedetailleerde Uitleg van Onze Ondersteuningsstructuur

Passend Onderwijs: Een Plek voor Elk Kind Sinds 1 augustus 2014 faciliteert de wet Passend Onderwijs dat ieder kind een passende schoolplek vindt, zelfs wanneer er extra ondersteuning nodig is. Octantschool Ackerweide werkt nauw samen binnen regionale samenwerkingsverbanden om deze zorg te garanderen. Ons ondersteuningsprofiel schetst de basisondersteuning en gespecialiseerde hulp die wij bieden, afgestemd op de individuele behoeften van onze leerlingen. Dit beleid is ontwikkeld in samenwerking met ouders en het schoolteam, en vastgesteld na consultatie met de Medezeggenschapsraad. Onze Gestructureerde Ondersteuningscyclus voor Optimale Groei Op Ackerweide hanteren we een jaarlijks geëvalueerde kwaliteitscyclus om de ontwikkeling van elke leerling nauwgezet te volgen. Dit omvat tweejaarlijkse schoolbesprekingen over didactische voortgang en welzijn, en vier tot zes keer per jaar groeps- en leerlingbesprekingen. Hierin signaleren leerkrachten en specialisten proactief behoeften, waarbij onze kwaliteitsondersteuner samen met ouders en specialisten vervolgstappen bepaalt. Regelmatige Evaluatie en Samenwerking voor Succes Vijf keer per jaar organiseren we een Schoolondersteuningsteam (SOT) met ouders, leerkrachten, externe orthopedagogen, schoolmaatschappelijk werkers, directie en kwaliteitsondersteuners om leerlingen te bespreken. Aan het begin van het schooljaar vinden startgesprekken plaats, gevolgd door voortgangsgesprekken in maart (Mijn Rapportfolio) en individuele oudergesprekken. We betrekken actief externe expertise om onze ondersteuning continu te verbeteren. Een Continu Verbeterproces voor Toekomstige Uitdagingen Onze cyclus begint met signalering door de leerkracht, gevolgd door overleg met de Kwaliteitsondersteuner. Afhankelijk van de situatie worden ouders en externe professionals betrokken. Gespreksverslagen documenteren de voortgang en worden, indien gewenst, met ouders gedeeld. Indien nodig stellen we een plan op met concrete doelen die periodiek geëvalueerd worden, waarbij de leerling zoveel mogelijk wordt betrokken. We blijven investeren in de deskundigheid van onze specialisten om onze leerlingen optimaal te begeleiden bij hun individuele leerbehoeften.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitszorg en Schoolplan: Toekomstgericht Onderwijs op Ackerweide

Wat zijn de ambitieuze doelen in ons schoolplan 2023-2027?

Het schoolplan van Octantschool Ackerweide, dat loopt van 2023 tot 2027, legt de basis voor onze onderwijskwaliteit. Dit strategische document bevat uiteenlopende doelen, van kleine verbeteringen tot grootschalige projecten. Jaarlijks vertalen we deze doelen naar een concreet jaarplan, waarbij we flexibel inspelen op nieuwe inzichten en resultaten. Voor het aankomende schooljaar, 2025-2026, richten we ons op cruciale ontwikkelingen. Een belangrijke focus ligt op het versterken van ons technisch en begrijpend leesonderwijs, met speciale aandacht voor effectieve leesstrategieën die het leerplezier en de resultaten verhogen. Daarnaast evalueren we continu hoe we inclusief onderwijs vormgeven op Ackerweide. We brengen in kaart welke specifieke onderwijsbehoeften, zowel didactisch als pedagogisch, we verder kunnen realiseren om elke leerling optimaal te ondersteunen. Ons specialistenteam verdiept zich actief in hun rol, versterken hun expertise en zetten beleid uit binnen hun vakgebieden. Dit draagt bij aan een gestructureerde en kwalitatieve aanpak binnen de school. Gedrag is een ander speerpunt voor het komende jaar. Onder leiding van onze gedragsspecialist vergroten we als team onze kennis over gedragsproblematiek. We actualiseren onze aanpak voor klassenmanagement op zowel school- als groepsniveau, om een positief en productief leerklimaat te waarborgen. Ons beleidsplan voor burgerschap is afgerond en geïntegreerd in ons onderwijs. We leggen verbanden tussen onze pedagogische aanpak (OGO), het KiVa-programma en onze schoolidentiteit. Om de effectiviteit te meten, koppelen we een meetinstrument aan ons burgerschapsonderwijs, waarmee we kennis, vaardigheden en attitudes monitoren. Dit sluit naadloos aan bij onze bredere kwaliteitszorg.

Hoe waarborgt Octantschool Ackerweide de realisatie van haar onderwijsdoelen?

De besturing van onze school is gebaseerd op het INK-managementmodel, een bewezen methode voor het monitoren van kwaliteitszorg. Dit model helpt ons proactief in te spelen op veranderingen in de onderwijssector, zonder onze kerndoelen uit het oog te verliezen. Twee keer per jaar evalueren we ons jaarplan grondig. Tijdens deze evaluaties leggen we verantwoording af aan de directeur-bestuurder van Octant. Dit proces vindt plaats aan de hand van het toetsingskader dat door de stichting is opgesteld, wat zorgt voor transparantie en continue kwaliteitsverbetering.

Downloaden

Ontdek het Jonge Kind Programma op Octantschool Ackerweide

Toelichting van de school

Visie op het Jonge Kind: Betekenisvol, Brede Ontwikkeling en Bemiddeling Op Octantschool Ackerweide geloven we in een ontwikkelingsgerichte aanpak voor jonge kinderen. Onze visie rust op drie kernprincipes, de drie B's: betekenisvol leren, brede persoonsontwikkeling en de leerkracht als bemiddelaar. Spelend Leren en Ontdekken Wij stimuleren kinderen om te leren door te spelen. Leerdoelen worden zoveel mogelijk geïntegreerd in spelactiviteiten, die plaatsvinden in diverse leerhoeken. Indien nodig bieden we gerichte instructie aan, zowel in de grote als kleine kring. Buitenspelen is een essentieel onderdeel van ons aanbod, waarbij we ontdekkend leren centraal stellen. Stimuleren van Nieuwsgierigheid en Verwondering Verwondering, nieuwsgierigheid en een positieve betrokkenheid bij de eigen ontwikkeling vormen de basis voor effectief leren. Onze leerkrachten observeren nauwgezet de voortgang van elk kind. Op basis van deze observaties stemmen zij het onderwijsaanbod af, met oog voor zowel de algemene leerlijnen als de unieke behoeften van elk kind. Samenwerking met SkippyPePijN voor een Vloeiende Overgang Hoewel we geen apart 'extra' aanbod hebben voor het jonge kind, onderhouden we een waardevolle samenwerking met kinderopvangorganisatie SkippyPePijN, die gevestigd is in ons schoolgebouw. Dit partnerschap vergemakkelijkt de kennismaking met onze school en werkwijze. PeuteropStap en Afgestemde Thema's Via het PeuteropStap programma maken toekomstige leerlingen spelenderwijs kennis met Octantschool Ackerweide. Peuters vanaf 3,5 jaar brengen één keer per week een uur door in een van onze kleutergroepen, onder begeleiding van een pedagogisch medewerker van SkippyPePijN. Daarnaast stemmen we thema's af tussen de kinderopvang en onze groepen 1-2, wat zorgt voor een consistente leerervaring. Toekomstvisie: Kindcentrum Ackerweide We verkennen momenteel de mogelijkheden voor een nog hechtere samenwerking met SkippyPePijN, met als doel de ontwikkeling van een integraal kindcentrum. Dit zou een naadloze doorgaande lijn voor kinderen van 0 tot 12 jaar mogelijk maken.

Veelgestelde vragen

Biedt Octantschool Ackerweide aanvullende activiteiten voor peuters?

Octantschool Ackerweide heeft momenteel geen specifiek aanvullend aanbod voor peuters, maar werkt nauw samen met SkippyPePijN.

Met welke kinderopvangorganisatie werkt Octantschool Ackerweide samen?

Octantschool Ackerweide werkt nauw samen met kinderopvangorganisatie SkippyPePijN, gevestigd in hetzelfde gebouw, voor een soepele overgang naar de basisschool.

Octantschool Ackerweide werkt nauw samen met kinderopvangorganisatie SkippyPePijN, gevestigd in hetzelfde gebouw, voor een soepele overgang naar de basisschool.