Mariaschool in Pijnacker

Het team van Mariaschool in Pijnacker

Current section: team
Ru Parésingel 1
2642 Pijnacker

Zie hier hoe het team van Mariaschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Mariaschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Mariaschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Mariaschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Mariaschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 92.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (92.6%)
Man (7.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Mariaschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.7%)
25-35 jaar (18.5%)
35-45 jaar (25.9%)
45-55 jaar (29.6%)
55-65 jaar (22.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Mariaschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (14.8%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.4%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Mariaschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Vervangingsbeleid Mariaschool: Zekerheid voor Uw Kind

Bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten, zoals bij ziekte of verlof, zetten wij als Mariaschool primair in op een interne oplossing. We kijken eerst binnen onze eigen school of een collega de les kan overnemen. Dit garandeert continuïteit en vertrouwdheid voor de leerlingen, aangezien het een bekend gezicht betreft. Lukt dit niet direct, dan schakelen we de professionele vervangingspool van ons schoolbestuur in. Deze pool bestaat uit ervaren onderwijsprofessionals die klaarstaan om in te vallen. Indien, ondanks deze inspanningen, geen geschikte vervanger gevonden kan worden, evalueren we de situatie zorgvuldig. Soms is het mogelijk om leerlingen tijdelijk te verdelen over andere klassen. Dit gebeurt altijd met oog voor de pedagogische en didactische continuïteit. In uitzonderlijke gevallen, wanneer het verdelen van leerlingen organisatorisch niet haalbaar is, informeren wij u als ouder of verzorger direct. We vragen u dan vriendelijk om uw kind die dag thuis te houden. In nauwe samenwerking met de lokale kinderopvangorganisaties onderzoeken we tevens of er noodopvang geregeld kan worden voor deze situaties.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op de Mariaschool: Deskundige Specialisten

7

Taal en Rekenen: Vakkundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist Mariaschool
Intern Begeleider Mariaschool
Orthopedagoog Mariaschool
Rekenspecialist Mariaschool
Remedial Teacher Mariaschool
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid Mariaschool
Taalspecialist Mariaschool

Toelichting van de school:

De Mariaschool biedt uitgebreide ondersteuning op het gebied van taal en rekenen met een team van gediplomeerde specialisten. We investeren continu in de professionele ontwikkeling van ons personeel, met specifieke opleidingen en trainingen gericht op taal, rekenen en de algemene leerontwikkeling van kinderen. Deze focus zorgt ervoor dat onze leerlingen altijd de best mogelijke begeleiding ontvangen om hun academische vaardigheden te optimaliseren en succesvol te zijn in hun leerproces.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Mariaschool
Intern Begeleider Mariaschool
Orthopedagoog Mariaschool
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid Mariaschool
Trainer Rots & Water (Weerbaarheid)
Specialist Rouwverwerking Mariaschool

Toelichting van de school:

In 2023 hebben we, met de expertise van Praktijk ORKA, een innovatieve aanpak voor sociaal-emotionele ontwikkeling geïntroduceerd. Deze ORKA-methodiek versterkt ons schoolbeleid en voorziet ons team van effectieve handvatten voor de begeleiding van deze cruciale ontwikkeling. Voor het schooljaar 2024-2025 staat de verdere implementatie en verankering van de ORKA-methodiek centraal. Daarnaast verzorgen onze twee gecertificeerde Rots & Water trainers gerichte trainingen in sociale weerbaarheid voor leerlingen waar dit gewenst is.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Gerichte Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Mariaschool
Intern Begeleider Mariaschool
Orthopedagoog Mariaschool
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid Mariaschool

Toelichting van de school:

Op de Mariaschool werken diverse gediplomeerde teamleden met gespecialiseerde kennis op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak. We streven ernaar om elke leerling optimale ondersteuning te bieden. Indien aanvullende expertise nodig is, schakelen we proactief externe specialisten in om een compleet en effectief ondersteuningsplan te garanderen.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Levensstijl

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Mariaschool
Fysiotherapeut Mariaschool
Vakleerkrachten Gymnastiek Mariaschool

Toelichting van de school:

De Mariaschool beschikt over gediplomeerde teamleden gespecialiseerd in motorische en lichamelijke ontwikkeling. Een van onze vakleerkrachten gymnastiek is tevens een gekwalificeerde fysiotherapeut. Meerdere leerkrachten hebben aanvullende opleidingen gevolgd op het gebied van bewegingsonderwijs, wat bijdraagt aan een actieve en gezonde ontwikkeling van al onze leerlingen.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Veilige Zorg

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wanneer medische handelingen noodzakelijk zijn, evalueert de Mariaschool zorgvuldig de mogelijkheden en capaciteiten om deze veilig uit te voeren. Ons team is voorzien van meerdere gediplomeerde BHV- en EHBO-ers. De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop, en we zorgen voor adequate opvolging bij alle zorgvragen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
20
Totaal specialisten
20
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Podium

Ontdek de Ondersteuning op Basisschool Mariaschool

Gespecialiseerde Hulp voor Elk Kind

De Mariaschool in Pijnacker, gelegen in de levendige wijk Klapwijk, streeft ernaar om alle leerlingen de best mogelijke educatieve ervaring te bieden. Hoewel we geen specifieke aandachtsgebieden hanteren, beschikken we over uitgebreide expertise in het begeleiden van kinderen met uiteenlopende behoeften, waaronder dyslexie, autisme en AD(H)D. Onze school heeft gedurende de jaren waardevolle ervaring opgebouwd met het ondersteunen van leerlingen met gehoor- en zichtproblemen, evenals kinderen met fysieke beperkingen. Indien nodig, schakelen we externe professionals in om de zorg voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan de standaard zorg te waarborgen. Deze samenwerkingen vinden plaats na advisering door het samenwerkingsverband, waarbij gebruik wordt gemaakt van beschikbare arrangementsgelden of persoonsgebonden budgetten. In het schooljaar 2024-2025 herijken we onze visie op meer- en hoogbegaafdheid, met actieve betrokkenheid van onze gespecialiseerde leerkrachten en vakexperts. Bij de selectie van nieuwe lesmethoden houden we consequent rekening met de unieke leerbehoeften van hoogbegaafde leerlingen. Toekomstplannen voor Extra Ondersteuning en Ontwikkelingen in Schooljaar 2024-2025 Binnen alle scholen die onder SKOP vallen, inventariseren we nauwgezet de specifieke ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen. Hierbij maken we effectief gebruik van de expertise van het Kernteam, het schoolondersteuningsteam, onze Intern Begeleiders en andere externe deskundigen. Komend schooljaar investeren we volop in de verdere versterking van onze eigen professionele deskundigheid. We benutten de leernetwerken binnen SKOP om elkaars kennis te delen en te vergroten. Daarnaast blijft de professionele ontwikkeling van ons team een topprioriteit, met continue aandacht voor bijscholing en kennisverdieping. In het schooljaar 2024-2025 zal ons team zich verder specialiseren in sociaal-emotioneel leren, het aanbod en de screening voor (hoog)begaafde leerlingen, en de optimalisatie van onze intakeprocedures. Ontdek hoe de Mariaschool zich blijft ontwikkelen om elk kind de juiste begeleiding te bieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Mariaschool: Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan richt zich op het bevorderen van werkplezier en werkgeluk voor al onze medewerkers. Bij de Mariaschool en Stichting Katholiek Onderwijs Pijnacker (SKOP) streven we naar een hoge mate van medewerkerstevredenheid en een stimulerende werkomgeving waarin iedereen zich gewaardeerd voelt. We werken actief aan een cultuur waar medewerkers zich gehoord en gezien weten, en waar hun bijdrage essentieel is. Samen met SKOP zetten we in op een duurzame focus op werkgeluk, ondersteund door de expertise van DOES adviesgroep, om zowel individueel als teamgeluk te versterken. Daarnaast ligt onze focus op de visieontwikkeling rondom het jonge kind. Onderwijs voor jonge kinderen evolueert voortdurend, en bij SKOP bundelen we onze inzichten om een heldere visie te formuleren. Elke school binnen SKOP krijgt de autonomie om deze visie op de eigen unieke wijze vorm te geven. Op de Mariaschool gaan we de komende periode in gesprek over hoe we het onderwijs aan jonge kinderen het beste kunnen inrichten, met aandacht voor de expertise die aanwezig is op onze vijf SKOP-scholen, wat kan leiden tot een gezamenlijke en versterkte visie. Essentieel voor ons onderwijs is het leveren van goede lessen, met een sterke nadruk op de EDI-methode (Expliciete Directe Instructie). We blijven investeren in de didactische vaardigheden van onze leerkrachten om zo de best mogelijke instructie te garanderen. Dit vormt de kern van de educatieve kwaliteit die we nastreven. De resultaten van ons onderwijs monitoren we nauwgezet via de kwaliteitskalender van SKOP. De Mariaschool hanteert hoge verwachtingen voor alle leerlingen; ons doel is dat iedere leerling bij het verlaten van onze school minimaal referentieniveau 1F behaalt, met ambities richting 2F voor taal en 1S voor rekenen. Dit waarborgen we door continue monitoring en analyse van leerresultaten. Burgerschapsonderwijs is een belangrijk onderdeel van onze missie. De Mariaschool rust leerlingen uit om weloverwogen keuzes te maken in een diverse en democratische samenleving. We bereiden hen voor op een toekomst vol onzekerheden, door hen te leren zelfstandig hun weg te vinden en slimme beslissingen te nemen. We gebruiken hiervoor de methode Blink Wereld, die onderzoekend en ontdekkend leren centraal stelt, met de echte wereld als inspiratiebron. Dit stimuleert verwondering, nieuwsgierigheid en een actieve houding ten opzichte van de wereld om hen heen. Dit onderwijs wordt jaarlijks geëvalueerd en bijgestuurd voor optimale effectiviteit.

Hoe waarborgt de Mariaschool haar onderwijskwaliteit en schoolplanambities?

De Mariaschool, als onderdeel van Stichting Katholiek Onderwijs Pijnacker (SKOP), hanteert een gestructureerde aanpak voor kwaliteitszorg om de gestelde doelen in het schoolplan te realiseren en te monitoren. De kwaliteitszorg binnen SKOP is gedetailleerd beschreven in het document 'Onderwijs en kwaliteit', waarin wordt uiteengezet hoe de stichting continu werkt aan de verbetering van het onderwijs. Alle relevante activiteiten voor de scholen zijn vastgelegd in de SKOP-kwaliteitskalender. Het kwaliteitsbeleid van de SKOP-scholen is breed en omvat alle beleidsterreinen, met de kern gericht op het primaire proces: het onderwijs. De focus ligt op het pedagogisch en didactisch handelen van leerkrachten en, bovenal, op het leerproces van de leerlingen. Deze elementen vormen de basis voor de onderwijskwaliteit die wij nastreven. Om de kwaliteit van ons onderwijs te bewaken en te controleren of we onze schoolplan- en jaarplanambities behalen, maken we gebruik van diverse instrumenten. Dit omvat de evaluatie van het school- en jaarplan door middel van tussentijdse voortgangsgesprekken, het analyseren van het jaarverslag, en het uitvoeren van opbrengstanalyse na toetsmomenten. Daarnaast faciliteren we professionele ontwikkeling via de SKOP academie, stimuleren we kennisdeling door middel van netwerkbijeenkomsten en klasbezoeken, en benadrukken we het belang van goede instructies met het EDI-model. Ontwikkel- en voortgangsgesprekken met medewerkers en interne audits dragen eveneens bij aan het continu verbeteren van onze onderwijskwaliteit.

Succesvolle Start: Peuteropstap Mariaschool Pijnacker

Toelichting van de school

Mariaschool Pijnacker biedt een warme overgang naar het basisonderwijs met ons Peuteropstap programma. In samenwerking met kinderopvang SkippyPepijn heten we alle ingeschreven peuters van harte welkom. Ongeveer drie maanden voor de start van de basisschool ontvangen de kinderen een persoonlijke uitnodiging. Peuters die al bij SkippyPepijn zijn, worden samen met hun pedagogisch medewerker naar onze school gebracht. Familieleden zorgen voor het vervoer van andere kinderen. De Peuteropstap bestaat uit drie woensdagochtenden, waarbij peuters anderhalf uur spelen en leren in de kleuterklas. Onder begeleiding van een ervaren medewerker van SkippyPepijn en een leerkracht van Mariaschool, maken de kinderen op een speelse manier kennis met de klasomgeving. Ze nemen deel aan gezamenlijke activiteiten zoals een kringgesprek en genieten van vrije speelmomenten. Deze gestructureerde kennismaking helpt kinderen om op een rustige en prettige manier te wennen aan de schoolse omgeving en hun toekomstige klasgenootjes. Na afronding van de Peuteropstap, krijgen de kinderen de gelegenheid om nog vier extra ochtenden te wennen in de kleutergroep waar ze geplaatst zullen worden. Dit zorgt voor een nog soepelere overgang en een zelfverzekerde start op de Mariaschool.

Veelgestelde vragen

Biedt Mariaschool Pijnacker extra activiteiten voor jonge kinderen?

Absoluut! Mariaschool Pijnacker faciliteert een uitstekend programma voor jonge kinderen om de overgang naar het basisonderwijs soepeler te laten verlopen. Dit omvat onze speciale Peuteropstap.

Absoluut! Mariaschool Pijnacker faciliteert een uitstekend programma voor jonge kinderen om de overgang naar het basisonderwijs soepeler te laten verlopen. Dit omvat onze speciale Peuteropstap.

Kinderopvang Pijnacker
Peuteropstap programma

Met welke partners werkt Mariaschool Pijnacker samen voor het jonge kind programma?

Mariaschool Pijnacker werkt nauw samen met gerenommeerde partners om het beste aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Een van onze belangrijkste samenwerkingspartners is SkippyPepijn.

Mariaschool Pijnacker werkt nauw samen met gerenommeerde partners om het beste aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Een van onze belangrijkste samenwerkingspartners is SkippyPepijn.