
Het team van Kindcentrum Vlinderboom in Pijnacker
Current section: teamZie hier hoe het team van Kindcentrum Vlinderboom is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum Vlinderboom. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Kindcentrum Vlinderboom bij jullie?
Ontdek hoe goed Kindcentrum Vlinderboom bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Kindcentrum Vlinderboom zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 84.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum Vlinderboom. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Kindcentrum Vlinderboom werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum Vlinderboom gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging van Leerkrachten: Onze Aanpak bij Kindcentrum Vlinderboom
Bij Kindcentrum Vlinderboom zorgen we voor een stabiele leeromgeving, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Ziekteverzuim of verlofaanvragen worden vakkundig opgevangen door onze samenwerking met Poolwest, een gespecialiseerde invallerspool. Daarnaast zetten we flexibel onze eigen parttime leerkrachten in om continuïteit te garanderen in het onderwijs. Wij streven ernaar dat uw kind altijd de aandacht krijgt die het verdient, met gekwalificeerd personeel voor de klas. In uitzonderlijke gevallen, wanneer vervanging niet direct mogelijk is, informeren we u proactief. Dan besluiten we in overleg met u over de beste oplossing, zoals het tijdelijk verdelen van leerlingen over andere groepen of, indien nodig, het verzoeken om uw kind thuis te laten. Het landelijke lerarentekort is een uitdaging, maar wij blijven ons inzetten voor de best mogelijke oplossingen voor ons Vlinderboom team en de leerlingen.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam op Kindcentrum Vlinderboom
Taal- en Rekenspecialisten voor Succesvol Leren
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Kindcentrum Vlinderboom zetten wij twee toegewijde specialisten in voor taal- en rekenondersteuning. Zij werken nauw samen met leerkrachten en ouders om onderwijs te vernieuwen en de kwaliteit te waarborgen. Onze aanpak is gericht op preventieve signalering van leerontwikkelingen. Met behulp van diverse instrumenten zoals toetsen, observaties en volgsystemen, identificeren we vroegtijdig behoeften en bieden we passende ondersteuning. Kinderen met rekenproblemen krijgen een individuele leerlijn, afgestemd op hun tempo en niveau, met extra aandacht voor de basisstof. Voor dyslexie bieden we gerichte begeleiding in de klas en stellen we een dyslexiepas op met specifieke afspraken. We ondersteunen ook kinderen in het voortraject van dyslexie door extra te oefenen met letters, klanken en spelling. Vanaf groep 2 gebruiken we het ondersteuningsprogramma Bouw! in samenwerking met ouders. Daarnaast bieden we gerichte ondersteuning aan kinderen die extra oefening nodig hebben met specifieke spellingscategorieën of het automatiseren van taal- en rekenvaardigheden. Een logopedische screening in groep 2 door de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) helpt ons taal- of spraakproblemen vroegtijdig te signaleren en ouders te adviseren over vervolgstappen.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn van Elk Kind
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Kindcentrum Vlinderboom koestert een positief schoolklimaat, ondersteund door onze drie gespecialiseerde teamleden. De Gouden Vlinderboomregels, opgesteld door de leerlingen zelf, vormen de basis voor ons samenzijn. Met de Kanjermethode bevorderen we onderling vertrouwen, zorgen we voor rust in de groepen en creëren we een veilige leeromgeving. We hanteren zowel groepsgerichte als individuele beloningssystemen om positief gedrag te stimuleren. Onze specialisten ondersteunen de leerkrachten actief bij het implementeren van deze strategieën. Onze aanpak is gericht op het versterken van het pedagogisch klimaat, met de Kanjertraining als basis voor een veilige en positieve sfeer. Gouden en zilveren weken leggen na vakanties extra nadruk op een fijne klassfeer. We signaleren proactief sociaal-emotionele ontwikkeling en gedrag door observaties en het gebruik van de KANVAS-vragenlijsten voor groep 5-8. Dit stelt ons in staat het welbevinden en de veiligheid van kinderen te monitoren en pesten vroegtijdig aan te pakken. Bij signalen gaan we in gesprek met kinderen en ouders, en zetten we indien nodig interventies in. Voor het versterken van de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen, is een van onze leerkrachten opgeleid voor de interventies Klasse(n)Kracht en Klasse(n)Pad. Daarnaast bieden we, dankzij subsidie, leerlingen de mogelijkheid deel te nemen aan de lessenserie ‘Boks en Empowerment’ om sociale vaardigheden en weerbaarheid te vergroten.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Executieve Functies
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Ons deskundig team van drie specialisten ondersteunt leerkrachten met observaties en gesprekken om kinderen optimaal te begeleiden op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak. We focussen op het ontwikkelen van executieve functies, zoals plannen, organiseren en doorzetten, met behulp van de methode Breinhelden. Indien kinderen moeite hebben met de taakaanpak, zetten we de Beertjesmethode in om hen stappen te leren voor een effectieve aanpak. Dit bevordert zelfstandigheid en een betere organisatie van het schoolwerk. Ons gedragsprotocol biedt duidelijkheid en structuur, met heldere afspraken over onderlinge omgang en het omgaan met gedragsvragen. Bij specifieke ondersteuningsbehoeften zoeken we samen met ouders naar een passende oplossing, zodat elk kind zich prettig voelt en goed kan participeren. Voor uitdagend gedrag dat grenzen stelt aan onze reguliere expertise, werken we nauw samen met het samenwerkingsverband PPO Delflanden voor aanvullende expertise en ondersteuning. Veiligheid van kind, groep en leerkracht staat hierbij altijd voorop.
Motorische Ontwikkeling: Bewegen en Leren
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Kindcentrum Vlinderboom stimuleert de motorische ontwikkeling van alle leerlingen. Onze intern begeleider en vakleerkracht gymnastiek observeren en adviseren leerkrachten over ondersteuning bij fijne en grove motoriek. In schooljaar 2024-2025 introduceren we een pilot met extra beweeglessen door onze vakdocent gym, specifiek voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op motorisch gebied. Deze lessen richten zich op het verbeteren van evenwicht, coördinatie en kracht. We gebruiken de MQ-scan om de motorische vaardigheden van kinderen te monitoren. Ouders kunnen ook externe hulp inschakelen, zoals een fysiotherapeut, voor aanvullende ondersteuning. Door extra aandacht te besteden aan beweging, helpen we kinderen om met meer zelfvertrouwen en plezier deel te nemen aan zowel gymlessen als dagelijkse activiteiten.
Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Samenwerking
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor specifieke medische handelingen of individuele verzorging werkt Kindcentrum Vlinderboom samen met specialisten. Hoewel er geen specifieke expertise binnen het team is benoemd voor medisch handelen, volgen we strikt de richtlijnen van het samenwerkingsverband. We stemmen onze aanpak af met ouders, de Jeugdgezondheidszorg (JGZ), schoolmaatschappelijk werk en andere relevante professionals. Bij medische zorgbehoeften of persoonlijke verzorging zoeken we altijd naar een passende oplossing, in nauwe samenwerking met ouders en externe partners, om de gezondheid en het welzijn van elk kind te waarborgen.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontdek Onze Uitgebreide Ondersteuning voor Elke Leerling bij Kindcentrum Vlinderboom
Gedetailleerde Toelichting op Ons Onderwijsaanbod en Extra Begeleiding
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van Kindcentrum Vlinderboom
Welke ambitieuze doelen stellen we in het schoolplan 2025-2026?
Hoe monitort Kindcentrum Vlinderboom de voortgang en behaalt het de gestelde onderwijsdoelen?
Speciaal Programma voor Jonge Kinderen bij Kindcentrum Vlinderboom
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk Speciaal Aanbod Biedt Kindcentrum Vlinderboom voor Jonge Kinderen?
Kindcentrum Vlinderboom biedt meer dan alleen basisonderwijs. We hebben een rijk aanbod speciaal ontwikkeld voor de jongste leerlingen. Dit omvat een stimulerende leeromgeving die aansluit bij de behoeften van jonge kinderen. Ons programma is erop gericht de nieuwsgierigheid te prikkelen en een solide basis te leggen voor toekomstig leren. Door middel van spelend leren en gerichte activiteiten, ondersteunen we de brede ontwikkeling van elk kind.
Met Welke Partners Werkt Vlinderboom Samen voor het Jonge Kind Programma?
De ontwikkeling van ons jonge kind programma wordt versterkt door een waardevolle samenwerking met Skippy Pepijn. Deze strategische partner helpt ons om een holistische benadering te bieden, waarbij kinderopvang en onderwijs naadloos op elkaar aansluiten. Samen creëren we een veilige en stimulerende omgeving waar kinderen optimaal kunnen groeien.